Jump to content

Suzuki DF 140 - brukket skrue på festet til styrepumpa - hva borer jeg den ut med?

Mastiff

Recommended Posts

Mastiff skrev 10 minutter siden:

Jeg kan jo også låse skruene mekanisk, ved å lage adapterplaten jeg skal feste selve styringen på så bred at den dekker skruene, og så stramme den med mot dem. Da kommer de jo ikke en millimeter.

Da mister du den ekstra styrken mot utrivning som du får med bruk av Loctite.

Du kan jo ta med skruene til et verksted, spørre pent om å få to dråper på hver skrue og dra til båten og skru til....

Et døgn i friluft påvirker ikke styrken.

Det trenger ikke være en type for gjenger. Men den bør tåle en spalte på 0.1mm. 

Fant den! Mekonomen i Mandal har den, og det er sånn omtrent fem minutter herfra. Jeg tenkte faktisk ikke på dem engang, før det pluselig falt meg inn. Det er 270, ikke 2701, men det er jo bare enda bedre, for 270 er "permanent låsing". Så da må jeg i så fall demontere motoren fra tennpluggene og innover for å få løs skruene... Det blir helt klart prøvemontering av hele oppsettet før jeg bruker den! :lol:

Jøss, det med pinneskruene var en j... god idé, @Komodo! Det falt meg faktisk ikke inn, men det gjør jeg! Da vil det også være lett å sette innsatsgjenger på én av dem, hvis det blir nødvendig. Bør jeg ha nok lengde på skruen til at jeg kan bruke ei tang som mothold hvis den skal skrus av? Det er jo litt belastning når man skrur ut låsemuttere.

Det nederste bildet er så dårlig oppløsning at det er uleselig hos meg, men jeg ser på det øverste at 270 låser enda bedre enn 2701, så da er jeg nok i boks med en liten tur til Mekonomen.

Mastiff skrev 19 minutter siden:

Bør jeg ha nok lengde på skruen til at jeg kan bruke ei tang som mothold hvis den skal skrus av? Det er jo litt belastning når man skrur ut låsemuttere.

Nei, det trenger du ikke. Du gjør som følger.

• Kapp skruene i riktig lengde. Du skal ha plass til vanlig skive pluss låsemutter (nylock). 
  • Skru på to vanlige muttere på pinneskruen, og dra de mot hverandre som kontramutter. 
  • Vask skruen og hullet grundig med aceton. Det beste er å blåse ut av hullet med pressluft, men det har du kanskje ikke mulighet til?
  • Ta på Loctite.
  • Skru på plass pinneskruen, og dra den litt godt i bunn med kontramutteren som nå er låst på skruen. Da slipper du å ødelegge gjengene med tang.

Skruene sitter nå fast i godset, og når du senere trenger å demontere styresylinderen er ikke det noe problem. Når du løsner på låsemutteren og skrur den av, vil pinneskruen sitte hardere fast i godset.

Mastiff skrev 24 minutter siden:

Det nederste bildet er så dårlig oppløsning at det er uleselig hos meg, men jeg ser på det øverste at 270 låser enda bedre enn 2701, så da er jeg nok i boks med en liten tur til Mekonomen.

Blir det bedre synlig nå?

image.png.4b54b83128041e3cc35179a24044d424.png

Hvis ikke finner du tabellen på side 10 i dette dokumentet

Poenget er at 268, som er vanlig for pinneskruer, har et løsningsmoment på 17Nm, mens 276 har et løsningsmoment på 60Nm. Mange produkter og egenskaper å velge i her altså. Poenget for deg er jo bare at pinneskruen skal sitte bom fast, og at du på den måte får en sterkere forbindelse enn om du hadde brukt tiltrekningsmoment på en vanlig skrue med hode  og skive.

Mastiff skrev 34 minutter siden:

Det nederste bildet er så dårlig oppløsning at det er uleselig hos meg, men jeg ser på det øverste at 270 låser enda bedre enn 2701,

Ehh... På det første bildet er ikke 2701 omtalt, men 2700, som er et annet produkt. 

Løsrivningsmoment:

270: 33Nm

2701: 38Nm

Men begge disse er så sterke, så det spiller nok ikke stor rolle. For 268, som også er pinneskruelåsing, er styrken 17Nm.

