Roger og Olina Startet 23.April.2022 Link til dette innlegget Startet 23.April.2022 Det er noen "beist" av noen skroggjennomføringer som står i båten. De er garantert originale dvs fra 1988. Har kjøpt inn nye i rustfritt etter å ha lest en del tråder her. Men nå er jeg bittelitt i tvil om de er lange nok til å gå igjennom (de jeg har kjøpt) og om det i det hele tatt er nødvendig. Ser at de er helt grønne og de er skrudd fast på en plate med noe "guffe" under. Har du byttet slike på din Bayliner @Ida Marie III ? Båten skal opp i morgen eller mandag og får nok å gjøre på de 5-6 dagene den skal stå på land. Så om jeg hadde sluppet å bytte disse, så hadde ikke det gjort noe for å si det slik. Tenkte om jeg tok en hammer og smalt til de som står der nå og om det ikke skjer noe, så la det være. Eller burde jeg bare bytte de nå som båten skal opp. De virker jo veldig "pinglete" de jeg har kjøpt da i forhold til de som står der i dag... Det er 2 skruer på siden av de som står der nå, uten at jeg vet hvilken funksjon de har.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Roger og Olina skrev 23 minutter siden: Har kjøpt inn nye i rustfritt etter å ha lest en del tråder her. Men nå er jeg bittelitt i tvil om de er lange nok til å gå igjennom (de jeg har kjøpt) og om det i det hele tatt er nødvendig. Det er umulig å si om gjennomføringene bør byttes ut fra de bildene. At de er grønne utvendig er ikke et tegn på at de er ødelagt, det er bare irr, en helt naturlig korrosjonsprosess på kobberlegeringer. Om det er messing eller bronse i delene dine klarer jeg ikke å si ut fra bildene, men det spiller heller ingen rolle. Det finnes gode kvaliteter av begge. Mer informasjon om det finner du i denne tråden, der har jeg skrevet en del om messing og bronse. For å sikkert om gjennomføringene bør byttes må de egentlig demonteres, rengjøres, og inspiseres fra innsiden. Er de fremdeles gode, kan du bare montere dem tilbake. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Ville ha byttet,slik at eg sover godt om natten,samtidig vet du at de er skiftet av deg. eg gjorde på min båt til Trudesign, er glad for det. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 (redigert) De du har er jordet mot den store anoden akterut med kabler... Jeg har samme opplegget, og byttet mine for 2 år siden...nettopp pga jeg var usikker...det viste seg og være helt unødvendig...kappet dem, og det var tykt gods...sannsynligvis langt bedre kvalitet en dem du får kjøpt i dag... Dunk til dem med en metall nøkkel etc...kommer det en klar fin synge lyd er de ok...kommer det derimot en dump lyd, som et stykke treverk, da må du bytte... Mine var fra 1993... Redigert 23.April.2022 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Takker @Ida Marie III skal teste ut det. Samtidig vil jeg følge rådet til @Komodo å skru av det jeg får av. Men jeg har ikke sett noen anode akter og har heller ikke fulgt disse kablene som er skrudd på gjennomføringene. Men burde kanskje sjekke det også @Ida Marie III.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Roger og Olina skrev 1 time siden: Takker @Ida Marie III skal teste ut det. Samtidig vil jeg følge rådet til @Komodo å skru av det jeg får av. Men jeg har ikke sett noen anode akter og har heller ikke fulgt disse kablene som er skrudd på gjennomføringene. Men burde kanskje sjekke det også @Ida Marie III.. Det er en slik 6 kg anode som jeg har bilde av i en annen tråd her inne...boltene i anoden går inn, og kobles mot kabler som igjen går til alle gjennomføringer, motor, osv... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: bilde av i en annen tråd her inne Den må jeg forsøke å finne. Tråden mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 "Holder denne Zinken et år til" heter tråden...? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Vi pleide bruke et skjærfilblad og skrape/sage lett. Hadde ventiler og gennomføringer fortsatt "gulfargen" inntakt ga vi tommelen opp for et år til. Ja ny sjekk ved neste slipping. Var vi i tvil var det "bytt". Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 (redigert) Ut fra bildet tipper jeg at det er denne Perko ventilen du har. Det er i tilfelle en bronseventil for maritimt bruk. Ingen grunn til å skifte den . . Den er minst like god, og etter min mening bedre enn den syrefaste du har kjøpt. https://www.perko.com/catalog/underwater_hardware/107/seacock_body_-_ball_valve_design/ Redigert 23.April.