Jump to content

Innstilling BMV-712, blanding bly/syre, lithium og solceller

Lars Hansen

Recommended Posts

Har i dag ca 400Ah med lukkede bly/syre fritidsbatterier (tror de heter Varta Professional) til forbruk, og skal kjøpe ett 100Ah lifepo4 batteri som jeg skal paralellkoble sammen med de andre batteriene. Dynamo og solceller lader rett til forbruksbanken, og VSR kobler inn startbatteriet.

Lader hovedsakelig med solceller siden vi seiler mest mulig, så er ikke så bekymret for å brenne dynamoen... Har uansett en ekstra liggende i båten.

Har 2 solceller på 120W, som stort sett dekker vårt forbruk.

Vil BMV-712 klare å registrere når batteribanken er full, noen som kan anbefale settings jeg bør teste ut? Eller må jeg kjøpe en ekstra monitor, så lithium får egen måler? 

Er dette en godkjent/anbefalt konfigurasjon? Har ikke LifePO-batteriet ganske forskjellige krav, spesielt rundt sluttlading og spenningsnivå?

Google kom opp med denne tråden der det er diskutert endel,  - men for spørsmålet når det gjelder BMV'n vil vel den slite med å forstå hva du har der...

La merke til denne kommentaren som jeg synes kan virke logisk, dog uten at jeg har særlig peil på dette:

Mixing two chemistries has inherent risks and variable performance profiles. Paralleling lead and LFP will result in a bank that barely touches the lead until the bank is discharged below 13.2V. In fact, the lead will be a slight load on the LFP because they want to sink to 12.7V at rest and require input to keep them floated at 13.2-13.8V depending on spec.

Charging LFP in parallel with lead may result in treating either chemistry sub optimally with possible detrimental effects. Getting lead fully charged at 14.4V may take hours. Holding LFP at that voltage for hours may be detrimental.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det går helt fint å paralellkoble lithium og bly. Men da blr man ha størst kapasitet med lithium, og ha et blybatteri i paralell for å opprettholde drift hvis BMS på lithium kutter. Da lithium har høyere hvile- og utladespenning vil ikke bly tappes nevneverdig, kun når lithium nærmer seg utladet. Å ha 400Ah bly  parallellkoblet til 100Ah bly vil medføre at du ikke får nevneverdig glede av blybatteriene, ikke før litium er nærmeste skadelig lavt utladet.

Mr_Stian skrev 41 minutter siden:

Du må skille bly og lifepo4 batteriene. Hvis ikke så vil lifepo4 batteriet prøve å lade forbruk hele tiden da det har høyere spenning. 

Det gjør vel ikke noe at blybatteriene holder spenningen oppe, det er vel bare bra. Får kanskje litt tap i wattimer ut av pakka, men sikkert uansett mye bedre enn å sette inn ett ekstra blybatteri...

Martin_ skrev 15 minutter siden:

Det går helt fint å paralellkoble lithium og bly. Men da blr man ha størst kapasitet med lithium, og ha et blybatteri i paralell for å opprettholde drift hvis BMS på lithium kutter. Da lithium har høyere hvile- og utladespenning vil ikke bly tappes nevneverdig, kun når lithium nærmer seg utladet. Å ha 400Ah bly  parallellkoblet til 100Ah bly vil medføre at du ikke får nevneverdig glede av blybatteriene, ikke før litium er nærmeste skadelig lavt utladet.

Du mener vel 100Ah lithium, men jeg ser ikke problemet. Når litiumbatteriet er tomt, kutter uansett BMS ut batteriet, og jeg begynner å bruke av den store blybanken. Bare fint for blybatteriene tenker jeg. Er nok veldig mange som har gjort dette før meg...

Det jeg lurer på er innstilling av BMV-712'n, blanding av batterier har jeg allerede bestemt meg for 🤪

larshans1 skrev 1 minutt siden:

Du mener vel 100Ah lithium, men jeg ser ikke problemet. Når litiumbatteriet er tomt, kutter uansett BMS ut batteriet, og jeg begynner å bruke av den store blybanken. Bare fint for blybatteriene tenker jeg. Er nok veldig mange som har gjort dette før meg...

Det jeg lurer på er innstilling av BMV-712'n, blanding av batterier har jeg allerede bestemt meg for 🤪

Nei, mener at du må velge motsatt: 400Ah lithium og 100Ah bly. Ved 400Ah bly tilkoblet 100Ah luthium, så må jo lithium lades helt ut for at du skal begynne å tappe av bly. Det er jo ikke anbefalt å lade lithium så langt ned, kortere levetid.  BMS er kun for å beskytte batteriene mot skadelige tilstander. BMS hensyntar ikke nødvendigvis levetiden for batteriet.

Martin_ skrev 22 minutter siden:

Nei, mener at du må velge motsatt: 400Ah lithium og 100Ah bly. Ved 400Ah bly tilkoblet 100Ah luthium, så må jo lithium lades helt ut for at du skal begynne å tappe av bly. Det er jo ikke anbefalt å lade lithium så langt ned, kortere levetid.  BMS er kun for å beskytte batteriene mot skadelige tilstander. BMS hensyntar ikke nødvendigvis levetiden for batteriet.

Du skrev bly og bly, men samma det...

400Ah bly har jeg, kaster ikke ut 300Ah nesten nye batterier for at nye lithiumbatterier skal ha et bedre liv. Med såpass mye lithium må man også gjøre større endringer på ladingen, ellers tar du nok raskt livet av dynamoen.

Hvor har du det fra at lithium ikke tåler ofte utladning? Tåler det bedre enn blybatterier...

https://www.hyttetorget.no/lithiumpaahytta

Batteriene tåler å tappes 100% uten å ta skade, med garanti på hele 2000 utladninger. Er man uheldig og gjør det samme med et blybatteri er sannsynligheten stor for at det raskt blir ødelagt og må kasseres.

Redigert av larshans1 (see edit history)

Beklager bly bly ble feil ja. Lithium bør ikke utlades under 5% for å opprettholde levetid. Men det kan jo være at blybatteriene opprettholder spenningen så ikke lithium kommer under 5% SOC. 

For å få korrekt oppsett av Batteri Monitoren, må man regne ut Peukert's Exponent basert på målinger av aktuell batteribank. Verdien skrives inn i batteri monitor. 

Martin_ skrev 1 time siden:

For å få korrekt oppsett av Batteri Monitoren, må man regne ut Peukert's Exponent basert på målinger av aktuell batteribank. Verdien skrives inn i batteri monitor. 

For blybatteriene stemmer nok det, men for lithium er det ikke noe paukerts... Tror heller ikke så mange vanlige forbrukere har regnet ut Peukerts på egen hånd. Du kan kanskje forklare meg hvordan jeg gjør det?

Spørsmålet er altså om noen vet hvilke settinger BMV'n bør ha, for å kunne vise riktigst mulig?

Redigert av larshans1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...