Jump to content

Kopier - bør de (k)vernes ?


avmønstret5

Recommended Posts

Nå er vel ikke en båt original når noe byttes ut

Da er det ikke mange "originale" trebåter. I motsetning til polyester/glass laminater som kun kan ødelegges mekanisk, er eie av tre/stålbåt en kontinuerlig kamp mot nedbrytingsprosesser.

Sånn er det bare.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja hva er en ekte Colin Archer, mener å ha lest at noen sår tvil om at dette er bare hans tegninger. Mener at hans tegninger igjen er sjålet/basert på en annen norsk båtkonstruktør.

Såvidt jeg har oppfattet det, så reiste CA langs kysten i norge for å se på de forskjellige båt-typene som var i bruk. dette for å se og ta med seg de "beste" i sin konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Tja.. norges eldste flytene båt (fra begynnelsen av 1800 eller no') er så vidt jeg vet en som er i Stavanger museums eie. Der er det vel et spant og et par bordganger som er igjen av det originale. Den er tydeligvis vel værd å ta vare på!!

 

mvh tuffff

"Anna af Sand" er ganske riktig torvgammel, visstnok fra 1848, og i Stavanger Museums eie. Om det er så mye originalt som du skisserer vet jeg ikke riktig, det har nok vært en kontinuerlig prosess i de snart 160 årene som har gått... :wink: Likevel mener jeg at det er til å leve med, så lenge det gjøres etter riksantikvarens fastlagte retningslinjer, og erstatter det som er nødvendig å skifte, heller enn å bygge om etter dagsform og smak.

 

Hva angår fartøy i tupperware/ferro, konstruert fritt etter hukommelsen, som rigges med telefonstolper, rullefokk, og polypropylen, innredes etter tegninger av kjellerstue anno '87, og brukes som en underavdeling av "Blue Oyster Bar, Singapore", kan jeg styre min begeistring. Noen Colin Archer er det i hvert fall ikke, på tross av alle gode hensikter og vagt begrunnet opprinnelse.

 

En Colin Archer er nemlig en båt konstruert av Colin Archer. Lager man senere en annen båt på de samme tegningene er det en: Hold dere fast: Colin Archer kopi!

 

God helg, godtfolk!

Link to post
Share on other sites

Mjaaa. Bygde CA alle CA skøytene selv da ?

Helt klart! Hver nagle er egenhendig slått inn av CA selv! Jeg tror mannen ble 182 år, eller må ha blitt da han rakk en hel gjeng med båter! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

CA er nok i familie med Napoleon som,bortsett fra å tape noen kriger og berømte slag, også var en mester til å bake og lage cognac :crazy:

Er det det naboen min, Larsen gjør i helgene. Jeg synes det lukter litt fra garasjen hans. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

CA er nok i familie med Napoleon som,bortsett fra å tape noen kriger og berømte slag, også var en mester til å bake og lage cognac :crazy:

NB: Napoleon er en brandy. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det ? Står det ikke Napoleon cognac på flaska da ?

Vil nok tro at det står Napoleon Brandy VS, VSOP eller XO. Den er laget utenfor Cognac-distriktet, så den må kalles brandy. Blir nesten som CA og CA-båter dette. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mjaaa. Bygde CA alle CA skøytene selv da ?

Forsåvidt et poeng, det. Noen ble bygget ved hans verft, noen hos Jensen sitt, osv. som bedre beskrevet av andre tidligere i tråden. Poenget mitt er at jeg vanskelig kan gå med på at nybygg, f.eks. Caliope 5 er en "ekte" Colin Archer, selv om det er knakende flott fartøy. Det er derimot en kopi av Wyvern, sjøsatt drøye hundre år tidligere. Og det er ikke det verste man kan være!

 

"Vikers" kommentar reflekterer at vi har forskjellige definisjoner. Jeg har aldri inkludert nye fartøy. Jeg forholder meg til de båtene Colin Archer med viten og vilje konstruerte, og ikke alt det han holdes ansvarlig for etterpå.

 

Hva angår modifiseringene "Gunga Din" nevner, så mener jeg altså at man skal forholde seg til originaltegningen hvis det er en tro kopi man vil ha, men bevares, ørsmå variasjoner over f.eks. innredning skal ikke engang en pedant som meg hefte seg med. Men en mast til eller fra, eller å forandre på dimensjonene... Da bygger man, i mine øyne, ikke lenger en kopi.

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt et poeng, det. Noen ble bygget ved hans verft, noen hos Jensen sitt, osv. som bedre beskrevet av andre tidligere i tråden. Poenget mitt er at jeg vanskelig kan gå med på at nybygg, f.eks. Caliope 5 er en "ekte" Colin Archer, selv om det er knakende flott fartøy. Det er derimot en kopi av Wyvern, sjøsatt drøye hundre år tidligere. Og det er ikke det verste man kan være!

 

"Vikers" kommentar reflekterer at vi har forskjellige definisjoner. Jeg har aldri inkludert nye fartøy. Jeg forholder meg til de båtene Colin Archer med viten og vilje konstruerte, og ikke alt det han holdes ansvarlig for etterpå.

 

Hva angår modifiseringene "Gunga Din" nevner, så mener jeg altså at man skal forholde seg til originaltegningen hvis det er en tro kopi man vil ha, men bevares, ørsmå variasjoner over f.eks. innredning skal ikke engang en pedant som meg hefte seg med. Men en mast til eller fra, eller å forandre på dimensjonene... Da bygger man, i mine øyne, ikke lenger en kopi.

Men om Hansen og Arntzen båtbyggeri bygger en CA etter tegninger av CA - i materialer som CA benyttet - da må jo dette kalles en CA?

