Mastiff Startet 22.Februar.2022 Del på Facebook Startet 22.Februar.2022 (redigert) Jeg måtte ha av styrepumpa, og jeg slet som bare f... med å få den løs. Syrefast stål i aluminium kan irre en del på ti år. Til slutt sto jeg igjen med en brukket skrue på den ene siden, så det ser sånn ut, med den brukne skruen nede til venstre: Det er en 6 mm skrue. Det vil vel spise noen bor å bore den ut, iallfall hvis jeg ikke bruker riktig type. Og jeg har null erfaring med sånt. Jeg antar at jeg bør slipe den flat med Dremel først, så jeg kan få sentrert boret noenlunde. Bør jeg begynne med et 2-3 mm bor og så jobbe meg opp, eller går jeg rett på med et 6 mm når jeg har sentrert det? Er det noen spesiell type bor jeg bør kjøpe? Gjerne noe på Biltema eller Jula, jeg skal dit på fredag. Og hvis jeg skulle klare å få boret den ut, vil vel gjengene være ødelagt. Så da bør jeg vel gjenge det opp til en 8 mm skrue istedenfor? Jeg har gjengesett, og braketten har plass til 2-3 mm større skruer. Er det kanskje sikrest å gjenge opp alle sammen, siden de var så pass irret? Jeg bruker iallfall braketten som mønstertil å lage en jigg av noen tykke aluminiumsplater, så jeg kan skru den fast i de tre andre og bore helt rett der jeg jobber. Redigert 22.Februar.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Prøvd skrueuttrekker? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 En sånn som i gamle dager ble grisepikk, mener du? Jeg har noen sånne liggende i diverse størrelser, men tror du det er noe poeng, når skruen satt så hardt at jeg vred av hodet da jeg tok i, istedenfor å få den så mye som en millimeter ut? Jeg er redd for at jeg skal brekke verktøyet inni der, og de er jo enda hardere å bore i enn skruene. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Ikke veldig erfaren med det, men måtte bruke det på noen skruer til en kontrollboden engang der hodet knakk. Virka på de i det minste. Sikkert andre her som har mer erfaring med det enn meg her inne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Gå for opprinnelig plan. Har du en kjølner så forsøk å slå et godt merke i senter, start med 3mm satt dypt i chucken. Prøv å holde et godt trykk og kjøl med olje om du ikke har skjæreolje. Ikke bor for lenge om gangen. Batteridrill er ofte greit. Er boret skarpt så skjærer det godt selv om du ikke kjører så fort... rundt 600 omdr/min hadde jeg valgt. Om du får 3mm hull i senter så kan du prøve med 4mm som neste trinn. Gjengeboret for M6 er 5mm, så kanskje lurt å stoppe på 4.5mm og se om du klarer å plukke ut restene med en rissnål eller spiker... Tror du får dette til Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Gjør som @dieselfan sier, bare vær obs på en ting; et 3mm bor knekker også veldig lett når du kommer et stykke inn i skruen. Da er du like langt som med knekt grisepikk. Ellers enig i ditt forslag om å gå opp til M8 på alle skruene, da får du friske gjenger. Når det gjelder bor. Dette er jo en ganske kritisk operasjon, som drar med seg en del krøll dersom du ikke lykkes. Kost derfor på deg å kjøre innom ei proff jernvaresjappe f.eks. Tools, Wurt e.l. og kjøp noen skikkelige bor. Stoor forskjell på kvaliteten på bor! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Og når du skal sette i nye bolter smører du de inn med Denstopasta så slipper du og knekke de neste gang du skal ha de ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 @dieselfan og @Komodo Takk for tipsene! Jeg skal nok være forsiktig, ja. Jeg får ta en tur innom Verktøy og Maskin i Mandal, de har bra kvalitet på varene og lar seg gjerne prute litt. Jeg har en DeWalt DCD791D2 med to 20V Max XR-batterier, så det blir nok den som må til pers her. Den er iallfall sterk nok, og på første hakket har den 550 omdreininger, det burde være veldig passende. Jeg vil helst ikke bruke olje, da får jeg heller ta mer pauser, for den vil renne rett uti sjøen. Jeg har et sett med kombinert bor og gjengetapp fra Biltema som funker veldig greit på aluminium, det jeg har brukt det på til nå, har festet greit. De har M8x1.25, som jo er standardgjengene for 8 mm, så jeg skal prøve forsiktig med det. Men jeg nå nok etterskjære med en vanlig gjengetapp, for det er ikke gjenger