Jump to content

Bli fisker? Trenger tips.


Mow74

Recommended Posts

Må tro martine refererer til europris teiner, hehe. Heldigvis er det ordentlige teiner som også er sammenleggbare i handelen, tror polarteiner er blant de bedre ja. 
 

men utifra spørsmålene til trådstarter kan jeg ikke komme med annet tips enn å komme seg ut med en yrkesfisker. Tror det må læres litt av hvert før man kan se noe som minner om fortjeneste. 

Link to post
Share on other sites

Fullstendig klar over at det finnes gode sammenleggbare teiner men akkurat dette er vel det minste problemet i denne tråden. Her tenker ts å begynne med krabbefiske helt fra "start" og da er det jaggu meg mange parametere som skal på plass...enig med siste innlegg. Ta hyre som mannskap en tid for å se om dette kan være en fremtidig levevei. Jeg vil bare ønske lykke til på veien.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk rett ut i yrkesfiske med egen båt, det gikk bra det, lærekurva var bratt men morsom. På 3år så dro jeg inn mer penger enn de fleste advokatene eller legene jeg kjenner. Jeg er en av de såkalte jolle millionærene. For meg, var fiskinga ett godt springbrett for å realisere andre drømmer 

 

Kjør på sier jeg :) 

 

det er ingen gode historier som begynner med: jeg safe'a i starten 

 

Det er enkelte på det forumet her, som har hatt samme drømmen som deg, men hvis man leser innlegg historikken demmes noen år tilbake så ser man de ikke har hatt ressurser til å realisere drømmen, nå kommer de med tips som gjør at andre mer ressurssterke ikke bare hopper i det og realiserer drømmen demmes på 1-2-3.

 

enten så går det bra, eller så går det over :) Kjør hardt, kjør stil, kjør i fjellet med ett smil :) Det er bedre og angre på noe du har gjort, enn noe du aldri gjorde :) 

 

nå har jeg igrunn sagt det jeg følte jeg måtte si i den tråden her. Fiskeridir er hjelpsomme, jeg hadde en saksbehandler som het May Britt ett eller annet som var meget hjelpsom 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 1 time siden:

Jeg gikk rett ut i yrkesfiske med egen båt, det gikk bra det, lærekurva var bratt men morsom. På 3år så dro jeg inn mer penger enn de fleste advokatene eller legene jeg kjenner. Jeg er en av de såkalte jolle millionærene. For meg, var fiskinga ett godt springbrett for å realisere andre drømmer 

 

Kjør på sier jeg :) 

 

det er ingen gode historier som begynner med: jeg safe'a i starten 

 

Det er enkelte på det forumet her, som har hatt samme drømmen som deg, men hvis man leser innlegg historikken demmes noen år tilbake så ser man de ikke har hatt ressurser til å realisere drømmen, nå kommer de med tips som gjør at andre mer ressurssterke ikke bare hopper i det og realiserer drømmen demmes på 1-2-3.

 

enten så går det bra, eller så går det over :) Kjør hardt, kjør stil, kjør i fjellet med ett smil :) Det er bedre og angre på noe du har gjort, enn noe du aldri gjorde :) 

 

nå har jeg igrunn sagt det jeg følte jeg måtte si i den tråden her. Fiskeridir er hjelpsomme, jeg hadde en saksbehandler som het May Britt ett eller annet som var meget hjelpsom 

Sikter du til meg nå?

Link to post
Share on other sites

Rart at jeg kunne kjøpe en herwa 18 til 5000kr, bygge den litt om, sette på en ny påhengsmotor, så dra inn 3 millioner med den på 3år, hvis det er så vannskligt å lykkes innen fiske. 

 

Det krever endel jobb ja, men jeg er jo ett levende bevis på at det bare er å hoppe inn i det med armer og bein. 

 

Eneste erfaringa jeg hadde fra før, var at jeg var en lidenskapelig akvarist som har holdt på med akvariefiskoppdrett, sportsfisker som har holdt på mye med artsfiske og Fluefiske, så jeg hadde litt erfaring med hvordan fisk oppførte seg i forskjellige temperaturer, forskjelligt vær og når i sesongen de oppførte seg sånn og sånn. 

