Jump to content

Finnes det kurs i båtpleie / polering?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Vi kjøpte får første båt i fjor og hadde rikelig å ta fatt i av rent teknisk vedlikeholds-etterslep.

Nå begynner det å bli på tide å tenke litt på det ytre, og jeg har lest side opp og side ned her på forumet om polering og rubbing og alskens slikt.

Jeg har i utgangspunktet stor selvtillit på det å lese meg opp på saker & ting, og deretter prøve meg frem, men det kan jo også ta en hel del tid.

Når det gjelder båtpleie så føler jeg at det er ganske mye skjønn og erfaring involvert i det å velge ut riktig produkter og fremgangsmåte til en gitt grad av forfall og slitasje.

I alle fell om arbeidet skal bli rimelig effektivt og resultatet blir bra. Dessverre så har jeg ingen i min omgangskrets eller familie som har den typen erfaring.

Tanken har da vært at jeg skulle hyre inn noen til oppdraget i år, som da samtidig kunne gi meg noen tips.

Det som slo meg nå er at et fint alternativ hadde vært om det finnes noen som holder kurs.

Jeg finner ikke noe slikt på nettet her og nå, så da spør jeg altså dere her..

Finnes det noen som holder kurs i båtpleie og polering?

( Fortrinnsvis på Østlandet eller Oslo området )

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Roger jo skrev 33 minutter siden:

Hadde jeg hatt båten min i nærheten skulle jeg gitt deg et  gratis kurs. :wflag:

https://www.youtube.com/results?search_query=polere+båt

Du kan få øve deg på min båt også :lol:

Det er jo ikke noen heksekunst, og det trenger ikke være perfekt. Begynn forsiktig med det basiske i år, så perfeksjonerer du metoder og teknikk inn til det nivå du synes selv at du og båten din er tjent med etterhvert. Hvis du har etterslep så kan det bare bli bedre uansett hvor enkelt du gjør det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev Just now:

Begynn forsiktig med det basiske i år

Nja.. Jeg begynte egentlig å øve meg litt på en gammel VG-jolle i fjor, men føler ikke jeg lærte så mye av det.

Den trenger mest sannsynlig sliping og ny topcoat om jeg skulle gjøre det "riktig".

Saken med Polaren er det at den antagelig ikke er polert på ganske mange år, og da tror jeg ikke det monner så mye med vanlig vedlikeholdspolering. Jeg er redd det blir tilnærmet bortkastet arbeid, men jeg vil ikke ta for mye heller, og den vurderingen synes jeg er vanskelig. Det finnes sikkert hundrevis av produkter der ute med forskjellige egenskaper og gilde lovnader på flaska, men jeg kan jo ikke akkurat kjøpe en av hver og prøve meg fram. :-J

Det er mye gelcoat å polere på, så det skal du ikke være redd for. En god runde rubbing, polering og hardvoks så blir den nok riktig så bra skal du se. Nedsliping og ny topcoat er en kjempejobb og ikke noe jeg ville ha gjort på en slik båt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Roger jo skrev 20 minutter siden:

Denne så ok ut

Har sett den, og mange fler!

Utfordringen er vel egentlig mest å vurdere hvilke produkter som trengs for akkurat den tilstanden av oksidasjon, møkk og slitasje som jeg har. Håndlaget tror jeg skulle komme ganske raskt :-)

Om det faktisk ikke finnes noen som holder kurs, så får jeg kanskje komme tilbake her med bilder osv. og spørre helt konkret etterhvert. På et kurs ville man vel lære mest om håndlaget i alle fall, og ikke nødvendigvis så mye om tilstandsvurdering.

Jeg har hatt båt i 30 år men sliter fortsatt med rubbing og polering. Voksingen er jo en lek.

I år har jeg forsøkt med Autosol på ene siden og Jotun polish på andre siden men begge produktene setter seg fast og det er et slit å få det polert vekk. Har forsøkt både med CarWise maskin med skumpute og for hånd. Mulig det har vært for lav temperatur.

Nå har jeg kjøpt den rådyre Meguiar One Step Compound og håper på bedre lykke med den ?

Alias_Knagg skrev for 8 timer siden:

Finnes det noen som holder kurs i båtpleie og polering?

Båtpleie har jeg  ikke sett kurs for. Derimot finnes det kurs for bilpleie/detailing.

https://detailshop.no/bilpleiekurs/

Fremgangsmåte for rubbing, polering og voksing er forsåvidt lik.

Hvis det er en butikk nær deg som selger diverse utstyr til formålet, kan det være god hjelp å få det.

Hvis båten er meget oksidert, kan det være en idé å begynne med våtsliping med 1000 papir, så 2000 papir før rubbing polish og voks.