Redigert av Komodo (see edit history)
Svart (redigert)

Lur metode, det kan jeg gjøre, ja. Aceton får jeg fruen til å kjøpe på tidligere Jernia, regner med at de har det. Men hullene er jo fulle av skjæreolje etter boring, bør jeg sprute inn litt avfettingsmiddel på det aller først? Jeg vil uansett ikke få gjort den endelige monteringen før senere i uka, jeg rekker bare å jobbe med dette noen timer i morgen, og da skal jeg bygge braketten og prøvemontere.

Kanskje jeg skulle bruke CRC elektronikkrens på sprayboks og sprøyte rett inn i skruhullene? Det burde jo både rense og fjerne slagg. Så kan jeg bruke aceton etterpå.

CRC elektronikkrens

Oi, det var vilt moment på de sterkeste, ja. Men jeg regner med at 270 holder i massevis, et moment på 33 Nm er jo også ganske brukbart. Det bør nok sitte bom fast med det. Jeg så visst feil på bildet første gang, men uansett, så lenge det er fire 8 mm skruer med 15 mm dybde som er låst med 270, burde det jo sitte bedre enn en drøy centimeter med feste for 6 mm skruer, uten kjemikalier.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Svart (redigert)

Jeg kan forresten heller bruke vanlig avfetting i en sprøyte, jeg har liggende en del store sprøyter fra tiden som akvarist (greie til å ta vannprøver og sånt med). Så kan jeg avslutte med å sprøyte inn en god mengde aceton noen timer før den endelige festingen. Må bare huske at jeg ikke begynner å røyke (for første gang i mitt liv) så jeg står der med snadda mens jeg gjør det... :giggle:

Svart (redigert)

Og det gikk veldig greit å lage gjengene ferdig med gjengesettet fra Verktøy & Maskin. Alltid god sørvis der (nei, jeg har ingen tilknytning, bare fornøyd kunde). Alle skruene går nå 16-17 mm inn, og i dag skal jeg bruke sprøyte og spyle inni skruhullet med avfetting for å få ut skjæreolja. Jeg gjør det med motoren tiltet opp, sånn at hullene peker nedover, da burde det også ta med seg de restene av aluminium fra skjæringen som ligger igjen inni der. I morgen blåser jeg først ut med trykkluft (har en minikompressor som burde klare å blåse nok der), så tilpasser jeg pinneskruene og til slutt spyler jeg med aceton på samme måten som avfettingen og blokker igjen skruhullene med plast etterpå, så ikke det kommer fuktighet der natt til lørdag. Jeg renser også skruene med aceton og legger dem i en tett boks på et tørt sted. Og på lørdag fester jeg braketten med pinneskruene.

Men én ting, @Komodo: Skal jeg stramme skruen, skru på de to vanlige mutterne så den innerste går akkurat mot aluminiumsgodset og så låse den med den andre? Eller bør jeg ha litt mellomrom der, så ikke den innerste mutteren ligger helt an mot godset?

Mutrene er jo bare for å få skrudd inn pinneboltene, så de kan du strengt tatt skru av igjen så snart boltene er på plass. Jeg ville ikke bunnet boltene for hardt, du risikerer deformering mot tiltrøret...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hm... Da misforsto jeg. Jeg trodde mutrene skulle bli sittende igjen på skruen som fast "skruhode". Men er det ikke egentlig en fordel å ha noe der? Så kan jeg bruke dem til å skru bolten inn så den sitter passe godt, deretter skru den nederste mutteren inn mot godset, så den sitter passe godt mot der og så låse den med låsemutter som kontramutter utenpå.

Etterpå setter jeg adapterplata jeg har laget til utenpå de muttere. Det hele skal uansett flyttes framover en del centimeter, så om jeg får litt ekstra høyde der, er det helt i orden. Da kan jeg jo bruke en fastnøkkel på den ytterste av de mutterne til å holde igjen hvis jeg må skru løs igjen adapterplata.

Det er faktisk å bygge utover jeg skal oppnå. For motorheisen flyttet styresylinderen bakover, sånn at den treffer hekken der motoren hang før. Så jeg skal ha braketter som flytter styresylinderen både framover og oppover. Utseendet har ikke noe å si, motoren syns omtrent ikke bak i brønnen, i tillegg er dette 90 % nyttebåt. Men hvis oppsettet blir stødigere sånn, så skrur jeg den helt inntil, takk!

