Jump to content

Comfortina 32


loffern

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å bytte ut min motorbåt med seil. Har sett på utallige modeller på nettet og kommet fram til at Comfortina 32 passer mine kriterier(do akter, to sep sovekabiner samt romslig bysse). Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne båten, sånn som hva jeg bør se etter, feil som går igjen, svakheter ol) Som første gangs seiler er det viktig at den er grei å seile (også alene) og at den er solid.

Håper på å få noen konkrete tips og gjerne forslag til andre båter som tilfredstiller mine krav. Hva er riktig pris for en båt fra midten av 80'?

 

Alfred

Link to post
Share on other sites

Skal være forsiktig med å si noe kategorisk, og andre kjenner sikkert comfortina 32 bedre enn meg, men vil allikevel våge uttpå med et par synspunkter. Har intrykk av at Comfortina'en er en båt som holder seg godt i pris og de som har den virker å være fornøyde. Når den kom var den en raser ev en turseiler, og er vel fremdeles en ganske rask båt. Jeg tror imidlertid ikke det er noen typisk førstebåt. Den har bra med seil og krever mer av besetningen enn andre båter, serlig om du skal seile den alene. Det jeg prøver å si er at det antagligvis finnes bedre nybegynnerbåter.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Comfortina 32

 

Som abonnent av Seilmagasinet har jeg tilgang til Seilbåtkatalogen på nett. De testet båten i 1983 og den fikk meget god kritikk bl.a:

 

Seileilegenskapene er gode. Båten oppfører seg som en langt større båt med tung og behagelig gange i sjøen. Comfortina 32 er stiv og bærer sine seil godt, men hun har en tendens til å være litt logirig.

 

og

 

Resultatet ble en moderne, rask båt med separat akterlugar, rommelig innredning og brøkdelsrigg. Det er produserte rundt 1000 Comfortina 32 siden den første gikk ut fra verftet.

 

Hvis du sender meg en mail så kan jeg sende over hele testen, men helst bør du abbonere på seilmagasinet selv også - anbefales!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svake Punkt?

Roret har vel vært et problem på alle sammen. Det begynner å dele seg over det nedre rorlageret. De fleste er fikset antar jeg. Rekkestøtteinnfestningen er også et svakt punkt, men kan fikses da det er lett å komme til innenfra.

Og den er logjerrig. Masta står egentlig litt for langt bak, men det er den ikke alene om.

Ellers er den skikkelig laget, uten en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk.

Og, kjempefordel, verftet er i høy grad oppegående og supporter 23 år gamle båter.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt til å bytte ut min motorbåt med seil. Har sett på utallige modeller på nettet og kommet fram til at Comfortina 32 passer mine kriterier(do akter, to sep sovekabiner samt romslig bysse). Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne båten, sånn som hva jeg bør se etter, feil som går igjen, svakheter ol) Som første gangs seiler er det viktig at den er grei å seile (også alene) og at den er solid.

Håper på å få noen konkrete tips og gjerne forslag til andre båter som tilfredstiller mine krav. Hva er riktig pris for en båt fra midten av 80'?

 

Alfred

Sånn ser jeg det etter 2 sesonger.

 

Positivt:

-Seilegenskapene er veldig bra, særlig høyde på kryssen. For å tyne det siste av høyde i mye vind må du ha lensetakler. Båten seiles greit av en person, gjerne med selvslående fokk. Båten er bl.a. grunnet sin store bredde, veldig sluttstiv. Men den er overrigget, den tåler ikke mer enn 7-10 ms. før full seilføring må reduseres/reves. Her er selvslående fokk en god løsning, da seiler du liten kuling uten problem. Blåser det (eller du ønsker mer behagelig tur!)tar du ett knepp eller to i storseilet.

-Blykjøl (høyere egenvekt, ikke rustproblemer og tåler en eventuell grunnstøting bedre)

-Solid enkeltlaminat (jeg borret ny ekkoloddgiver; 44 mm. målte jeg!), dvs. at eventuelle skader er lettere å inspisere og reparere(selv).

-gedigen konstruksjon i forbindelse av krefter mellom mastefot og røstjern i form av innstøpt stålskinne.

