lurvetass Startet 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2022 For ca 20 år siden var det selpest i Oslofjorden og nå er det ny runde. Denne gangen med lungeorm, hva nå det er for noe. Artikkelen ligger bak betalingsmur. https://www.f-b.no/selunge-var-hardt-angrepet-av-lungeorm-odd-arne-har-sett-flere-avmagrede-seler-i-vinter/s/5-59-2538391 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Med fare for å starte flame war: Mener jeg har lest tidligere at det er svært mye sel i Oslofjorden nå? Da er det vel ganske typisk at det dukker opp en eller annen epidemi før eller senere da grunnlaget for smitte individ til individ har økt kraftig. Ikke ulikt som for mennesker.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Naturens måte å regulere bestanden på. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Worry II Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Veldig trist ! Jeg har vert utpå i ei uke nå og ikke sett en eneste sel. Har pleid å være synlige på denne tiden. Liker de skapningene der, så veldig leit Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Fantino skrev On 23.3.2022 at 11.51: Med fare for å starte flame war: Mener jeg har lest tidligere at det er svært mye sel i Oslofjorden nå? Da er det vel ganske typisk at det dukker opp en eller annen epidemi før eller senere da grunnlaget for smitte individ til individ har økt kraftig. Ikke ulikt som for mennesker.. Vis hele sitatet En marinebiolog jeg snakket med spådde dette for en 3-4 år siden. At en sykdom ville komme å ta selen slik selpesten gjorde. Han forklarte, fritt etter hukommelsen, at det er alt for lavt predatortrykk og populasjonen blir for stor. Og at den allerede da la et for stort trykk på resten av oslofjorden med alt de spiste. Da mente han at det naturlige vil være enten bestandkrasj i byttedyr og så sult, eller for lite mat og mindre motstandsdyktighet kombinert med høy populasjon som førte til sykdom. Er da man må huske på at naturen ikke er ond, den er bare helt likegyldig til lidelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 lurvetass skrev On 23.3.2022 at 6.28: For ca 20 år siden var det selpest i Oslofjorden og nå er det ny runde. Vis hele sitatet Var det selpest rundt 2002? Det kan jeg ikke huske. Husker kun seldøden som var 1987, da det var så enorm oppblomstring av giftalgen crysocromolina polylepis, med bla massiv fiskedød som konsekvens. Og akkurat nå ble jeg egentlig litt imponert over at jeg husket det latinske navnet på den algen helt siden den gang Omtrent like nyttig som å huske 15 desimaler på pi Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 24.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Komodo skrev On 23.3.2022 at 23.05: Var det selpest rundt 2002? Det kan jeg ikke huske. Husker kun seldøden som var 1987, da det var så enorm oppblomstring av giftalgen crysocromolina polylepis, med bla massiv fiskedød som konsekvens. Og akkurat nå ble jeg egentlig litt imponert over at jeg husket det latinske navnet på den algen helt siden den gang Omtrent like nyttig som å huske 15 desimaler på pi Vis hele sitatet Husker ikke akkurat hvor lenge siden, men mener de nevnte 20 år i artikkelen. Det må har vært mye seinere enn 87 for da ble guttongen født. Imponert over at kan latinske navn, men du kan jo så mye Men du sier ikke noe om det har vært noen observasjoner ute i ditt nærområde. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
TideRace Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Det var i alle fall et stort utbrudd både i Oslofjorden og hele Skagerrak i ca 2007. Den sommeren var vi innom Anholt og hadde to engelsk settere ombord. Hadde daglige løpeturer med hundene langs Nordstranda og østover mot fyret de dagene vi lå der, og så hver dag både syke og døde seler på strandlinja langs Ørkenvej som går vest-øst på øya. Da vi ble oppmerksom på at selpest også kan smitte hunder seilte vi fra Anholt etter 3-4 dager. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Der det er mye sel blir jo fisken full av mark, for min del kan fint selbestanden reduseres betraktelig. Helst gjennom jakt, da selpest er seigpining. For dem som har hund i berørte områder er det viktig med vaksine mot selpest. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Komodo skrev On 23.3.2022 at 23.05: Var det selpest rundt 2002? Det kan jeg ikke huske. Husker kun seldøden som var 1987, da det var så enorm oppblomstring av giftalgen crysocromolina polylepis, med bla massiv fiskedød som konsekvens. Og akkurat nå ble jeg egentlig litt imponert over at jeg husket det latinske navnet på den algen helt siden den gang Omtrent like nyttig som å huske 15 desimaler på pi Vis hele sitatet Algeoppblomstingen du referer til 1988 til dødelige nivåer for fisken var gitt gode vilkår av overgjødsling ført ut i havet fra elvene i Europa. Oppblomstringen var i de øverste vannlag (tilgang på sollys er en forutsetning). Den massive fiskedøden rammet i første rekke oppdrettsfisk, som ikke har mulighet for å trekke ned i dypet. Fisken døde fordi algene satte seg på gjellene, slik at den ikke fikk 'puste'. Fjordene i Norge ble brukt som tilfluktsrom for fiskeoppdrett langs kysten. Inne i fjordene, heller ikke i indre Oslofjorden, var det dødelige mengder av den. Selen puster luft, så den dør ikke av algen, heller ikke ikke av å spise 'slapp' eller døende fisk. Om den dør av å spise fordervet fisk, eller om det har noen sammenheng med selpest, har jeg ingen mening om. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Både i 1988 og i 2002 var det utstrakt seldød. Husker godt i 1988 da så jeg plutselig ikke en sel på lenge. De siste 2 årene har jeg sett mer sel i oslofjorden enn jeg kan huske på lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.