Jump to content

Rust innvendig på nytt syrefast eksosbend, er det ok?


Landcrab

Recommended Posts

dieselfan skrev 13 minutter siden:

Dette bærer preg av å være amatørmessig sveising. I tillegg til det som allerede er nevnt så er det gjentagende gjennombrenninger, ujevn sveisehastighet og en rot som  ser lite trygg ut på min mobil... 

 

Er dette betalt arbeid av en "proff"? 

Hvilken motortype er den laget til? 


Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe».
 

Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken.

Link to post
Landcrab skrev 7 minutter siden:


Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe».
 

Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken.

 

Det er hva jeg skriver, dette er en 'u-proff' sveis. Den er så amatørmessig at Hulda's garasjesveis langt overgår det som er avbildet. Såvidt, at et vanlig støpejernsbend sannsynligvis vil holde flere år lenger det som er avbildet.

Link to post
Landcrab skrev for 2 timer siden:

Det er hyllevare fra en norsk leverandør, og i så måte må man vel regne med at det er utført av «proffe».

Det er veldig trist å høre at dette er "norskt" arbeid..

 

Landcrab skrev for 2 timer siden:

Prøver på reklamasjon. Vil ikke si for mye om leverandør før de har uttalt seg om saken.

Synes du velger en klok tilnærming. La oss håpe at alle de andre i hylla ser myyye bedre ut...

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

Regner med at dette er et bend for gjennomføring av eksosen ut av skroget? Etter å ha tittet inn i noen slike bend er jeg redd dette er ganske vanlig. Kvalitetskontroll er en ting, men hva sier kvalitetskravene?


Det er bend for gjennomføring av eksos ut ja. Er vel en slags kombinasjon av vannlås og gjennomføring i et. Litt unødvendig komplisert løsning kanskje.

 

Leverandør har forklart seg, og svaret er at dette er sånn de har gjort det i alle år. Det er «godt nok». Kun sveiset utvendig, og ikke polert invendig. Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt.

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Landcrab skrev 7 minutter siden:


Det er bend for gjennomføring av eksos ut ja. Er vel en slags kombinasjon av vannlås og gjennomføring i et. Litt unødvendig komplisert løsning kanskje.

 

Leverandør har forklart seg, og svaret er at dette er sånn de har gjort det i alle år. Det er «godt nok». Kun sveiset utvendig, og ikke polert invendig. Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt.

 

Som Hulda har skrevet lengre opp, dette er ikke fagmessig utført og mest sannsynlig sveist uten bakgass. Ingen sveiser med respekt for eget handtverk ville levert noe slikt fra seg.

 

Har du bilder av hvordan disse sveisene ser ut på utsiden av røret?

Link to post
Chiefengineer skrev 15 minutter siden:

 

Som Hulda har skrevet lengre opp, dette er ikke fagmessig utført og mest sannsynlig sveist uten bakgass. Ingen sveiser med respekt for eget handtverk ville levert noe slikt fra seg.

 

Har du bilder av hvordan disse sveisene ser ut på utsiden av røret?


7143659C-42C4-475A-B8EA-9D5BC59F6F5E.jpeg.86db37bcb7dc8513ef3719c740027ef6.jpeg

 

 

94DC4787-4217-475D-9200-F7ED083EA11F.jpeg

Link to post

Den siste sveisen der slangen skal festes, er en skikkelig snabbis. Så vidt jeg kan se er det tilført for høy lengdeenergi. Ingen bakgass, sveis er MIG. Og røret er krympet fra en større dimensjon. Hulda har noe av samme svanehalsopplegget, med dia rundt 80 mm. 2 stk svanehalser sveiset med pinne for 22 år siden. Vet ikke hvor lenge de holder, men det fremdeles tett. 

 

Forholdet med røret ditt, er at sveisen kan revne, og båten blir fylt med vann og eksos. Så det kan avstedkomme alvorlige komplikasjoner/følgeskader. 

