tom Cognac Startet 11.Februar.2022 Del på Facebook Startet 11.Februar.2022 Jeg har fått meg ny mast til båten. Nå skal det bare monteres lanterner, horn og trekkes ledninger. Men jeg må jo skru fast masta på taket. I masteføttene sitter er det sveiset fast 10mm mutre. Jeg hadde tenkt å bore hull i ht-taket og så skru bolter innenfra og opp i masta. Nå heller jeg mer mot å "lime" gjenger (10mm= fast i mutrene i føttene og så tre disse gjennom hullene i taket og feste med mutter på innsiden (var det forståelig ) Jeg tenkte å kjøpe syrefaste 10 mm bolter som er lange nok for så å skjære bort hodene. Men hvordan får jeg gjort det uten å skade gjengene? (Se bildene av masta - og vil i samme slengen rekke en stor takk til Cato B. Haug v/ RUSTFRITT AS i Torp/Fr.stad som har gjort en fantastisk jobb til en veldig hyggelig penge ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Kallethekid Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Hvis du skrur på en mutter før du kutter pleier gjengene å klare seg fint når du skrur ut mutteren, men kuttet vil jo da ruste, hvis du ikke beskytter det etterpå. Jeg skjønner dog ikke helt hensikten med å gjøre på måten du beskriver, du vil jo uansett få muttrer eller skruhoder i taket? Blir ikke dette bare unødvendig jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Du finner gjenget stål i syrefast A4 kvalitet på Biltema. Måten jeg gjør dette er å kutte stangen på vanlig måte for så å slipe/fase enden noe. Da er det stort sett null problem å entre den enden du har kuttet inn på gjenger på mutter eller annet med gjenger. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Enig, ville heller satt bolter innefra, slik det er beregnet for. Hvorfor ønsker du ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Har kappa mange skruer med baufil. tar en fil og runder enden etterpå, så er det ingen problem å entre mutteren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Gullfisk skrev 32 minutter siden: Enig, ville heller satt bolter innefra, slik det er beregnet for. Hvorfor ønsker du ikke det? Ja hva er grunnen til at du vil gjøre det så "vanskelig", når masta er laget slik at det enkelt kan gjøres rett frem på normal måte, med bolter innenfra? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Skjønner godt trådstarter her. Mye lettere å montere masta med pinneskruer, så den står av seg selv mens man går inn i båten for å skru. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 11.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 index skrev 2 minutter siden: Skjønner godt trådstarter her. Mye lettere å montere masta med pinneskruer, så den står av seg selv mens man går inn i båten for å skru. Det var hele poenget - ja Om det blir hodet på boltene eller mutre som kommer inne i hyttetaket har jeg ikke helt 100% bestemt meg for enda, men jeg heller veldig i retning av hva index skrev. Dette blir mye lettere for meg sånn. Likevel vil nok enten bolthoder eller mutre bli skjult av en liten plate trukket i samme materiale som resten av taket. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Escaro Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Vil tro at muttere vil bygge mer en boltehode. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Ser godt poenget med å gjøre som trådstarter tenker. Og selv om det skulle vært gjort som andre foreslår, å skru innenfra så risikerer du likevel at skruene er litt for lange og må kappes. Gjør da som foreslått og slip eller fil enden litt. Men det er viktig å være lett på hånda så ikke den siste gjengen blir presset inn og vanskeliggjør entring i mutteren. Jeg pleier å slipe forsiktig i ca 45 grader og slik at skiva roterer vekk fra skrueenden. På den måten har jeg aldri problem med å få på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Ser ut som den masta står greit på taket med teipbiten. Beina ser ut til å ha plass til litt bolte lengde innvendig. Ingenting i veien for å entre en bit gjenge stang løst i to av bena som styring, til to bolter er entret innenfra, så ser ikke helt utfordringen. Skruehoder bygger mindre enn muttere, ja. Bare å lage en borremal i papir/papp og teipe på taket. Ellers pleier jeg å kappe bolter med baugfil, gjerne junior baugfil, med mutter innenfor kuttet. Gjerne runde litt med fin fil ytters på tuppen for enklere entring. