Krapyl Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Mester Colin skjelet vel mye til Hvalerbåten når han satt ved tegnebrettet. Han hadde jo også bølgelinjeteorien sin om at båten skulle passe naturlig til en bølge, noe halvplanerkonstruktører skulle vært kurset i. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 ................, noe halvplanerkonstruktører skulle vært kurset i. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Nå er vel ikke en båt original når noe byttes ut??? . hvis man feks. bytter et spant, er ikke det da en replika av det originale? er båten da oridinal eller restarert? Båten er vel original når den forlater verftet, men er vel ombygget når ting blir ettermontert og forandret?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Jeg blir også beskylt for åvære en original Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Tja.. norges eldste flytene båt (fra begynnelsen av 1800 eller no') er så vidt jeg vet en som er i Stavanger museums eie. Der er det vel et spant og et par bordganger som er igjen av det originale. Den er tydeligvis vel værd å ta vare på!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Nå er vel ikke en båt original når noe byttes ut Da er det ikke mange "originale" trebåter. I motsetning til polyester/glass laminater som kun kan ødelegges mekanisk, er eie av tre/stålbåt en kontinuerlig kamp mot nedbrytingsprosesser. Sånn er det bare. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Han hadde jo også bølgelinjeteorien sin om at båten skulle passe naturlig til en bølge, noe halvplanerkonstruktører skulle vært kurset i. Men da hadde vi ikke hatt no hekksjø å klage på jo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Hei, Ja hva er en ekte Colin Archer, mener å ha lest at noen sår tvil om at dette er bare hans tegninger. Mener at hans tegninger igjen er sjålet/basert på en annen norsk båtkonstruktør. Såvidt jeg har oppfattet det, så reiste CA langs kysten i norge for å se på de forskjellige båt-typene som var i bruk. dette for å se og ta med seg de "beste" i sin konstruksjon. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
El Alferez Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Tja.. norges eldste flytene båt (fra begynnelsen av 1800 eller no') er så vidt jeg vet en som er i Stavanger museums eie. Der er det vel et spant og et par bordganger som er igjen av det originale. Den er tydeligvis vel værd å ta vare på!! mvh tuffff "Anna af Sand" er ganske riktig torvgammel, visstnok fra 1848, og i Stavanger Museums eie. Om det er så mye originalt som du skisserer vet jeg ikke riktig, det har nok vært en kontinuerlig prosess i de snart 160 årene som har gått... Likevel mener jeg at det er til å leve med, så lenge det gjøres etter riksantikvarens fastlagte retningslinjer, og erstatter det som er nødvendig å skifte, heller enn å bygge om etter dagsform og smak. Hva angår fartøy i tupperware/ferro, konstruert fritt etter hukommelsen, som rigges med telefonstolper, rullefokk, og polypropylen, innredes etter tegninger av kjellerstue anno '87, og brukes som en underavdeling av "Blue Oyster Bar, Singapore", kan jeg styre min begeistring. Noen Colin Archer er det i hvert fall ikke, på tross av alle gode hensikter og vagt begrunnet opprinnelse. En Colin Archer er nemlig en båt konstruert av Colin Archer. Lager man senere en annen båt på de samme tegningene er det en: Hold dere fast: Colin Archer kopi! God helg, godtfolk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 En Colin Archer er nemlig en båt konstruert av Colin Archer. Lager man senere en annen båt på de samme tegningene er det en: Hold dere fast: Colin Archer kopi! Mjaaa. Bygde CA alle CA skøytene selv da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Mjaaa. Bygde CA alle CA skøytene selv da ? Helt klart! Hver nagle er egenhendig slått inn av CA selv! Jeg tror mannen ble 182 år, eller må ha blitt da han rakk en hel gjeng med båter! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 En Colin Archer er nemlig en båt konstruert av Colin Archer. Lager man senere en annen båt på de samme tegningene er det en: Hold dere fast: Colin Archer kopi! God helg, godtfolk! inga modifieringer "what so ever" ????? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Helt klart! Hver nagle er egenhendig slått inn av CA selv! Jeg tror mannen ble 182 år, eller må ha blitt da han rakk en hel gjeng med båter! CA er nok i familie med Napoleon som,bortsett fra å tape noen kriger og berømte slag, også var en mester til å bake og lage cognac Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 CA er nok i familie med Napoleon som,bortsett fra å tape noen kriger og berømte slag, også var en mester til å bake og lage cognac Er det det naboen min, Larsen gjør i helgene. Jeg synes det lukter litt fra garasjen hans. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 CA er nok i familie med Napoleon som,bortsett fra å tape noen kriger og berømte slag, også var en mester til å bake og lage cognac NB: Napoleon er en brandy. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Er det ? Står det ikke Napoleon cognac på flaska da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Er det ? Står det ikke Napoleon cognac på flaska da ? Vil nok tro at det står Napoleon Brandy VS, VSOP eller XO. Den er laget utenfor Cognac-distriktet, så den må kalles brandy. Blir nesten som CA og CA-båter dette. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
El Alferez Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Mjaaa. Bygde CA alle CA skøytene selv da ? Forsåvidt et poeng, det. Noen ble bygget ved hans verft, noen hos Jensen sitt, osv. som bedre beskrevet av andre tidligere i tråden. Poenget mitt er at jeg vanskelig kan gå med på at nybygg, f.eks. Caliope 5 er en "ekte" Colin Archer, selv om det er knakende flott fartøy. Det er derimot en kopi av Wyvern, sjøsatt drøye hundre år tidligere. Og det er ikke det verste man kan være! "Vikers" kommentar reflekterer at vi har forskjellige definisjoner. Jeg har aldri inkludert nye fartøy. Jeg forholder meg til de båtene Colin Archer med viten og vilje konstruerte, og ikke alt det han holdes ansvarlig for etterpå. Hva angår modifiseringene "Gunga Din" nevner, så mener jeg altså at man skal forholde seg til originaltegningen hvis det er en tro kopi man vil ha, men bevares, ørsmå variasjoner over f.eks. innredning skal ikke engang en pedant som meg hefte seg med. Men en mast til eller fra, eller å forandre på dimensjonene... Da bygger man, i mine øyne, ikke lenger en kopi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Forsåvidt et poeng, det. Noen ble bygget ved hans verft, noen hos Jensen sitt, osv. som bedre beskrevet av andre tidligere i tråden. Poenget mitt er at jeg vanskelig kan gå med på at nybygg, f.eks. Caliope 5 er en "ekte" Colin Archer, selv om det er knakende flott fartøy. Det er derimot en kopi av Wyvern, sjøsatt drøye hundre år tidligere. Og det er ikke det verste man kan være! "Vikers" kommentar reflekterer at vi har forskjellige definisjoner. Jeg har aldri inkludert nye fartøy. Jeg forholder meg til de båtene Colin Archer med viten og vilje konstruerte, og ikke alt det han holdes ansvarlig for etterpå. Hva angår modifiseringene "Gunga Din" nevner, så mener jeg altså at man skal forholde seg til originaltegningen hvis det er en tro kopi man vil ha, men bevares, ørsmå variasjoner over f.eks. innredning skal ikke engang en pedant som meg hefte seg med. Men en mast til eller fra, eller å forandre på dimensjonene... Da bygger man, i mine øyne, ikke lenger en kopi. Men om Hansen og Arntzen båtbyggeri bygger en CA etter tegninger av CA - i materialer som CA benyttet - da må jo dette kalles en CA? Jeg er enig i at det ikke finnes en CA i tupperware, men følger du tegninger/materialer til punkt og prikke så får du en CA. I hvertfall etter mine standarder. CA er jo en type båt - ikke bare navnet. Overført til hus.... Skal du ha et Nordbo-hus, så kan du sette opp dette etter tegninger og materialbeskrivelser. Da har du et "Nordbo-hus". Redigert 18.November.2005 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Jeg blir også beskylt for åvære en original Næhhh? Er det virkelig ingen som har tatt belastningen med å kopiere deg? Ellers så står et annet gammelt båtbyggeri for fall. I Son hadde vi et par- tre slike for en mannsalder siden. Son Marina er et båtbyggeri som ble startet rett etter 1900. Der bygget man en del Furuholmen konstruksjoner. Man bygget småbåter og opp til 12M R. Stedet hadde egen smie. Den var komplett med vertøy og alt faget tilhørende da jeg jobbet der i ca 1979. Siden ble smia revet og alt utstyret kjørt på dynga. "Tegnekontoret" oppe på mezaninen hadde skufffer med over 100 tegninger av forskjellige båter. Gamle taljeblokker fra smågreier til megaformat som det var