Jump to content

Mercury F10/15/20 EFI med "ny" lang styrekult


JRK

Recommended Posts

Hei, disse motrene fre Mercury har ekstra lang styrekult, noe som gjorde det nesten umulig å sitte på den bakre tofta på min Grand 300 og kjøre.Samtidig hadde jeg lyst på rattstyring. Denne får man jo på Biltema for Kr.1200,-, Men en ekstern gass gir/kontroller koster jo Kr.3-4000,- Da ble det egensnekret løsning da hele styrekult er avtagbar med bare 1 stk 8 mm umbrakoskrue. Kanskje andre kan nyhttigjøre seg ideen.

Utover dette er det lett og ta utturteller signal og strøm til plotter og lanterne selv om motoren ikke er levert med ladespole for batterilading. En gammel uttrangert plotter pod fikk duge som styrekonsoll470492630_IMG_25051.JPG.a2a8f6c05e5eb1d9dadbf605a5b55a61.JPG

Link to post
Share on other sites

Det er jo strømspole til den interne elektronikken, ECU og sensorer. Men ladeviklingen på 145W er ikke der.

Lagde en likeretter med strøm og spenningsbegrenser begrenser. Plotter, instrumenter og lanterne bruker maks 0,8 A ved 12 volt, Da satte jeg maks strøm til disse på 0,9 ampere. Dette for å begrense strømtrekket så mye som mulig. Det var jo bare å prøve og se, og det gikk bra. Om ikke hadde jeg skaffet en ny stator med ekstern lading og regulator. Men det hadde kostet 3 ekstra lapper.

 

For de som er ekstra observant, å kan selve styrekonsolet flyttes frem og tilbake for å tilpasses både liten og stor, med hjelp av 4 sorte knotter.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...