Jump to content

Flushing av påhengsmotor med injektor - DSALT eller ZALO


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg har alltid hatt rutine med å flushe motoren med ferskvann etter en båttur på sjøen, tror dette er positivt for motorens levetid.

I den senere tid så er det kommet nytt utstyr som injektorer og nye stoffer (DSALT og SALT-AWAY) som tar knekken på saltet som eventuelt bygger seg opp og stenger trange kanaler i motoren.

Disse stoffene DSALT og SALT-AWAY er svært dyre, dette er vel ikke stoffer som er ment brukt etter hver båttur, kanskje før man setter båten til vinterlagring. 

 

Spørsmål:

Kanskje et litt uvanslig spørsmål, kan man ved daglig bruk bruke injektor og noen dråper ZALO til å fjerne salt? Mener zalo er et utmerket produkt til å vaske det meste, det angriper ikke pakninger og gummi eller metall. Er det noen som har prøvd dette?  Er det noen som er negativ til dette?

 

Takker for alle kommentarer... :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å bruke noe slikt lurium på en påhengsmotor. Har hatt påhengsmotorer som har vært 30-40 år gammle som kun har fått en liten gjennomskylling av ferskvann ved opptak på høsten. Har aldri hatt noen form for problemer med kjøling. Om enn har alt for mye penger, så kan enn sikkert koste på seg noe slikt lurium, men jeg tviler på at det er mulig å merke noe forskjell på motoren.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en kjensgjerning av noen (mange) får saltoppbygging og deretter temperaturproblemer. Hvorfor at noen får problemer og noen ikke får saltoppbygging i det hele tatt er vanskelig å si, men dette er en del av vedlikeholdet og forebyggende. Å bruke ferskvann og eventuelt zalo er verken dyrt eller lurium. Disse D-salt produktene kan være lurium, derfor mitt innlegg.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Zalo er definitivt et utmerket produkt til formålet. Leste faktisk om en forhandler i USA som anbefalte tilsvarende oppvaskmiddel i stedet for de overprisa "salt-x" midlene, og der har de har langt større problemer med avleiringer i motorene. Zalo reduserer overflatespenningen og løser evt fett og smuss slik at ferskvannet får gjort jobben bedre.

 

Angående avleiringer i motorene så er det litt delte meninger hva det egentlig er. Min klare mening er at rent salt er det faktisk ikke, da rent salt løses umiddelbart opp i vann. Enkel hjemmetest: Lag en krafig saltløsning i en kjele og kok den helt tørr. Skyll så med kaldt vann, og saltet er vekke på 5 sekunder. Så det er nok hovedsakelig andre mineraler og smuss som er mer tungløselige. Vannskylling med eller uten Zalo er uansett bra da du i allefall får fjernet noe og hindrer at det bygger seg opp tykkere lag.

Link to post
Share on other sites

Takker, jeg tenkte å prøve, gjør jo ikke noe skade. Zalo er jo mild mot alt, men tar skitt og salt. Injektor har jeg kjøpt, blander ut noen dråper med zalo i injektoren så får man se.

Kanskje man skummlegger hele havna ... 🤣

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Takker, jeg tenkte å prøve, gjør jo ikke noe skade. Zalo er jo mild mot alt, men tar skitt og salt. Injektor har jeg kjøpt, blander ut noen dråper med zalo i injektoren så får man se.

Kanskje man skummlegger hele havna ... 🤣

Sikkert ingen dum ide dette. Beste måte å skylle motoren på, er jo på land med "øreklokker", og motoren i gang, så denne blir driftsvarm, og termostaten åpner slik at hele motoren innvendig blir skyllet i gjennom. Kan jo også flushes på vann med "gardena" tilkopling som jo de fleste nyere motorer har, men dette blir jo bare ei "halvveis" gjennomspyling av nedre delen.

Link to post
Share on other sites

Flushing med gardenakobling er ikke noe nytt, det har alle motorfabrikanter hatt i ca. 20 år, poenget med det er at man får spylt i øvre deler av motoren og ikke bare i nedre områder. Jeg bruker stort sett gardenakoblingen for skylling.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 15 minutter siden:

Flushing med gardenakobling er ikke noe nytt, det har alle motorfabrikanter hatt i ca. 20 år, poenget med det er at man får spylt i øvre deler av motoren og ikke bare i nedre områder. Jeg bruker stort sett gardenakoblingen for skylling.