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Selvfølgelig fint å kunne styre på plass med pinnebolter montert. Du vil nok også ha en betydelig fordel ved at du får utnyttet full gjengelengde på mutterene. Mister du to gjenger mister du en del av styrken. Ville brukt gjengelåsing for å redusere muligheten for at det skrur seg opp. Anbefaler at du styrer unna splittskiver. Å skru på en mutter før kutting, så file kuttet og legge en fin fas i 15-45 grader, så skru av mutteren slik at denne "klipper" av gradene, er en god metode for de som liker å gjøre det beste ut av det (det vil si å ofre 2-3min av livet ) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Jeg bruker vinkelsliper til slike kutt. Rotere bolten når jeg kutter slik at jeg hele tiden kutter mot senter av bolten. Kutter du igjennom fra en side blir gjengene lett stygge på enden. Bruk gjerne smøring for syrefaste gjenger eller en litt svak loctite, så går det an å få opp i framtiden. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Swingswong Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Sett skruen i en drill etter at du har kappet den. Da kan du slipe skruen, mens den roterer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Olevine skrev for 2 timer siden: Ser godt poenget med å gjøre som trådstarter tenker. Og selv om det skulle vært gjort som andre foreslår, å skru innenfra så risikerer du likevel at skruene er litt for lange og må kappes. Det er vel ikke vanskelig å skru skruene i masta på forhånd, altså før montering, og sjekke om de er passe eller eventuelt for lange eller for korte? Jeg skjønner i det hele tatt ikke hva som er problemet med å skru i skruene fra innsiden, unntatt om "montøren" er møkk alene, dvs. ikke har noen på utsiden til å holde masta for seg mens han skrur. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Her var det jaggu mange tungvindte metoder for å kappe en skrue. Jeg setter den i skrustikka, kapper den med baugfil eller vinkelsliper (avhengig av diameter, antall og hva jeg rekker uten å gå ekstra skritt), og grader den på smergelskiva. Tar få sekunder, og aldri problemer med å få den til å entre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mrmartin123 Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 bare sett på en mutter før du kapper. også skrur du den av etter du har kappa. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Jannmar skrev for 5 timer siden: unntatt om "montøren" er møkk alene, dvs. ikke har noen på utsiden til å holde masta for seg mens han skrur. Jeg har lite med møkk, men jeg er helt aleine når jeg skal montere masta, har ikke lyst til å involvere naboen el.lign. Da jeg konstruerte masta var tanken å skru inn bolter fra innsiden, men jeg har i ettertid funnet ut at jeg ikke har lange nok armer til både å holde fast masta og å skru inn boltene Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
alf-inge Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 Du kan løse det alene. Kjøp en gjengestang (f.eks. på Biltema) med samme dimensjon som skrufestene. Skru en mutter på i ene enden, og stikk den andre enden ned hullet i hyttetaket, slik at stanga blir hengende på mutteren. Gå ned i båten og heng noe passe tungt i den nedre enden av gjengestanga. Så kan du gå opp igjen, fjerne mutteren fra gjengestanga og skru den inn i masta. Er det tilstrekkelig tungt det du har nederst på gjengestanga, vil masta stå av seg selv. så kan du gå ned å sette i bolter i de ledige hullene nedenfra. Når du har fått på plass minst to av boltene, kan du skru ut gjengestanga og sette en bolt i det hullet også. Det er mulig du må ha gjengestenger i to av hullene for å klare å treffe med boltene nedenfra. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Legg på et lodd så tenker jeg det går bra uten hjelp 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Nesten utrolig hvor vanskelig denne enkle enmannsjobben framstilles. På bildene til TS står jo masta på egen hånd ved hjelp av ei enkelt remse tape. 1. Bor alle 4 hullene. 2. Kapp hodet av 2 skruer. 3. Skru disse 2 hodeløse skruene fast i masta, og sett masta på plass på taket. Sikre med ei taperemse (eller to) som på bildet. 