Gullfisk Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Det går an å legge fint smergelbånd rundt, og slipe. Deretter kan man snu smergelbånd mot børsten, sette de i holderen, og slipe de også. Ikke uvanlig å slipe til nye børster på likestrømsmotorer i industri, da det gir bedre anlegsflate. Husk å rense sporene mellom lamellene på kommutator. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Mr_Stian skrev On 18.2.2022 at 11.16: Da har jeg fått svar fra Sleipner å de har ikke deler til denne motoren! Det var en strek i regningen. Hvor kan jeg få tak i børster til motoren? Lagrene kan jeg nok skaffe andre plasser, men vet ikke helt hvor jeg skal starte med børstene. Det står printet nr 30959 og 25M på selve børsten. Prøvd å google, men finner ikke noe som matcher her. Særlig hvis du anser motoren som fortapt uten nye børster og ikke får tak i nye børster så kunne det kanskje være en ide å rett og seltt lage nye børster. Å finne noen som er akkurat like kan sannsynligvis være vanskelig, det har du vel allerede prøvd. Men hva med å finne neon som i alle retninger er like store eller større og så sage/file/pusse så det blir riktig form? Bredde og tykkelse kan du jo lett måle på dem du har og lengden må du finne ut av ved å sjekke hvor mye plass det blir til overs når du trykker dem helt inn (flat fjær) og legger til lengda som allerede er der. Du kan sikkert søke etter børster til mye annet rart med motor av litt størrelse som feks vaskemaskkin,støvsuger osv og så sjekke mål og se om du må opp på enda kraftigere motorer. Kanskje selges det også børste-emner. Elelr kanskje du kan få tak i tilnørmet gratis motorer du kan plukke slikt fra? Bare vær obså på at motorer som ikke fungerer lenger kan væære fordi børstene er utslitt. Løsningen forutsetter at du får til en løsning som er elektrisk forsvarlig i en båt. Husk på at børster sklir mot en dyr rotor så det kan være lurt å ikke ha et børstemateriale som er for solid og slitesterkt, det er bedre å slite ut en billig firkantet kloss enn å slite rotordeler som er nøye sammsnsatt og koblet opp mot kanskje 100 loddepunker i tynne ledninger. Fjærene til børsten kan du vel beholde så du får riktig trykk. Da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen hadde jeg en radiostyrt bil som etterhvert sluttet å virke. En sjekk med en Lego-motor viste at det kom strøm frem, men radiostyrt-bil-motoren virket ikke (mens Lego-motoren kunne kjøres i begge retninger med fjernkontrollen). Jeg åpnet da motoren og fant ut at børstene var laget av tynt fjærstål og utslitt, det var slitt tvers gjennom rett og slett og blitt kortere så det ble kotakt på feil vis. Som liten har man gjerne ikek så god tilgang til tynne fjærstål-emner, men sprengtråd/skyteledning hadde jeg samlet mye av, så da bøyde jeg til to nye børster ved å tvinne dem rundt en pinne i motoren så de ble som en fjær med en arm mot rotoren. Dessverre har sprengtråd noe dårligere fjær-egenskaper enn fjærstål, så det krevde noen forsøk med bøying før jeg fikk passelig trykk som gav god nok kontakt, samtidig som jeg helst ikek vil den skal presse for hardt og sltes for fort (det er vanskelig å finne ut av når den er satt sammen). Den radiostyrte bilen fungerte fint med de nye sprengtråd-børstene, ei stund hvertfall, for de slites fortere og blir dermed for slakke (fjærer ikke nok til å etterstramme godt) og de slet nok litt mer på rotoren en originalbørstene. Men et interessant eksperiment som fungert på et vis, og som kunne fungert enda bedre med rett materale. Men en motor som ikke går er jo på et vis verdiløs, så da kan man jo satse den for en løsning som fungerer selv om viktige komponenter da slites mye fortere. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2022 Ring Fredrikstad Vikleverksted. De fikset børster til meg uten problem. Ikke 100% de samme, da disse var fra en startmotor og ville gjøre samme jobben. Jeg fikk og tak i kulelager på nett som funket meget bra. Jeg satte hele rotoren i dreiebenken og fikk dreid av litt på lamellene. Har nettopp fått båten på sjøen og den funker utmerket. Full power fra første sekund å varer så lenge jeg vil. Mener jeg betalte 400 for børster og noen hundrelapper for lager. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Gerhard skrev for 13 timer siden: Jeg tenkte et raskt bytte av børster og så på igjen, men jeg fikk samme svar fra Sleipner som Mr_Stian. Har ikke børster til denne. ... Hva tror dere om disse børstene, må de byttes? Evt. kan jeg vaske / pusse de? Og hva med denne? Bør den pusses eller rengjøres på noen måte? Jeg synes det ser ut som om du har nok igjen på børstene. Ellers er løsningen å ringe til Fredrikstad Vikleverksted. De kjenner disse motorene, og er superhyggelige å snakke med. Men kommutatorerene dine ser jo ikke bra ut. Du må ta ut rotoren og få dreid kommutatorerene. Da er det også viktig at du rengjør børsteholderene slik at børstene glir lett. 19 fot skrev for 6 timer siden: Du kan sikkert søke etter børster til mye annet rart med motor av litt størrelse som feks vaskemaskkin,støvsuger osv og så sjekke mål og se om du må opp på enda kraftigere motorer. Du må ikke anbefale folk å ta børster fra en 230V motor og sette inn i en 12V truster. Kullbørster kommer i mange forskjellige dimensjoner og hardheter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Er disse børstene virkelig så ulike fra dagens varianter som Sleipner benytter i thrusterne at man ikke kan kjøpe et slikt sett og file ned til passende størrelse? Men vikleverksted kan nok være den beste løsningen her, da leverer du inn enheten og får den ferdig reparert av fagfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2022 Sleipner var hvertfall ikke veldig behjelpelige når jeg snakket med de. Fredrikstad Vikleverksted derimot! Her snakker vi god service! Jeg bestilte bare børstene der. Ikke veldig komplisert å demontere, men om du er usikker så kan det være like greit å sende motor til de. Min motor er fra 98, og jeg hadde nok ikke trengt å bytte lager. Men siden de var billige, og det at det er litt jobb å få ut motor hos meg så byttet jeg i samme slengen! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Det var en god vurdering. Mitt inntrykk er også at Sleipner trenger å skjerpe seg på kundeservice. De leverer heller ikke deler til 7-8 år gammelt Engbo utstyr selv om de kjøpte opp boet og rettighetene, henviser heller til store ombygginger og installasjon/levering av nytt Sleipner utstyr om noe ryker. Heldigvis er man selvhjulpen i betydelig grad på mange ting. Og med Google kan man forholdsvis enkelt finne delens opprinnelse, også de som leveres som "originalt" fra mange utstyrsprodusenter. Det ligger som regel en annen produsent i leverandørleddet bak. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Gullfisk skrev for 22 timer siden: Det går an å legge fint smergelbånd rundt, og slipe. Deretter kan man snu smergelbånd mot børsten, sette de i holderen, og slipe de også. Jeg likte forslaget til @Gullfisk. Den virket jo, en liten stund. Det var bare litt dårlig kontakt. Jeg håpet det ikke skulle så mye til før den virket igjen. Jeg liker å gjøre ting selv og jeg liker å spare penger. Så jeg tok litt 600 papir og holdt det inn på rotoren men jeg dreide den. Så skrapte jeg mellom lamellene. Til slutt pusset jeg på børstene også, men de så jo ganske fine ut. Jeg tok aldri rotoren ut. Jeg monterte den i båten igjen og nå virker den! Nå får jeg se hvordan den virker gjennom sommeren og så vurdere om den (eller begge) skal få en full service til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Gerhard skrev On 25.4.2022 at 18.58: Jeg har Sleipner SP55S12 baugpropell fra 2004. ...... .... men jeg fikk samme svar fra Sleipner som Mr_Stian. Har ikke børster til denne. De skal visst hete Brush-03S. Jeg har en Sleipner SP 55 SI fra 2005. Kjøpte nye originale børster og børstefjærer i vinter fra Industri og marinediesel her i Trondheim. Dette er en alround båtutstyrsbutikk som er medlem i en av kjedene, tror det er Best Marin. Jeg måtte oppgi serienummer på motoren før bestilling, forsto det slik at det var ulike børster til ulike varianter av motoren. Så det kan virke som det er enklere å få tak i børster fra andre steder enn direkte fra Sleipner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
19 fot Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 (redigert) Gerhard skrev On 26.4.2022 at 22.29: Jeg ser at ivrige båtfolk gjør helst jobben på dekk. Men så har du sikkert gått fra båten din, så da ser jeg du har funnet en annen metode for å få gjort jobbn på dekk, på bildekk. Redigert 29.April.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 30.April.2022 Del på Facebook Svart 30.April.2022 19 fot skrev for 14 timer siden: Jeg ser at ivrige båtfolk gjør helst jobben på dekk. Bra observert! En stabel med sommerdekk var det nærmeste bordet. Jeg får vel forståelse for prioriteringen her? Sommerjulene kommer ikke på bilen før båten er fikset. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 30.April.2022 Del på Facebook Svart 30.April.2022 Brigg skrev On 4/28/2022 at 7.55: Dette er en alround båtutstyrsbutikk som er medlem i en av kjedene, tror det er Best Marin. BestMarin? Det er jo favorittbutikken min. Jeg får sjekke min BestMarin (Tønsberg) Nå virker den igjen og da er det alltid en fare for at jeg ikke gjør noe mer før det er for seint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.