Jump to content

Vhf uten lyd hva er mest sannsynlig årsak?


Moments

Recommended Posts

Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  

 

Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 

Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁

 

Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 

 

Vhf er av type Garmin 210i. 

Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 

 

Edited by Moments
Link to post

Ville ha mistenkt antennen. Men kan du ikke sette den til en av L-kanalene og be en nabobåt teste?
Værmelding kommer på kystradios arbeidskanaler, men de varsles på 16.

Link to post

Ring Kystradio på tlf 120 og avtal at du kaller opp på 16 for test. Om de kan høre deg men ikke du dem har du en radio med ødelagt mottakerdel. 
Antennekabel er også ofte et problemområde. 
Vær obs på at en ødelagt antenne kan bidra til å blåse radioen. 
Lykke til. 

Link to post

Hei, kan være flere grunner til dette. I hvilket område er du i? Og hvilken arbeidskanal lytter du på? Vi har gjort flere endringer siste ukene og månedene - og flere endringer vil komme (både i kanalnummer og plassering).

Du kan ringe oss på 120 og avtal en radiosjekk, primært ikke på kanal 16. Det beste er at du først lytter for å høre om du får inn noe, er det brudd på coax eller antenne så kan du ødelegge sendetrinnet. Har også vært borte i at noen kjøper båt og tester radioen for så å finne ut at antennekabelen ikke var koblet til.

Edited by LI4000
Link to post

Skal ta meg en runde i helgen og sjekke kabling og antenne. Ville bare høre om det var noen åpenbare feil jeg ikke så. 

Takk for gode tilbakemeldinger. 👍 

Link to post
LI4000 skrev for 5 timer siden:

Hei, kan være flere grunner til dette. I hvilket område er du i? Og hvilken arbeidskanal lytter du på? Vi har gjort flere endringer siste ukene og månedene - og flere endringer vil komme (både i kanalnummer og plassering).

Du kan ringe oss på 120 og avtal en radiosjekk, primært ikke på kanal 16. Det beste er at du først lytter for å høre om du får inn noe, er det brudd på coax eller antenne så kan du ødelegge sendetrinnet. Har også vært borte i at noen kjøper båt og tester radioen for så å finne ut at antennekabelen ikke var koblet til.

Hvorfor ikke kanal 16? Jeg kaller alltid opp på 16 fir sjekk. Så sier Kystradio Sør hvilken arbeidskanal vi skal gå til. 

Link to post
Solbris II skrev 1 minutt siden:

Hvorfor ikke kanal 16? Jeg kaller alltid opp på 16 fir sjekk. Så sier Kystradio Sør hvilken arbeidskanal vi skal gå til. 

Du skal primært bruke arbeidskanal - enten det er for kystradiotjeneste, lostjeneste, havnetjeneste med mer. Så kjenner du til kystradioens arbeidskanal er det den du skal bruke. Det er blant annet for å ikke bruke kanal 16 unødvendig. Så vet du at kystradioen har arbeidskanal 20 så er unødvendig trafikk at du kaller på kanal 16 for å få beskjed om å gå til kanal 20. Kjenner du ikke til kystradioens arbeidskanal i nærheten så kan du kalle kanal 16. Det skal være oppslått kanalplan for det området du ferdes mest i.

Link to post

Jeg bruker selvfølgelig arbeidskanal ved vanlige oppkall for samtale, værmelding eller hva det nå måtte være. Kanalplanen har jeg 100% oversikt over for mine farvann i Norge og Sverige.

 

Men for radiosjekk velger jeg K16. Dette er jo den viktigste kanalen om man er i nød, så å få sjekket at VHF'n er optimal for denne kanalen, tar jeg radiosjekken på K16. Det har aldri, i de 34 årene jeg har hatt Sailor'n min blitt tatt negativt opp fra betjeningen på kystradioen.

Link to post

Det kan også være elektronisk støy fra diodepærer eller dimmere som gjør at du ikke hører noe. Har opplevd det i en båt. Ring opp kystradioen og avtal at du prøver å kalle de opp. Så vet du hverfall om du får sendt ut, eller om alt er dødt.

Link to post
LI4000 skrev for 1 time siden:

Du skal primært bruke arbeidskanal - enten det er for kystradiotjeneste, lostjeneste, havnetjeneste med mer. Så kjenner du til kystradioens arbeidskanal er det den du skal bruke. Det er blant annet for å ikke bruke kanal 16 unødvendig. Så vet du at kystradioen har arbeidskanal 20 så er unødvendig trafikk at du kaller på kanal 16 for å få beskjed om å gå til kanal 20. Kjenner du ikke til kystradioens arbeidskanal i nærheten så kan du kalle kanal 16. Det skal være oppslått kanalplan for det området du ferdes mest i.

Har aldri fått en eneste negativ tilbakemelding i de årene jeg har drevet skolebåt. Har med en god del folk i opplæring og en del av disse har ikke vhfkurs. Min opplæring går på at det skal være en lav terskel fir å ta kurs og lav terskel for bruk. 
Kanalplan er oppslått i båten og vises. Men jeg kaller alltid opp på 16 for sjekk. 

Og i alle de timene jeg har lyttet på 16 så tror jeg det er grei prosedyre til jeg får beskjed over radioen om noe annet. 
 

