Jump to content

Dass - hva er bra ?


Suzuki

Recommended Posts

Javelja - Lisa på de kanter? Her på kysten ble pøsen kalt Siri. Og når yngste mann ombord skulle ertes fikk han tittelen Siri-haler'n.

Siri var av typen veldig manuell.....

mvh

JanS

SIRI kan sikkert være riktig navn ja :yesnod: , jeg måtte fjerne bøtta før de ville gå ombord så den og navnet på den har siden ikke vært tema i det hele tatt.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette er ramma mi i Furuholmen - hvilken ramme er dette?

 

Tror den skal virke - har prøvesitti, og den passer ihvertfall. :yesnod:

 

Bilde

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Blake hadde vi i Najaden, og husker det som solide greier. I Nefertiti er det en rimelig ny Jabsco med stor skål. Den har etterhvert funket som den skal, men tror slangene krympet i minusgrader! i fjor vinter, slik at inntaket sugde luft og gikk tomt for vann.

 

Det var egentlig et forbigående problem, og var kanskje et resultat av at det hadde vært ubrukt i lang tid...

 

Så den biten er grei. Verre er det at jeg tror utpumpa fra septiken ikke er 100% tett.

hadde et tilfelle i fjor "sommer", hvor septiken gikk full. Pumpa var ikke helt tett, men utluftningen tydeligvis var det. Heldigvis var jeg bortimot alene i havna når jeg lettet noe på trykket...

 

Bare hatt problem den ene gangen, så foreløpig ikke brydd meg mer med det, men på sikt bør jeg nok bytte ut det meste. Noen som har erfaring med å bytte ut pumpe og slanger fra septik/toalett?

Link to post
Share on other sites

Erfaring ja....i massevis. Skyll igjennom det du makter og orker hvis mulig. Tom alt. Sørg for å dekke til og rigg oppsamling der du åpner for å samle søl... for det står alltid litt igjen ett eller annet sted.

Det er enkelt og greit en helt real driiiit jobb. Som regel værst under planlegginga. Det er bare det å komme i gang. Ikke spar på kronene. Aldri når det gjelder septik-systemet.

Følelsen når det nye er på plass er topp.

 

Ett godt råd kan være å ta med deg en hjelpemann/dame(påmontert neseklype). Hvis du sitter der alene med en slange i hver hånd og trenger flere hjelpemidler som tilfeldigvis er utenfor rekkevidde er gode råd sjelden luktfrie. Det ender med søl!!! Gummihansker...som du hiver etterpå!

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med å bytte ut pumpe og slanger fra septik/toalett?

Ja då, det føles verst før du startar. Som Sigurd seier- skyll og tøm godt. Så legg du masse aviser nederst, og brukar ein isboks eller anna passande kar til å samla opp det som måtte komma. Gassmaske (halvmaske) fjerner lukta om du er «fin» på det. Men stort sett kjenner ein lukt dei første minutta, og så går det over. Eg hadde jobben i fjor sommar, og med erfaringane frå då er eg ikkje så redd for å måtta ta det på ny. Mitt tips er å bruka slangar av sanitærkvalitet, svin dyre, men gasstette. Mi erfaring var at Tess var nesten dobbelt så dyr som den lokale båtbutikken på sanitærslange.
Link to post
Share on other sites

Ingen som vet ?

 

Suzuki

Jeg vet ikke noe sikkert, men jeg har samme oppfatningen som deg ut fra det jeg har lest om denne tidligere. Hvis jeg ikke husker fullstendig feil så var det nettopp dette som var fordelen med Sealock modellen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kikket litt på hjemmesiden til produsenten, RM69, og der står det at fordelen med Sealock varianten er at den er 100% stengt når den ikke er i bruk. Men uansett bør kranene stenges om natten og når man forlater båten. Så den er i utgangspunktet ikke utsatt for hevertvirkning, og trenger derfor inne disse bendene montert over vannlinjen. Med mindre noe begynner å lekke da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har utelukkende erfaring med RM og Jabsco toiletter.

 

Jeg har den formening at det er viktig at toilettet/toilettene fungerer feilfritt før vi drar på sommerferie og har nok byttet toiletter før det strengt tatt har vært nødvendig.

 

Min erfaring er at dersom toilettene kjøpes på "tilbud" er dette nesten samme pris som å kjøpe reperasjonsdeler. Jeg har derfor sluttet å kjøpe reperasjonssett og i stedet satt inn helt nye toilett.

 

Min erfaring har hittill vært at Jabsco har hatt mindre lekasjeproblemer enn RM.

 

Jeg sliter endel med å finne brukbare midler til å helle i toilettet for å forebygge trege "pumpinger" for barna.

 

En ting er at jeg heller en liten kopp eddik i toilettet hver uke om sommeren for å hindre tilstoppinger i selve slangene - har lært det gjennom Trawler-lenker.

 

En annen ting er at jeg leter etter "smurning" av ventilene/pakningene i toilettet. Har forsøkt flere ting som grønnsåpe, matolje og annet, men har ikke funnet noe godt alternativ.

 

Men som sagt: Min erfaring taler for å velge Jabsco.

 

I den nye båten får jeg to stk Jabsco toiletter: ett med elektrisk kvern koblet til septiktank, og ett manuelt med direkte utførsel i verdens største septikktank som er selvrenoverende.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår å vurdere Lavac Zenit. Britisk og relativt dyrt. Fungerer etter vakumprinsippet: skåla tømmes ved hjelp av en kraftig membranhåndpumpe. Under lokk og ring er det gummipakninger, så det dannes vakuum i skåla. Dermad trekkse skyllevannet inn. Så enkelt i oppbyggingene at det "aldri" går i stykker. Vissnok det eneste som anbefales av langferdsseilerne.

Sjekk: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/lavac_zenith.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...