Jump to content

Seldød i Oslofjorden

lurvetass

Recommended Posts

Med fare for å starte flame war: Mener jeg har lest tidligere at det er svært mye sel i Oslofjorden nå? Da er det vel ganske typisk at det dukker opp en eller annen epidemi før eller senere da grunnlaget for smitte individ til individ har økt kraftig. Ikke ulikt som for mennesker..

Fantino skrev for 10 timer siden:

Med fare for å starte flame war: Mener jeg har lest tidligere at det er svært mye sel i Oslofjorden nå? Da er det vel ganske typisk at det dukker opp en eller annen epidemi før eller senere da grunnlaget for smitte individ til individ har økt kraftig. Ikke ulikt som for mennesker..

En marinebiolog jeg snakket med spådde dette for en 3-4 år siden. At en sykdom ville komme å ta selen slik selpesten gjorde. Han forklarte, fritt etter hukommelsen, at det er alt for lavt predatortrykk og populasjonen blir for stor. Og at den allerede da la et for stort trykk på resten av oslofjorden med alt de spiste. Da mente han at det naturlige vil være enten bestandkrasj i byttedyr og så sult, eller for lite mat og mindre motstandsdyktighet kombinert med høy populasjon som førte til sykdom. 

Er da man må huske på at naturen ikke er ond, den er bare helt likegyldig til lidelse. 

lurvetass skrev for 16 timer siden:

For ca 20 år siden var det selpest i Oslofjorden og nå er det ny runde.

Var det selpest rundt 2002? Det kan jeg ikke huske. Husker kun seldøden som var 1987, da det var så enorm oppblomstring av giftalgen crysocromolina polylepis, med bla massiv fiskedød som konsekvens. Og akkurat nå ble jeg egentlig litt imponert over at jeg husket det latinske navnet på den algen helt siden den gang :saint: Omtrent like nyttig som å huske 15 desimaler på pi :crazy: 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Var det selpest rundt 2002? Det kan jeg ikke huske. Husker kun seldøden som var 1987, da det var så enorm oppblomstring av giftalgen crysocromolina polylepis, med bla massiv fiskedød som konsekvens. Og akkurat nå ble jeg egentlig litt imponert over at jeg husket det latinske navnet på den algen helt siden den gang :saint: Omtrent like nyttig som å huske 15 desimaler på pi :crazy: 

Husker ikke akkurat hvor lenge siden, men mener de nevnte 20 år i artikkelen. Det må har vært mye seinere enn 87 for da ble guttongen født. Imponert over at kan latinske navn, men du kan jo så mye :thumbsup:

Men du sier ikke noe om det har vært noen observasjoner ute i ditt nærområde.

Hilsen

Lurvetass

Det var i alle fall et stort utbrudd både i Oslofjorden og hele Skagerrak i ca 2007.  Den sommeren var vi innom Anholt og hadde to engelsk settere ombord. Hadde daglige løpeturer med hundene langs Nordstranda og østover mot fyret de dagene vi lå der, og så hver dag både syke og døde seler på strandlinja langs Ørkenvej som går vest-øst på øya. Da vi ble oppmerksom på at selpest også kan smitte hunder seilte vi fra Anholt etter 3-4 dager.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Algeoppblomstingen du referer til 1988 til dødelige nivåer for fisken var gitt gode vilkår av overgjødsling ført ut i havet fra elvene i Europa.

Oppblomstringen var i de øverste vannlag (tilgang på sollys er en forutsetning). Den massive fiskedøden rammet i første rekke oppdrettsfisk, som ikke har mulighet for å trekke ned i dypet. Fisken døde fordi algene satte seg på gjellene, slik at den ikke fikk 'puste'.

Fjordene i Norge ble brukt som tilfluktsrom for fiskeoppdrett langs kysten. Inne i fjordene, heller ikke i indre Oslofjorden, var det dødelige mengder av den.

Selen puster luft, så den dør ikke av algen, heller ikke ikke av å spise 'slapp' eller døende fisk. Om den dør av å spise fordervet fisk, eller om det har noen sammenheng med selpest, har jeg ingen mening om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...