 

Må vel kjøre motoren varm slik at termostaten åpner for å få spylt hele blokka også. Med "gardena" koplingen skal jo ikke motoren være i gang,   så det oppnås vel ikke samme prosedyre her på en kald motor.

 

Link to post
Share on other sites

Hadde i en årrekke (2015-20) som "hobby" å overhale Johnson 90/115hk Oseanrunner motorer, alle 1996-99mod, har aldrig sett tæring i disse motorene overhodet, de var faktisk fremdeles like fine til å med i lakken innvendig, de så alle helt nye ut innvendig, vet ikke om dette gjelder alle merker da jeg kun holdt på med denne modellen.

Tror en normal flushing gjør jobben, jeg spyler raskt gjenom min Suzuki 115 via spylekoblingen etter hver tur, har byttet ut orginalpluggen med en vanlig Gardena hanneplugg med en blindet hageslange kobling som er blendet, tar av koblingen å setter innpå hageslangen 1min mens båten ryddes etter turen.

 

 

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Alle , plukker opp en viktig tråd om vanligvis høst-aktuell ferskvanns-flushing av motor (før vinteropplag). 

 

Men nå er det vår og tid for utsett av våre båter , og det er ikke for sent å flushe ennå !

 

Hos min slipp tilbyr de ikke flushing av motor som standard del av opptak/vinterlagring (!) , uten at man avtaler med tilhørende verkested i tillegg (med ekstra kostnader).  

 

Etter vinterlagringen er jeg nå i gang med vårpussen ,og jeg har hatt det litt vondt siden jeg ikke fikk flushet min nyere Yamaha utenbords ved opptaket i fjor. 

 

En god flushing bør vel innebære at motoren går seg litt varm under prosessen , så alle kanaler renses så godt som mulig og "pilotstråler" eller returvann føles temperert.

 

Drevposen jeg brukte til skylling i dag rommer ca. 40 liter , og jeg startet motor og lot den gå 15 minutter. Pilotstrålen kom raskt etter at jeg fikk staket "Pilot-hullet" med en binders (salt-avleiringer setter seg fast der og hindrer fri flyt).

 

Men pilotstrålen ble ikke varm , og samtidig tenkte jeg at det ville være lurt med noe "lurium" som ytterligere kunne åpne opp og fjerne avleiringer (kanskje også i termostat-kanalen?)

 

Jeg helte 2,5 dl salmiakk opp i drevposen , og kort tid etterpå merket jeg at pilotstrålen ble merkbart varmere. Det virket som om dette gjorde at termostaten åpnet seg fortere? Kan vel hende at det er avleiringer i termostat/og hus som trengte litt "avfetting" / "avsalting".

 

I bunnen av drevposen fant jeg 1/2 teskje sandpartikler og mikroskopisk "grums" når jeg lenset den for vann etter at jeg kjørte denne gjennomskyllingen , så jeg lurte på om noen av dere andre hadde noen erfaringer med Salmiakk som tilsetning?

 

Jeg mener at det hjalp godt både med rens og for å åpne opp termostaten på denne måten. Uansett fornøyd !

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke flushet min E-tec 25 til høsten, heller ikke kjørt konservering da båten ble brukt i vinteren. 
 

har tatt den opp på land forrige uke og flushet med klokker. Lot motoren går på tomgang i 10 minutter og deretter har den gått i ca. 15 minutter på 2000rpm for å få litt varme i systemet. Har ikke merket noe dårligere kjøleeffekt og strålen ser like fint ut som i fjor etter service. Regner med at det er da lite å hente med ekstra kjemikalier i systemet. 

Link to post
Share on other sites

krabbelars skrev for 13 timer siden:

Jeg helte 2,5 dl salmiakk opp i drevposen , og kort tid etterpå merket jeg at pilotstrålen ble merkbart varmere.

 

Salmiakk angriper aluminium, så det var ikke så lurt! Det er lurt å lese seg opp på kjemikaliers egenskaper før man tar dem i bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Ikke så negativ @index, varmt salmiakkvann vil helt klart utvide kanalene i en aluminiumsblokk. 

Ja, det er jo sant! Større kanaler, mer kjøling!:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da blir det i hvert fall flushing _uten_ salmiakkvann før jeg skal skifte oljer i dag. Da skulle eventuelle rester komme fint ut. Uansett er det lurt å lese bruksanvisningen , takk ja ! (RTFM). Men etter noen år på Baatplassen så ser jeg at det enkleste og rimeligste ofte er godt nok , som f.eks Zalo og Jif til sitt bruk.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...