Jump to content

Lukt fra septiktank av plast.


index

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med luktproblemer i forbindelse med septiktanker av plast? Grunnen til at jeg spør er at jeg studerte septikopplegget i en båt i familien for en stund siden, og der lukter det rett og slett vondt av tanken, selv om denne er tom! Alt av slanger etc. er skiftet i sommer, men lukter gjør det like forb... Lite kjekt når tanken ligger inne i kabinen!

 

Jeg har selv lurt påom det kan svare seg å kjøpe tank i rustfritt stål for å unngå dette problemet, men før jeg bestemmer meg så hadde det vært greit å vite om dette faktisk er et problem for andre også, eller om det kun er denne spesifikke tanken som ikke er lukttett. Noen som har noen erfaringer å dele med meg her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv hatt lukt på tanken, men ikke på helt tom tank. Jeg har alltid sanitærvæske på tanken. Jeg har ikke hatt luktproblemer når jeg har brukt Thetfords sanitærvæske. Jeg fikk en forferdelig stank ombord da jeg brukte Biltemas blå sanitærvæske.

 

Det er et par ting til som med fordel kan sjekkes. Er luftingen til septiktanken tett? Og, har du brukt skikkelige sanitærslanger? Nesten alt annet lukter.

 

Lykke til

 

Jaliza :drink:

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva slags plast det er i denne tanken, men generelt blir vel plast frarådet som materiale i septiktanker. Det er jo heller ikke for ingenting at septikslanger skal være av en spesiell diffusjonstett type, og ikke bare en standard plastslange.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er et par ting til som med fordel kan sjekkes. Er luftingen til septiktanken tett? Og, har du brukt skikkelige sanitærslanger? Nesten alt annet lukter.

Luftingen er OK ja, og slangene er av den hvite dyre typen som skal være diffusjonstette. Så det må nok være plasten i tanken som slipper lukt gjennom ja. Jeg vet dog ikke hva han har brukt av sanitærvæske, om han i det hele tatt bruker dette. Greit nok med lukt inni tanken, men på utsiden er det ikke så trivelig..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er tanken i spesialplast for septik dvs mørk eller lys plast? Lys (vanlig plast) slipper lukt igjenom sies det, mens den mørke ikke skal det.

Den er i hvit plast, men laget for septik og heller ikke av de billigste etter hva jeg har sett. Men den kan jo være et uheldig produkt for det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har 1 sesong med plasttank fra Plastinvent. CE godkjent for diesel. Den er laget i tykk PE plast.

Har kort slange til 3/4" lufting og bruker sanitærveske av ymse slag. Skyller alltid litt ekstra ved tømming. Min lukter ingenting. Fordelene er vel noen. Du kan se nivået og trenger ikke sensorer / ledninger og annet miks. Tæringsproblemer er en saga blott.

 

Lykke til!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Min tank i NW900 er av hvit plast, og jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt før jeg skiftet til Biltemas blå sanitærvæske.

 

Det gikk ikke opp for meg at det var denne som kunne være problemet før etter at jeg skiftet tilbake til den "gode gamle" Thetforden som var dobbelt så dyr.

 

Test ut så får du se selv.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

I båten min er det også en sånn type tank i delvis gjennomsiktig hvit plast. Når jeg kjøpte båten kjente jeg at det kunne komme lukt fra tanken når det var varmt i lufta. Dvs, jeg tror det kommer fra tanken. Slangene er av en type som ser veldig bra ut, selv om det ikke er den hvite spesialslangen. De som har eid båten før meg har brukt den veldig lite, og jeg mistenker at de har vært litt slappe med å spyle gjennom rent vann når den skulle ligge stille en stund. Vet ikke om de har brukt noen form for sanitærvæske heller. Men jeg bruker stort sett Green Viking, og den er bra. Det kan virke som om lukten har bedret seg nå etter en sesong, men jeg synes fortsatt at det lukter litt. Vet ikke om jeg klarer å fjerne lukten helt etterhvert, derfor synes jeg ikke plasttank er noen god løsning. Tanken er også i minste laget, så jeg kunne godt tenke meg å skifte den til en ståltank. Det eneste positive er at jeg kan se hvor mye det er i den. Tankgiveren har hengt seg opp, så da er det greit å se når den begynner å bli full. Gruer meg for å ta ut giveren. :puke: Møkkajobb! :sad:

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at det blir ståltank på meg når Viksunden skal utrustes med tank ja! Den lukta der orker jeg ikke.... Ellers så får jeg tipse ham om å bruke rett type sanitærvæske for å begrense problemet med plasttanken. Takk for alle gode tips!

 

Hvor stor tank er det fornuftig å ha for 2 voksne og to barn? Holder det med 40 liter? Den hadde passet godt inn der jeg vil ha den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei da, det ikke noe problem å ta ut giveren, sørg bare for at tanken er tom og skylt før du gjør det. Ta giveren ut og sett den i en bøtte fyll på med vann samt WC rens og la det stå. Skrubb gjerne med "grønn kjøkkenskrubb". Bruk selvsagt gummihansker.

