Jump to content

Landstrømskabel og forbruksbatteri


Interal error

Recommended Posts

1: Kortvarig bruk av landstrømskabel direkte fra land CEE til båt uten skilletrafo; Er det greit? For å lade batterier etc. eller er det risiko for krypstrøm og skader selv ved kortvarig bruk. 
 

2: Har et 80AH nå til alt. Har lyst til å sette inn et forbruksbatteri. Kan noen enkelt forklare hva jeg trenger av utstyr og hvordan jeg kobler det? Ønsker et skillerelé

Link to post

1. Ja, dette er greit. Sink skal bli spist opp først uannsett. Det er flere tusen båter på sjøen med landstrøm koblet til hele tiden uten skilletrafo uten at de synker. Er typisk jordingsfeil på din eller andre båter i nærheten som er skummelt. litt krypstrøm må du regne med uannsett, men en galvanisk isolator skal ta de små spenningene. Dette kommer også ann på hvordan landstrømsopplegget i båten din er i forhold til "jording".

 

2. Her finnes det mange veier til Rom. Det enkleste er å koble opp en https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriskiller-samler mellom startbatteri og forbruk på plusspol. Flytt all last med unntak av motor til forbruksbank. Husk "hoved"sikring på forbruksbank og dimensjoner kabler riktig i forhold til sikring og last. Sikring må ryke før kabler brenner opp.

 

Forresten enklere å bistå med råd hvis vi vet litt mer om det elektriske anlegget. Råd endrer seg ved fks. ankervinsj/thruster etc.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post

Noen ledlys, lanterner, plotter, radio/høytalerer, kjøleskuff om jeg får reparert denne. Lading av tlf/pad. Det er vel forbrukerne mine hittil. Utenbords 
 

Batteriskilleren: + Batteri 1 startbatteri, + batteri 2 forbruk, begge minus på samme pol i midten?

 

Hvor settes hovedsikringen? Mellom forbruk og kablene? Er vel ikke nødvendig til midt bruk, men kanskje en strømbryter mellom forbruk og forbrukskretsen?

Redigert av _André_ (see edit history)
Link to post

minuspol kobler du sammen med minuspol på startbatteri. Ingenting i mellom. Batteriskiller har ingenting med minus å gjøre. plasseres midt på plusskabel mellom start og forbruk. 

 

Hovedsikring settes så nærme forbruksbatteri som du kommer på plusspol. Jeg har 15cm ledning mellom min forbruksbank og sikring. Jeg har automatsikring som også fungerer som hovedbryter til forbruk. denne bør tåle mer enn dynamoen din gir og tåle mindre enn kablen(e) frem til sikringsboks/skap. Skal også tåle mindre enn batteriskiller, men det regner jeg ikke med at blir et problem i ditt tilfelle. 

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post

Dersom jeg skal lade et slik oppsett, lader jeg da på startbatteriet og begge batterier blir ladet opp?


Hvor stor hovedsikring og tverrsnitt bør jeg ha? Er det egne marinekabler eller fungere vanlige?

Hovedsikring størrelse?

 

Sparelys: «Bruk i båt, bobil og campingvogn
AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO»

 

Evinrude E-tec 2009 130HK. Må jeg ta hensyn til dynamo og innstillinger eller er det bare å koble til batteriet slik det er i dag?

Link to post

sett batterilader så nærme forbuksbatteri som mulig og lad dette. Du vil også til en viss grad lade startbatteri, men det skal være ganske toppladet hele tiden fra dynamo, så det trenger du ikke tenke på. 

 

størrelse på kabler og sikring må dimensjoneres i forhold til last. Hvor stor dynamo har du? hvor stor batterilader har du? hvor mye kommer du til å trekke av strøm totalt? 

 

ang. last. Dette kan du se på sikringspanel/boks. Legg sammen Ampere på alle sikringene.

 

her på baatplassen er det noen flinke hoder som har laget en kabelkalkulator. Den tar også for seg spenningsfall slik at du må vite hvor langt du skal trekke kablene og total last på kablene.

