KC- Startet 11.Mars.2022 Del på Facebook Startet 11.Mars.2022 Hei! Har søkt litt rundt angående å lage båtputer, og hvilket skum man kan bruke. Min tanke var jo bare å ta noe skumgummi jeg har liggende, men så ser jeg at det "ikke kan brukes". Det anbefales at man bruker spesiell skumplast som veier 45kg/m3. Den nevnte skumplasten er dessverre ganske dyr. Jeg har dermed spekulert litt på hvorfor det sies at man "ikke kan bruke" annen skumgummi, f.eks. fra madrasser. Er det kun på grunn av fastheten? Kunne man ikke bruke litt tykkere skumgummi for å kompensere? Eller er det andre ting inne i bildet, som at det tåler dårligere vann e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Den dårligste kvaliteten jeg ville brukt er rosa. Det handler om varighet, sittekomfort og smuldring Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 11.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Er det fargen som bestemmer kvaliteten? Ja altså, jeg tenker ikke dette er puter jeg skal ha resten av livet. Tenkte å gjøre det billig sånn at det er funksjonelt og greit inntil jeg har råd til å kjøpe noen skikkelige puter, men ble usikker på hvorfor vanlig skumgummi skulle være ubrukbar. Utover sittekomfort altså. Vil jo nødig lage muggfarm heller, om det var et aspekt. Selv skal jeg jo sitte i kapteinstolen :P Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Synes selv dette med skumgummi er litt vanskelig. Men puter tror jeg nok skal være fastere enn madrasser, siden de får mer konsentrert trykk. Dermed er det som regel ikke særlig vellykket å bruke gammelt madrass-skum. Mer konsentrert trykk fører til at puter fort blir nedsittet dersom det er en myk og slapp kvalitet. Gikk nylig for rosa kvalitet ved skumbytte for salongputer. De varer heller ikke evig, men forhåpentligvis en god stund. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 (redigert) Gjenbruk er fremtiden, så jeg har brukt gammel madrass. Bra for miljø og lommebok. Litt myk å sitte på, men fin å ligge på. Dessuten står jeg for det meste oppreist når jeg kjører. Legg en tynn plastfolie mellom skum og trekk, så slipper madrassen å bli våt. Som plastfolie har jeg brukt søppelsekkene som kommunen deler ut. Gratis gjenbruk det også. Redigert 12.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 Vanlig skumgummi kan ikke brukes til å sitte på, selv om du dobler tykkelsen. Det er alt for mykt. I "ryggen" kan det fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 Det er vel litt forskjellig om en veier 120kg eller som jeg med mine 60kg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 her er de forskjellige kvaliteter og en vill-leding http://www.recticel.no/dokumentasjon/skumtyper Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Thostr Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 16 hours ago, KC- said: Hei! Har søkt litt rundt angående å lage båtputer, og hvilket skum man kan bruke. Min tanke var jo bare å ta noe skumgummi jeg har liggende, men så ser jeg at det "ikke kan brukes". Det anbefales at man bruker spesiell skumplast som veier 45kg/m3. Den nevnte skumplasten er dessverre ganske dyr. Jeg har dermed spekulert litt på hvorfor det sies at man "ikke kan bruke" annen skumgummi, f.eks. fra madrasser. Er det kun på grunn av fastheten? Kunne man ikke bruke litt tykkere skumgummi for å kompensere? Eller er det andre ting inne i bildet, som at det tåler dårligere vann e.l.? Jeg tenkte akkurat det samme, og kjøpte en billig skumgummi-madrass på Jula og gjorde en test. 7cm skumgummi. Det ble ikke noe særlig. For mykt og egentlig for tykt. Etter å ha vurdert ørt-og-fjørti andre muligheter tok jeg turen til en lokal møbeltapet-sjappe. Endte opp med HR 45 kaldskum 5cm, og det kostet meg rundt 1700,- for fire ganske store puter (type 40x150cm hver). Bonus var at han skar til skumplasten for meg etter maler, så slapp jeg å "bale" med brødkniv hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 12.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 5 cm? Holder det altså? Jeg fikk høre at man "måtte" ha 10cm. Det er vel godt mulig 5cm koster vesentlig mindre enn 10 cm da. :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 Har nettopp fått nye puter til salongen. Det er da 10cm sitteputer. Rygg er i skrå fasong, så variere mellom 5 og 7,5cm mener jeg det var. Men det ble brukt "Skumplast, HR 38 10cm" til sitteputer å annen og litt billigere type til rygg. Dette etter anbefaling fra hu som driver et tapetserverksted og har sydd disse til meg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2022 Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 Vanlig madrass ville jeg ikke brukt, den skumplasten er rett og slett for myk. Sitteputer bør være hardere, hvis ikke setter man seg rett ned på plata skummet ligger på. De gangene vi har laget puter har vi kjøpt skumplast fra Stua i Fredrikstad. De har ruller og selger i metervis. Mange år siden sist vi handlet der, men fritt etter hukommelsen så kunne de putene gjerne vært litt fastere. Ser at de kun har to kvaliteter som lagervare. https://stua.no/skumplast-i-metervis/ Vi har en stor avdeling for skumplast i metervis. Her kan vi skjære til for deg nesten sagt hva du måtte ønske av størrelser og formater. Vi har to kvaliteter, med vekt 30 eller 35 kg. pr. kubikkmeter. 35 kg er tyngre enn 30 kg naturlig nok, og den kvaliteten er dermed litt fastere. 35 kg kval. egner seg godt for bruk til sitteputer. Vi har tykkelser fra 0,5 cm. til 10 cm, og vi har rullvare i to bredder: 120 og 200 cm. Våre priser er basert på vinkelrett kutting av metervare. Vi har lang erfaring i formskjæring av frittliggende puter til båt, bil, vogn, sittegrupper, benker, stoler, senger mm. Ta med en egnet mal eller de gamle putene, så skjærer vi nye for deg. Oppdeling og formskjæring prises etter medgått tid, som da kommer i tillegg til prisen på skumplasten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 13.Mars.2022 Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 Som en tilleggsopplysning ang riktig kvalitet, har kjøpt inn skumplast til en motorsykkel-sal jeg trekker om. Der måtte jeg opp på 100kg. Nå er det ikke så mange båter som har jockey-sete, men med for dårlig kvalitet(som vanlig madrass) sitter man rett på bunnplata. Nesten bedre uten puter… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Thostr Svart 13.Mars.2022 Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 On 3/12/2022 at 6:22 PM, KC- said: 5 cm? Holder det altså? Jeg fikk høre at man "måtte" ha 10cm. Det er vel godt mulig 5cm koster vesentlig mindre enn 10 cm da. :) Dette er cockpit-puter. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 (redigert) Komodo skrev for 21 timer siden: 35 kg egner seg godt for bruk til sitteputer. Helt enig. 30-35 kg er vanlig vekt i en fast madrass. Og ofte er de 11- 12 cm tykke. Det får være bra nok for miljøbevisste vikinger. Redigert 14.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Et alternativ er å finne en sofa som gis bort gratis. Hvis det er skum i sitteputene (som regel det) kan du gjenbruke dem. Kaldskum blir sjeldent nedsittet. Ta ut det du trenger, og kaste resten på søppelplassen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KC- Svart 15.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Grand Banks jr skrev for 12 timer siden: Et alternativ er å finne en sofa som gis bort gratis. Hvis det er skum i sitteputene (som regel det) kan du gjenbruke dem. Kaldskum blir sjeldent nedsittet. Ta ut det du trenger, og kaste resten på søppelplassen. Det var lurt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.