Jump to content

Bli fisker? Trenger tips.


Mow74

Recommended Posts

Hei

 

Har i mange år vurdert fiske. Har kun litt erfaring med garn fra min ungdom. 
Ønsker å starte med juksa, har ingen erfaring fra dette. 
Vurderer kun en liten båt rundt 26ft eller noe sånt. 
Flytter til Lofoten neste år og tenker i så fall å drive på der. 
Hvordan er dette med kvoter og blad a og b? Jeg kan vel fiske noe skrei uten å kjøpe kvote, samt unngå regelen om å ha vært fisker i 3 år med en mindre båt? 
Er det tungvint å være alene på juksa eller bør man være 2? 

Link to post
Share on other sites

Hei. Det finnes en god del tråder her på forumet allerede som er godt spesifisert ut fra dine spørsmål, så jeg anbefaler deg å søke etter desse trådene. Ellers anbefaler jeg deg å prøve å være med en sjarkfisker en sesong for å lære deg fiskeri, behandling av fangst og utstyr og hvordan lofotfiske fungerer før du tenker på å investere i båt og utstyr.

Link to post
Share on other sites

Enig der. Tror veien inn er iherdig hobbyfiske i mange år med gjesteopptredener sammen med yrkesfiskere, eller at du tar deg en sesong som mannskap. Det er mye å sette seg inn i. 
 

sånn papirmessig står det meste på fiskeridir.no, ang fiskermantall og kvoter osv. 

Link to post
Share on other sites

Flott at noen har lyst på dette yrket men tviler på at dette kan belyses gjennom en tråd her inne. Her er det bare å pakke kofferten og tråle etter en fisker som trenger mannskap. Muligens sikkerhetskurs er et"must". Håper på oppdateringer etterhvert. Jeg kan opplyse at det har vært flere slike tråder på båtplassen men uten at vi har fått noen "status". 

IMG_20220307_125434.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. 
Av erfaring kan jeg si jeg har vært på garnbåt, notbåt og tråler.  Alt dette for over 25 år siden. 
Å håndtere fisk er derfor ikke noe problem, men juksa har jeg ingen erfaring med, og ønsker å drive det som er lettest å gjøre alene. 
Når det kommer til kvoter og slikt har jeg null peiling. Jeg ønsker å kunne fiske skrei i Lofoten under vinterfisket. 
Det er vel noen grenser, åpen gruppe og regler om størrelse på båt. 

Link to post
Share on other sites

Tålmodighet og kjentskap til juksamaskiner er en god start. 
 

kvote på torsk bestemmes hvert år, og inndeles i fartøylengde. Under 8m får minst, og så er det er par str til inntil 11m. Du kan ikke fiske torsk i åpen gruppe med båt over 11m.

 

for at du skal kunne registrere båt på deg og starte å fiske, kan du ikke være ansatt mer enn 2/3 dels stilling i annen virksomhet, ikke tjene mer enn 400k per år, og et par andre kriterier. Dette står på fiskeridir.no, fiskermanntall.. 

 

Båter over 8m må ha fartøyinstruks, så kjøper du deg båt er det en fordel om den har vært registrert før eller er det idag. Min har vært registrert, så jobben er enklere å få den i merkeregisteret hvis jeg en gang fikk lyst til det. Foreløpig jobber jeg for mye, så det blir fritidskvote på meg.  

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 9 minutter siden:

Tålmodighet og kjentskap til juksamaskiner er en god start. 
 

kvote på torsk bestemmes hvert år, og inndeles i fartøylengde. Under 8m får minst, og så er det er par str til inntil 11m. Du kan ikke fiske torsk i åpen gruppe med båt over 11m.

 

for at du skal kunne registrere båt på deg og starte å fiske, kan du ikke være ansatt mer enn 2/3 dels stilling i annen virksomhet, ikke tjene mer enn 400k per år, og et par andre kriterier. Dette står på fiskeridir.no, fiskermanntall.. 

 

Båter over 8m må ha fartøyinstruks, så kjøper du deg båt er det en fordel om den har vært registrert før eller er det idag. Min har vært registrert, så jobben er enklere å få den i merkeregisteret hvis jeg en gang fikk lyst til det. Foreløpig jobber jeg for mye, så det blir fritidskvote på meg.  

Jeg vurderer noe under 11 meter da. Vet du hvor liten kvoten er for de under 8 meter? 
 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 15 minutter siden:

Det er absolutt ikke håpløst å finne ut hvor store kvotene er. Det legges ut som J-meldinger på hjemmesiden til fiskeridirektoratet og er veldig lett tilgjengelig for alle. Den oppdateres jevnlig, så du må passe på at du følger den siste J-meldingen.

 

Det er håpløst for meg, når ikke google finner frem en gang. Men takk, da vet jeg hvor jeg skal lete. :thumbsup:
 

kapittel 6, paragraf 21. 

 

9A17D6A7-B86A-488F-A9EC-9F5C1BE735EE.png

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Takk alle sammen, det har skjedd lite siden sist. Men etter mye søk og fundering, tror jeg at jeg ønsker å prøve meg på en miks. 
Teiner etter krabbe og kongsnegl og/eller kreps, men kanskje også juksa. 
En båt som er ferdig rigget med juksa og teinehaler er et must. 
Som nevnt har jeg vært fisker på garnbåt og tråler, men juksa og teiner er ukjent for meg. 
Jeg har heller ikke kjørt båt selv før, annet enn småbåter. 
Et must er at båten er stor nok til å drive juksa og til å ha en del teiner på dekk, mulig stablet. 
 

