Jump to content

Passer bravo 2 og bravo 3 om hverandre?


Willmann

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal mulig kjøpe eldre/brukt Mercruiser 4.2 med bravo 2 drev og transom.

Idag har jeg en 2000-mod. Mercruiser 4.2 med bravo 3 drev påmontert.

Er det mye som må gjøres ved drev, akterspeil, koblinger, trimsylindere, e.l. for å sette inn den nyinnkjøpte eldre/brukte motoren med bravo 2 drevet?

 

Det kan også hende at mitt bravo 3 drev er bedre enn det nyinnkjøpte bravo 2 og at jeg da ønsker å bruke dette istedet. Er det mye som må tilpasses om jeg ønsker å bruke mitt bravo 3 drevet på motoren som tidligere hadde bravo 2?

 

Håper spørsmålene var forståelige og at noen har kunnskap og dele med meg om dette :-)

 

Link to post

I prinsippet er vel Bravo 1, 2 og 3 kompatibel med hverandre i forhold til motorinstallasjon, transom osv.

Transom er lik, det er bare selve drevet som er forskjellig. Altså med forskjellige bruksområder og kompleksitet.

Bravo 3 er best for effektivitet, akselerasjon og manøvreringsevne.

Mens Bravo 1 er rimeligere og Bravo 2 har større propelldiameter enn Bravo 1 for bruk på tyngre men ikke så raske båter.

 

Ellers så er det naturligvis en fordel med et X eller XR drev i forhold til standard drev når man setter det bak en sterk dieselmotor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Det er forresten kommet en ny "bell housing" som visst nok er rimeligere enn den gamle. Gir visstnok bedre kjøling og bedre beskyttelse mot korrosjon. Alt som trengs i tillegg er et kit med ny slange.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Videoen over viser også at man kan relativt enkelt kan modifisere gammel bell housing for å bruke ny design slange.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...