Jump to content

Kjøre til Shetlandsøyene

sørlandschips

Recommended Posts

Når man kan ro over er det selvsagt også mulig å kjøre motorbåt over. Har du en båt med nødvendig sikkerhetsutstyr, motor du kan stole på, rene tanker, ekstra filtere osv. så er det bare å legge i vei når meldingene for et døgn eller to er gode. Forutsetter at du innehar nødvendige kunnskaper innen navigasjon, bruk av VHF og sjømannskap generelt. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ser ut som om det er kortest å legge ut i fra Bergen eller deromkring.

Er en tur jeg godt kunne ha tenkt med å ta selv - men viktig med godt vær og sommer :smiley:

Kanskje best om en er flere motorbåter som drar sammen.

Noen som har en formening om hva som er nødvendig sikkerhetsutstyr på en sånn tur?

Ikke for å virke frekk eller noe, men når noen spør om hvor lang tid det tar å seile og hvilke sikkerhetsutstyr enn trenger på en slik tur, så kan jeg ikke skjønne at enn har nok erfaring for å legge ut på en slik tur. For å ta fatt på en slik tur, så må enn beherske nødvendige navigasjonsutstyr, sikkerhetsutstyr og alt det tekniske ombord. Vet du for eksempel om du har nok drivstoff ombord til å komme deg frem?

Min båt har 2000 liter diesel ombord og to motorer så jeg vet at jeg har nok drivstoff til en slik tur.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr så er min erfaring etter å ha lest en del her på båtplassen at det kan være forskjellige oppfatninger rundt det. Alltid lurt å høre hva andre mener.....

Fra Marsteinen, sør for Bergen, og til Lerwick er der 185 nm i lik linje. Er det lidt sjø kan du legge til 10-15% i utstilt distanse. Med 6-10 kn tar turen 20 - 35 timer. Sommeren er fint, oftest lengre perioder med høytrykk og lyst det meste av døgnet. Av sikkerhetsutstyr bør du ha AIS, en god VHF og flåte.

Jeg har seilt en del ShetlandRace og overraskende mange har dårlig rekkevidde på VHFen, meg selv inklusiv et par gange.

Å kjøre en båt fra ett sted til ett annet, betyr å flytte den med bil eller lastebil.

Skal man kjøre båten til Shetland, trenger man ikke tenke på hverken navigasjonshjelpemidler eller drivstoff.

Man finner da en transportør som kan ta på seg oppdraget, laster båten på lastebilen der du er. Så er det å studere rutetabellen fra Stavanger til Aberdeen, og videre til Shetland hvor man avtaler avlasting.?

Skal man derimot seile eller føre båten til Shetland trenger man både sjømannskap, navigasjonshjelpemidler, diesel, mat, godt vær, mannskap og grundige forberedelser. ?

Skal du over bør du ta kontakt med Equinor Marine. De holder kontroll på trafikken og sikkerheten i Nordsjøen. Kall opp på kanal 16 og be om å få snakke med dem. 

Ellers bør du ha følgende:

*Kunnskap til å beregne en overfarts kurs, lengde og tid. 
*Kunnskap til å beregne forbruk. 
*Kunnskap til å innhente og forstå værmeldinger. 
*VHF

*Håndholdt VHF

*AIS

*Satelitttelefon/Epirb eller feks en inreach

*Redningsflåte eller jolle

*nødbluss, raketter, ditchbag, etc. 

*Kart over Shetland. Papir og på plotter

*Et pålitelig kompass

*En god plotter (Med mindre du er veldig stødig på kart) 

*brannslukkingsutstyr

*god kunnskap om hvordan du skal oppføre deg rundt oljeinstallasjoner og fiskebåter

*en båt i god stand

*reservedeler du måtte trenge

*utstyr til å plugge gjennomføringer eller mindre hull i skroget. 

*masse god proviant. 
*Godt humør - det er en topp tur!

*forsikring, sertifikater, og dokumenter. (Husk også pass, det er passkontroll i havnene)

Helst bør du også ha radar (det kan raskt komme mye og tett tåke.)

Husk å også melde turen til kystradio og estimer ankomst. 

jeg har sikkert glemt en masse. 

god tur. Det er en del å sette seg inn i, men definitivt verdt det :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Gudrun skrev for 2 timer siden:

De som fulgte nrk sin seilas med "Statsraaden" til Shetland i fjor sommer fikk se det kunne være heftig selv midt på sommeren og.