Link to post

Som sagt skal man bruke arbeidskanalen om man vet hvilken kanal det er. Vi tar ikke det opp med de som kaller at de skal kalle på arbeidskanalen, for vi vet jo ikke om personen kaller på 16 først fordi han ikke vet hvilken arbeidskanal det er eller fordi han tror at han må kalle på 16 først. Så derfor sier hverken jeg eller de andre kollegaene mine at det er feil prossedyre, siden vi ikke vet intensjonen på at de kaller på 16. Selv så henviser jeg ikke til arbeidskanal, jeg gir bare en kort tilbakemelding.
Det er ingenting i veien for å kalle på 16, men det kan fort bli et problem:

1. Det er flere som velger å slå av kanal 16 (enten radioen eller går på annen kanal) fordi det er for mye snakk på 16. Det har kommet tilbakemeldinger til oss fra yrkesfartøyer, lystbåter og andre på land at det er alt for mye unødvendig trafikk på kanal 16.

2. Det er ett problem med lyttevakten når en båt kaller på 16 i Oslofjorden samtidig som en båt kaller på losen utenfor Danmark og en tredje båt i Nederland skal snakke med kystvakten. 

Det beslaglegger også mye tid på kanal 16, så for de som vet arbeidskanalen så bruk den først.

Det er også lurt at kurssteder lærer videre at arbeidskanalen skal brukes som pri 1, det er faktisk slik det egentlig skal være. 

Selv tester jeg kanal 16 gjerne en gang i året, men ellers bruker jeg arbeidskanalene. Det er veldig sjeldent at 16 ikke fungerer på radioen, men de andre frekvensene fungerer. Det er også stor forskjell på yrkesfartøy og lystfartøy: nesten ingen yrkesfartøy tester på 16 først for å få tildelt kanal.
Det er også fint om man prøver å lære folk å teste med DSC :) OG å oppgi kallesignal i oppkallet.

Link to post

Uansett, jeg kommer til å fortsette med mitt opplegg. En gang i året etter sjøsetting (eller om jeg har gjort noe med antenneopplegget) kommer jeg til å gå på kanal 16 med følgende melding: "Kystradio Sør, Kystradio Sør. Dette er Trudelutt, Trudelutt LA4608 for radiosjekk. Lytter kanal 66." (eller lytter på den arbeidskanalen jeg er i nærheten av). Dette er den ene gangen i året at jeg bruker k66 for sending. Lytting vet jeg at fungerer, kystradioen maser jo om værmeldinger og andre varsler hele dagen. Med så lite trafikk det er blitt på VHF for tiden kan umulig dette være et problem. Jeg har erfaring med egen VHF fra 1988, pluss "fiskeribølge" på boreplattform før 1970 og ennå tidligere som telefonist på hurtigruten.

Edited by Lars H.
Link to post
LI4000 skrev for 7 timer siden:

Det er veldig sjeldent at 16 ikke fungerer på radioen, men de andre frekvensene fungerer.

 

Akkurat. Greit å få bekreftet at det er mulig.

At det er sjeldent er grunn nok til at jeg vil fortsette med samme rutine som @Lars H..

Dette er sikkerhetsutstyr!

Link to post

Mottok skriv fra Telenor Kystradio (VHF) i dag med klistermerke for betalt lisens for inneværende år. I skrivet står følgende Sitat:

Gjør en VHF-radiosjekk

Vi vil veldig gjerne høre fra deg. Kall opp kystradiostasjonen over kanal 16 eller en arbeidskanal for området du er,

''Kystradio (x3), dette er ''båtens navn'' (x3). ''ditt kallesignal'' på ''kanal'', dette er en radiosjekk''

Hvis kystradiooperatøren er opptatt i en prioritert aksjon, eller du hører kanalen er i bruk, håper vi du har forståelse for at din radiosjekk ikke blir prioritert (du får ikke svar). Vi håper i så fall at du vil prøve igjen på et annet tidspunkt.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Blouberg
      By Blouberg
      Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.
      Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?
      AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 
       
       
    • Trophy
      By Trophy
      VHF sluttet å virke. 12v inn ok. 23 år gammel, bare å kaste eller mulig å reparere ? 
    • Blouberg
      By Blouberg
      Tenker å supplere med en håndholdt VHF, ser mye bra sies om Icom IC-M94DE. Noen som kan bekrefte at man kan legge inn fritidsbåt frekvensene på denne (L1-L3)
      Har skummet manualen uten å finne noe om disse kanalene.
       
      /frode
    • John_Kr
      By John_Kr
      Hei
      Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.
      Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...
       
      Spørsmål;
      Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?
      Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?
    • Kobben
      By Kobben
      Har ein eldre VHF ombod, Shipmate RS8300, som i følge manualen skal kunne koplast til NMEA 0183. Det ser ut som det er ein AUX inngang med ei slags "telefonplugg" kopling med en 6 eller 4 pins plugg (sjå bilde under). Det eg lurer på er om nokon veit korleis eg koplar denne pluggen, det er vel berre to ledere som vert nytta her, men eg er usikker på kva kontakter dei skal koplast til. Er det nokon som veit det?
       
      Kobben 
       

       
       
       
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.