Jump to content

Suzuki DF 140 - brukket skrue på festet til styrepumpa - hva borer jeg den ut med?


Mastiff

Recommended Posts

Lykke til, jeg hadde nok en mye enklere jobb. Det var en bolt som holdt termostathuset på plass med god tilgang ovenfra. Jeg hadde også reserveløsningen om gjengene hadde gått føyken ved å bruke en gjennomgående bolt/skrue med mutter på baksiden.

 

uten_deksel.jpg.e3bc100d9d04a47925f5ee9da3f92811.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ville gjort hva jeg kunne for å få til en flat "hylle" med et sentermerke til å starte å borre i. Jeg respekterer at du ikke har lyst til å "slå" på praketten, men dersom du har en spiss kjølner og en lett hammer og prøver deg fram vil du klare å lage et merke uten å brekke braketten.

 

Har forsøkt å lage en enkel illustrasjon for å vise hva som skjer når en starter på en skrå flate (boltens bruddflate er øvre rød strek i hull 1, den blå streken viser borets senterlinje)

Det høyre hullet (hull 2) har fått en flate (øvre rød strek) som er vinkelrett på ønsket senterlinje og fører til en senterlinje som holder seg i senter.

En "Dremel" lager en slik flate effektivt.

 

1457200778_Boreguidejpg.jpg.ca88f881df490d2fe5ad74354eca5745.jpg

 

 

Link to post

Jeg skjønner absolutt hva du mener, ja. Braketten burde tåle det uten problemer, det er ikke det. Jeg er bare veldig glad i å ha noe som styrer meg når jeg jobber, derfor lager jeg jiggen. Men jeg kan jo prøve å bruke dremelen til å slipe det mest mulig flatt i midten uten å herpe aluminiumen rundt, og så har jeg nå skrevet opp en sånn på handlelista fra Jula:

 

012233.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

 

Link to post

Det står på første siden i tråden:

 

Mastiff skrev On 23.2.2022 at 13.05:

@dieselfanFørst: Jeg ser jeg har dummet meg litt ut i overskriften, det er jo styresylinderen, ikke pumpa jeg driver med. Jeg visste det egentlig, men sånne små "hjerneblødninger", som svenskene kaller det, følger vel med min langt fremskredne alder av snart 56 (og 6 år igjen til pensjoneringen!).

 

 

Link to post

 

 

abbor skrev 1 time siden:

Hva er det egentlig du har festet på denne braketten på motoren? For meg er styrepumpe det samme som rattpumpe, og jeg har ikke vært borti styresylindre som er festet på motoren, det er vanligvis et stag mellom sylinderen og motoren.

 

Feks: 

 

p_12207-66_default_1

 

https://www.maritim.no/hydrodrive-hydraulisk-styring-mf155w

Link to post

@abbor Jeg vet du snakker til @eapett der, men bare for å ha lagt inn et bilde, ser styringen min sånn ut (før jeg har tok den av for å feste den på en brakett som gir mer avstand til motorheisen, så heisen og tiltingen kan gå uten å slå borti styringen). Den er festet med fire skruer til godset tiltakselen (tror jeg det heter) går rundt inni.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Mastiff skrev On 24.2.2022 at 12.50:

Jeg er bare veldig glad i å ha noe som styrer meg når jeg jobber, derfor lager jeg jiggen. Men jeg kan jo prøve å bruke dremelen til å slipe det mest mulig flatt i midten uten å herpe aluminiumen rundt

 

Vil absolutt anbefale deg å plane et betydelig felt, sette kjølnermerke, selv om jiggen blir helt super.
Årsaken er at sidekreftene blir så store at du både kan knekke bor, og gnage i jiggen. Har du dremel (eller tilsvarende) så er det verdt de minuttene.

 

Gleder meg til å høre at du får dette til :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Jeg skal prøve å få gjort det, ja. Jeg må se om jeg kan få det til med en eller annen slipedings til Dremelen, uten å fjerne kantene rundt, så jeg kan få festet jiggen helt riktig på det som er igjen av kanten rundt skruen.

