Jump to content

Vårpuss


Moz

Recommended Posts

Hei til dere alle. 

 

Jeg vet at mange her inne er garvede sjømenn, men jeg drister meg like vel å spørre om en ting.

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av min første båt, en skjærgårdsjeep på 17 fot.

 

Jeg ønsker å holde den fin, men blir helt paralysert og handlingslammet når jeg ser alle de ulike remediene som finnes i butikken til vedlikehold av båt.

 

Orker noen av dere å skrive noen ord om hva jeg trenger både over og under vannlinja?

 

Takker på forhånd

 

Hilsen landkrabba

Link to post
Share on other sites

Skjønner at dette er en jungel hvis du ikke er vant, men det er egentlig ikke så vanskelig. I all hovedsak er det 2 ting man pleier å gjøre: legge på nytt bunnstoff, og polere.

 

1, under vannlinjen: finn ut om du har selvpolerende (mest vanlig) bunnstoff på fra før (og om mulig produsent). Dra fingeren over bunnstoffet. Hvis det sverter av er det selvpolerende.  Du kan som regel male selvpolerende på hardt bunnstoff, og selvpolerende på selvpolerende. Men, du kan ikke male hardt bunnstoff på selvpolerende. Dette gjør du etter å ha skrapt vekk løse gamle flak, og slepet der underlaget er ujevnt, samt markert opp vannlinjen med maskeringstape.

 

2, over vannlinjen: du behøver en polish for å polere å få det blankt, og en voks for å forsegle så du beskytter gelcoaten og glansen holder lengre. Til polering bruker jeg maskin, men voksingen tar jeg for hånd.

Forarbeid her er viktig. Skikkelig vask i forkant med såpevann. Ved gjenstridige flekker finnes det et utall av gelcoat cleaners, og ved ordentlig matt og sliten gelcoat kan du bruke en «rub» med maskin. Vask, gelcoat cleaner og rub er altså forarbeid til selve poleringen. Er produktene fra samme produsent blir det sjeldent feil, hvertfall inntil man har gjort det noen år og skaffet egne preferanser... 

 

lykke til!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Moz skrev for 19 timer siden:

Jeg ønsker å holde den fin, men blir helt paralysert og handlingslammet når jeg ser alle de ulike remediene som finnes i butikken til vedlikehold av båt.

 

Det blir som med hudpleie. Markedet bugner over av produkter som skal være fantastiske til både det ene og det andre, men mange klarer seg likevel fint med såpe og vann og litt fuktighetskrem nå og da.

 

Samme med båten, et strøk selvpolerende bunnstoff når det gamle begynner å bli tynnslitt, en god vask nå og da og gjerne en liten polering om du ikke synes båten er blank nok. Verre er det ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 13 timer siden:

Skjønner at dette er en jungel hvis du ikke er vant, men det er egentlig ikke så vanskelig. I all hovedsak er det 2 ting man pleier å gjøre: legge på nytt bunnstoff, og polere.

 

1, under vannlinjen: finn ut om du har selvpolerende (mest vanlig) bunnstoff på fra før (og om mulig produsent). Dra fingeren over bunnstoffet. Hvis det sverter av er det selvpolerende.  Du kan som regel male selvpolerende på hardt bunnstoff, og selvpolerende på selvpolerende. Men, du kan ikke male hardt bunnstoff på selvpolerende. Dette gjør du etter å ha skrapt vekk løse gamle flak, og slepet der underlaget er ujevnt, samt markert opp vannlinjen med maskeringstape.

 

2, over vannlinjen: du behøver en polish for å polere å få det blankt, og en voks for å forsegle så du beskytter gelcoaten og glansen holder lengre. Til polering bruker jeg maskin, men voksingen tar jeg for hånd.

Forarbeid her er viktig. Skikkelig vask i forkant med såpevann. Ved gjenstridige flekker finnes det et utall av gelcoat cleaners, og ved ordentlig matt og sliten gelcoat kan du bruke en «rub» med maskin. Vask, gelcoat cleaner og rub er altså forarbeid til selve poleringen. Er produktene fra samme produsent blir det sjeldent feil, hvertfall inntil man har gjort det noen år og skaffet egne preferanser... 

 

lykke til!

God og konsis oppsummering.

 

Det finnes et utall produkter på markedet, men gjør deg selv en tjeneste og begrens innkjøpene til bunnstoff, såpe/shampo (uten voks), en polish og en voks/forsegler. En poleringsmaskin kan spare deg for en del svettedråper og støle armer, men er strengt tatt ikke nødvendig når båten er 17 fot og du er forholdsvis frisk og rask. Gjennom sesongen pleier jeg å vaske båten med en såpe som inneholder voks for å bevare finish.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å følge forumsreglene for utforming av overskrift. 

 

image.png.adbebef531f60122385661ca072a13e8.png

 

I korte trekk er det vask, stoffing, polering, service på motor. Hvis du er usikker på enkelte av disse tingene er det en rekke tråder for hver av disse her inne om du gjør et søk. Hvis du har konkrete spørsmål om din båt, så hjelper det veldig om du legger ut bilder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...