Jump to content

Comfortina 32


loffern

Recommended Posts

Riggen er som regel dimensjonert ut fra at den HAR lensetakler, da sier det seg selv at den ikke er like solid uten.

Nå får du Krapylet på nakken.

Typisk argumentasjon fra mastheadleiren.

Båten ble levert, en gang i en svunnen tid, uten lensetakler. Taklene var ekstrautstyr. Jeg har hørt om folk som har seilt denne båten over Atlanteren og tilbake uten lensetakler.

Det er heller ikke noen katastrofe om du glemmer akterstaget. Brukes kun til å bøye mastetoppen akterover. Tror, ikke sikker, prinsippet heter Bonnierrigg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nå får du Krapylet på nakken.

Typisk argumentasjon fra mastheadleiren.

Båten ble levert, en gang i en svunnen tid, uten lensetakler. Taklene var ekstrautstyr. Jeg har hørt om folk som har seilt denne båten over Atlanteren og tilbake uten lensetakler.

Det er heller ikke noen katastrofe om du glemmer akterstaget. Brukes kun til å bøye mastetoppen akterover. Tror, ikke sikker, prinsippet heter Bonnierrigg.

Jeg snakker ikke spesielt om Comfortina 32, det virker det som du gjør. Uavhengig av det, at noen har seilt en båt over Atlanteren behøver ikke å bety at det er en god nybegynnerbåt. Eirik Raude seilte også over for noen år siden, det betyr ikke at det er enkelt å håndtere et vikingskip. Eller en Open 60 for den saks skyld. Neppe nybegynnere de heller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det en skal vite er at C34 er en forbedret Comfort 32 som igjen er forgjengeren ton Comfortina 32. Dette bare for ordens skyld.

 

Ehh ? I så fall for UORDENS skyld:

C34 C32

 

LOA 10,2m 9,50

 

LVL 8,47 8,30

 

Dybde 1,85 1, 70

 

Bredde 3,48m 3,27m

 

Kjølvekt 2,1tonn 1,8tonn

 

Depl 6,0tonn 4,5tonn

 

 

 

Jeg kan overhodet ikke se noen likheter ved båtene, bortsett fra konstruktøren..

 

C/SY 34

 

Bilde

 

 

 

C32

 

Bilde

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er i det hårsåre hjørnet.

Overhodet ikke. Påpekte bare at vi vi ikke snakket om det samme.

 

Kos deg med GT, nå er det helg, og en uke på sydligere breddegrader venter. Passer egentlig ganske godt, med det været som er meldt.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker ikke spesielt om Comfortina 32, det virker det som du gjør. Uavhengig av det, at noen har seilt en båt over Atlanteren behøver ikke å bety at det er en god nybegynnerbåt.

Han snakker for mange av konkurrentene også, gå å ta en titt på riggene til mange av 80-talls Maxi`ne (fenix, 999 m.fl.), Scanmar`ne, Omega`ne. Maxi Mixer har såvidt jeg har klart å se akkurat samme Selden riggen som Comfortina 32 (- båten til Krapyl og noen andre av de tidligste som har Isomat rigg)

Fellesnevner for de nevnte er at de har bakoversvepte salingshorn. Da har man lite krefter i akterstaget. Jeg kommer også fra 2 x mastheadrigg med vinkelrette salingshorn, og jeg var kjempenervøs for det tynne akterstaget på Comfortina`n. Etterhvert har jeg lært bedre....

Det farligste er nok hvis forstaget ryker.

Lensetakler er kun for høyde, for å si det sånn; båten min har gått uten i 21 år. I år var første året med, fullstendig uproblematisk, hvis man har et strikksystem el. som holder de foran ved sidevantene når de ikke er i bruk.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

C 34 var og forsåvidt er, nesten Swan klasse. Det en skal vite er at C34 er en forbedret Comfort 32 som igjen er forgjengeren ton Comfortina 32. Dette bare for ordens skyld. Men for all del Sweden Yachts båtene var og er noe av det bedre du kan få tak i.

Comfort 34 ble introdusert av Comfortbåtar i 1974 som store søster til Comfort 30.

 

I 1978 introdusert de Comfort 32 omtrent samtidig som Sweden Yachts overtok deres 34 foter, derfra benevnt C34. Dette var Sweden Yachts første serie produserte båt.

 

I 1982 "forbedret"/endret Comfortbåtar deres Comfort 32, fjernet akterhytta, endret rigg, litt på bakre del av undervannsskroget osv. Denne nye utgaven fikk navnet Comfortina (ikke Comfortina 32, kun Comfortina).

Disse tror jeg ble produsert paralellt ca. et års tid.