 

No guts, no glory. 

Link to post
Share on other sites

Leppefisk? Gunstig det. fortell mer da? Tviler på fisken hoppet om bord i båten din til 5000kr? Det måtte sikkert sirkulasjonspumper og tanker og leveringsavtaler, ja kanskje tilogmed var du så heldig å fiske dette før det ble regulert? Kanskje måtte du kjøpe teiner og tau også? Teinehaler? Så fikk du kvote etterpå pga tidligere års aktivitet? Hadde du løpende utgifter når du startet med dette? Typ huslån og ellers andre vanlige ting man har som voksen? Gjetter trådstarter fyller 48 år i år av navnet.  
 

sett opp et budsjett for trådstarter da, så han ser hvor enkelt det er. Og da for taskekrabbefiske. For det er det han skal drive med. Og fortell meg hvem som lever av krabbe og juksa med en 18 foter. I lofoten, i det åpne hav. 

 

Link to post
Share on other sites

Budsjettet var vel 100k, på båt, motor, teiner, ekkolodd. Men nå er jeg såpass heldig med tanke på kunnskap og de rundt meg, at det ikke er en ting vi ikke kan få til når det kommer til båtbygging (skulle jeg satt vekk den jobben, hadde det kosta 150k mer) 

 

Har ikke tenkt tanken på fiske siden 2018, så gidder ikke å engasjere meg noe i det. For meg så var det ett springbrett videre. Nå blir jeg kvalm bare jeg kjenner lukta av reke, fisk eller krabbe. 

 

Poenget mitt er at man bare må hoppe i det med armer og bein, har man den rette innsatsvilje'n, karma'n og litt flaks så går det seg til. Lærer gjør man underveis. Alt skjer med en mening er det mange som sier, jeg begynner å lure på om det er noe i det altså. 

 

Drømmer realiseres ikke av seg selv, ingen kommer å realiserer drømmen for deg. Jeg vet hva det kreves av meg fremover, for å realisere neste drøm som er båtbygger med eget båtmerke, det er hvertfall ikke å høre på skeptikere på nett. Men timer timer timer timer og enda flere timer

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 5 timer siden:

Kjør hardt, kjør stil, kjør i fjellet med ett smil :) Det er bedre og angre på noe du har gjort, enn noe du aldri gjorde :) 

 

Liker innstillingen din😁

 

Desverre har baatplassen blitt infiltrert med negative elementer som ikke vil at folk skal lykkes de siste par-tre årene. Synd, dette har pleid å være et sted med positive og støttende folk. Men desverre, tidene forandrer seg. Og de negative har en sterkere agenda enn de positive...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du sier jo ingenting om hva du egentlig har gjort. Hva fisket du, hvor i landet, hvor mange teiner, var millioninntekten din total inntjening før utgiftene var trukket fra? Dvs man må jo betale for å ha en båt, og som selvstendig næringsdrivende må man ordne forsikring og pensjon selv. Så hvis du fiska for 1 mill per år, så er det realistisk å ta ut 500k i lønn eller? Går fint å leve av det. Men å omsette for 1 mill første året man starter skal man ha en god porsjon flaks med, og utgiftene i starten er større enn de påfølgende år. Og etter nicket ditt å bedømme og året du sluttet å fiske hadde du fisket leppefisk før det ble regulert og dermed vunnet i lotto og sikkert solgt kvoten din nå. Blir feil å sammenligne din situasjon her. 
 

men nå gidder jeg ikke mer gjettelek, du får presentere frem litt mer konkrete tall og detaljer så trådstarter ser mer hva han går til. Blir det for sensitive opplysninger kan du jo sende han en PM. 
 

her på båtplassen holder vi oss til fakta. Sånn er det jo i alle tråder. Handler ikke om å være negativ index. Fakta på bordet! Eventyrere må backe påstandene sine de også!

Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

 

Liker innstillingen din😁

 

Desverre har baatplassen blitt infiltrert med negative elementer som ikke vil at folk skal lykkes de siste par-tre årene. Synd, dette har pleid å være et sted med positive og støttende folk. Men desverre, tidene forandrer seg. Og de negative har en sterkere agenda enn de positive...

 

Hvis man hører på alle de som forteller hvor vannskligt og umuligt ting er, så blir jo aldri drømmene realisert. 

 

Jeg er heldigvis for dum til å skjønne at folk kansje har rett. Så jeg prøver og feiler, enkelte ganger går ting min vei. Lærdom og erfaring får man i allefall hvis ting går dritt 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 20 minutter siden:

Du sier jo ingenting om hva du egentlig har gjort. Hva fisket du, hvor i landet, hvor mange teiner, var millioninntekten din total inntjening før utgiftene var trukket fra? Dvs man må jo betale for å ha en båt, og som selvstendig næringsdrivende må man ordne forsikring og pensjon selv. Så hvis du fiska for 1 mill per år, så er det realistisk å ta ut 500k i lønn eller? Går fint å leve av det. Men å omsette for 1 mill første året man starter skal man ha en god porsjon flaks med, og utgiftene i starten er større enn de påfølgende år. Og etter nicket ditt å bedømme og året du sluttet å fiske hadde du fisket leppefisk før det ble regulert og dermed vunnet i lotto og sikkert solgt kvoten din nå. Blir feil å sammenligne din situasjon her. 
 

men nå gidder jeg ikke mer gjettelek, du får presentere frem litt mer konkrete tall og detaljer så trådstarter ser mer hva han går til. Blir det for sensitive opplysninger kan du jo sende han en PM. 
 

her på båtplassen holder vi oss til fakta. Sånn er det jo i alle tråder. Handler ikke om å være negativ index. Fakta på bordet! Eventyrere må backe påstandene sine de også!

 

Jeg er ikke interessert i å motbevise deg. Jeg har sagt jeg er en av jolle millionærene, historien min er godt dokumentert i enkelte aviser uten at jeg vil ha den inn på det forumet her sånn at jeg kan identifiseres. Jeg er bare en lykkelig amatør innen båt, har jobba med båt i noen år, fått kjørt 500 forskjellige båter de siste årene, jobba masse på båter til 10-20-30millioner. Nå har jeg kommet til det stadiet at det ikke er en ting jeg ikke kan få til når det kommer til glassfiber og båt, bare jeg får brukt nok timer. Det er båtbygging som er gnisten i motivasjonen min nå. Men en ting er sikkert, hadde jeg hørt på sånne som skeptikere som deg, så hadde det ikke skjedd en dritt.

 

Kansje du burde jobbe litt med deg selv og din egen gjennomføringsevne, før du forteller alle andre hvor vannskligt og umuligt det er og få til noe. 

 

Nå kommer det ikke noen flere innlegg fra meg i den tråden her. Er det noe mer TS lurer på, så får han sende meg en pm. Men jeg hater fiske nå, så kan ikke forvente at jeg er kjempe engasjert for og si det på den måten. 

 

Her kan man se hva jeg brenner for, for tiden

https://vm.tiktok.com/ZMFx1fYm1/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFx1DDw9/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFx1bJ6V/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFx1xKuX/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFx1bd7V/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFx1Q6LM/

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 2 minutter siden:

 

Jeg er ikke interessert i å motbevise deg. Historien min er godt dokumentert i enkelte aviser uten at jeg vil ha den inn på det forumet her sånn at jeg kan identifiseres. Jeg er bare en lykkelig amatør innen båt, har jobba med båt i noen år, fått kjørt 500 forskjellige båter de siste årene, jobba masse på båter til 10-20-30millioner. Nå har jeg kommet til det stadiet at det ikke er en ting jeg ikke kan få til når det kommer til glassfiber og båt, bare jeg får brukt nok timer. 

 

Kansje du burde jobbe litt med deg selv og din egen gjennomføringsevne, før du forteller alle andre hvor vannskligt og umuligt det er og få til noe. 