Jeg bruker forresten omtrent aldri Loctite på noe, bare låsemuttere. Hvor mange dråper trenger jeg på 15 mm med 8 mm gjenger, og bør jeg dryppe inn i åpningen av skruehullet eller på selve skruen? Det renner jo lettere av fra selve skruen, og i skruehullet vil det ta med seg en film innover. Jeg antar at det er en film av stoffet som låser gjengene.

Mastiff skrev for 5 timer siden:

... bør jeg dryppe inn i åpningen av skruehullet eller på selve skruen? Det renner jo lettere av fra selve skruen, og i skruehullet vil det ta med seg en film innover.

Du må ikke ta Loctite i hullet! Da kan du risikere å lage et hydraulisk trykk som sprenger godset. Drypp noen dråper på skruen, det er nok. Hvis det renner av er det uansett for mye.

Loctite 270 er tyntflytende. Hullet er horisontalt. Hulldybde er ca 16mm. Om TS skrur pinneskruene inn for hånd så er det ikke fare for å sprenge baksiden.

Det er 0.1mm klaring i de hjemmelagede gjengene og luft kommer seg enkelt ut, det samme gjør overflødig Loctite. Påfører en med en vattpinne så lager man en film på gjengene, ikke et basseng.

Viskositeten på 2701 og 270 skiller lite.

Strammer du for hånd styrer du på gjengene.

Strammer du med skralle så "bestemmer" bunnen av hullet retningen inntil slakken i gjengene er tatt inn. Ingen stor forskjell, mer et spørmål om hva du har tro på..

Var det min rigg ville jeg satt fast pinneboltene gjennom det du skal skru fast og la det bestemme endelig retning på pinnebolter, siden det er slik pinneboltene skal stå når de tar opp belastning.

Siden du klarte å få til 16-17mm dype gjenger så er det mindre viktig med de siste detaljene. Du har trolig litt å gå på. Men vær nøye med å få ferdig konstruksjon "fast", får du slakk kan den utvikle seg raskt.

Takk, da gjør jeg det. Det er en aluminiumsplate på 6 mm med hull boret i mønsteret til braketten som satt der før, så jeg kan sikre den med tre skruer, ta Loctite på den fjerde og låse den. Så skrur jeg ut én etter én av de tre andre skruene og fester dem med Loctite. Da burde det sitte.

Men vil det bli for nye belastning på dette hvis jeg istedenfor å burke kontramuttere beholder skruene som de er (med hodet), skrur låsemutter og skive passe langt inn (noen millimeter lengre enn der skruen bunner), skrur den inn med loctite som beskreet over, lar det stå til neste dag, strammer opp låsemutteren med skiva og til slutt kapper av det overflødige med vinkelsliper? Den gir vel ikke mer vibrasjoner enn når motoren kjører, vil jeg tro. Og når låsemutteren og skiva stabiliserer skruen mot aluminiumsplata, skal den neppe bevege seg.

Svart (redigert)

Godt poeng, det blir vel ikke noe mindre arbeid av det, nei. Jeg skal bygge mye mer ut, men den plata som festes direkte til motoren er bare ei flat plate på 6 mm. Til den (med skruene sånn at de er akkurat innenfor den delen av motoren der de nye gjengene sitter) skal selve braketten festes: En 70x70 vinkel som bygger rundt 4 cm opp (så den akkurat ikke treffer festet til styrestaget) og 7 cm utover, med en ny vinkel kant i kant med denne og en 6 mm plate som skjøter dem sammen, så den bygger enda 7 cm utover og 7 cm oppover. Der skal styresylinderen sitte, 14 cm lenger fram og 11 cm lenger opp. Til slutt skal jeg forlenge og løfte festet til styrestaget på tilsvarende måte, sånn at vinkelen på styrestaget blir den samme som den var før. Det høres mer omfattende ut enn det er å gjøre, for å skru sammen noen vinkler med forsenkede gjennomgangsskruer går jo fort.

Hvis jeg senere trenger å ta av styresylinderen, er det bare å skru opp de fire skruene som fester den første vinkelen ti plata som er skrudd fast på motoren. Gjennomgangsskruer og låsemuttere gjør at det ikke tar mange minuttene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...