Mort1 skrev for 1 time siden:

Derimot finnes det kurs for bilpleie

Det var forsåvidt en god ide, men 2 dager og masse greier om interiør osv. blir kanskje litt overkill.

Mort1 skrev for 1 time siden:

kan det være en idé å begynne med våtsliping

Ja kan det faktisk det i dette tilfellet? Eller kan det gjøre mere skade en nytte? Og hva er egentlig "meget oksidert"?

Det er de spørsmålene der hvor jeg tror det kan være veldig nyttig for en nybegynner som meg, å få litt hands-on hjelp fra noen med erfaring.

Jeg tror skal starte med å ta en ny runde for å se om det er fornuftig å hyre noen til jobben.

Hvis ikke kommer jeg vel tilbake hit med nærbilder :-)

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Nå har jeg kjøpt den rådyre Meguiar One Step Compound og håper på bedre lykke med den ?

Det er nok løsningen på dine problemer og også TS sine 
Når du er ferdig er det bare å kjøpe en Meguier wax også.

Jeg tror TS kaster bort all energien på å lage teoretiske problem stillinger i hodet sitt isteden for bare å polere båten å bli ferdig med det.
Men kjenner meg igjen da jeg også liker å over planlegge og tenke ut ting som kan skape problemer til det punktet att ting ikke blir gjort eller tar lang tid før man begynner.

Redigert av pipe (see edit history)
Alias_Knagg skrev for 2 timer siden:

Jeg tror skal starte med å ta en ny runde for å se om det er fornuftig å hyre noen til jobben.

Hvis ikke kommer jeg vel tilbake hit med nærbilder :-)

Jeg ville kjøpt en startpakke med poleringsmaskin og tilbehør, lest bruksanvisning for de produktene du skal bruke, og gått i gang. Det er ikke vanskelig, med mindre båten er ekstremt nedslitt, men det går noen timer.

Kjøper du maskin som er roterende, er det den som er mest effektiv for å få opp glansen på dårlig gelcoat, men kan gi sliperoser viss du er uforsiktig. 

Oscillerende poleringsmaskiner er sikrere på den måten at de ikke lager sliperoser, men er mindre effektiv. Kjøper du oscillerende poleringsmaskin vil jeg anbefale maskin med et utkast på minst 15mm, gjerne 21mm.

Dette er antagelig billigere enn å få noen til å ta jobben, ihvertfall viss det er firma...

Jeg bruker Menzerna Haevy Cut 300 og 400 som første steg ved dårlig gelcoat, da jeg synes den gir bedre og raskere resultat en Maguire One Step Compound. 

Kjenner meg svært godt igjen i din beskrivelse. Når jeg kjøpte båt for 7 år siden startet jeg med en billig biltema-maskin og de samme produktene jeg har sett fattern bruke i alle år. Det ble ikke noe suksess.

Siden den gang har jeg lest side opp og ned om temaet. Nå har jeg 5-6 maskiner i boden, masse puter, kluter og diverse halvefulle flasker med diverse lurium.

Ingen ekspert, men basert på det jeg har lært ville jeg kjøpt følgende om jeg stod på startstreken igjen.

- Prickbort avfetting. Denne tar de små svarte prikkene i gelcoatens porer. Obs, fjerner alt av tidligere polering og voks, så bør ikke brukes midt i sesong.

- Myk børste og høytrykksspyler. Vær obs på at for kraftig høytrykksspyler/turbodyse kan skade gelcoat om denne har skjulte støpefeil. Typisk luftbobler el.. Hos meg har det løsnet gelgoat 4-5 plasser, den største på 5x5mm, de minste som et knappenålshode. 

- En roterende maskin med hastighetsregulering. Størrelse i området 150-180mm.

- Ullputer til maskinen. Har du båt med flere farger må du ha minst en pute til hver farge. Putene må også byttes eller vaskes flere ganger når du holder på. På min 31foter så bytter/vasker jeg putene ca 8ganger per side under fenderlist. Spyler av puten med vannslange og setter maskinen på full rotasjon så blir den nesten helt tørr.

- Magiuers #91 Power cut. Dette er rubbing med mye slipemiddel. På eldre falmet/oksidert båt kan nok denne brukes på hele båten første året, og på utsatte steder eller ved behov i påfølgende år. Brukes på ullputene. Tørker av med twist/polergarn, og til sist en mikrofiberklut.

- Voks, her fins det mye forskjellig. Bruker  selv Magiuers pure wax, men her har jeg tenkt å forske videre. Jeg påfører dette med biltemas voksapplikator, og tørker av med twist/polergarn, og til sist en mikrofiberklut.

Påfølgende år kan du på mindre utsatte steder prøve med Magiuers One step compund og polerputer. Dette er mildere enn power cut og ull.

