Viksund310 Startet 4.April.2022 Del på Facebook Startet 4.April.2022 Hei, lurer på om dette er en god permanent tetting. Gummibåt 280 kjøpt på nett og etter lekkasjetest var det 15 lekkasjepunkt. Kontaktet leverandør som sa jeg skulle stryke på lim der det lekker eller sende den til butikk. Jeg måtte stå for frakten, så jeg tenkte jeg skulle prøve selv. Etter hvert jeg limet så flyttet lekk punktet seg, ente til slutt med å lime alle skjøtene. Er dette en god permanent tetting (se bilde). Er det noen som har erfaring med dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Hei. Den båten hadde eg returnert, krevd pengane attende, og kjøpt ny båt av eit anna merke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Viksund310 skrev for 5 timer siden: Jeg måtte stå for frakten, så jeg tenkte jeg skulle prøve selv. Er feilen selgers ansvar, skal han stå for frakten. Han kan normalt sett forsøke å reparere 2 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Håper du fikk avtalen om å prøve og reparere skriftlig.. Ellers kan de fort vekk nekte å ta den i retur da den er modifisert Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Viksund310 skrev for 14 timer siden: Hei, lurer på om dette er en god permanent tetting. Gummibåt 280 kjøpt på nett og etter lekkasjetest var det 15 lekkasjepunkt. Kontaktet leverandør som sa jeg skulle stryke på lim der det lekker eller sende den til butikk. Jeg måtte stå for frakten, så jeg tenkte jeg skulle prøve selv. Etter hvert jeg limet så flyttet lekk punktet seg, ente til slutt med å lime alle skjøtene. Er dette en god permanent tetting (se bilde). Er det noen som har erfaring med dette ? Åpenbart asiatisk billigvare uten kvalitetssjekk før levering. Hva slags lim ble du anbefalt å bruke.? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Hei, ja selger som foreslo og prøve selv. Han sente en tube med lim og det jeg lurer på er om det blir en varig rep. med å lime utenpå skjøtene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Viksund310 skrev 52 minutter siden: Hei, ja selger som foreslo og prøve selv. Han sente en tube med lim og det jeg lurer på er om det blir en varig rep. med å lime utenpå skjøtene. Ok hørtes ut som en høyst ureglementert reparasjonsmetode, limet skal jo ligge mellom skjøtene på lik linje med en reparasjon der man setter en lapp over et hull. Man limer ikke rundt ytterkanten av lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Ja den metoden høres merkelig ut, men jeg har ikke erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Det der hørtes så tvilsomt ut at jeg bare hadde krevd kjøpet omgjort eller pengene tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Er det sandefjord marine? Kjøpte en SF i fjor (var ikke mulig å oppdrive andre merker). Lekker luft i limingen i bauen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Ja det stemmer det, SF marine sa de har solgt veldig mange i mange år og lite reklamasjon på disse. Reagerte på jeg må betale frakt for att de skal prøve å utbedre dette med og påføre lim langs skjøtene. Hva gjorde du med lekk i bauen da ? Reklamerte du på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Viksund310 skrev for 6 timer siden: ... det jeg lurer på er om det blir en varig rep. med å lime utenpå skjøtene. Nei, det må limes fra innsiden, det er der trykket kommer fra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Når det er så mange lekkasjar på ein ny båt tvilar eg steeeerkt på at båten nokon gong vil halda på lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Måtte sjekke datoen for å se om dette var en aprilspøk. Lekkasje i et produkt som åpenbart er ment å være tett vil være å anse som en vesentlig mangel (hvem ønsker å kjøpe en ny gummibåt som har lekkasjepunkter i sømmene?). Har du bestilt en vare på nett, og det oppstår en feil som ikke er selvforskyldt, har du krav på å få varen reparert, eller å få en ny, tilsvarende vare. Når feilen viser seg å