-Velfungerende og stor cockpit. (Albin Nova og Omega 34`s cockpiter blir som muselort i forhold.)

-Solid kjølinnfestning, aldri hørt om noen med problemer. (Ikke spør eiere av Scanmar 33 om det samme!)

-Store stuerom i cockpit og innvendig.

-Stor bysse

-Langsgående toalett

-Seildrev, suveren løsning spør du meg.

-Tung/stødig i stor sjø, særlig i motsjø. Du tror båten er 35-40 fot.

-Funsjonelt / "rent" dekk, godt fotfeste overalt. En del Comfortina`er har skinne til selvslående fokk, denne er 5 ganger mer anonym enn de store bøylene du ser på alle konkurrentene.

 

Negativt:

-Enkeltlaminatet gjør at båten ikke er særlig varm utenfor høysesong. Særlig forpiggen, her blir det fort rått/kaldt. Et godt varmeapparat og bedre utlufting enn originalt er løsningen hvis du overnatter mer enn bare i juni, juli og august.

-Originalt salongbord er upraktisk, jeg har skjært ned mitt litt i hjørnene.

-Hvis du er lang må du muligens ligge i salongen.

-Lite/trangt klesskap

-Dårlig utlufting toalett

-Akterstaget har originalt(1:4) for lite utveksling, du må opp i 1:6 eller 1:8 for å få nok kraft.

-Løygangen originalt er kort, og er mye av grunnen til logjerrigheten som mange opplever. Mange har bygget denne lengre.

-I forhold til nye flatbunnede/lettere båter er den treg på slør/lens i mye vind, du får den sjelden over 6,5-7 knop.

-Det nevnte roret er en svakhet som den deler med veldig mange, 2 biter er limt sammen uten å forsterke over skjøten. En helgs arbeid i tørt godt vær og 500,- i materialer er det som skal til.

 

Generelt:

 

-Solid verftsbygget båt i øvre halvdel av kvalitetsskalaen fra den tiden, ikke helt "Orust kvalitet", men bedre enn mye sammenlignbart. Kvalitet omtrent som Maxi 999, Fenix ol. (minus den dumme jernkjølen deres!) Antagelig bedre enn Omega og Scanmar.

-Den nevnte logjerrigheten er avhengig av et bra storseil som er riktig trimmet+hvordan riggen din er satt.

Kort løygang i mye vind på kryss gjør at du for å ta godt høyde strekker akterliket i storseilet for mye, vinden slipper ikke seilet like godt, og du får press på roret.

-Lensetakler kan være noe dritt, de er ofte i veien på lens / slør, men har du et godt opplegg med et strikk system el. som trekker de frem mot sidevantene så synes jeg det går overraskende bra/problemfritt.

-Comfortina 32 er levert med forskjellige vinsjer, i dag så bør du ha selftailing genoavinsjer.

-Originalmotor bør du påberegne 40-60` ekstra (mener ikke å provosere Krapyl nå), særlig hvis det er den saltvannskjølte MD7B som sitter i. Litt liten er den også (17 hk.) Jeg kjøpte min båt med en pill råtten slik og byttet til en Vetus-Mitsubishi 25 hk., og er superfornøyd med det. 180 kg ut, 114 inn!

 

Det finnes 2 utgaver av Comfortina 32, lav cockpit og mindre akterlugar i årene 1982-1984. Høyere cockpit og litt større plass akterkøye toalett fom. 1985. Høres fint ut, men cockpiten på de siste har en dum høy kant på siden av cockpiten, og ryggstøtten er dårligere.

 

Du må påregne utskiftning av en del ting på en 20-25 år gammel båt, vant, tau, seil mm.

Alternativet for meg er å kjøpe ny til 8-900`(f.eks. First 31,7), en Bavaria 30 el. er ingen alternativ for meg med jernkjøl, prioritert bokomfort langt foran seilegenskaper, originale dårlige seil, 25% kjølvekt osv...

 

Innser at prisene i år har falt 30-40 tusen, riktig pris for en strøken med mye oppgradert (særlig seil og motor) er nå 420-450, for en litt sliten med gamle seil, gammel motor osv..350-380`

 

Lykke til!

