Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Nei, da spørs det. Men jeg kan sette korken nedi et glass, den blir stående nedi motorbrønnen, så det er forholdsvis stille der. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 dieselfan skrev for 2 timer siden: Den beste jeg har prøvd heter Rocol, men den ryker en del Den er veldig god, og er det jeg kaller for gjengefett. Går under betegnelsen aperunk her i Fredrikstad distriktet, vet ikke om det er lokalt. Til mer proff maskinering bruker man ikke skjæreolje. Da bruker man en kjølevæske som er en emolusjon som sprutes på kontinuerlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 @KomodoKødder du (forsøksvis vittighet tilsiktet)? Aperunk er jo dette, til å trekke kabler i trekkerør/K-rør! Dere Viken-folk (he-he) er noe for dere selv... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Det må være trikkerene som har knabbet begrepet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Da var de tidlig ute! Jeg hørte først uttrykket på Sørlandet rundt 1990! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Den er veldig god, og er det jeg kaller for gjengefett. Du får Rocol som pasta, aerosol og liquid. Nå ble det veldig mye om Rocol, som er ett av varemerkene som har ett eller flere produkter som får jobben gjort. Jeg ønsker at alle forstår at jeg IKKE mener at man absolutt bør kjøpe Rocol RTD. Det er mange andre gode produkter der ute til 20% av prisen, så tenk deg godt om før du velger, særlig så lenge det er til hobbyarbeid i vanlige materialer... Komodo skrev for 2 timer siden: Til mer proff maskinering bruker man ikke skjæreolje. Nå er vel Rocol utviklet for proffmarkedet. Har jobbet med å maskinere, maskineringsoptimalisering, design av eller kontroll av maskinerte produkter over det meste av planeten siste 40åra men jeg har sett Rocol og andre relaterte produkter i vært eneste verksted jeg har besøkt. Siden dette interesserer meg privat også undersøker jeg nok slikt litt over snittet, det er en del av HSE sjekken også, så jeg må. Hjuloppheng til B747 blir smidd og gjenget med Rocol i Tsjekkia som ett eksempel. Realt kjølevann er bra i et lukket maskineringssenter med 6 til 60bar trykk, men bak i båten til TS mener jeg en seig skjæreforbedrer gjør en mye bedre jobb... -apropos det derre ape pip-pip greiene... i Portugal ble det kalt "pegajosso" Redigert 23.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 dieselfan skrev 1 time siden: Nå er vel Rocol utviklet for proffmarkedet. Har jobbet med å maskinere, maskineringsoptimalisering, design av eller kontroll av maskinerte produkter over det meste av planeten siste 40åra men jeg har sett Rocol og andre relaterte produkter i vært eneste verksted jeg har besøkt. Siden dette interesserer meg privat også undersøker jeg nok slikt litt over snittet, det er en del av HSE sjekken også, så jeg må. Hjuloppheng til B747 blir smidd og gjenget med Rocol i Tsjekkia som ett eksempel. Realt kjølevann er bra i et lukket maskineringssenter med 6 til 60bar trykk, men bak i båten til TS mener jeg en seig skjæreforbedrer gjør en mye bedre jobb... Da sier vi en null til deg der Jeg generaliserte kanskje litt mye, tenkte mest på maskineringssenter osv. Men også i konvensjonelle dreiebenker, fresemaskiner og bormaskiner er det vanlig med kjølevæske, men da ikke med de antall dyser og det trykk man har i en styrt maskin. Da har man jo ofte også kjølevæskehull i verktøyet. Absolutt enig i at aper.... brukes i proff sammenheng, men da ofte mer i reparasjon, vedlikehold og småserie. dieselfan skrev 1 time siden: -apropos det derre ape pip-pip greiene... i Portugal ble det kalt "pegajosso" Er det mulig å oversette det der for oss som ikke er så stive i portugisisk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hilti Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Jeg vil gjerne dele et tips:) Legg en 6mm skive med stor ytterdiameter oppå restene av skruen. Sveis skiven fast i skruen, så legger du en mutter oppå skiven og punkter den fast i skiven. Da kan du veldig ofte skru den rett ut. Denne metoden gjør at du varmer opp skruen nok til at den "sjokker" gjengepartiet slik at det løsner når skruen blir kald igjen. Spessielt godt egnet når skruen står fast i aluminium da det ikke er fare for at sveisen setter seg fast i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Hilti skrev 15 minutter siden: Jeg vil gjerne dele et tips:) Legg en 6mm skive med stor ytterdiameter oppå restene av skruen. Sveis skiven fast i skruen, så legger du en mutter oppå skiven og punkter den fast i skiven. Da kan du veldig ofte skru den rett ut. Denne metoden gjør at du varmer opp skruen nok til at den "sjokker" gjengepartiet slik at det løsner når skruen blir kald igjen. Spessielt godt egnet når skruen står fast i aluminium da det ikke er fare for at sveisen setter seg fast i aluminium. Meget godt tips som i mange tilfeller ender med suksess. Forutsetter imidlertid tilgang til sveiseutstyr. OBS! Forstår det slik at motoren i dette tilfellet sitter montert på båten. Vær forsiktig med sveising i nærheten av bensinsystemet og utlufting - kan fort ende med en lei overraskelse... Redigert 23.Februar.2022 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Komodo skrev 1 time siden: Er det mulig å oversette det der for oss som ikke er så stive i portugisisk Det står i den lille gule boka jeg har... men det står ingen oversettelse der Google kunne ikke svare meg heller... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Google sier "klissete", altså ikke særlig ufint eller noe slikt. Redigert 23.Februar.