Jump to content

Manglende turtall på motor Mercruiser 2.8qsd 2008mod (hvit utgave)


BavariaSport30

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp tatt service på min Mercruiser 2.8qsd 210hk.
Byttet da: Olje, filter, drivstofffilter, vannutskillerfilter, luftfilter og etterfylte girolje.

 

Båten er ikke grodd, men jeg får ikke max turtall på motor.
Denne skal ha 3800rpm på max, men jeg får den ikke opp i mer enn 3400rpm når jeg virkelig tyner den.

Hva kan problemet være?
(Ifølge tabeller og andre internett kommentarer er forbruket litt høyere enn andre, og toppfarten 2-3knop lavere enn andre)
 

Redigert av Uttern d66 båt (see edit history)
Link to post

Takk !!

 

Statistisk.... så er det grodd båt, men det har du kontroll på

-  Tett dieselfilter, det har du også kontroll på, kan gi røyk

-  Tett luftfilter, det gir røyk

-  Har du byttet propell ? Har du sjekket at den som står er skadefri?

-  Har du mer vekt i båten det som er "originalt"?

-  Har du eksos på tomgang eller sur eksoslukt?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Veldig bra overskrift!

Dette er et tema som berører mange og det er en motor det er solgt mange av og da er det så nyttig at overskriften er beskrivende og effektiv å søke på :thumbsup:  Håper alle andre følger ditt eksempel :clap:

 

Om den var min ville jeg ha målt max ladetrykk (gjøres ved å koble et 0-2.5bar manometer til insugsmanifolden)

og jeg ville tatt en kikk inn i turboen fra eksosiden og ved hjelp av søkeblader målt klaring mellom bladene og huset på turboen.

Link to post

Takker for tilbakemelding!

Har landet på at det første jeg bør sjekke er ventilsetet på wastegaten.
Har kontroll på luftfilter også som du spør om over her :) 
Samme med vekt.
Veldig lite eksos på tomgang, men lukter litt av den når jeg drar av gassen.
Kommer også smålig høyfrekvent turbo lyd.

Link to post

Jeg har et manometer du kan låne om du bor i nærheten.  
Om wastegate er røket vil motoren ha problemer lenge før du kommer opp i 3400rpm. Er du først oppe i 3400rpm tipper jeg turboen gir en del ladetrykk selv om denne er defekt. 
edit. Bergen er litt langt unna. Sikkert noen som har nærmere. 
Om wastegate er defekt kan denne repareres om du ikke vil kjøpe ny. Jeg dreiet en ny ventil som er sterkere enn den originale. 

Redigert av Swingswong (see edit history)
Link to post

Takk for svar.
jeg har akkurat sett innlegget ditt om dreiet wastegate ventilsete.
Er dette det eneste som kan være problematisk med selve Wastegaten?

Tenkte å demontere den til helgen, leste at det ikke skulle være mange skruene.
Lett å demontere selve ventilsetet etter dette?

Hvilket material er ventilsetet i?

Link to post

Skjønner.
Tenker i første omgang å skru av selve ventilen for å kikke på setet. Finner vel ut av hvordan setet går av om det viser seg å være feilen :) 

Hva tar du evt for en ny ventil, om du klarer å dreie den i støpejern? 

Link to post

Jeg tror du har misforstått litt. 
Setet er i den store hvite klumpen. Ventilen er den som tetter mot setet. Det er to forskjellige komponenter. Det som pleier å ryke på de er selve ventilen. (Det nederste bilde mitt i posten over). 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...