Jump to content

Ekkolodd - faller lett ut

bjoris

Recommended Posts

Har ett Garmin system fra 2013. Det har fungert fint, men i vinter begynte det å vise 0.9 meter dybde og då bare masse artige striper på loddet. Tenkte at det var groe som gjorde det, men nå har jeg tatt vårpussen og det er fortsatt på samme måte. Det er en gjennomgående føler som har "propell" du kan ta opp uten å landsette båten. Men jeg ser ikke helt hvordan en evt skal kunne skifte resten. Både vanntemp og fart fra logg fungerer, men det faller altså lett ut. Typisk er at det kan komme tilbake om du slår av giveren og på igjen...

Hvor begynner en å søke? Det var mye rur på giveren og dette ble vasket forsiktig bort. Har ikke hatt bunnstoff over dette området verken før eller nå...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

2 hours ago, Kanalkapteinen said:

Nå spør jeg kanskje dumt, men har du virkelig propell på giveren til ekkoloddet? Trodde bare loggen hadde det, men det finnes kanskje en kombo? 

Ja, det står ett skovlhjul i midten på giveren!

16 hours ago, Taskeladden said:

sjekk kontakten fra giveren :) min garmin var dårlig der så den falt ut og inn som den ville. 

Jeg har gått over kontaktene tidligere, men skal gjøre det igjen. Kan være noe ledningsbrudd kanskje… giveren står under ett lokk slik at ingen skal trå på den så litt rart, men kan kommet irr selvsagt der det ikke hjelper med «rikling». Noen som vet hvordan en evt bytter giver, det må vel gå uten å plaster inn en ny, det fremstår som MYE jobb

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har en tridata-giver fra Garmin med logghjul. Det er en dybdegiver som i tillegg gir temperatur og logg (fart gjennom vann). Selve giveren sitter i en gjennomgående hylse (som går gjennom skroget) og hvor selve giverenheten kan løftes opp for rengjøring/ skifte uten å ta båten opp. 

Mulig du har samme løsning?

Redigert av TideRace (see edit history)
1 hour ago, TideRace said:

Jeg har en tridata-giver fra Garmin med logghjul. Det er en dybdegiver som i tillegg gir temperatur og logg (fart gjennom vann). Selve giveren sitter i en gjennomgående hylse (som går gjennom skroget) og hvor selve giverenheten kan løftes opp for rengjøring/ skifte uten å ta båten opp. 

Mulig du har samme løsning?

Jeg må ned å studere dette ser jeg. Det bør jo være mulig. Kan være jeg ser for meg at ekkoloddet delen er mindre enn det ser ut som, for giveren under båten er som en spiss båt i begge ender og sikkert 20 cm lang, hele denne greia får jeg iallefall ikke opp gjennom skroget

Da har du en annen giver, @bjoris . 

Min ser omtrent ut som den som er avbildet under. Selve giverenheten sitter nede i gjennomføringen og kan løftes opp, selv når båten ligger på vannet. Dette er imidlertid en ren dybdegiver (viser kun antall meter dybde) og som ikke har ekkolodd-funksjoner 

image.png.70d603ce85b01ca3375fb77606944ca8.png  image.png.cc75764a292611e1eb7f841df2a142bf.png

bjoris skrev On 25.3.2022 at 12.48:

Min giver er rimelig lik denne her, for meg ser det ut som vi må på land for å evt bytte ja...

Ja du må på land for å bytte.

Den giveren du har avbildet ser mistenkelig ut som en Airmar B 45. Den har ingen skovlhjul.

Mer sannsynlig at det du har er en Airmar B 774. Den har skovlhjul for fart. Se vedlagte bilder.

(Men hva skal du egentlig med denne fartsgiveren på ekkoloddgiveren? Ser du ikke hastigheten på kartplotteren)?

Til slutt: Hva mener du, og andre her, med det dere omtaler som "logg"?

Airmar B744 V.JPG

Airmar B744.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 24 minutter siden:

Til slutt: Hva mener du, og andre her, med det dere omtaler som "logg"?

Noen av oss på forumet er fra den (for-)tida da verken gps, kartplottere eller elektronisk navigasjon var vanlig i fritidsbåter, Jannmar. Og jeg er ikke så veldig gammel  :smiley:.

Logg er ganske enkelt en samlebetegnelse på et instrument som måler skipets hastighet, og dermed utseilt distanse over tid. I riktig gamle dager hadde man "flyndrelogg", en treplate som stod på tvers av fartsretningen og festet til en line med en kjent lengde. Denne kastet man ut og målte tiden lina brukte å løpe over rekka. Da kunne man regne hastigheten i knop (antall "knop" på lina) og dermed utseilt distanse når farten var kjent. Ganske vanlig i seilskutetiden.

Senere kom forskjellige former for "propeller" som hang etter skipet og roterte, trykkloggen var ganske vanlig på raske fritidsbåter på 70-og 80-tallet. Nå måles stort sett hastighet via gps, kall det gjerne logg det også.

Hva skal man med propellen under i dag?  På seilbåter er det ganske relevant å vite om man seiler med eller mot strømmen for å utnytte hastigheten. Den lille propellen (loggen) måler altså fart gjennom vannet og sladrer fort om jeg har strømmen "med" eller "mot". Har jeg lavere hastighet på "propell-loggen" enn på gps-visningen seiler jeg medstrøms og får nytte av strømmen i tillegg til seilene. Motsatt; viser propelloggen f.eks. 2 knop høyere enn gps har jeg 2 knop motstrøm og mister fart. Og skulle gps falle ut kan jeg fremdeles beregne hastighet og utseilt distanse på et sjøkart.    

Trenger ikke fart nei, det er jo evt bare for å se hvor mye strøm det er, men brukes ikke, jeg har ikke tatt meg bryet med å kalibrere den, men problemet er at ekkoloddet ikke fungerer og mistenker at det er det sorte feltet rundt propellen som utgjør ekkolodd delen. Vi får studere mer, har vært på reise så ikke fått sjekket så nøye i båten

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Takker for forklaring på "logg" @TideRace:smiley:

Jeg har aldri hatt seilbåt, eller greie på bruk av seilbåt, så dette var nytt for meg.

Dette var i aller høyeste grad også montert på motorbåter. VDO var en av de ledende/dyreste på 70- og 80-tallet. Jeg fikk aldri råd til slik propell/skovlehjul den gangen. I dag gidder jeg ikke. Fart over grunden får holde. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...