Jump to content

Skrogtrekk løsner uansett lim

Bcrazy

Recommended Posts

Hver sommer så limer jeg skrogtrekket i taket på kabinen i min nidelv 18. Og hvert år så løsner det igjen. Har prøvd alt som er av kontaktlim. Enten det er biltema sitt eller annet dyrt merke til 400 kr boksen. Alt samme løsner. 

Tips til hvordan få skrogtrekket til å sitte? Har tenkt å bytte ut alt sammen nå. Bør jeg male eller prime skroget med noe? Ser ikke ut som det er gjort dette tidligere. 
Har også vurdert å bare male skroget hvitt og droppe hele trekket.

avfetter du med aceton før du limer så har jeg hørt den kan trekke voks ut av glassfiberen igjen og da slipper det etter en stund. Godt mulig jeg er på bærtur, men det var det første jeg kom på. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg slet med det samme på en båt jeg hadde på 70-tallet. Det endte med at jeg støpte fast noen skiver av vannfast finer i taket. så lagde jeg maler og skar til noen finerplater som ble primet. Taktrekket ble limt til finerplatene og skrudd fast i taket. Slik var det også  gjort på en Nidelv 28 jeg kjøpte ny i 1988. 

Bcrazy skrev for 6 timer siden:

Men har ikke vært så flink med å fjerne gamle limrester.

Spørs om du ikke der selv svarer på hvorfor kontaktlim til 400kr fungerer like dårlig som den fra Biltema:wink: Rent og tørt underlag er obligatorisk. Skal ikke med dette påstå at kontaktlimet til 400kr for boksen nødvendigvis hadde tålt solvarmen, men selv har jeg i alle fall svært god erfaring med dyr kontaktlim framfor Biltemas variant. Biltemas variant fungerer fint der det ikke blir for varmt og ikke kreves supergodt hold, mens 3M, CRC, Wurth og andre til fire-fem ganger prisen tåler mer varme og biter langt bedre. Men brukes dyr lim oppå dårlig lim vil alltid det svakeste leddet ryke først. 

Ville ha fått rengjort og fjernet restene av gammel lim og forsøkt med gulvlim, som @petti over anbefaler. Gulvlim, ja, også våtromslim, fester ikke med en gang og kan derfor være plundrete å jobbe med, men når det først har herdet sitter trekket som støpt. Alternativt, hvis det har seg slik at du brukte billig kontaktlim først for så å spraye over med dyrere konktaktlim og ikke orker plunderet med å holde taktrekket oppe mens gulvlimen herder; gjør som for første forslag; få fjernet restene av gammel lim og prøv med kun den dyre varianten kontaktlim. Viktig at begge flater får tørke lenge nok, hvis ikke vil den sige. 

Jeg har brukt våt-roms lim på mine gamle Draco'er og det har fungert veldig bra. Litt styr med å få det til å henge i taket før det tørker. Jeg satt i båten en liten stund og strøk det opp mot taket til limet tørket/heftet selv. Tipper en halvtimes tid. Har aldri opplevd at det løsnet igjen. Skrapet bare vekk limet der det var klumper før jeg limet.

Redigert av HomerSimpson (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...