 

Og takk for tilliten, jeg skal iallfall få begynt på det utpå dagen! :thumbsup:

 

Edit: Jeg tror jeg kjøper en 4 mm utgave av en sånn, som er beregnet til sliping av sagkjeder, den må da tåle litt juling. Den kan jeg bruke jiggen til å få midt i skruen, med litt margin til kanten.

 

Dremel slipestift

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Ja vel. En del timers arbeid, delvis fordi det tok tid å finne fram til hvor hardt jeg kunne presse. Problemet er at jeg måtte henge over veggen til motorbrønnen, så vinkelen min var ikke til å stole på. Jeg begynte med å lage jiggen:

 

image.png.d70b3f87facceec9a2f4fcb9a2b6b73d.png

 

Det er fire plater i høyden øverst. Først monterte jeg den på med bare én topplate for å frese flat skruen:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Med en 4 mm filegreie til Dremel som brukes til å file motorsagkjeder fikk jeg skruen ganske flat og slo inn dormerke. Men selv med dormerke og jigg, ble 3 mm så smått at boret gikk feil, og ikke var sentrert.

 

image.png.837393c3e836169c26cfe3c74fb1766c.png

 

 

Så jeg jobbet meg heller rett opp i 4 og 5 mm med jiggen.

 

image.png.11f3fd3cafc782073b859af696fe3bd9.png

 

Det er ble ikke sentrert, det er vel rundt 2 mm fra senter. Men det var iallfall boringen. Jeg avsluttet med et 6,5 mm bor og brukte gjengetapp for å lage 8 mm gjenger både i denne og i de andre, som var ganske slitt i 6 mm. Det gikk faktisk ganske greit, problemet er bare at jeg ikke får gjengene langt nok inn. Det er stopp i bunnen av hullet, og en gjengetapp har jo ikke ordentlige gjenger i spissen, og den er smalere der. Hva bør jeg gjøre med det? Skruene kan skrus rundt 1 cm inn, vil jeg tippe, jeg skal måle med skyvelær i morgen, og de gamle gikk vel rundt 1,5 cm inn, vil jeg tippe. Det må jeg også måle i morgen. Jeg er redd for at hvis jeg tvinger skruen lenger innover i aluminiumet enn de ordentlige gjengene går, vil jeg istedenfor å lage gjenger innover rive i stykker gjengene ytterst.

 

Så da har jeg to alternativer: Jeg kan ta en gjengetapp, kappe tuppen med vinkelsliper og håpe at jeg klarer å entre den. Eller så kan jeg beholde den dybden jeg har fått og bruke Locktite på skruene. Dette er jo nå fire 8 mm istedenfor fire 6 mm, som det var før. Samtidig er det jo en viss belastning på styresylinderen. Hva mener dere som har greie på sånt?

Link to post

Du kan / må gjøre to ting: 1 slipe eller få tak i et bor som er nesten helt flatt. 2 slipe av spissen på gjengetappen for å få den også flat. Da får du gjenget helt til bunns i hullet. Det er ikke vanskelig å entre gjengetappen hvis du første har gjenget så dypt du kan først. 

Om dette vil være godt nok til å holde sylinderen kan jeg ikke si. Det kommer helt an på hvor stor belastning det er på den. Normalt bør du ha 1,5 ganger diameteren med gjenger. Klarer du å gjenge 12 mm dypt har du det.

Link to post

Takk, det tror jeg nok jeg skal klare. Da blir det å kappe tuppen på tappen (:giggle:) på det minste og eldste gjengesettet. Jeg har boret meg langt nok inn med 6,5 mm bor, så jeg trengrer ikke bore mer. Det skal egentlig være 6,8 mm for 8 mm gjenger, men det går helt greit å gjenge med 0, 3 mm for lite hull i alumninium.