være en mangel som dekkes av Forbrukerkjøpsloven, er det selger som skal ta regningen for frakten, se f. eks.: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/du-skal-ikke-betale-fraktkostnadene/61606664 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 (redigert) Viksund310 skrev On 4.4.2022 at 18.48: Jeg måtte stå for frakten, så jeg tenkte jeg skulle prøve selv. Tull, stå på kravet og få tilsendt retur frakt og forlang en ny, som skrevet før reparere fra utsider vil holde en tid hva da. Som skrevet over IKKE fin på å tukle med båten selv. Den kan holde tett en tid oppblåst, pakker du den sammen vill den lekke på nytt. Redigert 6.April.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
19 fot Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Viksund310 skrev On 4.4.2022 at 18.48: Etter hvert jeg limet så flyttet lekk punktet seg, ente til slutt med å lime alle skjøtene. Er dette en god permanent tetting Beste limingen får man hvis hele flaten er åpen og man kan smøre lim over hele på en rein flate og så klemme godt til. Men selv med optimale betingelser har ikke fabrikken klart å få det i nærheten av tett. Er det da noen grunn til å tro at du med mye vanskeligere forhold og bare tilgang til ytterkanten og kanskje uren flate (du har hatt på såpe, som kan gi dårligere heft, og har sikkert hatt den bort i andre ting også, som feks fingrene, som avgir litt fett osv). Husk også på at den siden du påfører limet på er der lufta kommer ut så det bare blåser opp bobler og disse må tåle alt. Det blir som om du har en dårlig lapping av sykkelslange og istedenfor å sette på en ny lapp (eller rett og slett kjøpe ny siden de ksoter så lite) skulle tilsatt noe n dråper langs kanten av den lappen som ikke holder tett. Det ville nok ikek blitt bra, særlig ikke om du hadde latt slangen ligge ytterst og stadig dytter den litt borti skutesider og fjellvegger og slikt. Og når du finner 15 lekkasjer på en splitter ny gummibåt og stadig nye åpninger dukker opp ved tetting av en så betyr det rett og slett at du har et helt labyrint-nettverk av åpne kanaler ut der det skulle vært tett. Og du kommer altså bare til en liten del av disse kanalene helt ytterst. Du kan kanskje klare å fikse lekkasjene etter mye innsats, men det il neppe holde særlig lenge. Og etter få år så har du fortsatt mange hull, inkludert mange nye. Du har lagt ned mye arbeidsinnsats og sikkert kjøpt mange tuber med lim (ikke sikkert du får alle), og du jobber med en gummibåt som er impregnert med saltvann og mye annet. Og du må la den tørke når du er ute på tur og helst skulle brukt den. Og er du riktig uheldig så revnet hele greia skikkelig når du er ute med noen som ikke er så gode til å svømme. Og om du er en godsvømmer så er neppe motoren det. Det smarteste ville nok vært å heve kjøpet og heller kjøpe en annen gummibåt av annet merke. Det kan vel neppe stemme at man kan selge ny gummibåt og så sende avgårde et hullete eksemplar og kreve at kunden sal betale returfrakt fordi selger ikke har levert som avtalt. For jeg antar du ikke har bestilt hullete gummibåt solgt som reparasjonsobjekt? Om disse generelt leverer dårlig kvalitet så må du regne med at mang reklamerer og det går ut over økonomien deres så de går konkurs. Er du for tålmodig så gjør du som de foreslår og snart er de konkurs og det er for seint å få pengene dine tilbake. Dessuten står du jo i fare for å miste rettighetene dine om du selv har tuklet til produktet ved å feks forsøke å lime det. At du har fått dette forslaget på telefon fra selger hjelper neppe om selger sier dette er noe du har funnet på selv og du ikke kan bevise at det er slik du sier. Du har nok rett og slett kjøpt noe søppel og har nå valget mellom å enten reklamere på det og få pengene tilbake eller å beholde søpla og legge ned enorm arbeidsinnsats for å ha noe som ikke fungerer og som er farlig og etterhvert gi fra deg muligheten til reklamasjon. Hva ville du ha gjort om du kjøpte nye dekk til bilen og et av dem lakk på 15 steder? Ville du da ha godtatt dekkselgers tilbud om ei tube lim sånn at du kan smøre på litt utapå her og der ved lekkasjene, når selger antyder at det kan bli tett da? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 (redigert) Du får det aldri varig tett med den metoden forhandler har anbefalt, og som du nå har benyttet. Du har bare en ting å gjøre. Send båten i retur. Forhandler har bare en ting å gjøre. Betale for returen, og reparere båten. Eller gi deg en ny båt. Om forhandler ikke lykkes med reparasjonen, skal forhandler gi deg en ny båt. Dette er en så vesentlig mangel ved varen du har kjøpt, at verre kan det umulig bli. Etter som båten er kjøpt på nett/utenom fast utsalgssted er det godt mulig du har krav på å få omgjort handelen og få pengene tilbake med en gang. Jeg husker ikke riktig regelverket. En ting er i alle fall sikkert. Om du ikke står på dine rettigheter kommer du til å måtte plages med denne driten i hele båtens levetid. Eneste trøsten er at det blir ikke lenge. Redigert 7.April.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Finner ikke noe firma som heter Sandefjord Marine, er båten kjøpt hos Maritim Sandefjord? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Kanskje det er en slik båt: https://sf-maritim.no/produkt/280-super-sort-gummibat/ Firmaet har jo uansett reklamasjonsmulighet overfor kineserne som har laget båten selv om det ikke er ditt problem. Som forbruker har du alle rettigheter i denne saken på din side og kan trygt heve kjøpet uten kostnader. Denne båten kommer aldri til å bli bra uansett hva du gjør med den, det er gjort grunnleggende feil i produksjonsprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 (redigert) Hei, takk for svar samt rettledning. Har nå sent forbrukerrådet sitt klagebrev til selgeren og mener dette er en vesentlig feil, så jeg kan godta heving eller ny båt og selgeren står for all frakt. Er spent på svar om dette ordner seg. synd jeg ikke testet den før jeg limte på snapp daviter. Dette er ikke en alvorlig høy sum, men 6 900.- er jo litt. Ser i etter tid jeg skulle gått for ett kvalitets merke gjerne kjøpt lokalt. Redigert 7.April.2022 av Viksund310 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Viksund310 skrev On 5.4.2022 at 21.34: Ja det stemmer det, SF marine sa de har solgt veldig mange i mange år og lite reklamasjon på disse. Reagerte på jeg må betale frakt for att de skal prøve å utbedre dette med og påføre lim langs skjøtene. Hva gjorde du med lekk i bauen da ? Reklamerte du på dette? Var litt lekk i skjøten på innsiden i bauen. Gjorde ikke så mye med det annet enn å dokumentere med bilder at såpevannet boblet og dokumenterte hvordan jeg reparerte skaden. Var i utgangspunktet ute etter en MTM gummibåt, men Covid, logistikkutfordringer etc etc var det i fjor vanskelig å få tak i en mellomklassegummibåt på hytta så ungene hadde noe å leke med. Hvis det bare var den ene lekkasjen får det være OK. Ellers skal SF få båten tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Jeg spør igjen, dette firmaet du kaller SF Marine, er det identisk med Maritim Sandefjord? Altså en avdeling av kjeden Maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 8.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2022 (redigert) Ja det er Sandefjord Maritim AS. og det er en 280 Supreme gummibåt. https://sf-maritim.no/ Redigert 8.April.2022 av Viksund310 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Lazyjack skrev On 8.4.2022 at 6.39: Jeg spør igjen, dette firmaet du kaller SF Marine, er det identisk med Maritim Sandefjord? Altså en avdeling av kjeden Maritim? Nei. Kjeden maritim har vel ikke butikk i sandefjord? Dette er en frittstående forhandler vel. De oppgir at de het Strømøy båtverksted før. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 (redigert) slett Redigert 9.April.2022 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.