Jump to content

VP D2-40 eller Craftsman 4.42 som erstatning for Perkins Prima?


Hakkannen

Recommended Posts

Motoren om bord, en Perkins Prima/VP MD22 fra 1992, hangler og synger på det siste verset sitt (på flere vis). Derfor er jeg i marked for en nyere brukt motor, som er i bedre stand og forhåpentligvis ikke gir meg like mange bekymringer. Har ikke vunnet i Lotto på en stund, derfor tenker jeg en rimelig brukt motor, men pent brukt. Har vel satt et tak på maks 50 tusen for ny motor, selvfølgelig helst rimeligere. Ser etter en "renere" motor (en motor som ikke stinker diesel og olje) som er driftsikker nok til mitt bruk som hovedsaklig består av turer i Ryfylke, men også en slenger nordover langs Vestlandskysten av og til. Seil er jo primær framdrift, men det blåser ofte motvind i livet. Båten er en Oceanis 443, altså på gode 44 fot. Har aldri røynt Perkinsen noe særlig, ikke tror jeg den yter det den skal heller, derfor tenker jeg det bør holde med rundt 40 hk. 

 

Ser på finn.no et par motorer i aktuell prisklasse som er interessante, men har ikke kontaktet selgerne enda, så har derfor ikke annen info enn bildene og teksten i annonsene. Tenkte gjerne jeg kunne forhøre meg her i forkant, slik at jeg bedre vet hva jeg bør se etter.

 

Craftsman 4.42 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Motor har gått lite timer. Har vært en tur under vann, men tatt hånd om og ikke noe vann i olje. Kjørt og skiftet olje flere ganger. Skiftet oljefilter og disefilter. Skiftet rele og kabler ut fra motor. Har film av motor som går veldig fint. 

  • Bakdeler: Befinner seg i Arendal, et stykke å kjøre (men ikke umulig, kan kombinere det med en liten roadtrip). Motoren har vært under vann, kan dette føre til framtidige problemer, selv om eier har fått skiftet olje og elektrisk + fått start på motoren? Kjenner ikke så godt til produsenten Craftsman Marine fra før. Ukjent årsmodell, men det kan jeg nok for så vidt finne ut ved å kontakte selger. Motoren ser mer sliten ut enn den alternative Volvoen, men det er jo det på innsiden som teller sies det.
  • Fordeler: Har googlet litt og finner mer skryt enn problemer med disse motorene + har god erfaring med holdbare japanske motorer i bilverdenen. 

 

Volvo Penta D2-40 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Flott velholdt motor som er godt 1223 timer. Utveksling 2,14 gir. 2013 modell. 

  • Fordeler: Kjenner til Volvo Penta fra før, på både godt og vondt. Motoren befinner seg kun en halvtimes kjøring fra der jeg holder til.
  • Bakdeler: Etter litt googling kommer det fram at disse motorene sliter med feil i en svart boks (motorstyring?), enkelte skriver de har skiftet denne boksen flere ganger (og den er ikke billig). Det kom også fram at flere har hatt problemer med gjennomrusting i forbindelse med varmeveksler og eksosbend (enkelte uttalte seg slik at man aldri måtte belage seg på å stole på denne motoren, den svikter når man trenger det mest).

 

Jeg er klar over at man kan være både heldig og uheldig med alle typer motorer kvalitetsmessig sett, men er det noe her jeg bør være ekstra obs på? Da Volvoen kom ut for salg tenkte jeg at dette var jo ganske så praktisk, nesten i nabolaget mitt jo, bare å stikke bort og få den hjem! Men så sjekket jeg opp litt og ble usikker. Tidligere erfaringer med båtmotorer begrenser seg for min del stort sett til antikvariske motorer ala Marna/Sleipner/FM bensin og Marna og Sabb diesel produsert lenge før jeg ble født. 

 

   Craftsman.jpg.baaff4c9ba4cbe0801a2ffb2d070f421.jpg   VP.jpg.cb019bfa3b937c7afb7488adc9da1893.jpg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Craftsmannen, men har D2-55 i båten (Dufour 425 GL) D2-40 og 55 er meg bekjent ganske like. Min motor er gått ca 1700 timer og ser ut og oppfører seg som ny. Null olje, vann eller diesellekasjer. 

