Jump to content

Noen her med erfaring fra Nimbus 3000/3003/Ultima?

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Jeg er kronisk belasta med å alltid se etter «den neste båten», selv om jeg ikke har noen akutte planer om å bytte båt.

Noen som kjenner seg igjen? 😅

Har fatta litt interesse for Nimbus 3003 i det siste🤔 

Kabinløsningen frister når man har tre barn og hund, og båter som Seaco 1030 og Skilsø 33 Sport er utenfor rekkevidde økonomisk.

Nimbus gir inntrykk av å være solide kvalitetsbåter, med ok sjøegenskaper? 
Men hvordan er uteplassen i cockpiten? Føler man lite nærhet til sjøen her? 

Jeg har aldri vært om bord i en, som dere sikkert forstår. 

Erfaringer med 3000 eller Ultima er også relevante👍

Alle kommentarer, erfaringer og synspunkt mottas med takk.🙋🏼‍♂️

image.jpeg.b49d4f92585e5996adcf71e37fcf1bf6.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Anbefaler "Nimbus 3003" gruppen på facebook, der får du garantert mye erfaringer og inspirasjon, i den gruppen finnes eiere av de fleste nimbus variantene i 3000 serien (de du nevner i overskriften).

Har selv hatt en Nimbus 3000 med VP41 i 3 sesonger og var veldig fornøyd med den, tror aldri vi var inne på tanken at vi savnet nærhet til sjøen. God "solseng" / sitteplass over akterkabin, spesielt kjekt på dager med kalesjen nede. 

Lykke til! :)

Kanalkapteinen skrev 56 minutter siden:

Takk for svar @Jørgen Hellestø 

Hva var behagelig og fornuftig marsjfart på transportetapper med den motoren? 

Har forsøkt å finne den gruppen på facebook, men finner den ikke, kun ei for "Nimbus Owners". 

Marsjet mest rundt 3-3200rpm, mener det tilsvarte ca. 16 knop om jeg husker riktig, det føltes riktig ut for oss, maskinen virket til å ha det bra og båten gikk godt i sjøen i dette turtallsområdet. Makset ca 22knop på WOT/3800rpm. 

Rart du ikke finner den på facebook, den er privat så du må be om å bli lagt til, flere som deg som besøker siden da de vurderer båttypen og vil vite mer. Sjekk denne linken https://www.facebook.com/groups/nimbus3003

Jørgen Hellestø skrev 3 minutter siden:

Marsjet mest rundt 3-3200rpm, mener det tilsvarte ca. 16 knop om jeg husker riktig, det føltes riktig ut for oss, maskinen virket til å ha det bra og båten gikk godt i sjøen i dette turtallsområdet. Makset ca 22knop på WOT/3800rpm. 

Rart du ikke finner den på facebook, den er privat så du må be om å bli lagt til, flere som deg som besøker siden da de vurderer båttypen og vil vite mer. Sjekk denne linken https://www.facebook.com/groups/nimbus3003

Supert, det hjalp jo veldig med den linken 🙂👍 Merkelig at jeg ikke fikk søkt den opp… 

16 høres jo ok ut for å tilbakelegge litt avstand. Takk 👍

Hei,

Vi eide en Nimbus 3000 i mange sesonger og var veldig fornøyd med denne. Hadde en VP41P som marsjet i 20knop og makset på 24knop. Dette var grunnen til at vi valgte denne båten. Skroget planer ganske bra. Fin båt om man har barn. Bredt dollbord og mange soveplasser. 

Minus: Litt konglete tilkomst til badeplattform og utgang på styrbord side. Dårlig tilkomst til motor.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

-Luna- skrev for 14 timer siden:

Hei,

Vi eide en Nimbus 3000 i mange sesonger og var veldig fornøyd med denne. Hadde en VP41P som marsjet i 20knop og makset på 24knop. Dette var grunnen til at vi valgte denne båten. Skroget planer ganske bra. Fin båt om man har barn. Bredt dollbord og mange soveplasser. 

Minus: Litt konglete tilkomst til badeplattform og utgang på styrbord side. Dårlig tilkomst til motor.

Takk for bra info. Den gikk jo forholdsvis godt med 41P da ja :) 
Vi er litt godt vant med å marsje i 22 knop, så det kan bli litt overgang hvis vi må helt ned i 12-14 på lange strekk, men det er der jeg synes Nimbusen virker til å gå ganske bra med beskjeden motor i forhold til f.eks. Baltic. Den har vel gjerne noe bedre sjøegenskaper også enn Balticen og sammenlignbare båter med 3 "kabiner".

HiWard skrev for 12 timer siden:

Forferdelig båt som neppe vil gi samme, gode inspirasjon til fine båtlivshistorier som Windy 8600 😬 Får hun rede på at du ser på andre er h…. løs!

Haha :lol: 
Jeg frykter du har rett! 

Vi er jo forelska i vår kjære Windy, hun er vill og vakker, men hittil har det vært et noe usunt forhold for vår del.

Kan jo hende vi temmer henne litt ved å pleie sosial omgang med andre damer innimellom? 

Men jeg tviler...

