Jump to content

Kopier - bør de (k)vernes ?

avmønstret5

Recommended Posts

En Colin Archer er nemlig en båt konstruert av Colin Archer. Lager man senere en annen båt på de samme tegningene er det en: Hold dere fast: Colin Archer kopi!

God helg, godtfolk!

En båt konstruert av Colin Archer, men ikke bygget av Colin Archer er ikke en Colin Archer??? Da finnes det vel ikke så mange Furuholmenbåter heller da!? Disse ble jo bygget rundt forskjellige steder - Berg-Olsen, Stavern Båtbyggeri osv. De er vel Furuholmenbåter for det? Akkurat som en båt bygget etter Colin Archers tegninger er en Colin Archer enten den er bygget hos Jensen i Porsgrunn eller i Risør eller på Tollerodden.

mvh tuffff

40 fot ( 12 m. ) Colin Archer losskøyte.

Byggeår er oppitt til 1886, i Larvik.

Ombyggd og totalrenovert til lystseiler i Sverige hos båtbygger Brd. Jakobsen ved Uddevalla i perioden 1962 – 1979.

Bredde er 4,2 m. og djupgåande framme er 1,65 m. og 1,85 m. bak.

Skroget består av 6 x 6 ” furuspant med 1 ¾ ” eikehud.

Av kosmetiske og vedlikeholdsmessige grunnar er skroget belagt med 12 mm Glassfiberarmert polyester under vannlinja og 10mm over vannlinja.

Arbeidet er fagmessig og fint utført.

Innvendig er det god lufting av skroget med spalte-garnering.

Dekket er av teak lagt på vannfaste plater.

Cocpit og rekke er av mahogni.

Innvendig ballast er 8 tonn faststøypt bly.

Gearet er eit Borg Warne

Jeg tok meg den frihet og kopierte fra en salgsannonse ovenfornevnte. Ærede medlemmer, er denne original eller ikke?? Som enkelte hadde vært inne på, så ville nok CA støpt båter i glassfiber om han hadde levd i dag. Men det gjør han jo ikke, og da er det daværende teknikker som er gjeldende. Jeg ser at denne av " kosmetiske og vedlikeholdsmessige grunnar er skroget belagt med 12 mm Glassfiberarmert polyester under vannlinja og 10mm over vannlinja." Med andre ord er denne gjort en del endringer med i forhold til originalt. Jeg våger allikevel påstanden om at denne båten er original ! (selv om jeg ikke kan tilgi plastringa på tre.....)

For øvrig har tufffff et meget godt poeng, det ville per i dag ikke eksistert "originale furuholmenbåter" i og med at de er bygget så mange steder i landet, såvel som utland. Husk også at furuholmenbåter også ble bygget som fjordbåter etcl., mange ble rekvirert under krigen av tyskere. Disse ble delvis ombygd, mens mange i dag er restaurert tilbake til originale tegninger......

40 fot ( 12 m. ) Colin Archer losskøyte. Byggeår er oppitt til 1886, i Larvik.

........Av kosmetiske og vedlikeholdsmessige grunnar er skroget belagt med 12 mm Glassfiberarmert polyester under vannlinja og 10mm over vannlinja.

........ Ærede medlemmer, er denne original eller ikke??

Denne båten slutter jo ikke med å være en Colin Archer, fordi noen kliner GRP på utsiden av skroget! Det som er inni glassfiberskallet er derfor fremdeles "originalen".

Man kan like det eller ikke - en ihuga CA-skøyte-elsker ville antageligvis ikke tatt i skøyta en gang!

Svenskene ser ut til å godta litt mere når det kommer til "eldrehjelp" og det å støpe inn treskrog i glassfiber. Her hjemme rynker de fleste på nesen......... (inkludert meg)....og anser dette for å være "siste oljen", før båten går i grava.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Denne båten slutter jo ikke med å være en Colin Archer, fordi noen kliner GRP på utsiden av skroget! Det som er inni glassfiberskallet er derfor fremdeles "originalen".

Jeg er hjertens enig med deg Walter, men som du ser lengre oppe, er enkelte av den oppfatning at dette slettes ikke er CA når der er gjort såpass med denne ?

...... som du ser lengre oppe, er enkelte av den oppfatning at dette slettes ikke er CA når der er gjort såpass med denne ?

Har oppfattet det, ja!

Og enkelte her setter nok rigorøse krav til ekthet - krav som antageligvis er umulig å etterleve. Når vi snakker om båter som er bortimot 100 år gamle så kan man ikke forlange at de skal være "som ny"!

