Jump to content

Rust innvendig på nytt syrefast eksosbend, er det ok?

Landcrab

Recommended Posts

Jeg forstår heller ikke vitsen med å levere fra seg noe slikt kontra å gjøre jobben skikkelig ettersom forskjellen i tidsforbruk på arbeidet er forsvinnende liten og resultatet står til slakt. Dette er ikke noe å montere på en båt.

Det blir som å bake boller, gjøre jobben i følge oppskrifta hele veien men bytte ut sukkeret med salt. Resultatet etter steking ser bra ut rent visuelt men bollene er uspiselige pga. feil ingredienser og arbeidsmengden har vært den samme.

Komodo skrev for 23 timer siden:

Etter å ha tittet inn i noen slike bend er jeg redd dette er ganske vanlig. Kvalitetskontroll er en ting, men hva sier kvalitetskravene?

Landcrab skrev for 15 timer siden:

Leverandør har forklart seg, og svaret er at dette er sånn de har gjort det i alle år. Det er «godt nok».

Dette svaret bekrefter jo mine mistanker over. Det er slik de har pleid å gjøre det, og det er slik de kommer til å fortsette å gjøre det. Og antagelig vil det holde ganske lenge. For en del år siden demonterte jeg eksosgjennomføringen på vår Viksund, og ingen av sveisene var fagmessig utført (i min verden) med gjennombrenning. Ble litt nysgjerrig på dette, og har tittet på en del slike eksosgjennomføringer i båtbutikker. Og som jeg mistenkte så var alle bendene jeg fant like dårlige. 

Årsaken til det er jo at dette er en bransje hvor det ikke blir stilt kvalitetskrav til slik sveising på linje med sveising av rør i industrien. Det er jo derfor alle her i tråden som har noe kompetanse innen sveising steiler på bakbeina når de ser denne miserable sveisingen. Derfor min kommentar i mitt første innlegg om hvilke kvalitetskrav som stilles til disse sveisene. Dersom det ikke stilles høyere krav enn at det ser helt greit ut utvendig og ikke lekker, ja, da er jo dette godt nok. Kan ikke klage på kvalitetskontrollen da.

Landcrab skrev for 15 timer siden:

Kun sveiset utvendig, og ikke polert invendig. Skulle de ha sveist innvendig også ville det ha kostet det tredoble, ble det sagt.

Og dersom dette er korrekt gjengitt bekrefter det jo at leverandøren har absolutt null peiling på sveising. For det første er det ikke snakk om å polere innvendig. For det andre er det heller ikke snakk om å sveise innvendig, det er snakk om å sveise utvendig på en slik måte at man får gjennombrenning i sveiseroten (som er innvendig).

At dette ville kostet det tredoble kan imidlertid fort være korrekt. Man måtte nemlig ansatt folk i bedriften med sveisekompetanse, ikke minst den personen som skal sveise, også kalt sveiser. Da holder det kanskje ikke å veive inn en polsk jordbærplukker fra gata og gi ham/henne et todagers kurs i å veive med en sveisetråd. Det arbeidet vi ser på bildene over her gjenspeiler nemlig at de ikke bare mangler en kompetent sveiser, de har heller ingen andre kompetente i bedriften som vet å stille kvalitetskrav til den sveisingen som skal gjøres. Da blir det slik. Har sett mye av det. 

Landcrab skrev for 14 timer siden:

Jeg skal bytte samme bend selv før neste sesong, men skjønner at jeg skal prøve å finne noe annet.

Hvilken dimensjon er det på det røret du skal ha? Har noen rørbiter liggende i garasjen. Hvis det passer kunne jeg fikset noe billigere for deg.

Landcrab skrev On 19.4.2022 at 18.03:

... Vi stusser på at det er synlig rust, og for en ufaglært ser det ikke helt bra ut....

A4C68FFB-2CA7-489B-B5F7-14D7420C2725.jpeg.a61aa0249274c605e2682586ecfbb92f.jpeg

Jeg stusser spesielt på dette bildet. Kan nesten ikke forstå at dette er 316L. Sa leverandøren noe om det?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Hvilken dimensjon er det på det røret du skal ha? Har noen rørbiter liggende i garasjen. Hvis det passer kunne jeg fikset noe billigere for deg

4 eller 5’’, jeg må måle neste gang jeg er i båten. Hvis du gjerne vil ha et sveiseoppdrag så er det veldig fint! Mulig jeg hører med noen på denne siden av fjorden også, det er litt lettere logistikkmessig. Regner med det er fint å bruke gamle bendet som mal?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg stusser spesielt på dette bildet. Kan nesten ikke forstå at dette er 316L. Sa leverandøren noe om det?