 

Jeg er enig i at det ikke finnes en CA i tupperware, men følger du tegninger/materialer til punkt og prikke så får du en CA. I hvertfall etter mine standarder.

 

CA er jo en type båt - ikke bare navnet.

 

Overført til hus....

 

Skal du ha et Nordbo-hus, så kan du sette opp dette etter tegninger og materialbeskrivelser. Da har du et "Nordbo-hus".

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir også beskylt for åvære en original

Næhhh? Er det virkelig ingen som har tatt belastningen med å kopiere deg?

 

Ellers så står et annet gammelt båtbyggeri for fall. I Son hadde vi et par- tre slike for en mannsalder siden. Son Marina er et båtbyggeri som ble startet rett etter 1900. Der bygget man en del Furuholmen konstruksjoner. Man bygget småbåter og opp til 12M R. Stedet hadde egen smie. Den var komplett med vertøy og alt faget tilhørende da jeg jobbet der i ca 1979. Siden ble smia revet og alt utstyret kjørt på dynga. "Tegnekontoret" oppe på mezaninen hadde skufffer med over 100 tegninger av forskjellige båter. Gamle taljeblokker fra smågreier til megaformat som det var vanskelig å løfte lå strødd inni den ene hallen.

 

Nå skal resten rives for å gi plass til hotell, leiligheter og brygger i strandsonen. Alt godkjent av Vestby kommune som godkjenner hva som helst så lenge utbygger har penger og advokatkobbel. En annen fattig fa** som legger ut ei skarve brygge der det ikke sjenerer en sjel, får et helt takras av kommunalt ansatte og lokalpolitikere på nakken. Ikke nok med at kulturverdier går fløyten, strandsone er heller ikke bare strandsone når man har godt med penger.

Link to post
Share on other sites

Næhhh? Er det virkelig ingen som har tatt belastningen med å kopiere deg?

 

Ellers så står et annet gammelt båtbyggeri for fall. I Son hadde vi et par- tre slike for en mannsalder siden. Son Marina er et båtbyggeri som ble startet rett etter 1900. Der bygget man en del Furuholmen konstruksjoner. Man bygget småbåter og opp til 12M R. Stedet hadde egen smie. Den var komplett med vertøy og alt faget tilhørende da jeg jobbet der i ca 1979. Siden ble smia revet og alt utstyret kjørt på dynga. "Tegnekontoret" oppe på mezaninen hadde skufffer med over 100 tegninger av forskjellige båter. Gamle taljeblokker fra smågreier til megaformat som det var vanskelig å løfte lå strødd inni den ene hallen.

 

Nå skal resten rives for å gi plass til hotell, leiligheter og brygger i strandsonen. Alt godkjent av Vestby kommune som godkjenner hva som helst så lenge utbygger har penger og advokatkobbel. En annen fattig fa** som legger ut ei skarve brygge der det ikke sjenerer en sjel, får et helt takras av kommunalt ansatte og lokalpolitikere på nakken. Ikke nok med at kulturverdier går fløyten, strandsone er heller ikke bare strandsone når man har godt med penger.

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tja.. norges eldste flytene båt (fra begynnelsen av 1800 eller no') er så vidt jeg vet en som er i Stavanger museums eie. Der er det vel et spant og et par bordganger som er igjen av det originale. Den er tydeligvis vel værd å ta vare på!!

 

mvh tuffff

Du er inne på noe her.

På Mjøsas bunn ligger det en 60-fots seiljakt fra midten av 1800-tallet, og det har lenge vært snakk om å få den hevet og restaurert - men hva blir det da? Kanskje som du sier: "Et spant og et par bordganger...." - riktignok 150 år gamle, men resten blir jo nytt!

Jeg mener det er bedre å sikre vraket best mulig der det ligger, måle opp skuta og bygge en replika. MYE billigere, og resultatet blir nesten det samme! - og båten kan brukes uten bomullshansker....

Link to post
Share on other sites

Av nysgjerrighet, hva het båtbyggeriet før/det har neppe hett Son Marina???

Det husker jeg faktisk ikke, selv om navnet sto med falmede bokstaver over hele den ene langveggen. Lurer på om det var "Soon Slip & Baatbyggeri". Foruten båtbyggerhallen og smia var det også andre haller. Det var to store slipper med skinneganger og en liten. Den lille kunne vel ta båter opp til 35 fot og 10 tonn. De to andre var vel 50 tonn og 60 fot (noe i den duren). Den ene store slippen var kun utvendig, mens den andre dro båtene inn i en hall. Denne var også slik innredet at store båter (60 fot) kunne trekes sideveis inn i et skur. I glansdagene, rett før og etter krigen, jobbet det (så vidt jeg husker) opp til 75 mann der. Lokalt sett var dette ingen liten bedrift. Under krigen ble de pålagt å drive bygging, reparasjon og service for okkupasjonsmakten. Av dem som ble tvangsrullert dit var brødrene Lervik, som senere startet båtbyggeri oppe i Hølenselva. Anstein Lervik fortalte litt om det de drev med, som han sa med et smil: "Det gikk jo ikke særlig fort unna, og vi saboterte så godt vi kunne".

Link to post
Share on other sites

Det husker jeg faktisk ikke, selv om navnet sto med falmede bokstaver over hele den ene langveggen. Lurer på om det var "Soon Slip & Baatbyggeri".

Dèt navnet kjenner jeg igjen Hulda, så det tror jeg du har rett i takk skal du ha.

 

Kunne ikke kjenne igjen det andre navnet, forferdelig at de skal bygge ned kulturarven slik som du påpeker. Dårlig tegn!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...