Jump to content

Septik tømmesystem

Lars Marius

Recommended Posts

Hei! Skal til Sverige i sommer. Må få satt inn en ventil på tømmeslangen min opp til en skroggjennomføring. Spiller det noen rolle hvor på septikslangen min jeg setter inn en ventil?

Bildet viser slangestussen før bunnventilen. Her er det plass å få satt inn en 3-veis Y-ventil. Synspunkter? 

Bunnventil septik.jpg

Hei

Dette er en NB 870 med elektrisk toalett, septiktank og bildet viser ventilen for tømming til sjø.

Lufting av tanken er ok. Kan ventilen settes inn ca 40 cm før gjennomføingen til bunnventilen (tømmeventil i bunnen av båten)?

Forstår jeg rett, er den slangen i et fritt fall system og du kan sette inn et T  stykke  hvor det er lettest å komme til.

Bare husk på ha ventilen i skutesiden stengt ellers blir det flære :giggle:.

Spyl opp luftingen så du er sikker på at det kommer inn nok luft.

jeg er fornøyd med denne dekksgjennomforingen må være   EN ISO 8099:2000. standar

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 13 timer siden:

jeg er fornøyd med denne dekksgjennomforingen må være   EN ISO 8099:2000. standar

Dette er samme som jeg har. Når vi var på verdens ende i sommer passet ikke tømmestasjonen da det var en annen type jeg ikke har sett før og heller ikke husker hvordan så ut :rolleyes:

Det er kanskje den andre standaren @Hulda snakker om?

Jeg husker hva jeg har. Det er to standarder. Ut av ren flaks, har jeg fått tak i den som ble besluttet å være den gjeldende. Uansett er de tømmestasjonene jeg har vært borti hatt en gummitutt som passer uansett. Den plassen jeg en gang skulle tømme med skrudings, var det noen som hadde stjålet hele greia.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...