 

https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

 

Er du i tvil så gå opp en størrelse. Du "må" ikke bruke marine kabler, men dette er snakk om sikkerhet så de få hundrelappene det koster ekstra ville jeg lagt i det. Det du får er fortinnet kabel, med isolasjon som tåler et marint miljø og varer mye lengre. gamle korroderte kabler utgjør en brannrisiko. I beste fall får du masse trøbbel med det elektriske anlegget og må feilsøke.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post

Kommer nok ikke til å skifte kabler fra forbruk i denne omgang. Nå blir det først forbruksbatteri. Sånn sett er det vel bare kabel fra batteri til batteriskilleren i første omgang. 
 

Dynamo må jeg finne ut av. Men når dette er satt opp som skisert så vil den lade opp først startbatteri/holde det ladet fra dynamo og så lade forbruksbatteriet. Og ekstern lader (har en 5A liggende per nå) rett på forbruksbatteriet. 
 

og hovedstrømsnøkkelen kan jeg vel uansett ha stående som første punkt er i dag før startbatteriet

Link to post

Satt opp som skissert vil dynamo lade begge batteribanker når motor er i gang. Batterilader vil nok ikke kunne gi nok strøm til å lade startbatteri før forbruk nærmer seg fulladet, men da vil det lade begge. Igjen så kan du forsåvidt mereller mindre slippe å tenke på startbatteri. Når du ikke bruker det til forbruk vil det stort sett være fullt hele tiden.

 

Ville også vurdert en større batterilader. Tommelfingerregel er minimum 10% av kapasitet. Mao. 8A på et 80ah batteri.

Link to post

Bare hyggelig. Jeg har også fått mye hjelp her på baatplassen. Fint å kunne bidra tilbake. 

 

Størrelse på dynamo er relevant i forhold til størrelse på sikring og kabler. Viktig at sikring er større eller så kommer den til å ryke når du lader fra dynamo. Batteriskiller jeg linket til er også på 120A maks så den må ikke overskide det heller, da må du ha en større.

Link to post

rart med det. Skulle tro 12v er lettere enn i bolig, men så lav spenning gir veldig høy Ampere.

 

I båt sikrer vi ledninger slik at ledningen ikke blir sikringen ved en kortslutning, og vi sikrer komponenter slik at de ikke blir ødelagt.

 

Grunnen til at jeg har satt min sikring så nærme batteriet er for å sikre meg mot kortslutninger. Det er et tøft miljø for ledninger i båt. Før eller siden kommer noe til å skje hvis man ikke passer på vedlikehold og det er lett å bestemme seg for godt vedlikehold, men livssituasjoner endrer seg. Har du ikke en sikring slik at sikringen går først så kommer du til å få en brann før eller siden. Det er Murphys lov.

 

Min policy er at alle ledningene i båten skal ha riktig sikring til ledningen og den sikringen skal stå så nærme batteriet som mulig. Det eneste unntaket er startbatteri fordi det ofte gir så høy ampere for å starte motor at det ikke er hensiktsmessig.

 

Når det er sagt så har de fleste litt forskjellige tilnærminger og det handler til syvende og sist om hvor du legger lista og alle båter er forskjellige. Har du en kabel på 10-30 cm mellom forbruk og startbatteri så er det kanskje ikke hensiktsmessig å ha en sikring i mellom. Det er en vurdering du må ta. Jeg mener uannsett at du bør ha en sikring så nærme batteriet som mulig mot sikringspanelet ditt.

Link to post
38 minutes ago, _André_ said:

Så sikringen du foreslår på 60A er for å beskytte ledningsnettet til forbruk fra batteriet. Det jeg ikke forstår er hvorfor det har sammenheng med ladeeffekten fra dynamo.

