Landcrab Startet 19.April.2022 Del på Facebook Startet 19.April.2022 Kompis har kjøpt speller nytt syrefast eksosbend til et tosifret antall båtpenger. Vi stusser på at det er synlig rust, og for en ufaglært ser det ikke helt bra ut. Hva sier sveisekompetansen på forumet om dette? Er dette innafor på en nytt bend? Kan/bør det brukes as-is? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Sveis med for lite/uten bakgass. Reklamasjon og nytt bend. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Dette bærer preg av å være amatørmessig sveising. I tillegg til det som allerede er nevnt så er det gjentagende gjennombrenninger, ujevn sveisehastighet og en rot som ser lite trygg ut på min mobil... Er dette betalt arbeid av en "proff"? Hvilken motortype er den laget til? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 19.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2022 dieselfan skrev 13 minutter siden: Dette bærer preg av å være amatørmessig sveising. I tillegg til det som allerede er nevnt så er det gjentagende gjennombrenninger, ujevn sveisehastighet og en rot som ser lite trygg ut på min mobil... Er dette betalt arbeid av en "proff"? Hvilken motortype er den laget til? Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe». Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Landcrab skrev 7 minutter siden: Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe». Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken. Det er hva jeg skriver, dette er en 'u-proff' sveis. Den er så amatørmessig at Hulda's garasjesveis langt overgår det som er avbildet. Såvidt, at et vanlig støpejernsbend sannsynligvis vil holde flere år lenger det som er avbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 19.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2022 Hulda skrev 36 minutter siden: Det er hva jeg skriver, dette er en 'u-proff' sveis. Den er så amatørmessig at Hulda's garasjesveis langt overgår det som er avbildet. Såvidt, at et vanlig støpejernsbend sannsynligvis vil holde flere år lenger det som er avbildet. Oppfattet Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Hadde noen levert sådan jobb her på jobben, så hadde han blitt sparka på minuttet. Så enkelt å greit helt ræva ut dette ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Reklamasjon . .! Nesten like dårlig som jeg skulle gjort det selv . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Landcrab skrev for 2 timer siden: Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe». Det er veldig trist å høre at dette er "norskt" arbeid.. Landcrab skrev for 2 timer siden: Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken. Synes du velger en klok tilnærming. La oss håpe at alle de andre i hylla ser myyye bedre ut... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Hvor er kvalitetskontrollen!? Ser jo faktisk ut som om de har vært der? "Litt lang" står det skrevet på innsiden? Scary shit, bra du inspiserte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Thostr skrev 6 minutter siden: Hvor er kvalitetskontrollen!? Ser jo faktisk ut som om de har vært der? "Litt lang" står det skrevet på innsiden? Sikkert skrevet før dattern til læregutten sveiset. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 For meg ser det ut som "sveiseren" var flinkest med tusjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Regner med at dette er et bend for gjennomføring av eksosen ut av skroget? Etter å ha tittet inn i noen slike bend er jeg redd dette er ganske vanlig. Kvalitetskontroll er en ting, men hva sier kvalitetskravene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Landcrab Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 (redigert) Komodo skrev for 8 timer siden: Regner med at dette er et bend for gjennomføring av eksosen ut av skroget? Etter å ha tittet inn i noen slike bend er jeg redd dette er ganske vanlig. Kvalitetskontroll er en ting, men hva sier kvalitetskravene? Det er bend for gjennomføring av eksos ut ja. Er vel en slags kombinasjon av vannlås og gjennomføring i et. Litt unødvendig komplisert løsning kanskje. Leverandør har forklart seg, og svaret er at dette er sånn de har gjort det i alle år. Det er «godt nok». Kun sveiset utvendig, og ikke polert invendig. Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt. Redigert 20.April.2022 av Landcrab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Landcrab skrev 7 minutter siden: Det er bend for gjennomføring av eksos ut ja. Er vel en slags kombinasjon av vannlås og gjennomføring i et. Litt unødvendig komplisert løsning kanskje. Leverandør har forklart seg, og svaret er at dette er sånn de har gjort det i alle år. Det er «godt nok». Kun sveiset utvendig, og ikke polert invendig. Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt. Som Hulda har skrevet lengre opp, dette er ikke fagmessig utført og mest sannsynlig sveist uten bakgass. Ingen sveiser med respekt for eget handtverk ville levert noe slikt fra seg. Har du bilder av hvordan disse sveisene ser ut på utsiden av røret? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 Chiefengineer skrev 15 minutter siden: Som Hulda har skrevet lengre opp, dette er ikke fagmessig utført og mest sannsynlig sveist uten bakgass. Ingen sveiser med respekt for eget handtverk ville levert noe slikt fra seg. Har du bilder av hvordan disse sveisene ser ut på utsiden av røret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Den siste sveisen der slangen skal festes, er en skikkelig snabbis. Så vidt jeg kan se er det tilført for høy lengdeenergi. Ingen bakgass, sveis er MIG. Og røret er krympet fra en større dimensjon. Hulda har noe av samme svanehalsopplegget, med dia rundt 80 mm. 2 stk svanehalser sveiset med pinne for 22 år siden. Vet ikke hvor lenge de holder, men det fremdeles tett. Forholdet med røret ditt, er at sveisen kan revne, og båten blir fylt med vann og eksos. Så det kan avstedkomme alvorlige komplikasjoner/følgeskader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Landcrab skrev 1 time siden: Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt. 60.000,- for et bend som er skikkelig sveiset? Det høres ut som om at selger heller ikke har helt peiling på dette her. Jeg ville sagt takk men nei takk til dette og funnet en pålitelig sveiser som kan gjøre dette skikkelig. Man skal føle seg trygg på sjøen. Landcrab skrev for 16 timer siden: Kompis har kjøpt speller nytt syrefast eksosbend til et tosifret antall båtpenger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Landcrab Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 index skrev 3 minutter siden: 60.000,- for et bend som er skikkelig sveiset? Det høres ut som om at selger heller ikke har helt peiling på dette her 12500,- er utsalgsprisen for bendet over. Jeg skal bytte samme bend selv før neste sesong, men skjønner at jeg skal prøve å finne noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Landcrab skrev 7 minutter siden: 12500,- er utsalgsprisen for bendet over. OK! Men det koster ikke tre ganger prisen å gjøre jobben skikkelig. En time eller to ekstra så hadde mye vært gjort. Men om ikke viljen er det så kommer dere ikke langt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Dette er et foretak som ikke har peiling. Man sveiser ikke slikt innvendig, som regel kommer man ikke til. Det skal være full gjennombrenning, verken mer eller mindre. Her er det ikke full gjennombrenning og sårkanter utvendig og innvendig. Ikke har de syrevasket sveisen innvendig heller. Unødvendig v/ MIG/TIG når det brukes bakgass, det er vel også vanskelig å hente inn sårkantene innvendig om man ikke bruker bakgass. Har ikke sveiset MG/TIG på 30 år, husker ikke. Heller ikke er sveisesonene rengjort innvendig før sveis. Offshore måtte vi slipe vekk oksidet i et område på 1 cm innvendig på hver rørdel. Samme på utsiden. Dette er bånn i bøtta. Jeg antar at slike rør koster en hel del. Så kanskje det er rør for 3000 kroner, 50 kroner i sveisemateriell, og tre timers jobb (for en som ikke kan det). Dette er ikke greit i og med at følgeskadene kan bli veldig store ved lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Jeg jobber innen olje/offshore og kan si med sikkerhet at den sveisen der ikke hadde blitt godkjendt! Her er det som Hulda sier sveist uten bakgass og jeg hadde hevet kjøpet om jeg var han! Her bør bedriften heve kompetansen på sveiserne! På en motor med korrosivt miljø og vibrasjoner tror jeg ikke dette ville vart særlig lenge! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Er jo direkte galskap å montere noe som er så dårlig utført. Så lever tilbake å få fra ny leverandør. Ta mål av alt og gå til annet verksted. Så sveiser de nytt til deg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tilplan Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Tilsvarende rør på vår Baltic begynte å lekke i sveisen. Så like dårlig ut der. Fikk heldigvis hjelp av en kollega som byttet ut hele den nedre delen. Sveist skikkelig med bakgass og nesten på nivå med hygienisk standard her på anlegget. Tror han brukte i underkant av tre timer og da måtte han valse plate til riktig diameter og lage ny ring som sitter på utsiden. Tror ikke ny eier av båten vil ikke få problemer med det. At firmaet som produserer disse alltid har gjort det slik, viser jo at de ikke er villige til å lære. Om godt nok er det samme som at det holder fem år og ut reklamasjonstiden, var jo kvaliteten super. Det røk jo etter ca ti år. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Landcrab skrev for 5 timer siden: Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt. Den tiden det tar å finne frem og koble til bakgassmuffer og justere riktig bakgasstrykk er 3-4min, sveiseren har brukt mer tid på å rette opp etter tre gjennombrenninger... Har selger opplyst hvilket materiale røret er produsert av? Ville ikke godtatt AISI304 til dette bruket. Skal det i kontakt med varmt sjøvann så er det minimum AISI316 som duger. Når sveiseren og selgeren holder så lav standard så ville jeg vært realt bekymret for hvilken tilsats som er brukt til sveisingen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.