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Her kan du se bilde @Ida Marie III Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Litt vanskelig å se på bildet...men det er 3 stk bolter som kommer igjennom, de er koblet mot de grønne jordings ledningene som vi ser på bildet ditt, som igjen går mot diverse komponenter som trenger anode beskyttelse.. Jeg kan ta et bilde i min båt i morgen og sende deg... Den står på slipp nå på andre siden av øyen...? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 NilsPils skrev for 19 timer siden: Ut fra bildet tipper jeg at det er denne Perko ventilen du har. Takker for det @NilsPils føler meg litt roligere da. Så vanninntaket er skrudd inn i denne ventilen. Jeg kan jo skru av toppen av den og se hvordan det ser ut og bruke fila på utsiden som Gudrun foreslår. Er jo dumt å bytte bare for å bytte også da... Virker jo veldig robust. Uansett så skal jeg bytte slangene for de er nok noen år nå... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Dette er førsteklasses ventiler. Trenger muligens noe omsorg for å tette. De blir naturlig nok slitt i tetningsflater etter noen ti-år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Hulda skrev 8 minutter siden: De blir naturlig nok slitt i tetningsflater etter noen ti-år. Det har du nok rett i. Men pr i dag, så virker de tette. Tenker du at det kan være lurt å skru ut ventilene og montere de igjen med hamp og pasta Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Komodo skrev On 23.4.2022 at 16.42: Mer informasjon om det finner du i denne tråden Jepp, som du skriver på en av sidene i tråden: Kan imidlertid forstå at dette blir litt spesiellt for de fleste Jeg må nok innrømme at jeg datt rimelig fort ut, men jeg må si jeg er imponert med tanke på kompetanse. Jeg jobbet noen år på ett jernstøperi der vi støpe alt fra sylinder foringer til skipsmotorer til kanonen som står på sjørøverskuta i dyreparken (støpte en til meg selv også ) Men kopper, messing osv har jeg fint lite peiling på. Var nok innom dette for mange år siden, men husker ikke en pøkk av det. Kopper er forøvrig rene rottegifta når vi støpte foringer. Men til seigjern så gikk det litt kobber ja. Nikkel derimot gikk det noen hundre kilo av om dagen... Var mange legeringer og trist at virksomheten ble flyttet til Kina. Den eldste ovnen som var en HF ovn, var en Simens fra 1943 mener jeg å huske. Kunne ikke gå med klokke der uten at den gikk i stykker på kort tid.. Jepp, er 20-25år siden dette og en glemmer fort :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Egenlig ikke, om de er tette. På den andre siden er sikkert ikke en kontroll av tilstandet dumt. Jeg har brukt en del Loctite 555 (er det vel den heter) også Permatex. Begge med hamp, alltid potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Takker for det @NilsPils føler meg litt roligere da. Så vanninntaket er skrudd inn i denne ventilen. Jeg kan jo skru av toppen av den og se hvordan det ser ut og bruke fila på utsiden som Gudrun foreslår. Er jo dumt å bytte bare for å bytte også da... Virker jo veldig robust. Uansett så skal jeg bytte slangene for de er nok noen år nå... Legg også merke til de to små pluggene på siden. Tipper de er for at du skal kunne drenere rommet rundt kula i ventilhuset. Veldig praktisk om vinteren. Men sett dem på plass igjen hvis båten ligger på vannet. Her har Bayliner levert kvalitet. Den ventilen med skroggjennomføring må du ikke vrake. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Om du skal dumpe ventilen, er jeg takknemlig mottaker :-) Selv om jeg ikke vet hva jeg skal bruke den til enda. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 NilsPils skrev 1 time siden: Tipper de er for at du skal kunne drenere rommet Ok, jeg tenkte at det var for å presse inn litt fett? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Hulda skrev 41 minutter siden: Om du skal dumpe ventilen, er jeg takknemlig mottaker :-) Selv om jeg ikke vet hva jeg skal bruke den til enda. Kommer til å beholde disse,vil åpne for å sjekke. Men regner med at de er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.