Raunen Startet 30.Mars.2022 Del på Facebook Startet 30.Mars.2022 (redigert) Hei.Har kjøpt meg ein kjekk TG m Volvo Penta Tamd 22 motor.Båten har dessverre stått på land dei siste åra,og deler av mariniseringa fra Volvo har frosset sundt,bla intercooler og ekshaust bend.Har store problemer m å løse delene fra kvarandre pga rust,spesielt m å løse turbo fra innsug.Har prøvt "allt",inkl å varme.Noen som har tips ?? Redigert 30.Mars.2022 av Raunen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 (redigert) Takk @Raunen Du skal få et tips men du må ikke si det til noen eller si at du har hørt det fra meg.... for det er helt på kanten... Jeg borrer endel med SDS Max bormaskin for betong. Knekker stadig bor.. tok et 25mm bor og kappet det der spiralen starter, så det blir en "stump" på ca 5cm. Veksler mellom å bruke stumpen mot flensen, full fart på meiselfunksjon (altså ikke rotasjon) godt press, og å bruke flatmeisel i sprekken. Gjerne samtidig som varme. Pensler med diesel innimellom. Bruk maske og briller Redigert 30.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Bra at noen passer på oss arme sjeler. God søknad til jobb ledig som moderator. Tenkte å søke jeg også, men blir vel for "lett" blant en hel masse gode medlemmer her inne. Men vært en fin jobb for en "ung" pensjonist. Pokker, her ble det en avsporing.... igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 (redigert) Martine29 skrev 1 time siden: Bra at noen passer på oss arme sjeler. God søknad til jobb ledig som moderator. Tenkte å søke jeg også, men blir vel for "lett" blant en hel masse gode medlemmer her inne. Dønn ærlig Jeg er glad i Forumet, mye go'e kællær her, nyttig, hyggelig og lærerikt, vil gjerne at vi skal holde en viss standard. Alle tjener på det. Søkefunksjonen er veldig viktig. Trådtittel på ett ord ække mye å søke på... Syntes også at dersom en ikke kan se hva tråden handler om etter kun å ha lest trådtittel så har en feilet, og ingen vinner på det. Moderator har en viktig oppgave. Jeg har ingen av de evnene en Moderator bør ha. At trådtittel er i henhold til reglene og aller helst nyttig i tillegg, burde vi vanlige medlemmer klare å fikse internt, burde vi ikke? Har siden 2009 sett mange som har vært flinke til det og jeg er iallefall veldig glad for det de har gjort og prøver å bidra med litt dugnad av og til jeg også. Kanskje Moderator burde på banen og melde om dette er ønskelig eller om det er utidig ? Redigert 30.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 @Raunen beklager avsporingen over, ikke ta noe av dette til deg. Det er noe jeg mener er en viktig diskusjon, som jeg syntes Forumet skal ta... men jeg skulle ikke ha gjort det i din tråd, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 (redigert) Volvo Penta Tamd 22 motor Har du bilde som viser hvor mye tilkomst du har til turboen mot manifold? Motoren står i båten? Redigert 30.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raunen Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Helt greit att eg blir korrigert,min feil att eg ikke følgte gruppens regler.Eg har nå fått av turbo etter mye styr.Var 1/2 toms mutter på nedsiden mot eksosbend som var vrang å få av,men klarte å slipe eit spor i mutteren,og kakket den løs m meisel.Nå er det berre intercooler igjen,og eg ser litt mørkt på det pga rustet bolter.Har tatt ut motor,og festet den på 3 europaller får å få motor opp i arbeids høgde.Har folket noe lurium for å løsne gjenstridige bolter ?? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Raunen skrev 9 minutter siden: Eg har nå fått av turbo etter mye styr. Supert Raunen skrev 9 minutter siden: Har folket noe lurium for å løsne gjenstridige bolter ?? Her er det vel like mange forskjellige råd som det er bokser med lurium. X4, 5-56 +++ varme, prøve å bevege begge veier, varme igjen, dunke, dunke dunke prøve å slå på alle nøkkelflater, knuse rust, knuse rust... den som ikke gir seg .. vinner Sitér dette innlegget Link to post
Raunen Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Turbo,intercooler og exhaustbend må nytt.Normalt på bil og MC bruker eg kopperpasta v montering,fungerer det bra i eit maritimt miljø,eller er der andre produkter som blir anbefalt slik att det blir muligt å få det opp igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 (redigert) Omega 636 er den klart beste rustløser jeg har vært borti. Nedsiden er att den koster like mye som ei flaske god konjakk på polet men noen ganger er det bedre å kjøpe rustløser enn børst. Dette virker som ett slikt tilfelle. Har tildels god erfaring med rustløser med frysefunksjon også. Teorien er att godset trekker seg i sammen slik att rusten sprekker opp eller noe sånt. Etter å ha plundret med for mange fast rustet skruer og muttere i årenes løp har jeg kjøpt meg en Induksjonsvarmer. Den har vært gull verdt flere ganger. Har sett noen leie de ut på finn så er det en slik å oppdrive rundt der du holder til er dette løsningen. Redigert 30.Mars.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 pipe skrev 1 time siden: Har tildels god erfaring med rustløser med frysefunksjon også. Teorien er att godset trekker seg i sammen slik att rusten sprekker opp eller noe sånt. Særlig når det er forskjellige materialer i bolt og mutter, eller bolt og objekt. Jo større forskjell i varmeutvidelsekoeffisient jo bedre resultat... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Raunen skrev for 4 timer siden: Har folket noe lurium for å løsne gjenstridige bolter ?? Varme, makt og noen tunge slag. Hvis det ikke nytter så blir det mer varme, enda tyngre slag, og enda mer makt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.