Jump to content

Skibsplast 555HT, lekkasje i baugkroken

Katla

Recommended Posts

Det kan bli relativt mye slakk i en baugkrok om den har vært brukt mye til slep eller fortøyning uten å ha vært festet godt med støtteplate bak og godt med masse.

Hvilken masse du skal bruke er jeg ikke kompetent til å anbefale.

En som har forsket en del for å finne det beste til slikt bruk er @Komodo , la oss håpe han kan komme med en anbefaling, så får du avgjøre om du vil bruke det du har eller kjøpe en tube.

Dersom hullene har blitt mye for store kan du med fordel sette inn rørstumper som foringer. Merk: de må ikke være lengre enn tykkelsen på glassfiberen.

Mye av styrken ligger i støtteplata på innsiden, gjør du denne 15-20cm lang vil innfestingen bli mye sterkere..

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 23 timer siden:

En som har forsket en del for å finne det beste til slikt bruk er @Komodo , la oss håpe han kan komme med en anbefaling, så får du avgjøre om du vil bruke det du har eller kjøpe en tube.

Vet ikke om jeg har noe konstruktivt å bidra med på det problemet uten å se noen bilder dieselfan. Mine løsninger er jo gjerne litt tungvinte. Her ville jeg kanskje boret opp hullene, bøyd en ny krok, og sveist den i en platebit som ligger mot skroget på utsiden.

Hvis det bare er snakk om å rengjøre, fuge, og skru sammen på nytt, kan det kanskje være en ide ed en fugemasse/lim som er tykkere enn vanlig tec7 /  sika. Et godt tips kan da være Bostik Maxibond Extreme. Andre produsenter har tilsvarende sterke lim/fugemasser med høy viskositet, f.eks. Wurth. 

Lagt til:

Her er hvordan jeg gjorde det på Dracojolla. Legg merke til at flattstålet på innsiden er litt bøyd, dermed vil det tåle vesentlig større krefter fra kroken. Ser man på skrogtykkelsen der kroken er montert vil den antagelig tåle litt. 

1795385547_15_09.18210.jpg.60f0a6d4c5c993eff56ddea315eac20d.jpg

2127341413_15_09.18220.jpg.054df70c40cb64075f9bc4a0ab37140f.jpg

1860242408_15_09.18230.jpg.7f4e06b4181ac176be4fa2ae63974b95.jpg

679603705_15_09.18240.jpg.164ab9f6f7dc80406a097810b11e49d7.jpg

Kan egentlig ikke skjønne at det er noe problem med å få vann inn her. Kroken må jo stå et stykke over vannlinja??

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 4 uker senere...

Fikk sett at Sika'n jeg kjøpte på Europris (11FC) var blitt klissen på utsiden av båten over vinteren, mens det som var på innsiden (motorfestebolter, alltid under vann når båten er utpå, bor vanligvis på henger) var helt fint ennå. Stakk innom Maritim og tok med en patron med 591 i stedet, tipper den bør holde bedre, selv om jeg ikke aner hvorfor den første ble klissen på utsiden og ikke innsiden av båten! Den stod rigtig nok litt mer i solen i fjor, men allikevel. 

Jeg ville vel brukt en sånn, og gjort som Komodo! Dette skal man jo ikke akkurat ta av i tide og utide!

Kaptein Plast skrev for 1 time siden:

Fikk sett at Sika'n jeg kjøpte på Europris (11FC) var blitt klissen på utsiden av båten over vinteren, mens det som var på innsiden (motorfestebolter, alltid under vann når båten er utpå, bor vanligvis på henger) var helt fint ennå. Stakk innom Maritim og tok med en patron med 591 i stedet, tipper den bør holde bedre, selv om jeg ikke aner hvorfor den første ble klissen på utsiden og ikke innsiden av båten! Den stod rigtig nok litt mer i solen i fjor, men allikevel. 

Jeg ville vel brukt en sånn, og gjort som Komodo! Dette skal man jo ikke akkurat ta av i tide og utide!

Sika har et stort utvalg. Har du benyttet feil type?

👇  Det er jo ikke så ofte denne skal demonteres?😊 

index skrev On 20.4.2022 at 7.18:

Jeg ville ha vurdert å bruke butylmasse til tetning i stedet, den er fleksibel og demonterbar. Tek7/Sika etc er veldig permanent og skaper problemer ved evt senere demontering. Og det er jo egentlig unødvendig...

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...