Swingswong Startet 10.April.2022 Link til dette innlegget Startet 10.April.2022 I fjor kjøpte jeg borrelås på Biltema med lim for å feste kalesjen mellom knappene. Viser seg at det ikke holder. Nå har jeg kjøpt borrelås uten lim. Hva bør jeg bruke slags lim for at det ikke skal løsne? Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 (redigert) Kan en av disse være løsningen? https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/bt-multibond-2000028571 https://www.biltema.no/bygg/teip/pvc-teip/monteringsteip-2000021445 Redigert 10.April.2022 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Det er mulig, men kunne godt tenkt å bruke noe annet enn Biltema. Tec7 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Vanlig kontaktlim ville jeg ha brukt. Tec7, Multibond osv er uegnet. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Enig med sistnevnte. Har selv brukt kontaktlim og det funker ennå. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Drar opp denne igjen. Jeg har forsøkt 2 typer kontaktlim med dårlig resultat i 22 og 23 sesongen. Det løsner før sesongen er slutt. Borrelåsen utsettes naturlig nok for noe drakrefter samt sol og vann. Har noen erfaring med noe skikkelig good shit som sitter fast? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Spørs om du kanskje må pusse alu litt, så det er er litt ru overflate, som lim binder bedre på. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 24.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Okkaby skrev 11 minutter siden: Spørs om du kanskje må pusse alu litt, så det er er litt ru overflate, som lim binder bedre på. Virker som at limet sitter på aluminium, men slipper i borrelås Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Swingswong skrev for 1 time siden: Virker som at limet sitter på aluminium, men slipper i borrelås Dette burde det være mulig å få til. Hva slags materiale er det i borrelåsen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tola Svart 24.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Prøv med PL400 Har god erfaring med å lime terrasseteppe på ståldekk utendørs med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 25.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2024 Har du prøvd borrelås fra 3M, tror det sitter bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 3.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2024 Noe usikker på hvordan Aquasure hefter til aluminium, men den vil i alle fall ikke løsne fra borrelåsen! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2024 Kjøp borrelås med bedre kvalitet enn Biltema. 3M og det kommer til å holde lenge Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2024 Jeg ga opp Biltema for lenge siden. Denne borrelåsen er uten lim og levert fra leverandør som leverer utstyr til kalesjer. Aquasure kan fungere. Sitter i alle fall veldig bra på tørrdrakten Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2024 Jeg har alu i rammen på seter i båten. Der venter jeg til varmt vær, sliper alu, vasker med aceton og fester med VELCRO INDUSTRIAL STRENGTH FASTENERS. Jeg har erfart at å presse det mot underlaget over 1 time og ha det varmt når du gjør det er viktig for at det skal sitte lenge. Ulempen er selvsagt at du må bestille det på nett fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2024 Jeg har god erfaring med 3M sin SJ356B. Den er av samme type som bombrikke-tapen Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2024 Borrelåsen jeg har er uten lim. Har dere tro på noe sikaflex greier å lime den fast med? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Komodo skrev On 24.2.2024 at 14.52: Dette burde det være mulig å få til. Hva slags materiale er det i borrelåsen? Venter egentlig fremdeles svar på denne. Det har betydning for valg av lim og metode... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 5.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Den er plastaktig på baksiden. Skal få tatt et bilde når jeg kommer hjem torsdag Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2024 Tror jeg ville forsøkt en liten test med CA-lim (superlim) Det kan også brukes på borrelås med lim, pleier å feste godt på det meste. Brukte mye ZAP når jeg drev med RC-biler, men sikkert mye av samme type som funker... https://mbs-rcmodels.se/butik/lim-ca-lim/zap-ca-lim-tunt-28-gram/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2024 Swingswong skrev for 22 timer siden: Den er plastaktig på baksiden. Skal få tatt et bilde når jeg kommer hjem torsdag Ok, da spørs det på plasttypen og hvilken limbarhet den har. Hvis dette er virkelig vanskelig å lime så kan du prøve å avfette baksiden av borrelåsen med aceton, og raspe opp overflaten med et smergelpapir med korning ca 120. Aluminium som er eloksert er også vanskelig å lime. Aluminium som ikke er eloksert bør slipes med slipepapir til oksidhinna er borte umiddelbart før man påfører lim. Det er oksidhinna som gjør den lite limbar, på samme måte som det er vanskelig å få maling til å sitte. Forskjellen på eloksert aluminium og alu som ikke er eloksert er at oksidhinna er mye, mye tykkere og hardere, det er det som gir den korrosjonsmotstand. Sliper du vekk elokseringen blir den mer utsatt for korrosjon, det er ikke særlig ønskelig i båt. Inne i et hus spiller det mindre rolle. Du kan også male aluminiumen med en 2-komp. etseprimer før du limer. Den bør gi deg bedre binding, men fremdeles ikke spesielt god dersom det er eloksert alu. Som lim kan du prøve et tokomponent gummilim. Det kan du f.eks. få kjøpt på en plass som driver med industrigummi, transportbånd osv. Her i Fredrikstad er det Industrihydraulikk som er størst på dette. Dette er egentlig en type kontaktlim, men tokomponent. Det skal smøres på i to strøk, og tørke mellom hvert lag og før det settes sammen. Det "hugger" med en gang, så du har bare ett forsøk, men når det først sitter så sitter det. Det er et slikt lim jeg bruker når jeg bytter mansjetter, støvler og gjør andre reparasjoner på dykkerdrakter. Holdfastheten på dette limet er noe helt annet en aquasure, tec7 og det meste annet. Men det betinger uansett at den plasten som borrelåsen er belagt med er limbar. Noen plaster er gode å lime, andre ikke. Håper dette hjalp deg litt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.