Link to post
Landcrab skrev 1 time siden:

Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt.

 

60.000,- for et bend som er skikkelig sveiset? Det høres ut som om at selger heller ikke har helt peiling på dette her.

 

Jeg ville sagt takk men nei takk til dette og funnet en pålitelig sveiser som kan gjøre dette skikkelig. Man skal føle seg trygg på sjøen. 

 

Landcrab skrev for 16 timer siden:

Kompis har kjøpt speller nytt syrefast eksosbend til et tosifret antall båtpenger.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 3 minutter siden:

60.000,- for et bend som er skikkelig sveiset? Det høres ut som om at selger heller ikke har helt peiling på dette her


12500,- er utsalgsprisen for bendet over.

 

Jeg skal bytte samme bend selv før neste sesong, men skjønner at jeg skal prøve å finne noe annet.

Link to post
Landcrab skrev 7 minutter siden:

12500,- er utsalgsprisen for bendet over.

 

OK! Men det koster ikke tre ganger prisen å gjøre jobben skikkelig. En time eller to ekstra så hadde mye vært gjort. Men om ikke viljen er det så kommer dere ikke langt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er et foretak som ikke har peiling. Man sveiser ikke slikt innvendig, som regel kommer man ikke til. Det skal være full gjennombrenning, verken mer eller mindre. Her er det ikke full gjennombrenning og sårkanter utvendig og innvendig. Ikke har de syrevasket sveisen innvendig heller. Unødvendig v/ MIG/TIG når det brukes bakgass, det er vel også vanskelig å hente inn sårkantene innvendig om man ikke bruker bakgass. Har ikke sveiset MG/TIG på 30 år, husker ikke. Heller ikke er sveisesonene rengjort innvendig før sveis. Offshore måtte vi slipe vekk oksidet i et område på 1 cm innvendig på hver rørdel. Samme på utsiden. Dette er bånn i bøtta. Jeg antar at slike rør koster en hel del. Så kanskje det er rør for 3000 kroner, 50 kroner i sveisemateriell, og tre timers jobb (for en som ikke kan det). 

 

Dette er ikke greit i og med at følgeskadene kan bli veldig store ved lekkasjer.

Link to post

Jeg jobber innen olje/offshore og kan si med sikkerhet at den sveisen der ikke hadde blitt godkjendt!  Her er det som Hulda sier sveist uten bakgass og jeg hadde hevet kjøpet om jeg var han!  Her bør bedriften heve kompetansen på sveiserne!

På en motor med korrosivt miljø og vibrasjoner tror jeg ikke dette ville vart særlig lenge!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Tilsvarende rør på vår Baltic begynte å lekke i sveisen. Så like dårlig ut der. Fikk heldigvis hjelp av en kollega som byttet ut hele den nedre delen. Sveist skikkelig med bakgass og nesten på nivå med hygienisk standard her på anlegget. Tror han brukte i underkant av tre timer og da måtte han valse plate til riktig diameter og lage ny ring som sitter på utsiden. Tror ikke ny eier av båten vil ikke få problemer med det.

 

At firmaet som produserer disse alltid har gjort det slik, viser jo at de ikke er villige til å lære. Om godt nok er det samme som at det holder fem år og ut reklamasjonstiden, var jo kvaliteten super. Det røk jo etter ca ti år. 

Link to post
Landcrab skrev for 5 timer siden:

Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt.

Den tiden det tar å finne frem og koble til bakgassmuffer og justere riktig bakgasstrykk er 3-4min, sveiseren har brukt mer tid på å rette opp etter tre gjennombrenninger... 

 

Har selger opplyst hvilket materiale røret er produsert av? 

Ville ikke godtatt AISI304 til dette bruket. Skal det i kontakt med varmt sjøvann så er det minimum AISI316 som duger. 

 

Når sveiseren og selgeren holder så lav standard så ville jeg vært realt bekymret for hvilken tilsats som er brukt til sveisingen... 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...