6 hours ago, Kanalkapteinen said:

Nimbusen virker til å gå ganske bra med beskjeden motor i forhold til f.eks. Baltic. Den har vel gjerne noe bedre sjøegenskaper også enn Balticen og sammenlignbare båter med 3 "kabiner".

Vi prøvekjørte også noen Balticer før vi kjøpte Nimbusen. Balticen var tung og plogde mye i sjøen i forhold. Utsikten fra førerplass er bedre i Nimbusen. Alle båter har plusser og minuser. Nimbusen var en god sjøbåt, men kan ikke uttale meg om Balticen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

-Luna- skrev On 16.2.2022 at 14.50:

Vi prøvekjørte også noen Balticer før vi kjøpte Nimbusen. Balticen var tung og plogde mye i sjøen i forhold. Utsikten fra førerplass er bedre i Nimbusen. Alle båter har plusser og minuser. Nimbusen var en god sjøbåt, men kan ikke uttale meg om Balticen.

Var på tur med venner i fjor som hadde en Baltic. Blei misunnelig på plassen om bord, men i litt tung motsjø var det utrolig som den brøyta og kasta sjøsprøyt over dekk. Tung og solid følelse likevel. 

BårdK skrev On 16.2.2022 at 18.15:

Jeg hadde en Ultima for en god del år tilbake. Den er vel siste versjon av 3000/3003. Min var 91-modell om jeg ikke husker feil. Var veldig fornøyd med båten. Gjennomgående god kvalitet og gode løsninger. Byttet den etter et par år fordi jeg ønsket flybridge. Og som flere sier en god sjøbåt.

Kjekt å høre! En sein Ultima hadde vært suverent, men blir for dyrt for oss.

Skulle egentlig se på en 3003 i helga, men så blei den solgt. Ikke klar for å kjøpe helt enda, men hadde vært fint å være om bord i en for å se litt. 

Akora skrev for 12 timer siden:

Hvor bor du i landet? Jeg har en 3003 i ganske god stand du bare må komme å se ombord i. 

Flott!

Bor i Telemark, men har hytte på Finnøy i Stavanger, hvis du holder til i nærheten av der, så tar jeg kontakt når jeg er på de kanter 👍

Sjelden de ligger for salg, synes jeg 🙂

Kanalkapteinen skrev On 18.2.2022 at 0.23:

Var på tur med venner i fjor som hadde en Baltic. Blei misunnelig på plassen om bord, men i litt tung motsjø var det utrolig som den brøyta og kasta sjøsprøyt over dekk. Tung og solid følelse likevel. 

Å kaste sjø over dekk ved litt vind og sjø er typisk og en bakdel ved halvplanere, en egenskap ved båtkonstruksjonen rett og slett, så dette vil det bli mer av en det du er vant til uansett. Til å være halvplaner, så er vel ikke Baltic spes tungdrevet, men nok motor så går jo Baltic i 25-27knop.

Baltic er fremstår for meg som en god del større båt også, men brede dollbord og god bredde i båten. Nimbusen er uansett en svært fin båt, 3003 og Baltic 29 var 2 båter jeg hadde "på blokka" for noen år siden, valget ble noe annet, men det er en helt annen historie ;) 

• 1 måned senere...

@Førstefender Takk for svar. 

Nei, Balticen er nok ikke så spesielt tungdreven, men det er jo en klart mer "drektig" båt enn Windyen jeg har nå. Nimbus er vel også en del slankere i forskipet og tar kanskje sjøen på en annen måte?

Ser litt mer aktivt etter Nimbus nå, så om noen vet om en som kommer for salg, så er jeg interessert i å oppnå kontakt :) 

Kanalkapteinen skrev 17 minutter siden:

@Førstefender Takk for svar. 

Nei, Balticen er nok ikke så spesielt tungdreven, men det er jo en klart mer "drektig" båt enn Windyen jeg har nå. Nimbus er vel også en del slankere i forskipet og tar kanskje sjøen på en annen måte.

Vanskelig å sammenligne en halvplaner og en båt som Windy'en din, som planer og har drev. Nimbus 3003, er også en halvplaner, som Baltic, med strak aksling og går med "vått skrog", så tviler at det er så stor forskjell. Jeg har hatt flere typer halvplanere opp gjennom, og de er ganske like på det området.

Førstefender skrev 11 minutter siden:

Vanskelig å sammenligne en halvplaner og en båt som Windy'en din, som planer og har drev. Nimbus 3003, er også en halvplaner, som Baltic, med strak aksling og går med "vått skrog", så tviler at det er så stor forskjell. Jeg har hatt flere typer halvplanere opp gjennom, og de er ganske like på det området.

Ja, du har sikkert rett. 
Har jo lagt merke til at Windyen er ekstremt tørr, det er stort sett bare ved mye vind og sjø skrått forfra at det kan komme noe sjøsprøyt på vindskjermen. 

• 2 uker senere...
GSEuser skrev for 2 timer siden:

Regner vel nesten med at du har sett denne? https://www.finn.no/221118757

Den er notert ja! 
Fine båter, men holder seg veldig godt i pris. Var og kikka på en som ikke er på finn, absolutt fristende! 
Skal holde dere oppdatert. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...