Når maskinparken skal utvides ville jeg anbefalt en mindre roterende maskin til bruk rundt vinduer, håndrekker, rekkestøtter osv. Selv går jeg i disse dager å venter på en i posten. 

Prøv deg fram og finn et system som passer deg og båten. Start med minste hastighet på maskinen og små områder om gangen.

Skal du ha en maskin du også kan polere bil med ville jeg valgt osilerende/DA maskin. Har selv to av disse, men for at disse skal ha god effekt på båt må man ha store puter, stort utkast og høy hastighet. Dette syntes jeg er mye tyngre og tar lengre tid enn roterende.

Dette er min oppskrift, men det finnes like mange oppskrifter som det fins folk som polerer båt. Det er god blanding av tro, overtro, anekdotisk bevis, myter og prøving og feiling. 

Lykke til i jakten på din oppskrift!

"LISE" skrev 23 minutter siden:

Nå har jeg 5-6 maskiner i boden, masse puter, kluter og diverse halvefulle flasker med diverse lurium.

Hehe :-D

Ja det var vel ganske nøyaktig det jeg ville forsøke å unngå. Jeg har alt for mange hobbyer allerede og trenger egentlig ikke en til, men samtidig vil jeg jo gjerne gjøre det skikkelig.

Takk for forståelsen og forklaringen!

Alias_Knagg skrev 47 minutter siden:

Jeg har alt for mange hobbyer allerede og trenger egentlig ikke en til,

Du MÅ ikke rubbe og polere, det er helt valgfritt.

En grundig vask og kanskje litt voks er vurdert som tilstrekkelig for mange båteiere med 30+ år gammel båt. 

Andre har like stor glede av blank båt som av båtturene.

Du velger selv hvor på skalaen du vil legge deg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 10 timer siden:

Du MÅ ikke rubbe og polere

Neida, det er ikke meningen vinne noen skjønnhetskonkurranse her, det er egentlig bare snakk om å innhente etterslepet, og komme opp på et nivå hvor jeg nettopp kan klare meg med en enklere prosedyre de neste årene.

Nå har jeg faktisk knipset noen bilder også for å ta med i båtbutikken, men da kan jeg jo like godt poste et par her også :-)

Baugen.

image.png.4c8b5fdee6d98a87c9adc743e2b19356.png

Hekken ved "trimplanet"

image.png.a9e9d7271b1322eca8507f5d2b0d9b44.png

Hekken oppe er faktisk ikke så ille.

image.png.5195882232936dbd574777e8dbf1d0a9.png

Har hatt hell med å lage pasta av Omo Ultra Hvitt, på hvitt og off white.

Tannbørste og koster i flere utgaver, gjør jobben enklere.

Faktisk funnet Omo på høyde med, om ikke over, velfungerende på plast,   gummilister  metall og maling.

Det har en viss slipende effekt, så bruk med omhu.

Lite tips til de på budsjett...

DA maskin, Rupes microfiberpads, Menzerna 400 og Collinite 845 så har du alt du trenger for å starte.

Kan ikke gjøre så mye feil med dette. 
Så etter gjerne 2 ganger så kan du gå over til roterende maskin med microfiber eller ull. 
Trenger ikke gjøre alt så komplisert. 

Og slutt å rubb med autosol. For noe dritt med vann som fyker og drittlukt. Ikke blir det særlig blankt heller. 

Dr Nelson skrev for 10 timer siden:

Kan ikke gjøre så mye feil med dette. 

Kan godt være at jeg gjør ting vanskeligere enn det er, men jeg har lenge ment at farlighet og brukbarhet veldig ofte er to sider av samme sak.

Et verktøy som er effektivt vil også kunne gjøre skade. Er det idiotsikkert så er det som regel også tannløst. Ser ikke umiddelbart hvorfor rubbing og polering skulle være anderledes i så måte.

Grønngylt skrev for 10 timer siden:

De fleste som holder på med dette, kan gi deg ett kurs på din båt hvis du spør om dette.

Ja, det hadde helt klart vært det optimale. Nå spør jeg stort sett de fleste jeg møter i lokalmiljøet om de har erfaring, kjenner noen etc. jeg er ganske kjedelig å konverser for tiden ?

Dr Nelson skrev for 12 timer siden:

DA maskin, Rupes microfiberpads, Menzerna 400 og Collinite 845 

....
Så etter gjerne 2 ganger så kan du gå over til roterende maskin med microfiber eller ull. 

Først to ganger med DA maskin, deretter roterende maskin med ull?? 

På en så gammel og matt båt er det vel like greit å gå rett på med hard skyts, dvs. enten vannsliping eller roterende maskin og ull/microfiber. @Grønngylt eller andre kompetente på området kan sikkert gi deg en god forklaring på hvordan du går fram. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...