Det er noen endringer blant annet på eksosbendet som er rustpeoblemet på de forskjellige generasjonene. Men det er en enkel jobb og demontere eksosbendet for inspeksjon og billig å bytte selve bandet om man bytter tidsnok så ikke selve varmevekslere har tært.

 

Synes det høres litt knapt ut med 40hk på så stor båt?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Morten_LHøres ut som du har gode erfaringer med Volvoen! Takk for tipset om mulige endringer mellom generasjonene, da er gjerne det noe jeg bør ta opp med selger. Klart, hvis det er en enkel jobb å inspisere trenger det jo ikke være det store problemet. Rusta er som en sykdom som sprer seg raskere enn man skulle ønske.

 

Skroget er heldigvis veldig lettdrevet opp til en viss fart, så gjør 7 knop ved litt over halv gass med 50-hesteren som står i nå. Mer pådrag har ført til røyklegging av fjorden og mer vibrasjoner, så trives best mellom 4-5 knop for motor, men ellers er det jo seilene som sørger for framdrifta. Så motordrift er i utgangspunktet tenkt ut og inn av havn og transportetapper der det ikke er vind å skryte av, derfor har jeg tenkt at 40hk er nok for mitt bruk. Har det sjeldent veldig travelt, og i tillegg blir det gjerne litt ekstra plass i motorrommet som forenkler installasjonen:smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville forsøkt Lancing Marine for et prisoverslag på å overhale den.  

 

https://www.lancingmarine.com/

 

Da får du en motor som passer rett på igjen uten noe form for ombygging.  Å tilpasse en helt annen bruktmotor ender ofte opp med samme pris som selve motoren.

De som er dønn ærlig må innrømme det ble betydelig mer kostbart å bytte til noe helt annet enn de hadde regnet med.

 

Koster ikke noe å spørre...

Link to post
Share on other sites

@Gudrun Overhaling er også en mulig løsning ja, har blitt vurdert! Foreløpig, etter samtale med en motormekaniker i havna der jeg holder til i fjor (da jeg var på slippen), har jeg foreløpig slått det litt fra meg.. I følge ham vil ikke en overhaling nødvendigvis koste skjorta, i forhold til å kjøpe en ny brukt, slik som jeg spekulerer (rimelig seriøst) i nå. Men det er alltid en usikkerhet med en motor fra 1992, slikt som tæring/rust i større eller mindre grad oppdages ikke nødvendigvis før taksameteret har snurret litt, så han anbefalte meg i utgangspunktet å heller se etter en grei erstatningsmotor. Har enda ikke fått nevnt for ham de to alternativene jeg listet over, kan godt være han har fornuftige meninger om dem også☺️

Link to post
Share on other sites

Hej

Craftsman har Mitsubishi som grundmotor och är kända som bra motorer. Dock är det ofta det extra på en marinmotor som krånglar först. Jag skulle styrt undan en motor som har varit dränkt. Jag har en Volvo Penta D 2 55 C som gått ca 2000 timmar, det jag bytt som gått sönder är en impeller.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta D2-40 er grovt sett bygget på en Perkins med marinisering fra VP. Lettstartet og enkel å ha med å gjøre. God tilgang til alle servicepunkter. Ikke turbo, intercooler, avansert elektronikk, m.m., så lite teknisk som kan skape trøbbel. Svært enkel tilgang hvis du må bytte eksosbend, ta ut kjøler, etc. Impeller sitter enkelt til i front. Greie delepriser og mye kan kjøpes uten VP-logo siden motorstammen er fra Perkins. Dynamo er på 115A.

Noen sjekkpunkter ut fra motorens alder og timetall ut fra egen erfaring med motoren:

1) Sjekk at det ikke lekker olje i bakkant fra simmering på veivakselen. 

2) Eksosbendet kan se ut som nytt, men likevel være tett. Hvit damp i eksos kan indikere tett bend. Koster ikke allverden og er lett å bytte.

3) Demperplata mellom motor/gir kan med fordel sjekkes på dette timetallet. 

4) At sjøvannspumpa er tett.

5) Noen har hatt sjøvannslekkasjer inn/ut av kjøler. Krever kun å bytte en o-ring, enkel rep på 5 minutter.

 

Utover dette er det en driftsikker, enkel og grei motor. Forbruk ca 2,5 -3 liter pr time. Kvalitetsfiltere kjøper du andre steder enn VP til halv pris.