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Takk Lars sånn som de glisa når de fortalte meg det så må det hatt en relativt "grov" dobbel betydning..... Forresten fantastisk hyggelige folk, de bygget store trommelblandere til betong og fresa tannhjul i superduplex til subsea ventiler om hverandre.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Er det meg, eller har min enkle tråd om boring av skruer henfalt til maskinistnerding av høyeste nivå her? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Mastiff skrev 36 minutter siden: Er det meg, eller har min enkle tråd om boring av skruer henfalt til maskinistnerding av høyeste nivå her? Det er bare sånn det er. Knekte skruer, ankring og krymping av kabelsko f.eks har en tendens til å sette fyr på BPs medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Tydeligvis. Jeg har jo vært med på min del av det i tråden om båtautomasjon, men den er jo mer nerdete i utgangspunktet... Og kabelsko krymper man selvsagt med en hydraulisk presstang fra Aliexpress! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Mastiff skrev 48 minutter siden: Er det meg, eller har min enkle tråd om boring av skruer henfalt til maskinistnerding av høyeste nivå her? Jeg kan ta skylda for den (men det er en operasjon som nok har høyere vanskelighetsgrad enn mange tror, og utstyret og håndlaget er derfor veldig viktig, derav mange forskjellige råd og innfallsvinkler) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Jeg klager ikke, jeg bare observerer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Med egen opplevelse av å bore ut bolter/skruer som sitter fast, vil jeg vektlegge det å sentrere boret. Jeg øvde meg på det hjemme i boden, og det var ikke bare bare med håndholdt drill. Helt perfekt ble det ikke i båten heller. Her restene av bolten. Hos meg var det solid gods rundt bolten, så selv om noen gjenger ble skadet, var det nok gjenger igjen til den nye bolten. Så, konsentrer jobben om å bore midt i skruen/bolten. Og bruk kvalitetsbor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 (redigert) Ja, jeg tenkte gjennom sentreringen i går kveld, da jeg ikke fikk sove... Jeg lager en jigg av tre tykke og én tynn aluplate. Jeg bruker braketten som skrus på motoren som mal, den er helt riktig. Den øverste plata får da et hull på samme størrelse som de i braketten, 8 mm, dermed vil den være sentrert etter braketten. Jeg har også tre andre hull for å skru plata fast i de tre gjengene som fins i motoren. Så fører jeg 8 mm boret en halv millimeter ned i plata under, for å lage en helt sentrert fordypning. Med den som utgangspunkt og en borejigg fra Bosch som jeg har liggende, som gir helt rett vinkel, bruker jeg det minste boret jeg skal bruke (3 mm) og borer nedover i de to tykke og den ene tynne neste plata (to tykke der for å få en viss høyde på jiggen) . Den nederste plata, som er den tynneste, borer jeg ut 3 mm-hullet så det blir akkurat stort nok til å legge over restene av skruen som sitter der. Så skrur jeg denne jiggen fast på motoren, fester Bosch-borejiggen oppå hullet jeg skal bore og setter i gang. Det burde gi ganske god sentrering, tror jeg. Redigert 24.Februar.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Først, det finnes egne bor for rustfritt. Disse har en annen vinkel på skjæret slik at de tar mindre gods for hver omdreining Neste jeg ville ikke skrudd opp hastigheten selv om borret er lite. Og går det til h.. med gjengene i godset, så gjør det ingen ting. På Biltema får du kjøpt helicoilsett med alt du trenger få å set de inn retbbor,verktøy og helicoil for mellom 100 og 200 sist jeg kjøpte det. (Helicoil er faktisk mer solid en rene gjenger i støpegods Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Jeg skal bruke dette: Men det gjengereparasjonssettet setter jeg på handlelista, takk! Greit å ha i tilfelle det går galt med oppgjengingen, det er jo alltid retur på sånt. Det er for øvrig ikke støpegods, men aluminium. Støpegodset var i Lars Hs utboring, ikke denne. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Lars H. skrev 21 minutter siden: Lars H. skrev 21 minutter siden: Bildene til Lars illustrerer godt hva som er problemet med å bore ut en skrue som sitter i aluminium. Når boret ikke treffer eksakt i senter vil det miste støtte på den ene siden. Siden boret ikke er helt stivt, vil det dra seg ut i det bløte alugodset. Den sikreste måten å få ut slike skruer er derfor i fresemaskin med pinnefres, men det er jo ikke alltid like lett å få til. Mastiff skrev 12 minutter siden: Det er for øvrig ikke støpegods, men aluminium. Støpegodset var i Lars Hs utboring, ikke denne. Det er vel støpt aluminium? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Det blir nok litt vanskelig å sette 24 fot Mad Max i fresemaskin, ja... Men med så pass støtte som jeg får av jiggen av aluminiumsplatene og Bosch-jiggen, satser jeg på at det blir både sentrert og rett. Det er jo ikke så mye av boret som er inne i godset, i forhold til hvor mye som er utenfor. Tøyelighet avhenger jo veldig mye av lengden. Og aluminium er støpt, ja. Men jeg tenkte kanskje han hadde sett på flensen til Lars H og tenkte at det var det jeg jobbet med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Da venter vi i spenning på resultatet av boringen. Uttømmende rapport ventes Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Det kommer. Handletur i morgen, og så håper jeg å få gått på jobben på lørdag. Eventuelt mandag, jeg er ikke så glad i å bråke mye på søndager her i Bibelbeltet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.