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn ser jeg det etter 2 sesonger.

Jeg er enig i mye av det du nevner, men er ikke enig i det du nevner om Scanmar, som jeg mener er et veldig bra alternativ. Jeg har selv en slik båt, og hovedinntrykket mitt er at de er ganske like seilmessig, comfortinaen går muligens en smule høyere på kryss.

 

Jeg vurderte selv comfortina da jeg skulle kjøpe båt, men endte opp med Scanmar bl.a. fordi jeg synes det er en mye større båt innvendig, svært tiltalende mahognyinnredning, kjempestor akterkabin og god passasje gjennom salongen, inn til forpiggen. Kjølproblemene er ikke noe større problem enn rorproblemet på comfortinaen. Det løses enkelt med å støpe inn to-tre divysinell-plater nedi kjølsvinet. Det er forøvrig ikke så mange båter som er berørt av disse problemene, men på de første båtene har det vært tilfeller. Båten min er en 83 mod., og jeg har ikke vært plaget med det, til tross for at båten har vært på flere langturer, både til shetland, england og ikke minst at det er en båt som brukes SVÆRT mye ellers også, normalt 4-5 ganger i uka fra mai-november. Kan trygt påstå at det er en av de fem båtene som brukes desidert mest på havna. Jeg skal støpe nedi noen ekstra plater til våren, som en ekstra forsterkning. På båten jeg har er det nye selvskjøtende vinsjer helt bakerst ved rorplassen slik at den er svært enkel å seile alene. første turen min med den båten gikk rett til skagen alene. Helt uproblematisk.

Det er også litt kraftigere motor i scanmar, normalt i hvertfall 25 hk.

 

Ellers er de på mange måter ganske like. Scanmaren ligger noe høyere i pris, men jeg synes absolutt at det også er en båt som bør vurderes. At den er noe svakere byggemessig er jeg helt uenig i.

Link to post
Share on other sites

-Løygangen originalt er kort, og er mye av grunnen til logjerrigheten som mange opplever. Mange har bygget denne lengre.

Bilde

 

Min arbeidsplass.

 

 

 

(mener ikke å provosere Krapyl nå), særlig hvis det er den saltvannskjølte MD7B som sitter i.

Du provoserer ingenlunde. Jeg misunner deg Mitsubishien som bare det jeg. :wink:

Argumentet mitt er at så lenge den surrer og går, skal den bli stående. Min er forøvrig ferskvannskjølt. Men båten er håpløst undermotorisert. På grunn av både tyngden og bredden går den kun fremover på flatt hav. Men, blåser det, så seiler man.

 

 

Glemte å legge til at det Krapyl sier om verftet er helt fantastisk.

Jepp. Manglet rekkestøtteføtter rett før sjøsetting. Hverken Plastimoforhandler eller importør viste noen særlig interesse. En telefon til Arvika løste problemet. En pose føtter i posten dagen etterpå.

Er det noe med båten jeg funderer på, så forklarer Wickstrøm & co. inngående hvordan ting skal gjøres.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kjølproblemene er ikke noe større problem enn rorproblemet på comfortinaen. Det løses enkelt med å støpe inn to-tre divysinell-plater nedi kjølsvinet. Det er forøvrig ikke så mange båter som er berørt av disse problemene, men på de første båtene har det vært tilfeller.

Jeg refererer bare til at det er mye omtalt som et problem på den svenske Scanmar klubbens side og andre forum som Fendern.se

 

At utbedringsjobben er liten synes jeg er feil når det omtales av flere som en 100 timers/25`SEK jobb.

Ønsker ikke å starte en drittslenger debatt for Scanmar er en fin båt, men rorutbedring på min Comfortina var en dags jobb 6-8 timer + litt glassfiber, polyester og topcoat.

 

At den er noe svakere byggemessig er jeg helt uenig i.

Mulig jeg tar feil, men det var mitt inntrykk etter å ha vurdert begge, lest masse på nettet osv. Men Scanmar klubbene i både Sverige og Norge virker veldig aktive, og kanskje derfor hører man lettere om svakheter og tips for utbedringer. Takke være de for det.