Vi snakker her mere om et maritimt arv i form av konstruksjon og skroglinjer, rigg-konstellasjoner og sjø-egenskaper som er såpass spesielle at det viktigste må være å ta vare på disse for ettertiden, så kan andre "flisespikkere" og "forståseg-på'ere" diskutere så mye de vil ...........for min del.......om hva som er mere riktig (les:original). Det finnes ikke noe fasit-svar på dette, uansett.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Liker heller ikke plasta trebåt.

Hvorfor legge så mye penger i og omgå problemer skjønner jeg ikke.

Hadde heller brukt de penga på og gjøre det på gamlemåten, så hadde det holdt i hundre år til.

Er ikke så mye orginalt igjen da kanskje, men den er bygd på samme lesta :yesnod: Dvs. orginal etter mitt skjønn

40 fot ( 12 m. ) Colin Archer losskøyte.

Byggeår er oppitt til 1886, i Larvik.

Ombyggd og totalrenovert til lystseiler i Sverige hos båtbygger Brd. Jakobsen ved Uddevalla i perioden 1962 – 1979.......................................

För dom som ikke känner till Br Jakobsson...............

så er det ett av dom minsta varven på Orust, men kansje ett av dom beste......idag gör man Fantasi 44an

Bilde

Bilde

(hurvida det er bra eller dåligt o plasta treskrov, har jag svårt att uttala mig om.....jag har iallafall valt

o ha träet på insidan o plast mot vattnet, tror att det er den beste kombinasjonen :wink: )

S/Y Gunga Din

Iflg. Colin Archers byggeliste ble det kun bygget en losskøyte i 1886, nemlig Ulabrand...

Såvidt vites flyter ikke denne lenger ikke engang med plast på utsiden. Mitt poeng er: det er ikke gull allt som glimrer eller Coliner alle som sier de er det.

Og til dere original fantaster; RS 1 Colin Archer med flere benytter Coelan på dekk. Coelan er et syntetisk stoff som medvirker til å tette dekket. Mister båten sin identitet da?

Min egen båt fra 1880 begynner å bli så lekk at neste store invistering godt kan bli epoxy på utsiden. Synes ikke den mister sin identitet fordet.. Er ikke spesiellt rik og vil gjerne benytte den gamle fruen så lenge som mulig... En restaureing i eik eller lerk koster fort 2-3mill minst. Det ligger en redings-skøyte i Fredrikstad; RS5 Oscar Thybring... en kjent båtbygger ble forespurt på kostnader for restaurering og ga et prisoverslag på 8mill.

Bygging av en replica ville komme på ca 6

Iflg. Colin Archers byggeliste ble det kun bygget en losskøyte i 1886, nemlig Ulabrand...

Såvidt vites flyter ikke denne lenger ikke engang med plast på utsiden. Mitt poeng er: det er ikke gull allt som glimrer eller Coliner alle som sier de er det.

Og til dere original fantaster; RS 1 Colin Archer med flere benytter Coelan på dekk. Coelan er et syntetisk stoff som medvirker til å tette dekket. Mister båten sin identitet da?

Min egen båt fra 1880 begynner å bli så lekk at neste store invistering godt kan bli epoxy på utsiden. Synes ikke den mister sin identitet fordet.. Er ikke spesiellt rik og vil gjerne benytte den gamle fruen så lenge som mulig... En restaureing i eik eller lerk koster fort 2-3mill minst. Det ligger en redings-skøyte i Fredrikstad; RS5 Oscar Thybring... en kjent båtbygger ble forespurt på kostnader for restaurering og ga et prisoverslag på 8mill.

Bygging av en replica ville komme på ca 6

Tror du kan ta det med ro. Fanatikere med fete lommebøker vokser ikke på trær. Fred. Olsen var med og investerte i Venus. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt en av de svenske spesialistene plastbelagt hele herligheten. Da vil du ha potte tett båt i 50 år til. Colin Archer bygget/konstruerte vel både gode og mindre gode båter. Hadde alt vært perfekt, hadde han vel ikke hatt behov for så mange varianter.

Disse gamle trebåtene lakk, også da de var nye. Dekkene lakk, mer under seil enn i havn. Dekkene måtte være konstant våte av sjøvann. Snødde det på båtene, ble heller snøen spylt av med sjøvann enn skyffet av. Det skulle være salt og vått.

Et eller annet sted har jeg tegning av ei eldgammal naken kjerring som ser seg selv i speilet. Puppene er det eneste som ikke henger og dingler. Teksten sier noe slikt: "Bodies decay, implants lasts forever". Alderen tar oss alle. Selv om noen mener at kompositt og polyester varer evig. Det ligger en holk av en seiler på utsiden av meg nå. Det er så jeg lurer på hvorfor eieren gidder å spandere opplag på glassfiberbåten. Men litt juks kan forlenge gleden...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...