helt ut, og jeg må bruke borstopper så jeg ikke borer meg helt inn til tiltakselen. Det ville jo være litt dyrt og kontraproduktivt... @Bårdp Mener du Densopasta (uten t)? Det var det nærmeste jeg kom i et nettsøk. Men jeg har begynt å bruke aluminiumspasta når jeg skrur syrefast i båten etter råd fra forumet her. De skruene jeg har festet med det til nå, ser ut til å løsne brukbart igjen. Men nå har jo ikke de stått og irret i ti år, som den på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Mastiff skrev 10 minutter siden: Jeg har en DeWalt DCD791D2 med to 20V Max XR-batterier, så det blir nok den som må til pers her. Den er iallfall sterk nok, og på første hakket har den 550 omdreininger, det burde være veldig passende. På helt små bor (3mm) er det en fordel med en liten og lett drill. Med en stor drill mister du fort følelsen med hvordan du presser på boret, da knekker det lett. Husk også høy fart på små bor, lav fart på store bor. 500 rpm er litt sakte på et 3mm bor. Kjører du for sakte er det feil også. Mastiff skrev 10 minutter siden: Jeg vil helst ikke bruke olje, da får jeg heller ta mer pauser, for den vil renne rett uti sjøen. Ville jeg ikke vært redd for. Det er snakk om en dråpe på spissen av boret. Det blir ikke utslipp av det. Du kan jo også bare dyppe boret i grease. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Takk, da kjører jeg fortere på det minste boret, den har vel toppfart på andregiret på 2000, men det blir nok å ta litt hardt i, jeg får prøve å holde den under kontroll der. Og jeg trodde ellers at skjæreolje måtte sprøytes litt mer over som kjøling, men smørefett var et godt knep, det tar jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Hva med varme? Har du muligheten til noe. Selv slet jeg med dreneringskuren på et drev. Brukte vifteovn og hårføner for å varme rundt og holdt så en isbit på bolten. Det hjalp i hvert fall for meg. Redigert: Et alternativ hvis du bruker grisehale. Redigert 23.Februar.2022 av Bellil (see edit history) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 @Bellil Jeg har jo varmepistol, men jeg er redd denne sitter for godt. Den rikket seg jo ikke en millimeter, det var hodet som ble vridd rett av. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Mastiff skrev for 2 timer siden: Jeg vil helst ikke bruke olje, da får jeg heller ta mer pauser, for den vil renne rett uti sjøen. Du trenger kun en dråpe på tuppen av boret, så borrer du 3-4 s også ut, bort med spon, på med en ny dråpe... og på'n igjen til du er igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) For de som vil lese mer om hvordan bore ut knekkte bolter/skruer, kan jeg anbefale min laaange tråd om det samme, Så var det min tur med brukket bolt som vel må bores ut. Der lærte jeg veldig mye om bor og arbeidsmetoder. Redigert 23.Februar.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Enig med @Komodo i at det er best med bor av høy kvalitet, skal du først kjøpe noe veldig bra ville jeg valgt HSS-C hvor C står for kobolt og ikke karbon... Også fornuftig å velge en mindre/lettere drill om du har tilgang til det. Mulig det er en smakssak men jeg opplever det som mye enklere å holde senterlinjen med en liten en. Dersom du går for å gjenge opp til M8 på alle, så kan du prøve å starte med 4mm bor på den knekte skruen, men vit det er tyngre å få den til å skjære enn 3mm. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Først: Jeg ser jeg har dummet meg litt ut i overskriften, det er jo styresylinderen, ikke pumpa jeg driver med. Jeg visste det egentlig, men sånne små "hjerneblødninger", som svenskene kaller det, følger vel med min langt fremskredne alder av snart 56 (og 6 år igjen til pensjoneringen!). @dieselfan og @Komodo Takk for tipsene! Jeg ser at Jula faktisk har Bosch metallbor med koboltstål: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/bor-for-rustfritt/metallbor-181721/ Så hvis jeg kjøper tre hver av 3 mm, 4, 5 og 6, burde jeg ha så det holder, tenker jeg. For Bosch er vel grei nok kvalitet, jeg trenger vel ikke kjøpe noe sånt som Kamasa, som man må pantsette familieufelene for å ha råd til? Jeg har sett noen borkassetter til et par tusen, problemet er at de inneholder masse