 

Sent 1983 lanserte de Comfortina 39 og da ble "den lille/originale kalt Comfortina 32. Forøvrig ble 39`n første gang Comfortbåtar kom med en sandwich bygget båt (enkeltlaminat under vannlinjen)

 

I 1987 overtok såvidt meg bekjent også Sweden Yachts deres 39 foter, endret rigg, litt innredning osv. Men de valgte å kalle den for Sweden Yachts 38, selvom den var 38,9 fot lang.

Dette siste her har jeg ikke sikre kilder på, men akkurat samme lengde, bredde, dønn lik cockpit mm. gjør at jeg er rimelig sikker.

 

Sweden Yachts benevnes i jordomseiler kretser for en av de absolutt beste seilbåter som finnes. Hurtige, solide, funksjonelle, ekstremt bra håndverk uten nevneverdige svakheter FOR ORDENTLIG HAVSEILING mm.

 

Jeg drømmer om en velholdt 36 (forøvrig Sweden Yachts-Norlin/Østmann`s eget verk fra 1985) eller en 38 utgave....

 

Og det er en skam at Seilmagasinet har utelatt Sweden Yachts i oversikten i magasinet sitt i år! British Hunter kan de ta med liksom, 1 båt solgt i halvfabrikat til importøren selv!!(pr. 1.aug) Det er nok til å få hele modellserien omtalt!...

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Comfortina 32 passer mine kriterier(do akter, to sep sovekabiner samt romslig bysse).

Jeg har vurdert kjøp av turseiler selv et par år, og i starten var Comfortina 32 en av dem jeg så mye på. Nå er jeg ikke helt uvant med seilbåt. Jeg har lånt og leid når jeg har hatt tid og anledning, men det var dette med å eie den selv.

 

Siden bruktprisen på gode seilbåter er nokså høy har jeg også vurdert kjøp av ny (eller nesten ny) båt som alternativ. Første bud i prosessen har uansett vært at er jeg i tvil om jeg har funnet båten jeg vil ha så kan jeg alltid forsøke å leie en maken og bestemme meg etterpå. Det verste som kan skje er at jeg leier seilbåt i sesong etter sesong, og det er vel egentlig ikke det dyreste jeg kan gjøre.

 

Mine kriterier har vært at båten ikke er for krevende for soloseiling, at den har to lugarer, god stueplass, en brukbar bysse, og en dusj eller et våtrom hvor jeg kan henge søkkvåte klær. Jeg ønsker også muligheten for å bo i båten i lengre perioder og om den ikke har varme skal det installeres for å få lang sesong.

 

For å gjøre en lang historie kort så ble det etter hvert til at jeg så mer på nye båter, og fikk også unnagjort et mildt anfall av 3' syke. Dermed slapp jeg et dyrt båtbytte. Tilfeldighetene vil at jeg skal flytte, og dermed får jeg også en god anledning til å tilpasse bytte av hus med planene om båtkjøp. :yesnod:

 

For øyeblikket ser det ut til at valget vil falle på en Hanse. Jeg liker hvordan båtene er rigget, og i deler av den norske skjærgården er det veldig kjekt med selvslående fokk. Det som er litt skremmende er å se hvor mye jeg har slakket på smertegrensen for pris i de årene jeg har grublet på dette. Økonomen i meg sier at det gjør det enda mer lønnsomt å leie enn å eie, i tillegg til en båteiers stadige bekymringer for tyveri og havari og sånt. Likevel, det er noe eget ved å eie sin egen båt.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke selvslåern helt ukjent på C32 heller.

Neida, det dukker stadig opp noen av dem på finn.no, :smiley: men den siste tiden har jeg stort sett vurdert litt større og nyere båter. :rolleyes: Nå og da lurer jeg på om jeg plutselig kommer til å ombestemme meg hvis det dukker opp en båt med sjel og sjarm, men det frister veldig å få alt akkurat som jeg vil ha det. Det store spørsmålet er selvsagt hvor lenge den følelsen varer.

 

(Innerst inne er det en stemme som sier at det holder maks 4-5 år, :wink: eller til lommeboken har kommet seg over det største sjokket.)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært å sett på et par seilbåter bla en Comfortina og jeg må faktisk si at jeg ble litt overrasket over hvor liten plass det var i den. Hvis jeg skal få med kona på å kjøpe seilbåt så må jeg nok gå for noe større eller nyere. Får vel prøve å få henne ombord i en Bavaria 30 el 33 på messa i vinter. Der vet jeg ihvertfall at det er god plass under dekket....

Men takk for alle tips uansett.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

-Velfungerende og stor cockpit. (Albin Nova og Omega 34`s cockpiter blir som muselort i forhold.)