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for gode og informative svar folkens😀👍

 

Den løsningen var ikke dum @enslagsgjest, kanskje det også går an å modifisere enda mer slik at jeg får både oljetrykk, lading og vanntemperatur i egne klokker (ser Biltema har gode priser på slike). Får ta en prat med far min (som er blant annet svakstrømselektriker, han forstår seg bedre på strøm enn meg).

 

Takk for grundig og informative beskrivelser @TideRace, nå føler jeg meg en smule tryggere. Da spørs det ikke om jeg skal ta meg en tur bort og se på denne motoren i helga, så får vi se om det ser lovende ut😊

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 time siden:

... kanskje det også går an å modifisere enda mer slik at jeg får både oljetrykk, lading og vanntemperatur i egne klokker (ser Biltema har gode priser på slike)...

 

Det er originalt kontakter bak på motor-kontrollpanelet i cockpit som gjør at du enkelt kan koble på egne  analoge instrumenter direkte, for blant annet oljetrykk og vanntemperatur, m.m.  Det er plug&play og trenger ingen modifisering hvis du ønsker egne instrumenter for dette i tillegg til det digitale panelet. Mulig det forutsetter originale VP-instrumenter som går rett på vp-kontaktene som er der fra før.

Dette er i alle fall standard bak på panelet i min båt.

 

Ladekontroll fikser du best med en Victron BMV-712 med bluetooth. Da har du stålkontroll på (lade-) strøm og spenning begge veier (inn/ut). Du finner neppe noen standard motorinstrumenter som gjør denne jobben bedre enn Victron.

D2-40 har som nevnt over originalt dynamo på 115A, så ladekapasiteten er i utgangspunktet veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 53 minutter siden:

Var jeg deg ville jeg gått for en D2-55 ellet 75. Kjekt med litt ekstra kraft når det blir skikkelig motvind og mye sjø.

 

Ikke uenig, men framdrift handler også om propellvalg. En god trebladet foldepropell på en D2-40 gir antagelig vel så mye framdrift som en "standard" tobladet foldepropell med D2-55.

Link to post
Share on other sites

Vi bytta fra d2 40 til d2 50 på 39 fots båt i fjor, har hatt 3 blads foldepropell på begge. Det er stor forskjell på 40 og 50, tidligere kunne vi miste opptil 2 knop i mye motvind og ved groe på høsten. Nå merker vi knapt forskjell, så jeg synes også 40 hk høres for lite ut.

Link to post
Share on other sites

@Bårdp og @leopard, jeg er jo ikke uenig i dette, og skulle selvfølgelig helst ha erstattet motoren jeg har nå med en like sterk. Her er det for min del flere ting som spiller inn, for det første økonomi, hvor mye jeg har til rådighet for en ny (brukt) motorinstallasjon. I fjor, før jeg hadde midler til rådighet, lå det en overhalt D2-55 til salgs lokalt for bare 35K. Denne ble dessverre solgt rett før jeg fikk ordnet penger til kjøpet, så derfor la jeg motorbytte litt på is for en stund. Ganske irriterende egentlig, da jeg kjenner mekanikeren som overhalte motoren og vet han ikke gjør en slett jobb. Nå, her lokalt, er det så og si kun denne D2-40’en som er for salg i aktuell prisklasse. Klart, motorbytte springer ikke av sånn sett, får ikke byttet motor før senere til våren, men tenker gjerne litt for fort at «nå må jeg slå til, ikke sikkert det dukker opp noe egnet igjen med det første». Ser jo blant annet at det ligger noen Yanmarer på rundt 50hk til salgs her og der, men felles for disse er at de enten er eldre enn båten eller at de er for dyre i forholdt til mitt budsjett. Ut fra hva jeg skrev tidligere har jeg ikke brukt alle de 50 hestene som står i båten til nå, jeg trives med å laffe rundt på litt over tomgang. En sjelden gang lør jeg i en kubbe til og presser båten opp i 7 knop, men da har jeg det travelt. Derfor har jeg tenkt det kanskje kan holde med bare 40hk. Kommer sannsynligvis sjelden/aldri til å nytte alle kreftene, med mitt bruk. I tillegg åpner det for at flere motorer kan være aktuelle. Klart, det kan jo være jeg ender med å oppdage at 40hk blir litt snaut, men foreløpig (i løpet av snart elleve år med båten) har jeg ikke hatt behov for så mye mer.

 

@TideRace, igjen; takk for gode råd. Skal sjekkes ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...