Hos meg så har jeg kun 1 stk. 15cm kabel på pluss pol på forbruksbatteri. Den går til en sikring. hos meg er denne på 80A. Det vil si at all strøm som går inn eller ut av batteriet går igjennom den sikringen med unntak av strøm fra batterilader, der jeg har en egen sikring. Det betyr at denne må tåle all last på denne kretsen. Den må også tåle lading fra dynamo. Dette har jeg gjort fordi jeg har et kabelstrekk på 3 meter mellom start og forbruk. Denne sikringen beskytter dette strekket og den beskytter også batteriskilleren.

 

Og jeg foreslår en sikring på minimum 60A. Du kan fint gå litt opp i størrelse så lenge du tar høyde for det med riktig dimensjon på kabelnett denne beskytter.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Kort svar er ja, men lithium oppfører seg annerledes ved lading fra dynamo. Sikkert noen her inne som har bedre innsikt på feltet enn meg men en av utfordringene er at lithium tar all den ladingen den kan få som gjør at dynamo må jobbe veldig hardt. En del dynamoer som har dødd pga. Dette.

 

Sikkert noen kloke hoder her inne som har en god løsning på problemet. Vet noen har løst det med dc/dc ladere mellom batteribankene slik at dynamo ikke kjører på full effekt.

Link to post

Nei, da vil dc-dc erstatte batteriskiller. Viktig å huske på at det da kun vil gå ladestrøm en vei. Når det er sagt så tenker jeg at denne tråden har sporet litt av. Vil anbefale deg å opprette en ny tråd angående lithium da dette blir noe helt annet og introduserer helt andre problemstillinger enn opprinnelig. 

 

Videre står jeg ikke god for at dc-dc lader er beste løsning. 

Link to post
Vittig skrev On 6.4.2022 at 14.43:

minuspol kobler du sammen med minuspol på startbatteri. Ingenting i mellom. Batteriskiller har ingenting med minus å gjøre. plasseres midt på plusskabel mellom start og forbruk. 

 

Hovedsikring settes så nærme forbruksbatteri som du kommer på plusspol. Jeg har 15cm ledning mellom min forbruksbank og sikring. Jeg har automatsikring som også fungerer som hovedbryter til forbruk. denne bør tåle mer enn dynamoen din gir og tåle mindre enn kablen(e) frem til sikringsboks/skap. Skal også tåle mindre enn batteriskiller, men det regner jeg ikke med at blir et problem i ditt tilfelle. 

Et par spørsmål til for å være sikker før montering: 

Pluss og minus kabel direkte til startbatteri. Kabel fra +start til batteriskiller. + forbruk til batteriskiller og -forbruk direkte på startbatteri. 
Hva er koblingen skissert i midten (flat) som viser «start assist»

 

og hvilket tverrsnitt er vanlig å bruke på batterikablene? Maks 1 m lengde. Ser det selges mye 35mm2 til batteri

6124D9C6-9426-45EE-9C3F-E71E34DA94AD.jpeg

Redigert av _André_ (see edit history)
Link to post

hvis man tar utgangspunkt i at du allerede har et startbatteri som har vært i bruk til forbruk og start tidligere så utføres følgende.

 

la kabler fra motor stå som de er til startbatteri. flytt forbruk over til forbruksbatteri med sikring. Når du har full kontroll på at dette fungerer som tiltenkt så setter du opp batteriskiller(kombinator) mellom start og forbruk på pluss. Deretter setter du på minus mellom start og forbruk.

 

Jeg estimerer at det maks vil gå 50 ampere igjennom batteriskiller. Basert på dette så vil 35mm2 fungere fint. Ingen grunn til å bruke mindre tverrsnitt. Igjen så er dette noe du må verifisere. Vit hvor mange ampere som maks vil gå på et strekk.

 

start assist på batterikombinator er der for å kunne overstyre. Der kan du montere en bryter som manuelt vil åpne mellom forbruk og start slik at du kan bruke forbruk til å starte motoren ved behov. Det kan for eksempel være hvis du er i en uthavn og startbatteri har blitt tappet/dødd i løp. Ved å trykke inn en montert bryter så vil batterikombinator åpne mellom forbruk og start i 30 sekunder.

 

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...