 

Edit: Men vil det være et poeng å bruke Loctite? Jeg vet ikke hvor godt det funker når aluminium og syrefast skrus sammen. Disse skruene skal aldri ut igjen, jeg skal lage en brakett som jeg skrur fast for godt der (kanskje med en dose Tec7, hvis det kan ha noen betydning), og så vil selve styresylinderen være festet på en annen brakett som kan tas av og på med fire låsemuttere.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Mastiff skrev 13 minutter siden:

Edit: Men vil det være et poeng å bruke Loctite? Jeg vet ikke hvor godt det funker når aluminium og syrefast skrus sammen.

Det funker fint :thumbsup: 

 

Den beste løsningen er nok innsatsgjenger, men så lenge du har gått opp til M8 bør det holde i lange baner. Du snakker om problemet med å få gjenget dypt nok i hullet. Kjenner du til at det er forskjell på gjengetapper? Det skilles mellom bunntapp, mellomtapp og spisstapp, og i tillegg har man maskintapper som gjerne ligger et sted mellom bunntapp og mellomtapp. Hvis du tar en bunntapp og sliper litt av tuppen på den får du gjenget ganske dypt. Hvis du kapper en tapp slik at den ikke har noe koning er det nesten garantert at det første skjæret knekker mens du holder på (been there, done that :blush:) Og en annen ting. Er det en mulighet for å bore hullet litt dypere?

Link to post

@Komodo Hullene kan ikke bores veldig mye dypere, da tror jeg tiltakslingen blir ganske fornærmet på meg... Det samme er problemet med innsatsgjenger, de pleier vel å være dypere enn 15 millimeter? Jeg gikk ut og sjekket nå, og det er to centimeter fra innerste kant av skruehullet (nærmest midten) og inn til tiltakslingen. Så da kan jeg vel ikke ta sjansen på å kjøre meg særlig mer enn 15-16 millimeter inn. Hullene jeg har boret, er allerede på opp mot 15 millimeter, så det er selve gjengingen som gjenstår. Da blir det vel ikke noe stort problem å bruke en flatslipt tapp? Eller bør jeg ta en tur til Verktøy & Maskin i morgen og høre etter en bunntapp? Regner med at den koster mer enn hele gjengesettet fra Biltema...

 

Link to post

Info om gjengeinnsatser:

Würth Time-Sert leveres i

M6 9,4mm lange

M6 12mm lange

M8 12,7mm lange

M8 16,2mm lange

 

Både i elz og A2.

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Takk, da går det visst greit på lengden. Men ikke A4? Her ruster alt som ikke er A4, selv terasseskruene, der noen ved et uhell ble A2 istedenfor A4, måtte byttes...

 

Uansett vil det være så pass enkelt å få av igjen styringen hvis den ikke vil sitte godt nok med vanlig gjenging og Loctite at jeg tror jeg fortsetter med gjengingen på vanlig måte for nå og krysser fingrene.

Link to post

 

Velger du vanlige gjenger så ville jeg gjort det jeg kunne for å få til 15mm fulle gjenger fordi det er syrefast bolt i aluminium, i den situasjonen er det aluminiumen som taper og da er det lurt å dimensjonere iht aluminium da er 1.5x å anbefale.

Du vurderer å bruke Loctite, finnes utrolig mange varianter. Vil anbefale en sterkt limende type. Den vil helt klart øke uttrekksstyrken.

Også tenker jeg det ordner seg...

Godt jobba  :thumbsup:

Link to post

Godt spørsmål, jeg jobber med det nå. Jeg prøver å få tak i 2701, men det er visst ikke helt lett her i byen. Fruen skal sjekke i boden i huset, jeg vet jeg har en der, men er ikke sikker på om de er standard eller sterk. Jeg kan jo også låse skruene mekanisk, ved å lage adapterplaten jeg skal feste selve styringen på så bred at den dekker skruene, og så stramme den med mot dem. Da kommer de jo ikke en millimeter.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...