Jump to content

Viksund 31 Goldfish, vann under dørken i forpigg.


Gullfisk 31

Recommended Posts

Hei! Første post her, så håper den blir lagt ut riktig. Har nylig gått på et stort prosjekt, en gammel viksund goldfish. 

 

Har fått båten opp og sugd tørt med våt-suger, har fjernet all skai i forpigg da jeg jobber meg fra baug til hekk innvendig, før temperaturene gjør at jeg kan gå på utvendig. 

 

Var mye kondens mellom skrog og skai i forpiggen, jeg tror også det har vært en lekkasje i dekksluken i denne cabinen. 

 

Nå har jeg som sagt fått alt vann ut av båten (trodde jeg) men når jeg nå gynger opp og ned med kroppsvekten min på dørken i forpiggen, hører jeg skvulp fra under dørken. 

 

Problemet er at jeg ikke kommer til dette vannet så enkelt, hva er beste fremgangsmåte her? Kan jo begynne med å borre hull i dørken og suge ut vannet, men må jo også denne en formening om hvor vannet har kommet fra, renner jo ikke ut nå som båten er på land, så det første som slår meg er kanskje et hull over vannlinjen som kan ha kommet ved brygge-støt med baugen, men er i grunn ganske blank foreløpig. 

 

Setter utrolig pris på hjelp, har store ambisjoner for denne båten! 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :flag_bp:

 

Hadde en Viksund 31 Kombisjark for mange år siden og det er jo samme båt i den enden... Ikke lett å si på stående fot men noen bilder hjelper alltid.

 

Er jo ikke veldig mange steder vann kan komme inn i en slik båt men fenderlisten er også en mulighet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bare litt oversikt over hvor du mener vannet er og hvordan det ellers ser ut i området, noe som kan hjelpe oss å gi råd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Båten på land, da er kanskje baugen betydelig lavere enn normalt, kan det være vann som vanligvis vil renne bakover?

 

Kommer du bedre til i benkene? Evt lage hull inne i ene benken med litt stor hullsag slik at du kan se. Et slikt hull kan jo lett tetttes igjen om nødvendig.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell er dette? Bilde utenfra også? 

Ser ut som eldre årgang, men dørken i forpigg ser ut til å være senket. Jeg har erfaring fra modeller fra slutten av sytti tall, og da vil dørken framme ligge på ballast nivå, mens dørk i kabin har 10-15cm hulrom til innstøpte ballast. Min hadde lensepumpe til dette rommet i bakre sitte benk. Kan ha sprekk under kjøl, så det kommer vann i innstøpt ballast, som kan komme opp i dette hulrommet. 

Lekkasje fra dekksluke, kan være mulighet, men også fra frontvinduer, via hylle, som også er takplater forpigg. Rekkestøter og evt anker luke i baug også. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en helt annen båt, men det ser akurat sånn ut i forpiggen hos meg også. Jeg kan ta opp dørkeplata og finner stadig vann der. Det er vann som kommer fra lenger bak i båten når den er i bevegelse.

 

Jeg ville absolutt laget en stor luke i dørkeplata, for dette kommer sikkert igjen selv om du skulle få ut vannet nå. Når det har stått vann over tid et slikt sted blir det som regel også groing og mye grums som kan lage dårlig lukt, så du bør komme til og få gjort rent.

 

Neste skritt blir å finne ut om det er saltvann eller ferskvann og hvor det kan komme fra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Alle disse eldre Viksund båtene er plaget av vannlekkasje inn ved fenderlist..

Om vannet kan renne inn fra fenderlist, og ned mellom dørk og skott, vil jeg tro vannet kommer derfra..

Med mindre det er en åpenbar skade under vannlinjen..

Å finne ut om det er ferskvann eller saltvann, er en god begynnelse..

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde Goldfish for noen år siden, der var det satt inn vanntett luke til rommet under dørken i salong, mener å huske at i den luka akter i salongen kunne jeg se helt til baugen, der var hulrom mellom ballast og dørken. Er det vann under dørken og det aldri har vært tørket opp kan det være gammelt eller kondens over tid. Så sett inn en vanntett  rund luke eller to i dørken da kan du følge med om der kommer inn noe senere om mulig lettere finne lekkasje, men må være vanntett luke.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk nevner alle gode og potensielle steder.

Har nå min andre Goldfish, og det kommer en del vann inn i ballastrommet, ofte fra mindre skader i kjølen eller dårlig støp. Har laget drensplugger i kjølen for å tømme i opplag, lensepumpa tar bare noe.

