Mr_Stian Startet 14.Februar.2022 Del på Facebook Startet 14.Februar.2022 Heisann folkens. Jeg har en Barracuda Olympic 1100 hvor jeg har en Sidepower baugpropell. Denne begynner å bli litt svak til tider. Når jeg trykker enten høyre eller venstre så er det som om den ikke når fullt turtall med en gang men nøler for så å komme opp på fullt etter en stund. Så den er litt uberegnelig. Den har ett 70ah gel batteri som står fremme (skal byttes ut med ett 110ah jeg har stående) med thruster. Rommet som den står i er fullt av sort støv. Siden båten står på land så har jeg nå tatt ut motor. Hva er det jeg bør gjøre med den nå? Er det selve motor og børster som bør byttes eller er det rele'et som bør sjekkes? Hva tror folk? Kan se ut som den har vert ute en gang tidligere hvertfal. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2022 Del på Facebook Svart 14.Februar.2022 Beskrivelser etc. under 'Byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 14.Februar.2022 Del på Facebook Svart 14.Februar.2022 Vil nok tro at det bør skiftes børster når det er anledning til dette. i tillegg bør motor og rele rengjøres for børstestøv, samt rommet den står i. Sjekk også releet for slitasje (brente kontakter). Har selv Sleipner trustere montert, men valgte IP trustere slik at jeg slipper børstestøv i rommet. (motorene skal tas på verksted og rengjøres/bytte børster hvert 5. år) Har 2 x 95Ah AMG plassert i umiddelbar nærhet av både Baug og Hekk truster, med 95mm2 kabler fra lader/dynamo som lader batteriene ved behov. Dette fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Februar.2022 Del på Facebook Svart 14.Februar.2022 Ser ut som det var veldig mye børstestøv rundt motoren. Den må demonteres og gjøres ren for børstestøv. Skift også kulelagerene når du først har demontert motoren. Så setter du sammen motoren igjen med nye børster. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2022 Del på Facebook Svart 14.Februar.2022 Hulda monterte sin baugpropell i 2002. Det var før det ble solgt børsteløse motorer. Motoren har på disse årene vært ute for to rengjøringer. Anbefalingen fra Sleipner teknisk avdeling er at man skal blåse ren motoren for børstestøv hvert annet år. Min motor kjører fremdeles på originalmonterte lagre, og børstene er ikke engang halvslitt. Står mer om det her. Det står naturligvis den enkelte fritt å lage så mye jobb ut av det som man ønsker. Propellen til Hulda går som en kanon etter rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 14.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2022 Takk for linken Hulda. Setter pris på det. Ser ut som jeg får ta den med på jobb å rengjort den. Jeg mistenker at det er samme grunnen her som hos deg. Og siden den er nokså kronglete å få tatt ut av hullet sitt så tar jeg kanskje å bytter litt deler. Men får se når jeg får det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 (redigert) Får ta en liten oppfølging her etter at jeg fikk demontert litt. Første gang jeg skrur på elektromotorer så dette er litt nytt for meg. MASSE støv inne i motor så det var virkelig på tide at denne tas opp. Tror ikke dette har blitt gjort før. Børstene var og slitte. Spesielt 2 av 4. Disse skal vel egentlig slites nokså likt? Se bilder. Ellers så ser dere tilstand på bildene under her. Ser greit ut vil jeg tro. Men er litt usikker på om slitesporet på senterdelen (usikker på navn her så skal ikke prøve meg) hvor børstene ligger kanskje er noe stort? Skal uansett få tak i nye børster og lager. Redigert 18.Februar.2022 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Da har jeg fått svar fra Sleipner å de har ikke deler til denne motoren! Det var en strek i regningen. Hvor kan jeg få tak i børster til motoren? Lagrene kan jeg nok skaffe andre plasser, men vet ikke helt hvor jeg skal starte med børstene. Det står printet nr 30959 og 25M på selve børsten. Prøvd å google, men finner ikke noe som matcher her. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Hvor gammel er egentlig denne? Det var fryktelig mye støv og ugjevn slitasje, så jeg tror noe må være ikke optimalt her. Vet ikke hva som finnes hos deg , men https://www.kymar.no/produkter/kullbørster, eller en telefon til fredrikstad vikleverksted kan jo være en plass å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Det fins en haug med firmaer som leverer børster til elektromotorer. Prøv f.eks wwe.coates.as, mgs-as.no, ulike vikleverksteder, karsten moholt etc. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 (redigert) Vet ikke om dette kan være til hjelp for å finne riktig reservedel hos andre leverandører. file:///C:/Users/johny/Downloads/Discontinued_Tunnel_thrusters_spare_partslist_4275-2_2018_HR.pdf Redigert 18.Februar.2022 av Escaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Hulda skrev On 14.2.2022 at 20.08: Hulda monterte sin baugpropell i 2002. Det var før det ble solgt børsteløse motorer. Motoren har på disse årene vært ute for to rengjøringer. Anbefalingen fra Sleipner teknisk avdeling er at man skal blåse ren motoren for børstestøv hvert annet år. Min motor kjører fremdeles på originalmonterte lagre, og børstene er ikke engang halvslitt. Står mer om det her. Det står naturligvis den enkelte fritt å lage så mye jobb ut av det som man ønsker. Propellen til Hulda går som en kanon etter rengjøring. Når du først har motoren demontert, så er det en ekstremt liten jobb og en veldig liten kostnad å skifte lagerene. Om ikke denne motoren har blitt åpnet på 10+ år, så kan du vel ikke mene at det er tull å skifte lager når den først er demonter? Ja, skifte lager annet hvert år er så klart overkill. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Gullfisk skrev 1 time siden: Hvor gammel er egentlig denne? Det var fryktelig mye støv og ugjevn slitasje, så jeg tror noe må være ikke optimalt her. Vet ikke hva som finnes hos deg , men https://www.kymar.no/produkter/kullbørster, eller en telefon til fredrikstad vikleverksted kan jo være en plass å begynne. Denne er fra 1999. Den har nok aldri blitt åpnet. Tok med meg delene til ett lokalt verksted som sa de ville bestille deler fra Sleipner (dette var før jeg visste at de ikke kunne levere) og at jeg kunne heller gjøre dette selv. Han sa og at den delen hvor børstene ligger inntil fint kunne fikses på. Han anbefalte og sette den i en dreiebenk å ta av litt for å få en blank og fin overflate igjen. Så det vil jeg gjøre. Skal gå tilbake å se om de får tak i noe som ligner på de børstene jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Hvis lagre er dårlige, så bytter man naturligvis. Aldersforskjellen mellom denne motoren og min, er tre år. Min ser ut som ny i forhold. Min har blitt åpnet og gjort ren to ganger. Og har nok ikke gått veldig mange timer i forhold til @Mr_Stiansin. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Hadde ut min som er fra 2009, og den der ser hvertfall 10 ganger værre ut. Jeg tror det må være en grunn til at den har hatt et ekstremt børsteforbruk. Det er begrenset hvor mye en slik motor går, og den ser værre ut en likestrømsmotorer med 14 dagers driftintervall. Vet ikke om det kan være fuktige driftsforhold, romslig børsteholder, dårlig fjærtrykk, eller om for lav spenning kan gjøre det, men ser veldig dårlig ut i forhold til alder og sannsynelig drifttid, synes jeg. Den kommutatoren spiser nok børster som sandpapir, når den først har blitt slik. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Vet ikke hva det er som har skjedd her. Det er ikke noe mer fuktig der hvor den står enn resten av båten (som ikke er fuktig da dette er en lukket båt) Men at den har spist børster som igjen har skapt en del støv er det ingen tvil om. Kommutatoren er det fremdeles håp for så den skal bli god igjen. Så sant jeg får tak i børster... Jobber med saken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Lav spenning (stor motstand) er vel en av likestrømsmotorens større fiender. Det er derfor jeg har et stort startbatteri montert en halvmeter fra elektromotoren. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 (redigert) Jeg hadde båt fra 1984, riktignok for 6 år siden, men der var det egentlig ikke støv i det hele tatt. I allefall ikke i nærheten av det der. Men kanskje dumt spørsmål: Er det virkelig slik at baugpropell går dårligere pga støv? Redigert 18.Februar.2022 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Ja, det blir krypstrømmer som 'stjeler' effekt. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 (redigert) Ok, for jeg synes min også gir lite effekt. Jeg tenkte å montere batteri fremme ved baugpropellen, men må kanskje rengjøre også. Kan det fungere å blåse med trykkluft uten å demontere? Redigert 18.Februar.2022 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Blåse vil gi begrenset effekt. Bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Skal ha tykke kabler, om ikke du skal få bedre effekt av et batteri ved truster. Ville ikke blåst den der den sitter. Ta den ut og blås den ren utenfor båten. Er den tilnærmet som på bildene til trådstarter, bør den nok demonteres for rengjøring. Isolatoren som børsteholder sitter på, er viktig at er rene, og at det er rent i sporene på kommutator, altså mellom lamellene børstene går mot. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Ja, batteri ved truster hjelper. Det har jeg satt inn på de to forrige båtene jeg har hatt. Det hjalp veldig og i tillegg får man jo bedre kapasitet på forbruksbanken. Kjøpte ny båt i januar og i denne er jeg ikke imponert over kraften i baugpropellen. Så her blir det eget batteri, men kanskje også da en rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Nå er jeg også der..... Jeg har Sleipner SP55S12 baugpropell fra 2004. Når jeg bruker den går den bra i 2-3 sekunder, så faller turtallet mye. Da ser jeg også at det kommmer gnister ut av den. Jeg tenkte et raskt bytte av børster og så på igjen, men jeg fikk samme svar fra Sleipner som Mr_Stian. Har ikke børster til denne. De skal visst hete Brush-03S. Mr_Stian skrev On 18.2.2022 at 11.16: Da har jeg fått svar fra Sleipner å de har ikke deler til denne motoren! Det var en strek i regningen. Hvor kan jeg få tak i børster til motoren? Hvordan gikk det @Mr_Stian? Fikk du tak i nye børster? Jeg har et lite håp om at det vil hjelpe med å bare gjøre det rent. Hva tror dere om disse børstene, må de byttes? Evt. kan jeg vaske / pusse de? Og hva med denne? Bør den pusses eller rengjøres på noen måte? Jeg har ikke åpnet mer foreløpig. Bør jeg det? Hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 (redigert) Gerhard skrev for 2 timer siden: Og hva med denne? Bør den pusses eller rengjøres på noen måte? De lamellene må pusses over i dreiebenk. Da må rotoren ut. Her har det vært dårlig kontakt mot børstene. Ikke rart du så gnister . . . Redigert 25.April.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.