Står ikke ståltype på websiden, kun «syrefast». Jeg har ikke villet gnage noe mer om dette, kompisen min får det montert i dag og forhåpentligvis holder det i noen år for hans del!

Landcrab skrev for 5 timer siden:

Hvis du gjerne vil ha et sveiseoppdrag så er det veldig fint! Mulig jeg hører med noen på denne siden av fjorden også, det er litt lettere logistikkmessig.

Ja, bedre for deg å få utført dette på feil side av fjorden, eller det som blir riktig side for deg da :giggle: Jeg er ikke spesielt sugen på oppdraget, men du får si fra hvis det kniper.

Står ikke ståltype på websiden, kun «syrefast».

Hvis du ser på andre siden av rørene fra bildet under, kan det hende det er påtrykt hvilken kvalitet røret har. Det du skal se etter er da EN og så et nummer bak. Det nummeret sier hvilken EN standard stålet tilfredsstiller. 

Landcrab skrev On 20.4.2022 at 9.42:

7143659C-42C4-475A-B8EA-9D5BC59F6F5E.jpeg.86db37bcb7dc8513ef3719c740027ef6.jpeg

kompisen min får det montert i dag og forhåpentligvis holder det i noen år for hans del!

Det gjør det nok. Selv om sveisingen ikke holder mål i forhold til industrielle krav, så er det jo ikke slik at røret nødvendigvis sprekker opp i morgen. En av grunnene til at slik sveising ikke går an i industrien er jo at slike rør er beregnet for et visst trykk. Da må sveisen også tåle kreftene den utsettes for ved trykksetting. Disse bendene er jo trykkløse. 

Enig i at det kan holde noen år. På den andre siden henger eksosslangen i den dårlige sveisen. Der henger den og rister og vibrerer. Den største risikoen jeg ser spenningskorrosjon i HAZ. Trigger den inn, kan det gå veldig fort, sånn rundt 300 m/s om man har uflaks. 

Hulda skrev 1 minutt siden:

På den andre siden henger eksosslangen i den dårlige sveisen. Der henger den og rister og vibrerer.

For all del, jeg prøve ikke å framsnakke sveisingen på bildene. Dette er jo noe som aldri hadde havnet i min båt! Men på den annen side har jeg mange ganger blitt overrasket over hvor godt elendige løsninger har holdt. Men det blir jo litt russisk rulett. I dette tilfellet med to patroner iht. min vurdering. 

Komodo skrev 26 minutter siden:

For all del, jeg prøve ikke å framsnakke sveisingen på bildene. 

Å joda, dét gjorde du det så. 

Neida, mistenkte deg ikke for å fremme den type sveiser. Når jeg hører om båter som tar inn vann, søkker og har problemer, lurer jeg alltid på 'hvorfor?' Sist jeg var i Strømstad, var ute og seilte, så var det en båt som tok inn mye vann ved en av bryggene ute på Koster. Jeg vurderte om jeg skulle plukke ned seilene og stikke bortom. Men aggregatet hadde sjøvannspumpen ute for overhaling. Så jeg gadd ikke. Pumpen jeg har om bord trenger 16 A. Og den pumper noen kubikk i minuttet. Slikt har jeg om bord. Får jeg lekkasje, skal det en del til før jeg trykker på den store knappen. Men er man som min salige svigerfar, har man en skrutrekker som er boksåpner, rørepinne, brekkjern og huggjern. Og det er hele verktøykassa. 

Hulda skrev 13 minutter siden:

Å joda, dét gjorde du det så. 

Neida, mistenkte deg ikke for å fremme den type sveiser. Når jeg hører om båter som tar inn vann, søkker og har problemer, lurer jeg alltid på 'hvorfor?' Sist jeg var i Strømstad, var ute og seilte, så var det en båt som tok inn mye vann ved en av bryggene ute på Koster. Jeg vurderte om jeg skulle plukke ned seilene og stikke bortom. Men aggregatet hadde sjøvannspumpen ute for overhaling. Så jeg gadd ikke. Pumpen jeg har om bord trenger 16 A. Og den pumper noen kubikk i minuttet. Slikt har jeg om bord. Får jeg lekkasje, skal det en del til før jeg trykker på den store knappen. Men er man som min salige svigerfar, har man en skrutrekker som er boksåpner, rørepinne, brekkjern og huggjern. Og det er hele verktøykassa. 

Hvis det var båten som hadde problemer i påsken var dette problemet i følge Fredrikstad Blad: 

"Dette er babord motor ombord, men den svarte slangen omtrent midt i bildet er tilsvarende den som røk på styrbord motor. Vannet sto en tredjedel opp på motorene da lekkasjen ble oppdaget...-... Slangen som røk skal egentlig overleve motoren."

NB+1160+motor.jpg

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...