Vil tro vannet du har i dørken kommer fra lekkasje ovenfra. Stammer lekkasjen fra rekkestøtter, pullert, halegatt, luke eller vindu, vil de øvre køyesengene bli våte, da de er montert oppe på innerlineren. Er lekkasjen fra fenderlist blir ikke køyene våte. Har du luke i baugen kan det også komme vann herfra. Ikke unormalt at dreneringen ut fra den tetter seg, og det bygger seg opp med regnvann. 
Har forøvrig tettet lekkasje på alle nevnte punkter med unntak av fenderlist på min Goldfish fra 74. 
Har du ikke avfukter i båten under opplag blir det noen liter kondensvann på dørken er min erfaring, uten at det stammer fra andre lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Dykkerklubben hadde en 31 foter som gikk ned for mange år siden. Leter du litt finner du etpar tråder.

Den gang kom fjellet inn i baugen, men båten er laget slik at kantene på benkene mm er over vannlinja og rommet i kjølen er tett. Båten har i praksis dobbelt skrog.

De som var ombord kikket i sidebenkene etter vann, men glemte baugen.

Når de begynte å kjøre igjen ble vannet presset inn og løftet lokket på baugrommet slik at båten sank.

Moralen er at man ikke skal ha hull i disse rommene under vannlinja.

Mons

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen, for et herlig forum. 

 

Min goldfish er en 71mod, tidlig utgave på overbygg osv. Har stort-sett alle papirer på båten, orginale faktura fra viksund, selden, perkins og en del annet.

Jeg har nå ribbet hele forpiggen, platene i taket var det mest fuktige/rottent, derfor tenke jeg på dekksluken, men som nevnt over er nok rekkestøttene skyldige i og med at takplatene hadde fått mest juling av fukten på de sidene av platen som ligger mot skroget. Mistenker at tidligere eier har gjort denne jobben selv en gang i tiden, men ikke gått grundig nok til verks. Ser fra faktura at båten ble kjøpt halv-fabrikat. I båtens senere tid har den ikke blitt brukt eller vedlikeholdt noe særlig, så her blir nok det meste ribbet og bygd opp igjen innvendig grunnet fukt og preg av lite vask gjennom årene. Håper inderlig at en lekasje fra dekk årsaken fremfor en skade på kjøl/under vannlinjen. Det skal etterforskes i morgen, skal ta noen ordentlige bilder å legge ut. Slenger uansett ved noen bilder her, her er det ,mye båtpuss som gjenstår, men tror det blir en flott skute på sikt. 

 

Bonus spørsmål: På siste bilde vedlagt ser man planken tidligere vegg-stoff var stiftet fast i og lister skrudd til. Alle disse plankene er preget av fuktighet, er det bare å fjerne å legge ny med tynt lag glassfiber over, eller bør man gå frem på en annen måte? 

 

Igjen, takk for svar alle sammen. Det gir håp til meg med prosjekt på gang :) 

 

Bilde 0.jpg

Bilde 4.jpg

Bilde 8.jpg

På gården.JPG

20220411_170123.jpg

20220411_180539.jpg

Link to post
Share on other sites

Deg snakket jeg med i Moss, da dere rigget den ned. 

Platene under dekket er buet, slik at vannet renner ut til sidene. Lekkasje fra frontruten, renner via hylla, som jo er takplatene til forpigg. Been there, done that. Laget hylle separat fra takplater, og laminerte denne med polyester/glassfiber og gelcoat. Takplatene laget jeg nye, ga de et strøk epoxy, så de ikke trekker vann, og nytt skrogtrekk. Isolerte hele forpigg en med Armaflex, og nytt skrogtrekk utenpå. Isolerte også inne i benker og innredning i hele båten, opp til dobbeltskrog sluttet. Jeg hadde bare pullpitt foran. Her laget jeg mothold med bolter fra unnersiden, støpt fast med epoxy. Da ble det hettemuttere på foten oppe, og aldri en dråpe. 

Når det gjelder kondens, var det aldri en dråpe i skroget på min. Tørt i benker, og tørt i dobbelbunn. 

Som jernkjøl skriver, sett i drensplugg nederst i kjølen, så ser du om det er vann i ballast. Den du har kjøpt har ligget på vannet bestandig. Om den har vann i ballast, og står kaldt om vinteren, kan den sprekke langs med kjølen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...