 

Nå kommer det ikke noen flere innlegg fra meg i den tråden her. Er det noe mer TS lurer på, så får han sende meg en pm. Men jeg hater fiske nå, så kan ikke forvente at jeg er kjempe engasjert for og si det på den måten. 

Kanskje greit å sette strek her ja. For nå er vi jo langt utfor tema og mer innpå skryt av egen karriere. 
 

jeg personlig står fortsatt for mine utsagn i denne tråden vedrørende fiskeri. Veldig åpen for diskusjon. Synd det ikke kommer noen motargument eller backing av tidligere utsagn så jeg eventuelt kan legge meg flat.
 

Jeg stiller deg opp mot veggen grunnet lovnad om millioninntekt basert på båt til 5000kr og budsjett på 100k, er det rart man stiller spørsmål? Og når svaret er en masse skryt av egen karriere og et siste pennestrek med at dette er siste ordet, så blir det vanskelig å ta det seriøst. Det skjønner vel du også. 
 

jeg har god kontroll på min egen gjennomføringsevne. Deler av mine påstander stammer fra egenerfaring, toppet med erfaringer fra nære bekjente. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 30 minutter siden:

her på båtplassen holder vi oss til fakta. Sånn er det jo i alle tråder. Handler ikke om å være negativ index. 

 

Du er jo en av de negative da, så det overrasker meg egentlig ikke at du ikke ser det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 5 minutter siden:

 

Du er jo en av de negative da, så det overrasker meg egentlig ikke at du ikke ser det...

 

Ett siste innlegg i denne tråden, i absolutt hver eneste tråd som omhandler fiske, så blir det dratt frem hvor umuligt og vannskligt det er.

 

Leser man innleggshistorikken, så ser man at det er noen år siden han stilte de samme spørsmålene, men så ser man at han aldri klarte og gjennomføre drømmen sin, så nå skal det fortelles hvor vannskligt og umuligt det er og få til noe. Det gjør vondt og se at andre gjennomfører sin egen drøm. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

 

Du er jo en av de negative da, så det overrasker meg egentlig ikke at du ikke ser det...

Oppfattes sikkert som negativ når vi ser andre enden av bordet. Men selv mener jeg at jeg er realistisk. Kanskje er det litt dystre fremtidsutsikter som krabbefisker i nord uten båt og erfaring? Hvem starter vel et bakeri uten å kunne gjærbakst? 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 minutt siden:

 

Ett siste innlegg i denne tråden, i absolutt hver eneste tråd som omhandler fiske, så blir det dratt frem hvor umuligt og vannskligt det er.

 

Leser man innleggshistorikken, så ser man at det er noen år siden han stilte de samme spørsmålene, men så ser man at han aldri klarte og gjennomføre drømmen sin, så nå skal det fortelles hvor vannskligt og umuligt det er og få til noe. Det gjør vondt og se at andre gjennomfører sin egen drøm. 

Snakker du om meg nå? Du er nødt å komme med konkrete navn evt tråder her ellers blir dette for dumt. Gå til angrep på påstandene, ikke personen! Lavmål. 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 25.11.2022 at 9.29:

 

Åhh ? Fiska mye med de her, når jeg jobba som yrkesfisker. Fiska meget godt, de skal vist ikke være noe gode på hummer, men heldigvis hadde ikke hummerene lest de kommentarene på nett 

 

https://webshop.okmarine.no/okmf-krabbeteine-sammenleggbar-8kg-stalbunn

Det er yrkesfiskere her i distriktet som bruker de teinene etter krabbe. Vet de får mye. Men det mest effektive er vel kanskje de svarte plastteinene som ser ut som ei plastkasse med lokk. Da kan man bare helle ut krabbene, slipper å rive dem løs fra nettet i teina. Ulempen er vel at de tar mer plass, så det fordrer en båt som er stor nok. 

 

Ellers tror jeg at jeg ville fulgt rådet til @Timmeeh og forsøkt å fått være med en som fisker krabbe og som kan triksene hvis det er mulig. Jeg vet ikke hvor sære de er på å dele om seg med råd. Med litt konkret kunnskap og gode tips i bunn blir det lettere å få en flying start på karrieren   :fishing: :fishing: :fishing: 

 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 21 timer siden:

her på båtplassen holder vi oss til fakta. Sånn er det jo i alle tråder. Handler ikke om å være negativ index. 

