Jump to content

Lime borrelås til aluminium


Swingswong

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Drar opp denne igjen. 
Jeg har forsøkt 2 typer kontaktlim med dårlig resultat i 22 og 23 sesongen. Det løsner før sesongen er slutt. Borrelåsen utsettes naturlig nok for noe drakrefter samt sol og vann. 
Har noen erfaring med noe skikkelig good shit som sitter fast?
 

IMG_0655.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har alu i rammen på seter i båten. Der venter jeg til varmt vær, sliper alu, vasker med aceton og fester med VELCRO INDUSTRIAL STRENGTH FASTENERS. Jeg har erfart at å presse det mot underlaget over 1 time og ha det varmt når du gjør det er viktig for at det skal sitte lenge. 

Ulempen er selvsagt at du må bestille det på nett fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 22 timer siden:

Den er plastaktig på baksiden. Skal få tatt et bilde når jeg kommer hjem torsdag

Ok, da spørs det på plasttypen og hvilken limbarhet den har. Hvis dette er virkelig vanskelig å lime så kan du prøve å avfette baksiden av borrelåsen med aceton, og raspe opp overflaten med et smergelpapir med korning ca 120. Aluminium som er eloksert er også vanskelig å lime. Aluminium som ikke er eloksert bør slipes med slipepapir til oksidhinna er borte umiddelbart før man påfører lim. Det er oksidhinna som gjør den lite limbar, på samme måte som det er vanskelig å få maling til å sitte. Forskjellen på eloksert aluminium og alu som ikke er eloksert er at oksidhinna er mye, mye tykkere og hardere, det er det som gir den korrosjonsmotstand. Sliper du vekk elokseringen blir den mer utsatt for korrosjon, det er ikke særlig ønskelig i båt. Inne i et hus spiller det mindre rolle. Du kan også male aluminiumen med en 2-komp. etseprimer før du limer. Den bør gi deg bedre binding, men fremdeles ikke spesielt god dersom det er eloksert alu. 

 

Som lim kan du prøve et tokomponent gummilim. Det kan du f.eks. få kjøpt på en plass som driver med industrigummi, transportbånd osv. Her i Fredrikstad er det Industrihydraulikk som er størst på dette. Dette er egentlig en type kontaktlim, men tokomponent. Det skal smøres på i to strøk, og tørke mellom hvert lag og før det settes sammen. Det "hugger" med en gang, så du har bare ett forsøk, men når det først sitter så sitter det. Det er et slikt lim jeg bruker når jeg bytter mansjetter, støvler og gjør andre reparasjoner på dykkerdrakter. Holdfastheten på dette limet er noe helt annet en aquasure, tec7 og det meste annet. Men det betinger uansett at den plasten som borrelåsen er belagt med er limbar. Noen plaster er gode å lime, andre ikke. 

Håper dette hjalp deg litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...