Mercury20 Startet 14.April.2022 Link til dette innlegget Startet 14.April.2022 Det har da oppstått et lite problem med min mercury 15 hk efi 2020 modell, problemet er at det komme lite kjølevann ut. Altså når den går på tomgang drypper det litt ut, men når jeg gir gass kommer det en svak stråle. Før dette oppsto var strålen fin. Disse symptomene er typisk at impelleren må byttes men siden motoren er helt ny så har jeg gått litt bort ifra at det er der feilen ligger. Så jeg lurer på om det er noen her inne som vet hva som er årsaken til feilen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Ta gjerne med motortype og modell i trådtittel. God søkbarhet er viktig ! Kommentar fra moderator: Tittel redigert. Det enkleste trikkset er å løsne slangen som går til utløpet på motoren. Blås i slangen. Ingen hindringer? forsøk å se inn i slangenippelen på blokka med et speil eller ta et bilde, forstørr bildet og se om du har fritt løp, eller om det ligger en bit av et skjell der... Har motoren vært kjørt på land uten riktig tilkobling av vann? Byttet en impeller denne uka på en ny Suzuki hvor eieren hadde hørt på benken i båthavna at det ikke gjorde noe å kjøre bare litt uten vann... Hans impeller var en smeltet klump uten vinger. Godt råd ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Kan bare være salt etc. som ligger i utløpet av hullet, Skal ikke mye til å tette her.. Hadde nøyaktig det samme på min. Stikk inn en tynn "ståltråd/strikkepinne/strips i hullet utenifra, så kommer nok strålen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 (redigert) Om du kommer ditt at verken impellerbytte eller luft/staking hjelper, så kan du som siste mulighet kjøre motoren i systemrens. Den tar det meste. Regner med at problemstillingen gjelder motor i vann, og ikke i tønne/med spylemuffe? Hvis sistnevnte kan det også være en mulig feilkilde. Redigert 14.April.2022 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Kjøttmeis skrev 6 minutter siden: kan du som siste mulighet kjøre motoren i systemrens. Motoren er fra 2020... vær så snill å hold unna systemrens.. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Fiskesnøre typ over 1mm er bra hvis proppen er lengre inn i systemet. Var plaget med samme på min påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Jeg låner litt plasttråd av naboen min, han har en kantklipper som bruker 3mm tråd, passe stiv, men ødelegger ikkeno Men, vil fortsatt anbefale at du staker bakfra, fra motorsiden og ut, slik at du ikke staker noe inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Er du sikker på at motoren får lite kjølevann? Eller er det kun pilotstrålen som er liten? Denne blir lett tilstoppet. Bruk noe til å stake de siste to cm før du gjør noe annet. ellers ryker impeller fort om motor kjøres uten vann. Det kan også være produksjonsfeil, så ikke se deg blind på at motoren er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Kjøttmeis skrev On 14.4.2022 at 18.27: kan du som siste mulighet kjøre motoren i systemrens dieselfan skrev On 14.4.2022 at 18.35: Motoren er fra 2020... vær så snill å hold unna systemrens.. Les "siste mulighet" :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Dersom en ny påhenger trenger systemrens etter 2 små sesonger så er det noe som er feil. Da finner man feilen og fikser den. Systemrens tar ikke sand og blåskjell og siden det statistisk er greia her (om det ikke er saltkrystaller i slangen) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 dieselfan skrev 47 minutter siden: Dersom en ny påhenger trenger systemrens etter 2 små sesonger så er det noe som er feil. Da finner man feilen og fikser den. Systemrens tar ikke sand og blåskjell og siden det statistisk er greia her (om det ikke er saltkrystaller i slangen) Helt enig. Systemrens er derfor noe man kun bruker etter å ha forsøkt alle andre nevnte tiltak, derav "siste mulighet". Ville også vurdert en telefon til forhandler før den tid, da motoren fortsatt er dekket av garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Brukte å ha motor gående på tomgang mens egnet stiv plasttråd ble forsiktig ført inn i "sladrehullet". Ofte satt det saltavleiring nesten helt ytterst. Å føre den foriktig frem og tilbake under tomgang vil du normalt snart merke om det er antydnig til en obstruksjon. Tar du det helt piano vil du lite trolig kunne dytte noe inn i motoren siden kjølevannet vil presse motsatt. Åpner du lokket på motoren vil du og se om det er slange rett ut eller den har "krappe svinger".. Ofte der det kan være obstruksjon etter opplag. Har et par ganger bare trykket slangen nesten flat på slike steder og truffet blink. Men som en annen her skriver: Noe mer ville jeg ikke gjort uten forhandlers samtykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.