Jump to content

Hva bør jeg gjøre med baugpropellen min?


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann folkens. Jeg har en Barracuda Olympic 1100 hvor jeg har en Sidepower baugpropell. Denne begynner å bli litt svak til tider. Når jeg trykker enten høyre eller venstre så er det som om den ikke når fullt turtall med en gang men nøler for så å komme opp på fullt etter en stund. Så den er litt uberegnelig. Den har ett 70ah gel batteri som står fremme (skal byttes ut med ett 110ah jeg har stående) med thruster. Rommet som den står i er fullt av sort støv.

 

Siden båten står på land så har jeg nå tatt ut motor. Hva er det jeg bør gjøre med den nå? Er det selve motor og børster som bør byttes eller er det rele'et som bør sjekkes? Hva tror folk? Kan se ut som den har vert ute en gang tidligere hvertfal. 

 

 

806830D4-1A14-45EF-A27D-26F0F9173C39.jpeg

A344FE5C-6690-4E17-BBC3-1FEA72581726.jpeg

28F0CB84-8039-4013-9C71-25F45DEAB8E5.jpeg

E33C35CA-66D7-41F2-93E6-0774C5524247.jpeg

Link to post

Vil nok tro at det bør skiftes børster når det er anledning til dette. i tillegg bør motor og rele rengjøres for børstestøv, samt rommet den står i. Sjekk også releet for slitasje (brente kontakter).

Har selv Sleipner trustere montert, men valgte IP trustere slik at jeg slipper børstestøv i rommet. (motorene skal tas på verksted og rengjøres/bytte børster hvert 5. år) Har 2 x 95Ah AMG plassert i umiddelbar nærhet av både Baug og Hekk truster, med 95mm2 kabler fra lader/dynamo som lader batteriene ved behov. Dette fungerer utmerket.

Link to post

Hulda monterte sin baugpropell i 2002.

Det var før det ble solgt børsteløse motorer. Motoren har på disse årene vært ute for to rengjøringer. Anbefalingen fra Sleipner teknisk avdeling er at man skal blåse ren motoren for børstestøv hvert annet år. Min motor kjører fremdeles på originalmonterte lagre, og børstene er ikke engang halvslitt. Står mer om det her.

Det står naturligvis den enkelte fritt å lage så mye jobb ut av det som man ønsker. Propellen til Hulda går som en kanon etter rengjøring.

Link to post

Får ta en liten oppfølging her etter at jeg fikk demontert litt. Første gang jeg skrur på elektromotorer så dette er litt nytt for meg.

MASSE støv inne i motor så det var virkelig på tide at denne tas opp. Tror ikke dette har blitt gjort før.

Børstene var og slitte. Spesielt 2 av 4. Disse skal vel egentlig slites nokså likt? Se bilder. 

 

Ellers så ser dere tilstand på bildene under her. Ser greit ut vil jeg tro.  Men er litt usikker på om slitesporet på senterdelen  (usikker på navn her så skal ikke prøve meg) hvor børstene ligger kanskje er noe stort? 

 

Skal uansett få tak i nye børster og lager. 

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

1.jpg

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post

Da har jeg fått svar fra Sleipner å de har ikke deler til denne motoren! 

Det var en strek i regningen. Hvor kan jeg få tak i børster til motoren? Lagrene kan jeg nok skaffe andre plasser, men vet ikke helt hvor jeg skal starte med børstene.

 

Det står printet nr 30959 og 25M på selve børsten. Prøvd å google, men finner ikke noe som matcher her. 

Link to post
Hulda skrev On 14.2.2022 at 20.08:

Hulda monterte sin baugpropell i 2002.

Det var før det ble solgt børsteløse motorer. Motoren har på disse årene vært ute for to rengjøringer. Anbefalingen fra Sleipner teknisk avdeling er at man skal blåse ren motoren for børstestøv hvert annet år. Min motor kjører fremdeles på originalmonterte lagre, og børstene er ikke engang halvslitt. Står mer om det her.

Det står naturligvis den enkelte fritt å lage så mye jobb ut av det som man ønsker. Propellen til Hulda går som en kanon etter rengjøring.

 

Når du først har motoren demontert, så er det en ekstremt liten jobb og en veldig liten kostnad å skifte lagerene. Om ikke denne motoren har blitt åpnet på 10+ år, så kan du vel ikke mene at det er tull å skifte lager når den først er demonter? Ja, skifte lager annet hvert år er så klart overkill.