bor som jeg egentlig ikke har bruk for, da er det jo bedre å kjøpe løse bor. Jeg ser også at Jula har bor- og gjengeolje, så da kan jeg jo ta med det også derfra på fredag: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/tilbehor/bor-og-gjengeolje-007689/ @Lars H. Takk, jeg gikk kjapt gjennom de første par sidene, og jeg syntes dette settet så interessant ut: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/skrueuttrekkersett-25-deler-2000040658 Dette settet så jo også interessant ut: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/skrueuttrekkere-6-stk-2000022143 Det fins tydeligvis mye morsomt verktøy å brukt til sånt. Men til alle, er det noe poeng i å prøve det på en skrue som sitter så pass fast? For i så fall ville jo et av de settene vært hendige, bare brukt sammen med Bosch koboltbor siden dette er syrefaste skruer som er litt hardere enn vanlig stål. Så først oppboring til 4,8 mm med et Bosch, og så inn med uttrekkeren? Eller risikerer jeg også der at jeg brekker den der, og dermed tar et skritt tilbake? Det bør jo være verktøy som faktisk tåler mer enn aluminiumsgjengene som skruen er irret fast i. Hvis det er trygt, og jeg kan spare et par timers arbeid på det, er det jo absolut verdt prisen! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Mastiff skrev for 1 time siden: Men til alle, er det noe poeng i å prøve det på en skrue som sitter så pass fast? Nei Fordi, jeg aldri hat sett eller hørt om noen som har klart å få ut en skrue som sitter fast på hele gjengelengden som følge av det hvite "djevlepulveret" ved hjelp av et medbringerverktøy... Tenk deg følgende; du har nettopp vridd av en bolt som er laget av et godt stål og hadde en full diameter på ca 5.5mm. Så skal du borre et hull på 4.8mm som så skal klare å overføre et større moment til gjengepartiet og det uten å skape noen krefter som virker utvidende på den tynne veggen mot gjengene... virker ikke særlig logisk på meg og de praktiske forsøkene som jeg og de jeg har rundt meg har utført, gir heller ingen grunn til optimisme, dessverre. (jeg har veldig mange av de sette som er på markedet, og jeg fortsetter å kjøpe nye når jeg finner det, så det er ikke det at jeg vil at det ikke skal gå bra....) Bor: du har ingen garanti for at bor fra Makita er bedre enn Bosch, hadde ikke nølt med å bruke de selv. Gjenge / skjæreolje: (skjæreforbedrer) veldig glad for at du ser nytten av å kjøpe den lille flaska til 70kr, literspris som en god Konjakk, men den gjør det så mye lettere å få fine gjenger og reduserer sjansen for at du knekker gjengetappen betydelig. Borret skjærer så mye lettere og går ikke så fort varmt, og varer lengre...+++ om du etter å ha brukt det ikke er fornøyd så skal jeg dekke utgiftene. Når du bruker skjæreforbedrende olje så vil du også oppdage at det biter bedre på lave hastigheter, så jeg er ikke bekymret for å borre med 3-4mm bor på 500 omdr. med batteridrillen. Redigert 23.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Bra, takk! Da sparer jeg heller de pengene. Litt synd at ikke borguidene som er i det øverste settet, kan kjøpes for seg. Det er akkurat nok igjen av skruen til at jeg kunne få sentrert med den. Lurer på om jeg skal kjøpe det øverste settet for det (da slipper jeg å lage en styrebrakett) og for å ha det til andre skruer. Innimellom herper jeg skruer som ikke sitter like godt fast i skuta, som dekksplatene. Torx- og unbrakohoder blir jo lettere ødelagt enn selve skruen, det skal bare et lite glipp til med skrudrillen. De er bare et helsike å få ut når hodet er ødelagt. Og jeg tror jeg får mer nytte av olja enn av konjakk, jeg er ikke noe særlig for sånne greier. En god hveteøl fra et håndverksbryggeri, derimot... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 En god gjenge/skjæreolje, har du en link til hvor en får kjøpt dette dieselfan? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 dieselfan skrev 20 minutter siden: Nei Fordi, jeg aldri hat sett eller hørt om noen som har klart å få ut en skrue som sitter fast på hele gjengelengden som følge av det hvite "djevlepulveret" ved hjelp av et medbringerverktøy... Tenk deg følgende; du har nettopp vridd av en bolt som er laget av et godt stål og hadde en full diameter på ca 5.5mm. Så skal du borre et hull på 4.8mm som så skal klare å overføre et større moment til gjengepartiet og det uten å skape noen krefter som virker utvidende på den tynne veggen mot gjengene... virker ikke særlig logisk på meg og de praktiske forsøkene som jeg og de jeg har rundt meg har utført, gir heller ingen grunn til optimisme, dessverre. Men hvis du på død og liv skal prøve noe lurium, så kan du kappe en skrutrekkerspor i skruen med kappeskiva på dremelen, og forsøke med en slagskrutrekker. Da kan du knuse det hvite pulveret (rester av korrosjon) som ligger inni gjengeforbindelsen og lager helvete. Går ikke det kan du fremdeles bore. Men for all del, ikke putt en grisepikk inni der, det er å be om trøbbel! Ellers så er det jo ikke den letteste jobben det du skal til med der. Det som skjer med mange er at boret skjener ut av skruen og inn i godset. Akkurat derfor er det mye vanskeligere å bore ut en skrue som sitter i alu-gods. Du er avhengig av at du klarer å styre boret midt i skruen, og den er ikke tykk. Det kan derfor være en ide å gå rett på et 4mm bor. Det er vesentlig stivere enn et 3mm, og litt lettere å endre vinkelen slik at du styrer mot senter dersom det er i ferd med å dra seg ut. Hvis hele forsøket blir en fiasko kan en siste løsning være å bore tett i tett med 3mm hull rundt skruen, og lirke den ut med ei nebbtang. Til slutt borer du opp hullet så mye som må til for å få det rent, og gjenger opp med nærmeste dimensjon. da kan du sette inn en stor skrue som du kan bore og gjenge i. Denne skruen blir som en gjengeinnstats, og settes fast med loctite for pinneskruer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Mastiff skrev 1 time siden: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/tilbehor/bor-og-gjengeolje-007689/ @Lars H. om du har Jula i nærheten så ville jeg rett og slett gått for den som . Den er 1 dl og vil vare i mange år. De forskjellige er gjerne best på forskjellige ting, en er universal, en lukter lite, en er best "under-opp", en er best på aluminium, en er best på syrefast. Tror det viktigste er å bruke en av de, hvilken er ikke så viktig om det er til en "standardoppgave" Spray anbefaler jeg ikke, plasser en dråpe eller to med den lille flasken, det gjør susen, istedet for å spraye ned hele benken eller båten og måtte puste inn noe som ganske sikkert ikke burde være i lungene... Den beste jeg har prøvd heter Rocol, men den ryker en del og gir meg hodepine når jeg bruker den inne... så den vil jeg ikke anbefale uten avtrekk. 20 år tilbake hadde jeg også på test en som het E.R. men den vet jeg ikke hvor kan kjøpes. Prøvde å google men fant den ikke... Kanskje noen her som vet? Den er luktsvak og meget god. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 @Komodo Det er ikke nok igjen av skruen til at jeg vil gå på med Dremelen, da vil jeg også skjære i godset rundt, og det vil jeg unngå. Nå var det helst om jeg ville få litt hjelp av boreguidene som følger med i det settet, så kan jeg jo bruke settet til skruer med ødelagt hode, som ikke sitter like fast. @dieselfan Kanskje det er greit å ta litt av olja i en flaskekork eller noe sånt og dyppe nedi der med jevne mellomrom mens jeg borer? Så slipper jeg å klemme ut dråper hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Takker dieselfan, Jula er ikke så langt unna. Men Biltema er under 10min å gå hjemmefra. Dessverre er den de har på fordømt sprayboks. Redigert 23.Februar.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mastiff Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Kanskje du kan spraye den i en kork mens du holder pusten? Redigert 23.Februar.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Mastiff skrev 29 minutter siden: Kanskje det er greit å ta litt av olja i en flaskekork eller noe sånt og dyppe nedi der med jevne mellomrom mens jeg borer? Så slipper jeg å klemme ut dråper hele tiden. Står ute nå, borrer og gjenger i det som skal bli min nye syrefaste brygge Tror ikke det har vært under 6m/s siste halve året så her tror jeg ikke at det fungerer med kork... men kanskje du kan stå innendørs å jobbe da virker det nok supert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.