 

Meg bekjent har Scanmar 33 foruten eventuell svajkjøl også mer eller mindre problemer med:

-sprekk i salingshorn

-For dårlig originale røstjernsfestebøyler, ingen stor sak hvis man vet om det.

-Jernkjøl, ruster fælt

-Vanninntrengning i rorhylse. Dette kan dessverre være vanskelig å oppdage, fordi det lekker når man belaster roret mye.

 

Laminatet karaktiseres som tykt, men 50-80 cm. foran kjølen er Scanmaren 25 mm tykk, Comfortina`n er 44.

Antagelig er Comfortina`n unødvendig overdimensjonert. Den er også litt tyngre og mindre enn Scanmaren, noe som kan tyde på det.

 

Scanmaren har rattstyring originalt, Comfortina har ror (unntaksvis ratt). Jeg mener at cockpiten til Comfortina`n overgår alle sammenlignbare, man sitter behagelig med mye plass også oppe på karmene. I tillegg har man en ekstra benk tverrskipps helt akter.

At Scanmaren har stor plass er udiskutabelt med stor akterkøye/lugar og stor salong.

Comfortina`n har antagelig et bedre kartbord (man sitter iallefall riktig vei).

 

Comfortina`n seiler et hakk høyere, men Scanmaren drar muligens litt ifra på slør/lens. Dette fordi den er 2 fot større.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(som synes at seilbåtdebatter dør ut litt fort av og til...)

 

Jaa..., det er vel ikke så mange seilere som motorbåteiere her da serru. Forøvrig er SCANNMAR et alternativ det absolutt bør sees på. Rett interiør, rett konstruktør, rett riggtype. Feil pris. Iallafall for undertegnede.

 

Finnes vel andre båter i klassen også ? Maxi 909/999, MAMBA33, Contrast 33; det finnes mye å velge i. Jeg tror ikke jeg ville valgt Comfortina 32 som førstebåt. Den er vel relativt hårete, og det er greit å vite forskjellen på å reve eller å jibbe, før man setter seil på en sånn ? Lensetakler ville jeg også holdt meg unna, om jeg var deg..

 

( nå får jeg Barsk II & Krapyl på nakken... ) :rolleyes:

 

Forøvrig får du vel en Maxi Mixer til samma prisen som en Comfortina 32 ? Det er også en fin båt, selv om den nok er av en "litt" annen byggekvalitet desverre...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er en båt som i hvertfall jeg ville vurdert seriøst i prisklassen omtrent mellom comfortina og scanmar. Sweden yacht C34 med ny motor og mye utstyr.

 

Synes prisen virker veldig tiltalende. Tror det kan være en båt som er verdt å undersøke. Jeg hadde nok tatt en titt på den hvis det ikke var for at jeg akkurat har byttet båt.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...5&pos=9&tot=671

Link to post
Share on other sites

Den C 34 hadde jeg sterkt vudert selv, dersom det hadde vært plass i havna. (Begrensning på 9,20 x 3,20 m). Det med teakdekket ville jeg ikke nødvendisvis vært så redd for. Dersom det er normalt godt vedlikeholdt så burde det ikke være noe problem med lekkasjer. Mulgvis noen nater som må byttes, men noe må man jo regne med på en gammel båt, og dessuten er vel teakdekket værdt litt arbeide?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...... Jeg tror ikke jeg ville valgt Comfortina 32 som førstebåt. Den er vel relativt hårete, og det er greit å vite forskjellen på å reve eller å jibbe, før man setter seil på en sånn ? Lensetakler ville jeg også holdt meg unna, om jeg var deg..

 

( nå får jeg Barsk II & Krapyl på nakken... ) :rolleyes:

Tenkte litt i samme baner selv. En kompis hadde Comfortina 32 i noen år, og har seilt en del regatta med den.

Båten slår meg som - ehhh - ikke underrigget. Vil ikke si overrigget, for det er den ikke, men det er godt med seil oppe da.

Det er selvfølgelig ikke en farlig', båt - solid og god. Men det kan være en 'dramatisk' båt, noe som muligens ikke er ideelt for førstegangsseiler med potensielt skeptisk familie som skal overbevises om fortreffeligheten ved båtliv på skråplanet.