Link to post
Gullfisk skrev 1 time siden:

Hvor gammel er egentlig denne? Det var fryktelig mye støv og ugjevn slitasje, så jeg tror noe må være ikke optimalt her.

Vet ikke hva som finnes hos deg , men https://www.kymar.no/produkter/kullbørster, eller en telefon til fredrikstad vikleverksted kan jo være en plass å begynne.

Denne er fra 1999. Den har nok aldri blitt åpnet. Tok med meg delene til ett lokalt verksted som sa de ville bestille deler fra Sleipner (dette var før jeg visste at de ikke kunne levere) og at jeg kunne heller gjøre dette selv. Han sa og at den delen hvor børstene ligger inntil fint kunne fikses på. Han anbefalte og sette den i en dreiebenk å ta av litt for å få en blank og fin overflate igjen. Så det vil jeg gjøre. Skal gå tilbake å se om de får tak i noe som ligner på de børstene jeg har. 

Link to post

Hadde ut min som er fra 2009, og den der ser hvertfall 10 ganger værre ut. Jeg tror det må være en grunn til at den har hatt et ekstremt børsteforbruk. Det er begrenset hvor mye en slik motor går, og den ser værre ut en likestrømsmotorer med 14 dagers driftintervall. Vet ikke om det kan være fuktige driftsforhold, romslig børsteholder, dårlig fjærtrykk, eller om for lav spenning kan gjøre det, men ser veldig dårlig ut i forhold til alder og sannsynelig drifttid, synes jeg. Den kommutatoren spiser nok børster som sandpapir, når den først har blitt slik.

Link to post

Vet ikke hva det er som har skjedd her. Det er ikke noe mer fuktig der hvor den står enn resten av båten (som ikke er fuktig da dette er en lukket båt)

 

Men at den har spist børster som igjen har skapt en del støv er det ingen tvil om. Kommutatoren er det fremdeles håp for så den skal bli god igjen. Så sant jeg får tak i børster... Jobber med saken. 

Link to post

Skal ha tykke kabler, om ikke du skal få bedre effekt av et batteri ved truster. 

Ville ikke blåst den der den sitter. Ta den ut og blås den ren utenfor båten. Er den tilnærmet som på bildene til trådstarter, bør den nok demonteres for rengjøring. Isolatoren som børsteholder sitter på, er viktig at er rene, og at det er rent i sporene på kommutator, altså mellom lamellene børstene går mot. 

Link to post

Ja, batteri ved truster hjelper. Det har jeg satt inn på de to forrige båtene jeg har hatt. Det hjalp veldig og i tillegg får man jo bedre kapasitet på forbruksbanken. Kjøpte ny båt i januar og i denne er jeg ikke imponert over kraften i baugpropellen. Så her blir det eget batteri, men kanskje også da en rengjøring.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nå er jeg også der.....

 

Jeg har Sleipner SP55S12 baugpropell fra 2004. Når jeg bruker den går den bra i 2-3 sekunder, så faller turtallet mye. Da ser jeg også at det kommmer gnister ut av den.

 

Jeg tenkte et raskt bytte av børster og så på igjen, men jeg fikk samme svar fra Sleipner som Mr_Stian. Har ikke børster til denne. De skal visst hete Brush-03S.

 

Mr_Stian skrev On 18.2.2022 at 11.16:

Da har jeg fått svar fra Sleipner å de har ikke deler til denne motoren! 

Det var en strek i regningen. Hvor kan jeg få tak i børster til motoren?

Hvordan gikk det @Mr_Stian? Fikk du tak i nye børster?

 

Jeg har et lite håp om at det vil hjelpe med å bare gjøre det rent.

 

Hva tror dere om disse børstene, må de byttes? Evt. kan jeg vaske / pusse de?

20220425_180854.jpg.ed1fbb49b6868c438d70822e3c2d6101.jpg

 

20220425_180841.jpg.3f83a8626f5ad78fe2787824115b9d4c.jpg

 

 

Og hva med denne? Bør den pusses eller rengjøres på noen måte?

 

20220425_180847.jpg.ffe35fbacded43b6b814ea95ba337846.jpg

 

 

Jeg har ikke åpnet mer foreløpig. Bør jeg det? Hvordan gjør jeg det?

 

Link to post
Gerhard skrev for 2 timer siden:

Og hva med denne? Bør den pusses eller rengjøres på noen måte?

De lamellene må pusses over i dreiebenk. Da må rotoren ut.

 

Her har det vært dårlig kontakt mot børstene. Ikke rart du så gnister . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...