Jump to content

Kan man polere over en malt dekorstripe?


PinguTales

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg eier en liten prosjektbåt hvor et av gjøremålene på listen er å fjerne den gamle dekorlinjen over vannlinjen. Den var stygt påmalt, ujevn og ruglete, så jeg fjerner alt sammen ned til gelcoat. Har i tillegg løftet bunnstoffet noe, så den nye dekorlinjen må oppmåles på nytt.

 

Jeg har i den forbindelse tenkt til å male den nye dekorstripen rød eller marineblå og lurer på om det faktisk vil la seg gjøre å polere denne ved en senere anledning - eller vil det bare føre med seg en uheldig og grumsete overgang mellom dekorlinjen og den hvit gelcoat?

 

1. Jeg tenkte å male med enkomponent topcoat. 

2. Jeg vil vurdere å male med tokomponent, hvis det kan argumenteres for at det blir bedre.

 

Vil gjerne ha erfaringer fra de som har overmalt, reparert eller polert malte dekorlinjer - gjerne erfaringsmessige do's and don'ts :)

 

Den største grunnen til at jeg ønsker å male på stripen (istedenfor å legge tape) er fordi båtens fasong svinger ganske mye innover akterut, der hvor derkorlinjen må være. Hvis jeg legger en tape her isteden, vil dekorlinjen synes fra baugen, bli deformert og forsvinne ute av syne bak, sett når båten ligger på vannet. Hvis jeg maler har jeg muligheten til å male linjen tilstrekkelig tykk bak, slik at linjen blir riktig sett på vannet.

 

Jeg gjør ingen ting halvveis med denne båten, men det er en prosjektet jeg har tatt på meg for å lære og gjør det gjerne skikkelig når jeg først er i gang.

 

Gode tips mottas med stor takk!

20220327_154649.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett i dine bekymringer, du risikerer å få ut den fargen i porene på gelcoaten ( ser på bilde at det allerede har skjedd)


Jeg har gjort meg noen lignende erfaringer med malt blå stripe=) når jeg var ueldig og truffet den bla fargen med polerputen.


Fargen den var målt med var Nordsjø Outdoor colour test 1 komponent. Fikk kjøpt en liten boks på 4-5dl  som selges eller gis bort som fargeprøve.

Torketid på 1-2 timmer. Står på boksen at det ikke er en vanlig maling, men kun en fargeprøve..

Opplevde det som en fordel med hurtigtorkende 1 komponent maling hvis jeg måtte bedre på noe på vårpussen.

Den klarte seg vel så bra som en kan forvente med tanke på glans der den sitter utsatt til i vannlinjen.


Poleringen løste jeg slik:

Første runde, maskere bunnstoffet og stripen og polere gelcoaten over og under stripen.

Neste runde maskerer du gelcoaten på begge sider og polerer kun stripen.

Bruk gjerne dobbelt med tejp så det ikke sliter hull og snu polerputen slik at den ikke jobber mot tejpkanten.

Tejp litt høyt opp, dvs flere bredder med tejp eller legg inn strimler av f.eks. dampsperreplast som beskyttelse mot fargesprut.

Polerputen kan du du ikke bruke til noen annet en neste års polering av stripen.


Biltema har billig tape, har brukt både blå, grønn og orange uten probleme

Link to post
Share on other sites

PinguTales skrev On 3.4.2022 at 16.24:

1. Jeg tenkte å male med enkomponent topcoat. 

2. Jeg vil vurdere å male med tokomponent, hvis det kan argumenteres for at det blir bedre.

 

Vil gjerne ha erfaringer fra de som har overmalt, reparert eller polert malte dekorlinjer - gjerne erfaringsmessige do's and don'ts :)

20220327_154649.jpg

Ikke mal med enkomponent, blir garantert dårlig resultat.

Dårlig finish om du ikke sprøyter, og lite holdbart.

 

Bruker du det som ofte omtales som strekklakk, får du ganske bra resultat med rulle. Ikke bruk pensel eller fordriver som mange anbefaler, det blir bare dårligere resultat.

Kan anbefale De Ijssel sin Double Coat. Kan kjøpes hos Dycas (Maurice) eller Solbris som begge er her på forumet. Masse YouTubevideoer som forklarer fremgangsmåten.

 

Har selv lakket en liten seilbåt, samt stripen på min Bavaria.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...