Link to post
Share on other sites

Grei startbåt det der. Rigga for krabbe og juksa så alt er klart. 
 

men det er minimum størrelse også ja, det kan fort bli værhardt  for en så liten båt. Men med juksa er det jo lettere å avblåse dagen om han frisker på, og så kommer man seg utpå selv om det bare er en dags opphold. Til sammenligning med garndrift. 

Link to post
Share on other sites

Noe større enn de jeg hadde sett for meg men sikkert bedre. 
Jeg ser for meg å satse aller mest på teiner. Men noe på juksa. 
 

De jeg hadde sett litt på som virket som ok alene er feks disse;

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=274596539
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=275604782
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=280009695

 

Adskillig mindre enn 28 fot.. 

Link to post
Share on other sites

Den siste der må du bare fraskrive deg med en gang hehe. 
 

klart man drifter effektivt med en sånn askeladden, men husk hvis du skal fiske mer enn 30 min fra havna så er det greit med hus altså. Både for å slippe å ta med seg alt av klær og hansker og matpakke hver dag, og for ikke snakk om toalett fasiliteter. 
 

Har du mulighet til å komme i manntallet og ha dette som en bigeskjeft så funker sikkert så små båter, men skal du leve av det må du nok opp på noe mer seriøst.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 48 minutter siden:

Den siste der må du bare fraskrive deg med en gang hehe. 
 

klart man drifter effektivt med en sånn askeladden, men husk hvis du skal fiske mer enn 30 min fra havna så er det greit med hus altså. Både for å slippe å ta med seg alt av klær og hansker og matpakke hver dag, og for ikke snakk om toalett fasiliteter. 
 

Har du mulighet til å komme i manntallet og ha dette som en bigeskjeft så funker sikkert så små båter, men skal du leve av det må du nok opp på noe mer seriøst.

Ja, den var litt vel liten den siste. 
Planen er å drifte ganske så nærme hjemmet egentlig. Vest i Lofoten, hvor tilgangen burde være bra på det meste. Nesten rett utenfor stuedøra. 
Men det er klart å foretrekke å ha hus. 
Har et ønske om å kunne leve av det. 

Link to post
Share on other sites

Mow74 skrev for 3 timer siden:

Ja, den var litt vel liten den siste. 
Planen er å drifte ganske så nærme hjemmet egentlig. Vest i Lofoten, hvor tilgangen burde være bra på det meste. Nesten rett utenfor stuedøra. 
Men det er klart å foretrekke å ha hus. 
Har et ønske om å kunne leve av det. 

Øien har jo 620 med hus, da får du inn en liten dieselvarmer og får mulighet å spise tørr lunsj. Det er jo billige båter som er veldig stødige. det blir kompromiss i forhold til en sjark, men det kan jo være en billig vei inn. Jeg var veldig fornøyd med min 530f ihvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Mow74 skrev 25 minutter siden:

Om man driver med teiner, er det da vanlig å sette lenker eller en og en teine? 

det går utelukkende i lenker ja helst så lange som du har plass til om bord. Krabbe er ofte 10-15 teiner vanlig i små sjarker. 
 

etter min mening er enkeltteiner bare tull. Skulle ikke vært lov. Kjøres blåsa av så er det jo nesten umulig å sokne opp. Men har du en teinelenke på 200m så skal det ikke mye til før man treffer og får det opp igjen. 
 

https://tv.nrk.no/serie/den-leiken-den-ville-han-sjaa

 

se litt kvalitets tv og prøv å få blitt med ut noen yrkesfiskere og se hva det går i, ellers blir veien lang :-) mye å sette seg inn i, det er jo et helt fag dette her.

 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev On 21.11.2022 at 22.42:

det går utelukkende i lenker ja helst så lange som du har plass til om bord. Krabbe er ofte 10-15 teiner vanlig i små sjarker. 
 

etter min mening er enkeltteiner bare tull. Skulle ikke vært lov. Kjøres blåsa av så er det jo nesten umulig å sokne opp. Men har du en teinelenke på 200m så skal det ikke mye til før man treffer og får det opp igjen. 
 

https://tv.nrk.no/serie/den-leiken-den-ville-han-sjaa

 

se litt kvalitets tv og prøv å få blitt med ut noen yrkesfiskere og se hva det går i, ellers blir veien lang :-) mye å sette seg inn i, det er jo et helt fag dette her.

 

Takk!

Teiner ble enda mere fristende nå. 
10-15 teiner tar nok plass men det har kommet noen kjegleformede teiner av plast som kan stables inni/på hverandre og tar mindre plass. Jeg har også sett en slags teine som er helt flat som man bare klapper ut når man skal bruke den. 
 

Link to post
Share on other sites

Mow74 skrev 40 minutter siden:

Takk!

Teiner ble enda mere fristende nå. 
10-15 teiner tar nok plass men det har kommet noen kjegleformede teiner av plast som kan stables inni/på hverandre og tar mindre plass. Jeg har også sett en slags teine som er helt flat som man bare klapper ut når man skal bruke den. 
 

Lofotteina ja. 
 

Disse er ikke stabelbare når de skal brukes, så når de er ferdig engt og klar for å settes kan de ikke være stablet oppi hverandre. Det gjelder alle sammenleggbare teiner. 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 52 minutter siden:

Ja disse sammenleggbare er nok best egnet for fritidsfiskere som skal ha krabbe til helgakos. Blir nok lite penger i kassen hvis man bruker dem for å skaffe ei levelig årsinntekt. 

 

Åhh ? Fiska mye med de her, når jeg jobba som yrkesfisker. Fiska meget godt, de skal vist ikke være noe gode på hummer, men heldigvis hadde ikke hummerene lest de kommentarene på nett 

 

https://webshop.okmarine.no/okmf-krabbeteine-sammenleggbar-8kg-stalbunn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...