 

Etter at dette er gjort så fyller du selve tanken med ferskvann og tømmer. Gjør dette flere ganger. Ha gjerne litt skikkelig trøkk på vannet slik at du får løst opp det meste av den brune gørra på bunn av tanken og tøm ut. Skyll mange ganger.

 

Skyll giveren og sett den på plass.

 

Bruk for all del sanitaærvæske av god kvalitet, Green Viking er helt suveren synes jeg.

 

mvh

fru Charente

 

PS. Forøvrig bruk syrefast ståltank. Det er dyrt men lønner seg i det lange løp samt skikkelige slanger og rør.

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut til at det blir ståltank på meg når Viksunden skal utrustes med tank ja! Den lukta der orker jeg ikke.... Ellers så får jeg tipse ham om å bruke rett type sanitærvæske for å begrense problemet med plasttanken. Takk for alle gode tips!

 

Hvor stor tank er det fornuftig å ha for 2 voksne og to barn? Holder det med 40 liter? Den hadde passet godt inn der jeg vil ha den...

 

Jo større jo bedre. men 40l er jo bedre enn ingenting. Du får lære familien og evt. gjester opp til å være gjerrige med spylingen, spesielt etter "flytende" dobesøk. Etter "fast" besøk er det lurt å spyle rikelig slik at du er sikker på at alt, inkl. papir ikke blir stående i slangen. Minst mulig papirbruk er også lurt, og bruk papir av myk kvalitet, ikke det som er resirkulert da det løses dårligere opp av vannet/pumpingen (spesielt ved manuelt toalett) og defor lettere tetter pumpe/slanger/utløp. Og det vil man jo ikke ha noe av!

 

Hyppig tømming av tanken lærer du deg fort til, det er gunstig også for evt. luktproblemer. Også er det kjedelig når tanken går full ved første dobesøk etter at du nettopp er ankommet den perfekte uthavn en nydelig ettermiddag. Må du da ut å tømme kan du være sikker på at plassen er opptatt når du er tilbake.

 

Men 40l skulle holde for et par dager ved forsiktig bruk.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at det blir ståltank på meg når Viksunden skal utrustes med tank ja! Den lukta der orker jeg ikke.... Ellers så får jeg tipse ham om å bruke rett type sanitærvæske for å begrense problemet med plasttanken. Takk for alle gode tips!

 

Hvor stor tank er det fornuftig å ha for 2 voksne og to barn? Holder det med 40 liter? Den hadde passet godt inn der jeg vil ha den...

På vår forrige "Sylfiden" hadde vi (2 voksne og 2- til 3 barn) 25 liter tank. Med forsiktig bruk holdet den vel to døgn, dvs. to overnattinger. Med 40 liter kan du vel dra det opp i fire døgn.

 

Hulda kommer til å få seg ståltank i 2 MM tykk AISI 316L. Platene står på vent i garasjen. Tanken vil holde i mer enn 10 år. Uansett bør denslags tanker installeres med tanke på at de må ut en dag. Det er ikke noe som man kan regne holder båtens livslengde når det gjelder septik. På plattformene i nordsjøen er det også septiktanker. Disse er i vanlig konstruksjonsstål og malt. Jeg har sett tanken på Frigg QP, for 15 ca. år siden. Det var ikke noe å utsette på den. Spørsmålet er igrunnen om ikke en vanlig, malt ståltank ville gjort susen like vel som noen annet.

Link to post
Share on other sites

Jo større jo bedre. men 40l er jo bedre enn ingenting. Du får lære familien og evt. gjester opp til å være gjerrige med spylingen, spesielt etter "flytende" dobesøk.

Men 40l skulle holde for et par dager ved forsiktig bruk.

 

På vår forrige "Sylfiden" hadde vi (2 voksne og 2- til 3 barn) 25 liter tank. Med forsiktig bruk holdet den vel to døgn, dvs. to overnattinger. Med 40 liter kan du vel dra det opp i fire døgn.

 

40 liter er ikke nok, når vi er 4 voksne godt båtvante ombord og hvor gutta bimmelimmer på land så holder det akkurat med 90 liter fra fredag kveld til søndag ettermiddag.

Litt forskjellige erfaringer her ser det ut til. Kunne helst tenkt meg noe større tank, men da må det nok ombygginger til ser det ut til. Og det vil jeg helst prøve å unngå. Men hvis jeg kan klare to til tre døgn på en 40 liters tank så holder det greit for meg. Har uansett ikke batterikapasitet til å ligge noe lenger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei da, det ikke noe problem å ta ut giveren, sørg bare for at tanken er tom og skylt før du gjør det. Ta giveren ut og sett den i en bøtte fyll på med vann samt WC rens og la det stå. Skrubb gjerne med "grønn kjøkkenskrubb". Bruk selvsagt gummihansker.