4. Gå inn i båten og sett 2 skruer (med hode) inn i de 2 ledige hullene. 5. Bytt ut de to hodeløse skruene med skruer med hode. 6. Finito (Jeg ville ha klart meg med 1 hodeløs skrue. Hadde kanskje medført en ekstra tur opp på taket). Det var vel ikke dette TS spurte om, men hvordan kappe en skrue uten å ødelegge gjengene, og at dette kan gjøres svært enkelt kommer fram i mange svar i tråden. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dette er nødvendig. Ellers må jeg bare si at jeg synes det er ei veldig flott mast! Lykke til med monteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 (redigert) Jannmar skrev for 1 time siden: Nesten utrolig hvor vanskelig denne enkle enmannsjobben framstilles. På bildene til TS står jo masta på egen hånd ved hjelp av ei enkelt remse tape. 1. Bor alle 4 hullene. 2. Kapp hodet av 2 skruer. 3. Skru disse 2 hodeløse skruene fast i masta, og sett masta på plass på taket. Sikre med ei taperemse (eller to) som på bildet. 4. Gå inn i båten og sett 2 skruer (med hode) inn i de 2 ledige hullene. 5. Bytt ut de to hodeløse skruene med skruer med hode. 6. Finito Fremgangsmåten til @janmar er akkurat slik jeg ville ha gjort det. Hvis det er problematisk å måle ut hullene ville jeg laget en enkel bormal på et papirark. Eventuelt lagt maskeringstape på taket og laget "avtrykk" av hullplassering. Masten ser veldig fin ut, lykke til med montering! Redigert 12.Februar.2022 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 (redigert) Jannmar skrev for 8 timer siden: Det var vel ikke dette TS spurte om, men hvordan kappe en skrue uten å ødelegge gjengene, og at dette kan gjøres svært enkelt kommer fram i mange svar i tråden. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dette er nødvendig. Ellers må jeg bare si at jeg synes det er ei veldig flott mast! Olepo skrev for 6 timer siden: Masten ser veldig fin ut, lykke til med montering Jeg har enda ikke bestemt meg for hvordan jeg skal feste masta (mer eller mindre permanent - den SKAL kunne tas av) om jeg gjør det ene eler det andre - vet ikke enda Samtidig som jeg startet tråden var det også for å få vite hvordan jeg kan kutte en skrue/gjengestang på generelt grunnlag for evt seinere bruk. Min stefar hadde alltid et svare problem når han skulle redusere lengden på en bolt og det er hans sinne/frustrasjon etc som jeg husker. Nå har jeg fått veldig mange innspill til hvordan det kan gjøres - man lærer stadig noe nytt her på Baatplassen - mange DYKTIGE folk her - og takk for det. I dag har jeg "grovmontert" hornet og lanternene, "grovmontert" fordi jeg ikke har ledninger nok til å trekke igjennom rørene. Takker for tilbakemeldinger på utseende til masta, det er jeg som har "designet" den, på store flip-over ark i 1:1 str. Det ble mange tegninger før jeg ble fornøyd. Skråbuen på masta har jeg hentet igjen skråen på A-stolpen mellom frontrute og siderute. Syntes dette ble bra. Og igjen kan jeg bare lovprise Cato B Haug hos RUSTFRITT AS som har gjort jobben. Veldig trivelig fyr dette. Ikke er han så ille på pris heller (kr. 12.500,00 ink. mva og en liten ca 15 cm høy mast i syrefast til akterlanterna.) Redigert 12.Februar.2022 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Ask Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Hei. Eg har ikkje lest heile tråden, men nemner at eg plar ha ein mutter på boltar eg skal kappa. Eg synest det er lettare å skru muttrar på kutta boltar om eg først skrur ein mutter av bolten. Dette fordi det "formar" gjengene i kuttflata. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 altera mulier skrev for 12 timer siden: Takker for tilbakemeldinger på utseende til masta, det er jeg som har "designet" den, på store flip-over ark i 1:1 str. Det ble mange tegninger før jeg ble fornøyd. Jeg har enda ikke bestemt meg for hvordan jeg skal feste masta (mer eller mindre permanent - den SKAL kunne tas av) om jeg gjør det ene eler det andre - vet ikke enda Flott mast. Premium form. Men om du skal ta masta enkelt av og på, kunne den også vært designet for det formålet i første runde. F. eks montert på en brakett. Form og funksjon.👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.