Jump to content

Landstrømskabel og forbruksbatteri

Interal error

Recommended Posts

Var i butikk nå for kabler. Skulle egentlig gå for 50mm2 kabel. Men polene på batteriskillere er kun M6. Det største jeg fikk av kabel mellom + og batteriskiller var 16mm2. Fikk spørsmål om hva den egentlig gjør da de ikke kunne forstå behovet for 50mm2 på 0,5 meter kabel. 
Minus-Minus fikk jeg i 50 som ønsket. Men er det ikke snakk om noe problemer med ulik dim på lederne av +- også?

Går all strøm gjennom batteriskilleren, eller hva skjer i praksis? Får man i det hele tatt 6mm kabelsko som passer så store tverrsnitt som skissert?

Om man tok utgangspunkt i 60A lading fra dynamo og kabellengde kunne man i følge Strøm om bord gå mye lenger ned enn 16mm2 på kabelen. 

Det går fint med forskjellig tverrsnitt på pluss og minus. Regn sikringer basert på minste tverrsnitt. 0,5 meter gir heller ikke mye spenningstap.

Det er riktig at du kan gå ned i størrelse. Om du bør gå ned er en annen sak. Det handler om lenge på strekk. 16mm2 på 6 meter eller 3 meter på pluss og 3 meter på minus gir ca. 0.4v spenningstap på 50A. I praksis vil det ikke være av betydning, men absolutt noe å ta med i regnestykket. Du må regne hele strekk fra dynamo til forbruk og hele strekket er kretsen med minus og pluss.

All ladestrøm fra dynamo vil gå igjennom batterikombinator. Og evt. All strøm fra batterilader avhengig av oppset. Forbruk vil ikke gå igjennom batterikombinator.

Forsøkt å få oversikt på kabler i dag. Hvor får motorinstrumenter signal/strøm fra. Direkte på motor? Disse skal virke via direkte strøm fra motor?

Spenningen som kommer på motorinstrumenter, hentes den direkte fra motor eller batteri?

Tenker jeg beholder hovedstrømsbryter mellom startbatterie og motor. Greit å kunne ta med seg nøkkelen til den også. Det er vel ok å la den stå?

Med dynamo på 50Ampere bør man ikke gå for mindre kabler enn 16mm2. Det vil sannsynligvis sjeldent/aldri gå så mye strøm men det kan potensielt gjøre det. Det jeg har funnet av sikringstabeller ihht. norsk standard er som følger:

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/maritime-anlegg/2019/nordisk-bat-standard-for-yrkesbater-under-15-meter.pdf

image.png.55292b04ec6ee68ce0edfe00394bec89.png

Dette gjelder yrkesbåter så mulig det er andre krav til fritidsbåt, men ville uannsett ikke dimensjonert ned.

Har en annen referanse fra forumet her uten at jeg kjenner til kilder. Den er som følger:

A383C200-4DD0-462C-86BB-6AF5EFCFA298.jpeg.7d82f2b983b551b9303711855062bf54.jpeg

Hvis vi skal ta utgangspunkt i den tabellen som er minst konservativ så menes det fortsatt at 16mm2 skal sikres med 50A som også er maks effekt på dynamo. Usikker på hvor tynn ledningen må være før den smelter men syntes dette er en fin pekepinne. Ville ikke gått for mindre enn 16mm2 på 50A.

edt: Ser tabellene er like, men mer info på yrkesbåtversjonen.

Redigert av Vittig (see edit history)
_André_ skrev On 25.4.2022 at 21.38:

Forsøkt å få oversikt på kabler i dag. Hvor får motorinstrumenter signal/strøm fra. Direkte på motor? Disse skal virke via direkte strøm fra motor?

Spenningen som kommer på motorinstrumenter, hentes den direkte fra motor eller batteri?

Hvor får instrumentet med motorinfo strøm fra? Kommer dette direkte fra motor og viser spenning der eller viser den spenning fra batteriet via forbrukskabel?

