BavariaSport30 Startet 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2022 (redigert) Hei! Har nettopp tatt service på min Mercruiser 2.8qsd 210hk. Byttet da: Olje, filter, drivstofffilter, vannutskillerfilter, luftfilter og etterfylte girolje. Båten er ikke grodd, men jeg får ikke max turtall på motor. Denne skal ha 3800rpm på max, men jeg får den ikke opp i mer enn 3400rpm når jeg virkelig tyner den. Hva kan problemet være? (Ifølge tabeller og andre internett kommentarer er forbruket litt høyere enn andre, og toppfarten 2-3knop lavere enn andre) Redigert 8.Mars.2022 av Uttern d66 båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Har den gått fortere før? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 (redigert) Takk !! Statistisk.... så er det grodd båt, men det har du kontroll på - Tett dieselfilter, det har du også kontroll på, kan gi røyk - Tett luftfilter, det gir røyk - Har du byttet propell ? Har du sjekket at den som står er skadefri? - Har du mer vekt i båten det som er "originalt"? - Har du eksos på tomgang eller sur eksoslukt? Redigert 8.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Har motoren hatt maks oppgitt turtall tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Hei, Har fikset overskriften nå :) Nei, den har ikke ytt mer i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 For tung propell eller dårlige dyser kan jo være en forklaring. Slitt turbo en annen. Kommer det noe spesielt med røyk ved full belastning? Her vel også være litt klabb med lekkasje i intercooler på noen av disse mener jeg å ha lest. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Veldig bra overskrift! Dette er et tema som berører mange og det er en motor det er solgt mange av og da er det så nyttig at overskriften er beskrivende og effektiv å søke på Håper alle andre følger ditt eksempel Om den var min ville jeg ha målt max ladetrykk (gjøres ved å koble et 0-2.5bar manometer til insugsmanifolden) og jeg ville tatt en kikk inn i turboen fra eksosiden og ved hjelp av søkeblader målt klaring mellom bladene og huset på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Takker for tilbakemelding! Har landet på at det første jeg bør sjekke er ventilsetet på wastegaten. Har kontroll på luftfilter også som du spør om over her :) Samme med vekt. Veldig lite eksos på tomgang, men lukter litt av den når jeg drar av gassen. Kommer også smålig høyfrekvent turbo lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 (redigert) Jeg har et manometer du kan låne om du bor i nærheten. Om wastegate er røket vil motoren ha problemer lenge før du kommer opp i 3400rpm. Er du først oppe i 3400rpm tipper jeg turboen gir en del ladetrykk selv om denne er defekt. edit. Bergen er litt langt unna. Sikkert noen som har nærmere. Om wastegate er defekt kan denne repareres om du ikke vil kjøpe ny. Jeg dreiet en ny ventil som er sterkere enn den originale. Redigert 8.Mars.2022 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Takk for svar. jeg har akkurat sett innlegget ditt om dreiet wastegate ventilsete. Er dette det eneste som kan være problematisk med selve Wastegaten? Tenkte å demontere den til helgen, leste at det ikke skulle være mange skruene. Lett å demontere selve ventilsetet etter dette? Hvilket material er ventilsetet i? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Jeg har en 4,2 QSD så det er ikke sikkert det er likt. Tror setet er i støpejern. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 er du helt sikker på at instrumentene dine viser rett? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Skjønner. Tenker i første omgang å skru av selve ventilen for å kikke på setet. Finner vel ut av hvordan setet går av om det viser seg å være feilen :) Hva tar du evt for en ny ventil, om du klarer å dreie den i støpejern? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Skru av de tre umbraco skruene. Da kan du se om den er ødelagt. Setet er nok støpejern. Ventilen er stål. Jeg fikk tak i en fra en Ford V8 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Det er støpestål, fint å dreie og ypperlig å fikse med en setefres av håndtypen. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Andre ting jeg bør kikke etter når jeg først har demontert og skrudd av ventilen ? Så du kan dreie en som er i stål hele veien, eller kombinasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Står båten i opplag eller på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Den står på sjøen. Skal ha den på land 4-7april. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Jeg tror du har misforstått litt. Setet er i den store hvite klumpen. Ventilen er den som tetter mot setet. Det er to forskjellige komponenter. Det som pleier å ryke på de er selve ventilen. (Det nederste bilde mitt i posten over). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Da ville jeg målt ladetrykk før jeg begynte å demontere... Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Jeg forstår! Så først demontere ventil og inspisere denne? Om den er fin: montere tilbake og måle turbotrykk før jeg gjør noe annet kan være en god fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Nei, måle turbotrykk før du røren noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Har ikke måler på hånden desverre. Er vel en kjapp sak å sjekke wastegate uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Har du biltema i nærheten har de trykkmålere. https://www.biltema.no/sokeside/?query=Ladetrykkmåler Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Har tatt litt bilder, men ble brått veldig usikker på hva jeg faktisk skal skru av? Noen som kan guide meg litt til hva jeg skal løsne for å sjekke wastegate ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.