Dersom far blir litt vill i øya i en broach så gjenspeiles ikke det på noen positiv måte blant passasjerene.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Forstår ikkje skepsisen mot seilføringa/ rigg på comfortinaen. For ein "fersk" seiler er den heilt fin. Seiles f.e. med sjølvslående fokk og 1. rev i storseil - null problem. Selv i lite vind vil den med denne seilføringa seile betre enn til dømes Maxi 95.

Fordel med slike båter er nettopp at du ikkje MÅ ha alt seil oppe for å få framdrift.

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en båt som i hvertfall jeg ville vurdert seriøst i prisklassen omtrent mellom comfortina og scanmar. Sweden yacht C34 med ny motor og mye utstyr.

 

Synes prisen virker veldig tiltalende. Tror det kan være en båt som er verdt å undersøke. Jeg hadde nok tatt en titt på den hvis det ikke var for at jeg akkurat har byttet båt.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...5&pos=9&tot=671

Ser ut som en grei båt, ja, men jeg er alltid skeptisk når det er noe det ikke er tatt bilde av. Med så mange bilder av båtens utside er det litt påfallende at salongen ikke er viet noe plass. Men det er jo en gammel båt, så prisen er nok riktig. Er det forresten noen som vet hvordan innredningen i denne ser ut? Akterlugar/stikkøye, organisering av bysse osv. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valg av båt, ville jeg tatt runden. Sett på Bavaria, Jeanneu, Benetau, Hanse og de

svenske nemte båter. Jeg er i samme sits selv. Jeg heller til at jeg går for en ny Bavaria eller

Jeanneu. Dette mer for at det er nytt og med garanti. Jeg har snakket med med eiere av de forskjellige

båtene jeg har i kikkerten. og velger ut i fra det. Da får du vite vilke kriterier som ligger til grunn for valg

av nettopp denne type båt. Alle båteiere er velvillige til å snakke om båten sin.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du finner beskrivelse her: http://www.sailguide.com/

 

Etter annonsens beskrivelse av pantryet å dømme så er det vel cruising/racingversjonen som er til salgs.

 

mvh tuffff

På Sailguide ligg denne båten i erfaringsdatabasen (eigerene sine eigne synspunkt). Kjapt søk viser også at eigaren har stilt spørmål på sorgenfri-portalen om lekasje i dekk. Det ser ut til at mistanken om lekasje i teakdekk og balsa kan vere berettiga. (For alt vi veit - kan dekk/ lekasje vere ordna no)

Litt arbeid må nok reknast med, men uansett kan dette vere ein bra båt til grei pris!! Absolutt verdt å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Lensetakler ville jeg også holdt meg unna, om jeg var deg..

 

( nå får jeg Barsk II & Krapyl på nakken... )

Ja det gjør du!

 

Til saken. Du behøver ikke å bruke lensetaklene. Riggen går ikke overbord hvis du glemmer de i slagene. Jeg cruiser mye med lensetaklene satt ved røstjerna. Men de var de ekstra gradene med høyde da.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Lensetakler ville jeg også holdt meg unna, om jeg var deg..

 

( nå får jeg Barsk II & Krapyl på nakken... ) :rolleyes:

 

Ja det gjør du!

 

Til saken. Du behøver ikke å bruke lensetaklene. Riggen går ikke overbord hvis du glemmer de i slagene. Jeg cruiser mye med lensetaklene satt ved røstjerna. Men de var de ekstra gradene med høyde da.

Nå må man huske at det var en nybegynner som søkte råd. Da er jeg helt enig med Suzuki i at man bør holde seg unna lensetakler. Det at riggen ikke går over bord hvis man glemmer dem i et slag, betyr ikke at riggen liker en ufrivillig jibb i frisk bris. Riggen er som regel dimensjonert ut fra at den HAR lensetakler, da sier det seg selv at den ikke er like solid uten. En rigg som er original uten lensetakler har bygget inn større styrke i mast og/eller stag og vant. Det finnes rigger uten akterstag også. Det betyr ikke at jeg kan fjerne akterstaget på min, og tro at det går bra.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...