Jump to content

"I år må selve redskapen til krabbe/hummerfisket og merkes"


Gudrun

Recommended Posts

Kom over en liten endring jeg har prøvd å linke til for de som driver med krabbe/hummerfiske.

 

Nå skal ikke bare blåsen være merket men og redskapen.

 

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap/Merking-av-reiskap

 

Lagt til: Ja dere ser at ruser og skal og være merket på den måten.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, de drar opp redskapen, sjekker og slipper den ned igjen i en haug- Kort oppsummert.

Bøtene sitter løst og er meget høye, tviltilfeller kommer aldri deg til gode.. 

Husk at om man har en lenke med krepseteiner så må hver teine merkes. Husk også råtnetråd og rømingshull.

Selv om intensjonen om merking, rømningshull etc er god så er resultatet  masse umerket redskap i sjøen da det er billigere å miste redskapen enn å betale evt bot. Dessverre.

 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 55 minutter siden:

Neida, de drar opp redskapen, sjekker og slipper den ned igjen i en haug- Kort oppsummert.

 

Hvordan gjør de når de slipper den ned i en haug? Arter det seg annerledes enn når eieren setter den?

 

Så lenge teina blir sluppet ut igjen på samme sted som den ble dratt opp for sjekk ser jeg ikek helt hva de kan gjøre galt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 56 minutter siden:

 

Hvordan gjør de når de slipper den ned i en haug? Arter det seg annerledes enn når eieren setter den?

 

Så lenge teina blir sluppet ut igjen på samme sted som den ble dratt opp for sjekk ser jeg ikek helt hva de kan gjøre galt...

Hvis man har en lenk med 20 krepseteiner, så er det nok kjedelig dersom den blitt kastet ut i i haug etter kontroll. Har imidlertid aldri opplevd det. 

 

Captain A skrev for 18 timer siden:

 Bruker dei dykkere og nå til inspisere redskapen fiskerdir….?

De må jo dra opp redskapen for å kontrollere. Det samme gjelder jo de gamle reglene med råtnetråd, fluktåpning og rømningsvei. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 10 minutter siden:

Hvis man har en lenk med 20 krepseteiner, så er det nok kjedelig dersom den blitt kastet ut i i haug etter kontroll. Har imidlertid aldri opplevd det. 

 

Komodo skrev 16 minutter siden:

De må jo dra opp redskapen for å kontrollere. Det samme gjelder jo de gamle reglene med råtnetråd, fluktåpning og rømningsvei. 

 

Dersom krepseteinene sitter dypt nok, er det vel lite å kontrollere på dem . . ?

Jeg tolker reglene om fluktåpninger, råtnetråd og merking av hver enkelt teine til å kun gjelde krabbe- og hummerfiske . .  (?). Selv om det sikkert kunne være fornuftig for alt teinefiske . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg tolker reglene om fluktåpninger, råtnetråd og merking av hver enkelt teine til å kun gjelde krabbe- og hummerfiske 

Nye regler nå Nils, krepseteinene skal også merkes. Har ikke fisket kreps i år, så jeg har ikke studert reglene inngående. Men så vidt jeg har hørt skal det være råtnetråd på krepseteiner også. Skulle egentlig bare mangle!

 

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap/Merking-av-reiskap 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Nye regler nå Nils, krepseteinene skal også merkes. Har ikke fisket kreps i år, så jeg har ikke studert reglene inngående. Men så vidt jeg har hørt skal det være råtnetråd på krepseteiner også. Skulle egentlig bare mangle!

 

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap/Merking-av-reiskap 

 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

 

 Frå 1. januar 2022 er kravet til rømmingshol/(råtnetråd) også omfatta til å gjelde teiner for fangst av sjøkreps og kongekrabbe.

 

Takk for opplysningene.

Da er det bare å sette i gang med merking og oppgradering av teinene. Men jeg er litt forvirret når det gjelder bekrepene rømningsåpning og fluktåpning. Jeg mener å ha oppfattet at rømningsåpning er den med råtnetråd, som gjelder for ALLE teiner, mens fluktåpning ikke gjelder for krepseteiner . . (?). Flykte og rømme er jo synonymer  . .

 

Et annet spørsmål er om hummerteiner med hvilerom må ha rømningsåpning (råtnetråd) i begge ender, eller bare fa hvilerommet. Men det er jo som regel enkelt å få til . .

 

Det blir neppe noen teinesetting av meg før i august, så da har jeg god tid til å gjøre klart. Håper å kunne hanke inn en del makrell før det . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Søgne Dykkerklubb har siden 2015 tatt opp ca 4700 redskaper. Samtlige er meldt inn enkeltvis til Havforskningsinstituttet med sted, bilde, opplysninger om groe, dybde, råtnetråd, fluktåpning, fangst, beinrester mm.

Med merke på redskapen kunne eier fått det igjen (ca 35 skotteteiner sist helg) samtidig som forskerene kunne få peiling på hvor lenge redskapen har stått.

Nye oppsynsbåter har rov som er meget kjapp å slippe ut for å sjekke redskaper når de står på bunnen 

Alt dette forskningsmaterialet bør være mest mulig korrekt da det er grunnlaget for nytt regelverk.

Mons

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 10 timer siden:

Link til eksempel på merkelapper fra firma med henvisning til egnet type tusj under.

 

https://webshop.okmarine.no/fiskerimerker-1?parent=1

 

Jeg vil gå for kryssfiner fremfor plast. Og så vil jeg feste merket på teina i begge ender, slik at det ligger flatt og ikke så lett henger seg fast, løsner eller lager krøll ombord når jeg stabler og håndterer teinene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

index skrev On 22.4.2022 at 11.33:

Hvordan gjør de når de slipper den ned i en haug? Arter det seg annerledes enn når eieren setter den?

Har du EN teine i hver reising er det greit men jeg bruker som regel rundt 5... og ruser må jo også settes riktig ellers blir det "i en haug"

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 51 minutter siden:

Jeg skar til merker av en gammel fender. Solid materiale.

IMG_4983.JPG

Det der var et genialt forslag til gjenbruk 👍 

Slike fendere er normalt laget av vinyl, en veldig solid termoplast. I tillegg er den meget velegnet for merking. Skriver man med en god merketusj er det nærmest umulig å vaske vekk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel mulig å feste disse merkene på innsiden av teinen, hvis man er redd for å forsøple, hvis de skulle løsne. Altså merker av kryssfiner og svipenn. 
 

jeg bestilte rustfrie skilt sammen med teinene. 
 

sliter litt med å tolke reglene da, det står ingenting om rømningshull (bomullstråd 10cm sylinder) i fisketeiner. Men regner med kystvakten er uenig med meg om de finner spor av kreps i de så, er vel bare å rasere teinene først som sist. :thumbsup: Da blir de vel definert som krepseteiner og krav gjelder. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...