 

Jeg husker et baatplassen der hovedpoenget var å hjelpe hverandre. Ikke drukne folk i negativitet eller drite dem ut. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg likte den versjonen mye bedre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

 

Jeg husker et baatplassen der hovedpoenget var å hjelpe hverandre. Ikke drukne folk i negativitet eller drite dem ut. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg likte den versjonen mye bedre!

Ja jeg og er i den oppfatningen at man skal hjelpe hverandre. Og hvis det innebærer å stille kritiske spørsmål rundt en eventyrhistorie, så tar jeg gjerne den jobben. For å få frem virkeligheten, så man kan trekke konklusjoner basert på konkrete tall og erfaringer. Ikke bare bli fortalt at dette løser seg bare man peiser på i en båt til 5000kr og ståpåvilje. Det er jo gjerne sånn at hvis man skal låne penger av banken til å kjøpe båt og bruk, så må man nødvendigvis fremme et budsjett. Det nytter ikke å komme i møtet å si jeg skal bare peise på jeg, dette går bra. Da kommer det kritiske spørsmål tilbake. Hvor mye utgifter beregner du å ha på båten i året? Hvor mye penger går til innkjøp av bruk, og videre til å vedlikeholde bruket? Mye bensin/diesel går det, hvor mange driftsdøgn legger du opp til og hvor mye krabbe ser du for deg å fiske? Hva er kilosprisen på krabbe, så man kan beregne omsetningen her? Hvor mange tusen kroner i agn tenker du det går per sesong, eller satser du på å fiske sei i timesvis hver uke for å holde deg med agn selv? Bare for å nevne noen. 

 

jeg er såpass engasjert i fiskeri at hvis trådstarter ønsker mine erfaringer og tips så må han gjerne sende meg en PM, for det ser ut at jeg forsurer mer enn jeg gjør nytte for meg ellers her inne. God kveld.

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort sett enig i hva @Timmeehskriver. Jeg er aktiv yrkesfisker, ikke på sjark men en del større båt. Men sjark er noe jeg vurderer, så jeg holder meg oppdatert på markedet og reglement. Jeg har selv tidligere drevet sjark fra størrelsen 26-45 fot, så jeg vet hva det går ut på. Skal du i dag starte med sjark for å fiske etter krabbe, torsk, sei og diverse, så er det absolutt ikke bare å hoppe rett i det om du har null erfaring med dette fra tidligere. Dei siste få årene har det komt veldig mye nye regler for vanlige sjarkfiskere og sjarkene skal i dag være klasset og du har krav til sporingssystem og fangstdagboksystem som må til enhver tid være helt korrekt oppdatert og utfylt. Bare du har skrevet 100 kilo feil i fangstsystemet, så vanker det bøter i 10 til 100 tusen-klassen.  

Til og med behandling av fisk og kvalitetskontroll av fangsten er mye mer i fokus i dag enn det var for bare noen få år siden. Det er kjedelig å komme i land med en stor fangst som fiskemottaket klassifiseres som en b-vare og du får nesten ikke betalt for fangsten. Da er det spesielt ergerlig at også denne fisken regnes som en del av kvotegrunnlaget ditt og at det dermed er et reint netto tap.  

 

Jeg er absolutt ikke noe pessimist angående det å starte opp med sjark, men jeg vet ganske så nøyaktig hva det innebærer. Så jeg sier til alle som vurderer å starte med egen sjark at dei må i første omgang få seg hyre på en annen sjark eller større fiskebåt før enn kan hive seg ut i egen sjark. Erfaring er ekstremt viktig i fiskeryrket om enn skal ha suksess og kunne leve av dette.

 

Og en ting til: Å drive med fiske etter krabbe, torsk, sei, osv kan ikke sammenlignes i det hele tatt som å fiske etter leppefisk. Dette er to helt forskjellige typer fiskeri som krever helt annet utstyr og kompetanse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...