Jump to content

Sinkanodemutter


Batty

Recommended Posts

Hei! 

Fikk ett nytt problem i dag. Mutteren til sinkanoden knakk inne i oljekjøleren. Anoden og gjengene står igjen. Jeg stod igjen med hodet på mutteren. Noen som har en lys ide om hvordan jeg kan få ut denne? Antar at jeg må borre den ut, men hvis noen har andre forslag blir jeg happy.

Legge ved noen bilder. Spesielt interessant det bilde hvor resten av skruen og sinken står igjen i kjøleren. Herregud...

IMG_20220413_145430.jpg

IMG_20220413_145953.jpg

IMG_20220413_150027.jpg

IMG_20220413_150029.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja her er det vel bare å bore i senter, slå inn en torx. 
 

Biltema har et bra sett

 

håpe at sinken holder såpass at gjengene til skruen blir med ut. 
 

går den i oppløsning får du bare fjerne det og kjøpe 

 

Noe sånn her

 

og håpe gjengene blir med ut. Har dårligere erfaring med disse da de kniper vel mye utover men

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den bolten så rød og fin ut, så her er nok anoden borte vekk og bolten har tatt over som anode og blitt sprø og porøs. Er vel tinnet i legeringen som har ofret seg om jeg ikke husker feil. (noe jeg muligens gjør)

Er resten like sprøtt så hadde jeg borret hull i den og prøvd få pella ut delene. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Batty skrev for 7 timer siden:

Antar at jeg må borre den ut, men hvis noen har andre forslag blir jeg happy.

Aner ikke hvordan denne varmeveksleren er skrudd sammen. Men ut fra bildet ser det ut som om du har en skrue i senter som holder et endelokk på plass. Hvis det er slik, ville jeg demontert slangen og endelokket og tatt det med hjem i garasjen. Det kan være mange måter å få ut restene av blindpluggen på, men alt er lettere hjemme i garasjen med skrustikke og alt man trenger av verktøy. Mulig at du kan få tak på gjengene fra innsiden med f.eks. ei rørtang, evt. så kan du bore ut pluggen. En tredje mulighet er å slipe et flatt spor og bruke en slagtrekker. Varm godt i godset rundt først, da går det lettere. 

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 2 timer siden:

Er vel tinnet i legeringen som har ofret seg om jeg ikke husker feil. (noe jeg muligens gjør)

Messing og bronse er begge kobberlegeringer, men messing er sinklergert, og de mest vanlige bronsene er tinnlegert. Sinklegert kobber her altså (uten at det betyr noe for trådstarter). 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Messing og bronse er begge kobberlegeringer, men messing er sinklergert, og de mest vanlige bronsene er tinnlegert. Sinklegert kobber her altså (uten at det betyr noe for trådstarter). 

Takker så meget for rettelse og oppklaringen :) Var noe jeg leste en plass i farten. Alltid greit å få fasit, det er notert i informasjonsbanken til neste gang:) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 minutt siden:

Var noe jeg leste en plass i farten.

Veldig bra Taskeladden :thumbsup: Mens du først leser og dette er temaet, kan jeg forøvrig anbefale en gjennomgang av tråden du finner link til i signaturen min om skroggjennomføringer og materialer. Der er akkurat dette med kobberlegeringer og rustfrie legeringer (to av de mest omdiskuterte legeringene her på BP) omtalt i dybden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

Aner ikke hvordan denne varmeveksleren er skrudd sammen. Men ut fra bildet ser det ut som om du har en skrue i senter som holder et endelokk på plass. Hvis det er slik, ville jeg demontert slangen og endelokket og tatt det med hjem i garasjen. Det kan være mange måter å få ut restene av blindpluggen på, men alt er lettere hjemme i garasjen med skrustikke og alt man trenger av verktøy. Mulig at du kan få tak på gjengene fra innsiden med f.eks. ei rørtang, evt. så kan du bore ut pluggen. En tredje mulighet er å slipe et flatt spor og bruke en slagtrekker. Varm godt i godset rundt først, da går det lettere. 

Takk for tips. Tok av lokket. Det er hvertfall letter å komme til no.IMG_20220414_125814.jpg.2971824a9a30340f1187f76dce746ea0.jpg

Link to post
Share on other sites

Se der ja :thumbsup: 

 

Da kan du f.eks. skru sinken ut av pluggen og bruke de gjengene til å skru ut pluggen. Jeg vet ikke hvilke gjenger du har der, men på min Yanmar er det noe tommegreier. Mener å huske at det er 5/16" eller 3/8" UNC. Da kan man f.eks. sette ned en skrue og trekke til med muttertrekker, evt. bore opp til M10 for å lettere finne en skrue for formålet. Varm opp lokket skikkelig med f.eks. en propanbrenner først. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...