17 hours ago, _André_ said:

Hvor får instrumentet med motorinfo strøm fra? Kommer dette direkte fra motor og viser spenning der eller viser den spenning fra batteriet via forbrukskabel?

skal ikke komme fra forbruk. Skal være på samme krets som startbatteri dynamo. Med andre ord vil instrumenter få strøm når du skrur på hovedbryter på startbatteri. Instrumentene får informasjon direkte fra motor(ofte dynamo) når motor er i gang. Skal ikke ha noe med forbruk å gjøre.

Ikke for å være vanskelig og sær, men det høres ut som dere overdimensjonerer dette noe veldig. 
@_andré_  - det er allerede et strømopplegg i båten til de forbrukerene du nevner? forøvrig ikke mange/store  greiene - litt avhengig av det stereoanlegget :yesnod:  10-20A kanskje?  Med et eksisterende ledningsnett (og fordelingsboks / sikringpanel)?

Skal du ha forbruksbatteri stående ved siden av startbatteriet? Hva slags dimensjoner er det på leding fra motor/dynamo? Det gir ikke noe særlig mening å ha større tverrsnitt enn denne.

Hadde bare koblet de to batteriene sammen med batteriskille på + siden og flyttet forbrukere over på forbruksbatteriet. 1m 10kv leding gir et spenningsfall på 0.1v, eller 5W varmeutvikling (ved 50A). 16kv gir tilsvarende 0.06v, eller 3W.

Du kommer neppe i nærheten av 50A og i alle fall ikke over tid.

Gjerne forbedre opplegget med en hoved-bryter og -sikring på forbrukskretsen.

@ttyridalDu sier nøyaktig det samme som selger i båtbutikk da jeg skulle kjøpe kabel. Endte som sagt med 16mm2 på pluss og 50 på minus. Det skulle være langt over behovet i følge tabellene. Batteriene står ved siden av hverandre.

Det jeg ikke forstår selv er hvorfor det trengs mindre kabel for lading enn om man paralellkobler to batterier. Vil ikke dynamo sende ladestrømmen inn på startbatteri, via (nå 16mm2) batteriskiller og over på forbruksbatteri? Vil det da ikke gå ca 50A på kablene jeg knytter til batteriskiller

Ledningsnettet som ligger fra batteri til koblingsskinne i dag er langt lavere. Dette ser originalt ut. Men akkurat dette strekket VIL bli skiftet. Her var det definitivt ikke dimensjonert noe ekstra.  

15 hours ago, _André_ said:

Det jeg ikke forstår selv er hvorfor det trengs mindre kabel for lading enn om man paralellkobler to batterier. Vil ikke dynamo sende ladestrømmen inn på startbatteri, via (nå 16mm2) batteriskiller og over på forbruksbatteri? Vil det da ikke gå ca 50A på kablene jeg knytter til batteriskiller

Jo, med to batterier får du maks ut av dynamo over lengre tid enn med et batteri. (strengt tatt avhengig av summen av Ah, ikke antall batteri)

Du har koblet slik: dynamo - (a) - bat1 - (b) - skille - (b) - bat2

På strekket (a) kan det maks gå strømmen dynamoen kan gi (50 A) - eller maks strøm for starter, hvis det er samme kabelstrekk. På strekk (b), gjennom skille, kan det maks gå strømmen dynamoen kan gi - i situasjonen hvor bat1 er fulladet og bat2 er langt fra full ladet (eller lithium*): 50 A.  (fordi bat1 knapt tar imot noe strøm)

I motsatt situasjon (bat2 fullt, bat1 ganske tomt) vil det gå 0 A på (b) 

Dersom bat1 og bat2 er i balanse (like mye utladet) vil strømmen fordele seg ca halvt-om-halvt så da får du halvparten så mye strøm i (b) som i (a)   - som sikkert er det du har hørt om, men det kan du nesten ikke regne med.

* lithium "ber om" full guff på lading til det er nesten fullt

Påstanden om at du ikke får 50A over tid er basert på at blybatteri dabber av i ladehastighet ganske raskt, og at dynamoen gir mindre effekt når den blir varm.

Redigert av ttyridal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...