vanskelig å løfte lå strødd inni den ene hallen. Nå skal resten rives for å gi plass til hotell, leiligheter og brygger i strandsonen. Alt godkjent av Vestby kommune som godkjenner hva som helst så lenge utbygger har penger og advokatkobbel. En annen fattig fa** som legger ut ei skarve brygge der det ikke sjenerer en sjel, får et helt takras av kommunalt ansatte og lokalpolitikere på nakken. Ikke nok med at kulturverdier går fløyten, strandsone er heller ikke bare strandsone når man har godt med penger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Næhhh? Er det virkelig ingen som har tatt belastningen med å kopiere deg? Ellers så står et annet gammelt båtbyggeri for fall. I Son hadde vi et par- tre slike for en mannsalder siden. Son Marina er et båtbyggeri som ble startet rett etter 1900. Der bygget man en del Furuholmen konstruksjoner. Man bygget småbåter og opp til 12M R. Stedet hadde egen smie. Den var komplett med vertøy og alt faget tilhørende da jeg jobbet der i ca 1979. Siden ble smia revet og alt utstyret kjørt på dynga. "Tegnekontoret" oppe på mezaninen hadde skufffer med over 100 tegninger av forskjellige båter. Gamle taljeblokker fra smågreier til megaformat som det var vanskelig å løfte lå strødd inni den ene hallen. Nå skal resten rives for å gi plass til hotell, leiligheter og brygger i strandsonen. Alt godkjent av Vestby kommune som godkjenner hva som helst så lenge utbygger har penger og advokatkobbel. En annen fattig fa** som legger ut ei skarve brygge der det ikke sjenerer en sjel, får et helt takras av kommunalt ansatte og lokalpolitikere på nakken. Ikke nok med at kulturverdier går fløyten, strandsone er heller ikke bare strandsone når man har godt med penger. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Son Marina er et båtbyggeri som ble startet rett etter 1900. Der bygget man en del Furuholmen konstruksjoner. Av nysgjerrighet, hva het båtbyggeriet før/det har neppe hett Son Marina??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kapptein Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Tja.. norges eldste flytene båt (fra begynnelsen av 1800 eller no') er så vidt jeg vet en som er i Stavanger museums eie. Der er det vel et spant og et par bordganger som er igjen av det originale. Den er tydeligvis vel værd å ta vare på!! mvh tuffff Du er inne på noe her.På Mjøsas bunn ligger det en 60-fots seiljakt fra midten av 1800-tallet, og det har lenge vært snakk om å få den hevet og restaurert - men hva blir det da? Kanskje som du sier: "Et spant og et par bordganger...." - riktignok 150 år gamle, men resten blir jo nytt! Jeg mener det er bedre å sikre vraket best mulig der det ligger, måle opp skuta og bygge en replika. MYE billigere, og resultatet blir nesten det samme! - og båten kan brukes uten bomullshansker.... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Av nysgjerrighet, hva het båtbyggeriet før/det har neppe hett Son Marina??? Det husker jeg faktisk ikke, selv om navnet sto med falmede bokstaver over hele den ene langveggen. Lurer på om det var "Soon Slip & Baatbyggeri". Foruten båtbyggerhallen og smia var det også andre haller. Det var to store slipper med skinneganger og en liten. Den lille kunne vel ta båter opp til 35 fot og 10 tonn. De to andre var vel 50 tonn og 60 fot (noe i den duren). Den ene store slippen var kun utvendig, mens den andre dro båtene inn i en hall. Denne var også slik innredet at store båter (60 fot) kunne trekes sideveis inn i et skur. I glansdagene, rett før og etter krigen, jobbet det (så vidt jeg husker) opp til 75 mann der. Lokalt sett var dette ingen liten bedrift. Under krigen ble de pålagt å drive bygging, reparasjon og service for okkupasjonsmakten. Av dem som ble tvangsrullert dit var brødrene Lervik, som senere startet båtbyggeri oppe i Hølenselva. Anstein Lervik fortalte litt om det de drev med, som han sa med et smil: "Det gikk jo ikke særlig fort unna, og vi saboterte så godt vi kunne". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Det husker jeg faktisk ikke, selv om navnet sto med falmede bokstaver over hele den ene langveggen. Lurer på om det var "Soon Slip & Baatbyggeri". Dèt navnet kjenner jeg igjen Hulda, så det tror jeg du har rett i takk skal du ha. Kunne ikke kjenne igjen det andre navnet, forferdelig at de skal bygge ned kulturarven slik som du påpeker. Dårlig tegn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.