Muselortmål Cockpit:

 

Omega 34

Lengde Cockpitbenker 220 cm

Bredde 151 cm

Avstand benk 65 cm

Benkebredde 45 cm

 

Comfortina 32

Lengde Cockpitbenker 190 cm

Avstand benk 70 cm

Benkebredde 40 cm foran 30 cm akter

 

Omegaen har skjøteskinnen til Storseilet på "Bridgedekket" i forkant av sittebrønnen, og er sånn sett mer ute av veien enn i 'inaen...

 

Uansett stor Cockpit er en viktig egenskap. Når det er fint vær er det jo kjekt at det er plass til "alle" ute?

 

Så er det kommentar til seil/rigg

 

Jeg vurderte blant annet Nova, Contrast 33, Comfortina 32 og Omega 34 o.l. Prismessig er de sammenlignbare. Riggtypen er lik, brøkdelsrigg med bakovervendte salingshorn, uten lensestakler.

Ja, lensestakler er en fordel i sterk vind, hvor man ønsker å stramme opp forstaget, men er ikke nødvendig på noen av disse båtene. Etter min mening er det noe herk... ;)

Toppvantene tar opp alle kreftene, og ja, det er sykt mye krefter...men det er prinsippet. Akterstaget er der stort sett for å bøye masten, og dermed flate ut storseilet.

 

Riggmessig er en brøkdelsrigg etter min mening ypperlig for begynnere. Stort storseil og relativt lite forseil. Omegaen går svært bra med selvslående fokk. Så lettseilt? Jepp. Er jo bare å styre :)

 

Og ja, alle disse båtene er noe overrigget. Men det er da en fordel? Er jo gjerne finest på fjorden når det blåser 4-6 m/s, og greit å ha nok duk til å bevege seg. Blåser det mye må man reve. Men det er da ikke noe å være redd for. Dumt å ha en båt som må ha kuling for å bevege seg...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært å sett på et par seilbåter bla en Comfortina og jeg må faktisk si at jeg ble litt overrasket over hvor liten plass det var i den. Hvis jeg skal få med kona på å kjøpe seilbåt så må jeg nok gå for noe større eller nyere. Får vel prøve å få henne ombord i en Bavaria 30 el 33 på messa i vinter. Der vet jeg ihvertfall at det er god plass under dekket....

Men takk for alle tips uansett.

Seilbåt? Eller Campingvogn med seil?

 

Bavaria 33

Deplasement : 5.4 tonn

Kjølvekt 1.5 tonn

Seilareal 57.2 kvm

 

Comfortina 32

Deplasement : 4.5 tonn

Kjølvekt : 1.8 tonn

Seilareal : 60 kvm

 

Omega 34

Deplasement : 4.6 tonn

Kjølvekt : 2 tonn

Seilareal: 68 kvm

 

...

 

Men har en kollega som er svært fornøyd med sin 30 Cruiser. Ønsker man snekke med mast er det udiskutabelt mye for pengene.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er norges mest solgte, kan vel umulig være så mange som tar feil.

Det at den ikke har samme kjølvekt, beror på at moderne seilbåter som har en viss bredde

gjennom båten ikke trenger samme kjølvekt. Ellers har jo Bavaria gjordt det bra, det var vel

en Bavaria 38 som ble beste båt i Færdern.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tja, beste båt i Færdern er vel litt vanskelig å si da det jo er en rekke forskjellige klasser...men joda, en kikk på resultatlistene fra Færdern sier f.eks. at

 

En Bavaria 36AC vant LYS 1.19-1.21.

En Bavaria 38 vant LYS 1.22-1.24

 

Men...det sier egentlig ikke noe mer enn at disse båtene kan seile opp til LYS-tallet sitt. Det er jo litt av poenget. Ofte skal jo dem som sitter ombord også ha noe av æren for resultatet...

 

Og det er helt korrekt at økt bredde gir økt stabilitet. Moderne båter har også ofte dypere kjøl, med vekten konsentrert i bunn av kjølen. Jeg var litt mer opphengt i seilareal i forhold til deplasement. Bavariaen har høyest deplasement, til tross for lavest kjølvekt. Dvs. at vekten er må være et annet sted. Høy vekt kombinert med lite seilareal er ikke ideelt for lettvindsegenskapene.

(For de som syns det er viktig...)

 

Litt egen teori er at skrogform, deplasement og kjølvekt/stivhet i riktig mye vind i moderne Cruiser-båter gjør det vanskelig å krysse. Blir mye krenging, lite høyde, og lav fart.

 

Men for all del. Det er ingen grunn til å tro at alle de som kjøper Bavaria tar feil. De er billige. Godt utstyrte. Relativt gjennomtenkte. Og billige.

 

Personlig...ville jeg likevel valgt annerledes ;) 20 år gamle båter koster tross alt mindre enn nye båter :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...