Etter at dette er gjort så fyller du selve tanken med ferskvann og tømmer. Gjør dette flere ganger. Ha gjerne litt skikkelig trøkk på vannet slik at du får løst opp det meste av den brune gørra på bunn av tanken og tøm ut. Skyll mange ganger.

Skyll giveren og sett den på plass.

Bruk for all del sanitaærvæske av god kvalitet, Green Viking er helt suveren synes jeg.

mvh

fru Charente

Hvis den fremgangsmåten var siktet til meg, så sier jeg takk for tipset. :smiley: Ser ingen problemer med å ta ut giveren, den sitter lett tilgjengelig heldigvis. Men det er dette med lukten da. :puke: Skylling er nok ikke så populært nå for tiden heller tror jeg, da båten står på land i båthavna. Men jeg kan kanskje prøve samme metoden som thor gjorde når båten stod hjemme hos ham. :wink::nonod::lol:

 

På vår forrige "Sylfiden" hadde vi (2 voksne og 2- til 3 barn) 25 liter tank. Med forsiktig bruk holdet den vel to døgn, dvs. to overnattinger. Med 40 liter kan du vel dra det opp i fire døgn.

:eek: Her er det mange forskjellige bruksmåter skjønner jeg. :wink::lol:

Synes personlig at 40 liter er for lite. Har ca 70 liters tank nå, og den er i minste laget for 2 personer en helg. Men da bruker vi bare toalettet ombord også, begge to. Ellers passer jeg alltid på å tømme septiktanken hver gang vi er utpå en tur, slik at tanken alltid er tom når vi legger oss i havn.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er igrunnen om ikke en vanlig, malt ståltank ville gjort susen like vel som noen annet.

I båten min satt det en sånn en i 16 år. Bytta til syrefast da gjennomtæring ble oppdaga. Tror nok du har helt rett i at en godt behandla tank med dagens moderne malinger på vanlig "gorrstål" ville gjort samme nytta. Neste gang!! (neste eier!)
Link to post
Share on other sites

Til GeirFrode

 

Lukten er ikke noe problem dersom du har skylt tanken før du skrur ut giveren. sett eventuelt en plastpose i tankhullet der giveren skal sitte mens du gjør rent giveren.

 

Rensing av tank etter min metode egner seg best når båten ligger på vannet.

 

Men du må ha tilgang til ferskvann. Til og med min sarte nese klarer denne jobben.

 

hilsen fru Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til GeirFrode

Lukten er ikke noe problem dersom du har skylt tanken før du skrur ut giveren. sett eventuelt en plastpose i tankhullet der giveren skal sitte mens du gjør rent giveren.

Rensing av tank etter min metode egner seg best når båten ligger på vannet.

Men du må ha tilgang til ferskvann. Til og med min sarte nese klarer denne jobben.

hilsen fru Charente

Takk for oppmuntringen! :smiley:

Tanken ble skylt igjennom noen ganger før båten gikk i opplag, så jeg håper at det ikke er altfor mye uhumskheter i den. Da er det kanskje ikke så ille som jeg trodde allikevel. Så jeg får nok gå løs på den i løpet av vinteren en gang. Kanskje best å gjøre det når det er kaldt, pga mindre lukt??

Link to post
Share on other sites

Lars_Hermann skriver at dersom tanken er gasstett, og laget i stål, trenger man ikke sanitærvæske.

 

Å ligge ved siden av noen med et luktproblem er også ganske ille. Gassen kommer til slutt ut luftingen i siden på båten, og det kan være ganske utrivelig :puke: å ligge ved slike.

 

Det er ikke dermed sagt at man SKAL ha sanitærvæske på tanken, men min erfaring er at det hjelper. Jeg har teste det både på ståltank og plasttank. Man bør ha sanitærvæske ombord i båten slik at man KAN ha det på tanken ved behov. Det hjelper når lukta kommer sigende.

 

Til Index:

40 liter går nok bra med den bruken som du beskriver. Jeg synes nok det er i minste laget, men det bør gå bra bare man tenker seg om. :crazy:

 

JAliza

Link to post
Share on other sites

Til Index:

40 liter går nok bra med den bruken som du beskriver. Jeg synes nok det er i minste laget, men det bør gå bra bare man tenker seg om. :crazy:

Høres bra ut ! Jeg skal ta og finmåle litt, og se om det kan være plass til 56 liters varianten. Men hvis ikke så får jeg nok nøye meg med 40 liter ja. Jeg har for så vidt greid meg i over fire år uten tank i det hele tatt, så 40 liter er jo uansett et framskritt.

 

Planen så langt er å kjøpe en av de rustfrie tankene som Maritim selger, da disse kun er 20 cm brede. Den kan jeg montere i sittebenken i salongen, og hvis dette viser seg å være mindre gunstig i forbindelse med lukt etc. så passer den også inn slik Skipper Worse foreslo mellom benken akterut og skroget. En tank, mange muligheter! :wink: . Greit å ikke låse seg til en enkelt plassering, så lenge jeg ikke vet hvordan det vil fungere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...