Jau, jeg har jobba 10 år på Frigg. Det er i ruta mellom Vestlandet og Utskjæra, som noen kaller Shetland. Det verste været jeg noen gang har opplevd, er på Frigg. I juli kunne jeg gå inn til lunch i havblikk og strålende sol. Under lunchen starter tåkeluren, og jeg kommer ut i tåke så tykk som ertesuppe, det drypper over alt, og SW 15 m/s. Det er vel flere som har drukna uti der enn de som har rodd over. 

En gang målte vi 128 knop vind, det var den siste registreringen før vindmåleren blåste i filler. Dog, det var en romjul.

Tror jeg ville valgt juni. Jeg hadde uansett ikke satt ræva oppi en båt som ikke problemfritt hadde kunnet takle en kuling.

Det har vært mange sånne tråder her på Båtplassen. Det som er fellesnevneren er at ingen av de har utført turen...  For de som har vært på sjøen/havet i dårlig vær så er det absoludt ingen gunstig eller hyggelig plass å være med en liten motorbåt i nordsjøen om det kommer kuling!  Jeg synes båttype har mye å si på en slik overfart. De fleste motorbåter i Norge er ikke beregnet for havgående og utaskjærs bruk!   Skal man legge i veg på en slik overfart kreves det kunnskap om båt,navigasjon, sikkerhet, komunikasjon og værlesing. Jeg har tjenestegjort i Marinen og har tenkt mang en gang når jeg har vært i røff sjø, selv i kystnært farvann at her ville jeg ikke vært i en liten motorbåt på 30fot!  selv 170tonn blir kasteball i bølger på 8-10m. At det er mulig er det ingen tvil om! man må ha et bra værvindu og kunne sakene sine

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn. Autopilot er veldig kjekt å ha. Man ser oljeplattformer store deler av turen, så litt selskap har man der ute.

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt. Det er ikke alltid det blir nøyaktig som meldt på forhånd, og det er en relativt lang tur. Man kan ikke bare "parkere ved veiskulderen". Hva er planen om motoren stopper?

Man trenger ikke å krisemaksimere, men heller ikke ta for lett på det. Nordsjøen kan vise seg fra sine beste og verste sider.

Generelt bør man være litt skeptisk til å gjennomføre en slik tur om man ikke selv kan finne ut hvor langt det er og hvor lang tid det tar i X knop :wink:

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
-morten- skrev for 2 timer siden:

Det har vært mange sånne tråder her på Båtplassen. Det som er fellesnevneren er at ingen av de har utført turen... 

Det var det første som slo meg også...

Og når en spør om hvor lang tid det vil ta over, da har en neppe noe der ute å gjøre...

Har selv vært over noen ganger...men har også måtte snudd pga været..

trixie2 skrev 22 minutter siden:

Holder seg sikkert hjemme :giggle:

Eller så er han halvveis til Shetland.

Drivanker ville jeg hatt i tilfelle drittvær og motorstans. Og en båt utstyrt for en slik tur mtp navigasjon, kommunikasjon, brannvern, redningsflåte/lettbåt, drivstoff, etc.

Og fiskesaker selvsagt ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Arne Henriksen skrev for 11 timer siden:

Dette var en god side. Nytt for meg, men selvfølgelig endringer etter de gikk ut av EU.

Når det er sagt så har jeg da også ankommet Lerwick med en båt hvor nesten halve mannskapet hadde glemt pass. Det gikk helt greit det når de så norsk id og vi lovte å si ifra når vi dro.

Så om man oppfører seg ordentlig og respektfult kan det godt hende at de på sin side er litt mindre regelryttere der enn på fastlandet. (Men det betyr selvfølgelig ikke at man ikke må sørge for at alt er i orden før man drar.)

Generelt er de ganske avslappet med byråkratiet når det kommer til nordmenn i norsk båt.

Prosedyren er å legge til kai, så gå på havnekontoret i Albert Building når det åpner. Der fyller man ut et skjema (inkludert passnummer) og betaler for bryggeleie.

Så kommer det kanskje en dame fra immigrasjonsmyndighetene og banker på båten i løpet av de nærmeste dagene for å se på passene.

Tror ikke jeg ville gamblet på å reise uten pass. Det er tross alt utenfor både Schengen og EU. Det er grenser for goodwill.

• 3 måneder senere...

Har vært over endel ganger med en 31 fots motorseiler.

Noen ganger i blikkstille og andre i kuling.

Det som kan være hvert å ta med seg er at værmeldingen er 3 delt.

Norskekysten, "midt utpå", og Shetland.

De kan variere mye, men det virket som værmeldingen på Shetland traff best.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...