Jump to content

Lukt fra septiktank av plast.


index

Recommended Posts

Lars_Hermann skriver at dersom tanken er gasstett, og laget i stål, trenger man ikke sanitærvæske.

 

Å ligge ved siden av noen med et luktproblem er også ganske ille. Gassen kommer til slutt ut luftingen i siden på båten, og det kan være ganske utrivelig :puke: å ligge ved slike.

 

Det er ikke dermed sagt at man SKAL ha sanitærvæske på tanken, men min erfaring er at det hjelper. Jeg har teste det både på ståltank og plasttank. Man bør ha sanitærvæske ombord i båten slik at man KAN ha det på tanken ved behov. Det hjelper når lukta kommer sigende.

 

Til Index:

40 liter går nok bra med den bruken som du beskriver. Jeg synes nok det er i minste laget, men det bør gå bra bare man tenker seg om. :crazy:

 

JAliza

Tanken har lite å si om det lukter ut av luftingen og forsurer omgivelsene. Beste løsning på å unngå det er å ha god lufting og å bruke sanitærvæske som angitt på flasken. Personlig synes jeg Hydro`s Green Viking Luktfri er best.

 

Jeg har hatt syrefaste tanker i de to tildigere båtene vi har hatt. Begge var lekk. Byttet til nye syrefaste tanker i de og dimensjonerte opp luftingen. De blir lekk i og omkring sveiseskjøter. Å ja, de var syrefaste hvis noen tror noe annet. Det ble sjekket i begge tilfeller av fagfolk. I NB`n vi nå har er det plasttanker (tykk hvit plastt). De fungerer alle bra, men det skulle bare mangle (-98 mod).

 

Jeg har 75 liter tank på septik, og det holder ok til oss to. Hvis det det flere ombord til vanlig hadde jeg valgt en større tank. Ser at slangene som er benyttet hos meg er sorte. Regner med at de ikke er spesailslanger til septik da de pleier være hvite. Hvis jeg merker lukt om noen år vil jeg bytte de. Eventuell lukt kommer uansett ikke inn i båten da tanken ligger under akterdekk.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fraråder sterkt eksosslange. Båten jeg kjøpte ifjor

hadde septik med eksosslanger innstallert i 2000. Stinket verre.

Jeg måtte skifte slangene til hvite gasstette. Grusom jobb.

Utløpslangen går jo fra bunnen av tanken.

Heldigvis kunne jeg spyle systemet rett ut i grusen...

Ble luktfri etterpå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...